Wiadomości z rynku

wtorek
30 kwietnia 2024

Czyszczenie układu dolotowego

krok po kroku
24 listopada 2017
Zużycie paliwa znacznie wzrosło, a silnik traci moc? Przyczyną takich objawów wcale nie musi być poważne uszkodzenie jednostki napędowej. Często są to podstawowe symptomy zatkania kanału w układzie dolotowym mazią powstałą z drobinek oleju silnikowego i spalin z EGR. Wyjaśniamy, krok po kroku, jak wyczyścić kolektor.

Dlaczego należy czyścić układ dolotowy?

Maź w kolektorze odkłada się powoli, ale z czasem powoduje wyższe spalanie paliwa i wyraźny spadek mocy silnika. Zanieczyszczenia zlepiają także czujniki, które są zamontowane w układzie dolotowym.
Z czasem przenoszone są one na tłoki, gromadzą się na pierścieniach, w rowkach oraz układzie wydechowym (np. w filtrze DPF). To może doprowadzić do uszkodzeń pierścieni silnikowych, zarysowań cylindra oraz problemu z wypalaniem sadzy.
Układ dolotowym najlepiej jest czyścić regularnie (co najmniej raz na 100 tys. km).

Jak oczyścić układ dolotowy w silniki Diesla?

Pierwszym krokiem prac jest rozkręcenie elementów układu. Aby dostać się do kolektora dolotowego, często trzeba rozkręcić podszybie, filtry paliwa i oleju oraz śruby, które go utrzymują. Gdy kolektor jest rozbieralny, prace są łatwiejsze.
Po dostaniu się do kolektora dolotowego, należy umyć go preparatem do zaworów EGR. Zastępczo można zastosować środek przeznaczony do czyszczenia domowego kominka. Dobrze się sprawdzi również płyn do mycia silników (ważne, aby preparat rozpuszczał tłuste zabrudzenia).
W przypadku, gdy kolektor jest bardzo zalepiony mazią, czyszczenie można rozpocząć od odrywania grudek drewnianą szpatułką lub śrubokrętem (czyszczenie mechaniczne). Należy jednak uważać, aby nie zrobić rys. Preparaty chemiczne można zamienić na wypalanie palnikiem gazowym. Maź powstaje z zapieczonego oleju silnikowego, który jest łatwopalny. Wypalanie dobrze sprawdzi się w kolektorach nierozbieralnych.

Czyszczenie dolotu bez demontażu kolektora

Przy niewielkich zabrudzeniach, kolektor można spróbować wyczyścić bez demontażu elementów pojazdu (pomocna będzie kamera endoskopowa). Warto jednak pamiętać, że rozwiązanie to nie sprawdzi się w najnowszych silnikach, gdzie temperatura w katalizatorze ulega wahaniom podczas pracy jednostki napędowej.
Gdy chcemy oczyścić dolot w czasie pracy silnika, należy wybrać specjalny płyn przeznaczony do takiej operacji (np. Forte Diesel Intake Cleaner czy Liqui Moly Ansaug System Reiniger Diesel).
Aby usunąć nagromadzoną maź, należy zdemontować część dolotu tuż przed kolektorem ssącym i wstrzyknąć preparat do czyszczenia kolektorów przy pracy jednostki napędowej (preparaty posiadają długi przewód ułatwiający ich aplikację).
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.