Wiadomości z rynku

piątek
3 maja 2024

Przepalona uszczelka pod głowicą

Objawy awarii, jak ją usunąć?
22 września 2017
Przepalona uszczelka pod głowicą wiąże się z koniecznością kosztownej wymiany. Warto jednak wiedzieć, że usterka ta bardzo często mylona jest z innymi (drobniejszymi) uszkodzeniami (np. chłodniczki zaworu EGR). Przedstawiamy objawy awarii i objaśniamy, jak je usunąć.

Uszczelki stosowane w silnikach samochodowych

Producenci samochodów osobowych stosują obecnie silniki z dwoma różnymi typami uszczelek pomiędzy kadłubem, a głowicą – metalowe oraz metalowo-kompozytowe. Najczęściej mają one od 1 do 2 mm grubości, miejsca cyrkulacji płynów roboczych są chronione elastomerami, zaś otwory cylinderków stalowymi opaskami.
W silnikach sportowych często uszczelki wykonane są z miedzi (doskonale odprowadza ona ciepło).

Kiedy najczęściej dochodzi do uszkodzenia uszczelki?

Uszczelki pod głowicą silnika pracują w bardzo niesprzyjających warunkach. Zarówno w silnikach benzynowych, jak i Dieslach czy autach zasilanych LPG uszczelki są narażone na duże różnice ciśnienia i temperatur.
Producenci przewidują, że część ta ulega zużyciu dopiero po przejechaniu kilkuset tysięcy kilometrów, ale w wielu okolicznościach do przepalenia uszczelki może dojść szybciej. Najniekorzystniejsza jest błędna regulacja instalacji LPG (np. po przeróbkach) oraz uszkodzony wtryskiwacz w jednostkach wysokoprężnych.
Powodem przepalenia uszczelki pod głowicą często bywa również przegrzanie silnika wskutek uszkodzeń pompy wody, termostatu bądź wentylatora chłodnicy.

Objawy awarii

Objawy przepalonej uszczelki niestety często są mylone z wieloma innymi usterkami. Mechanicy zalecają pomiar zawartości CO2 (spalin) w układzie chłodzącym (w sklepach motoryzacyjnych dostępne są specjalne zestawy do takich pomiarów). W niektórych przypadkach obecność dwutlenku węgla może jednak oznaczać także pękniętą głowicę.
Najczęstsze symptomy przepalenia uszczelki pod głowicą:
• ślady oleju pojawiające się w zbiorniczku wyrównawczym,
• dymienie na biały kolor i ubytek chłodziwa (objaw ten może jednak świadczyć również o wypalaniu DPF w silnikach Diesla),
• osad pod korkiem wlewu oleju (chłodziwo przedostaje się wtedy do oleju).

Wymiana uszczelki pod głowicą

Przepaloną uszczelkę należy wymienić. Pierwszym krokiem jest zdemontowanie pokryw zaworów  i odłączenie układu chłodzącego. Następnie należy rozpiąć napęd rozrządu, zdemontować głowicę i oczyścić powierzchnię. Dopiero wtedy można nałożyć nową uszczelkę dbając, aby idealnie przylegała do bloku silnika. Najlepiej jest wymienić przy okazji śruby głowicy.
 
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.