Wiadomości z rynku

wtorek
7 maja 2024

Opony całoroczne

Czy to dobre rozwiązanie?
3 listopada 2017
Wymiana opon najczęściej wiąże się z ogromnymi kolejkami w warsztacie samochodowym lub punkcie wulkanizacyjnym, zniecierpliwionymi klientami i wysokimi rachunkami wystawianymi za usługę wykonywaną w pełni sezonu. Kosztów i nerwowego pośpiechu pozwalają uniknąć opony całoroczne. Takie ogumienie wywołuje jednak skrajne opinie. Czy zatem warto zdecydować się na to rozwiązanie?

Jak są zbudowane opony całoroczne?

Opony całoroczne (wielosezonowe) łączą rozwiązania znane z ogumienia letniego i zimowego.
Klasyczne opony letnie mają głębsze bieżniki zapewniające niewielki opór toczenia i mały hałas. Dodatkowo takie ogumienie posiada szerokie rowki pozwalające na odprowadzenie wody. Guma wykorzystywana do ich produkcji nie niszczy się pod wpływem wysokich temperatur i jest twarda, dlatego dobrze sprawdza się do jeżdżenia po suchej oraz mokrej nawierzchni.
Opony zimowe są wykonane z miękkiej mieszanki odpornej na niską temperaturę. Taka guma nie twardnieje nawet przy dużych mrozach. Ogumienie ma porowatą powierzchnię, która jest w stanie odprowadzać śnieg i błoto. Lamele chwytają śnieg i usuwają go za oponą.
Opony całoroczne posiadają mniej lameli niż zimówki, ale są produkowane z miękkiej gumy, która latem szybciej się zużywa.

Opony M+S – czy to ogumienie wielosezonowe?

Producenci opon nie są konsekwentni w swoich oznaczeniach, dlatego podczas zakupu ogumienia, warto dokładnie przyglądać się symbolom. Opony oznaczone M+S z dodatkową „śnieżynką” (lub ośnieżonym szczytem) z boku, to ogumienie całoroczne. Samo oznaczenie M+S to bieżniki dobrze odprowadzające błoto i śnieg, ale jednocześnie mieszanka, z której wykonano taką oponę odpowiada parametrom ogumienia letniego.

Czy warto stosować opony całoroczne?

Opony całoroczne wzbudzają skrajne opinie. Producenci, którzy posiadają bogatą ofertę opon wielosezonowych, przekonują, że taka inwestycja pozwoli zaoszczędzić. Firmy produkujące głównie ogumienie letnie i zimowe, twierdzą, że wielosezonowe modele nie sprawdzą się na śniegu poza miastem.
Ogumienie oznaczone znakiem M+S oraz dodatkowo 3PMSF (graficzny znak śnieżynki na tle górskiego szczytu) spełnia ustawowe wymogi stawiane oponom zimowym. Szczególnie ważne jest to dla kierowców podróżujących po krajach, gdzie wymiana ogumienia na zimowe jest obowiązkowa (m.in. Finlandia, Estonia, Łotwa, Słowenia, Szwecja, Austria, Niemcy, Czechy, Chorwacja).
Opony całoroczne sprawdzą się przede wszystkim dla kierowców, którzy jeżdżą niewiele lub poruszają się głównie po ulicach (w mieście nawierzchnia rzadko jest zaśnieżona).
 
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.