Wiadomości z rynku

czwartek
16 maja 2024

Scanie XT wjeżdżają na budowy

Pierwsze pojazdy nowej generacji trafiają do nabywców
19 stycznia 2018

 

Pierwsze Scanie budowlane nowej generacji, oznaczane symbolem XT, trafiają do nabywców. Nowe konstrukcyjne Scanie miały swoją światową premierę we wrześniu ubiegłego roku. 

Pojazdy XT mogą być napę­dzane każdą z jed­no­stek dostęp­nych dla pojaz­dów nowej gene­ra­cji, w tym naj­now­szymi 9-litro­wymi oraz 16-litro­wymi sil­nikami V8. Trzon oferty sta­no­wią 13-litrowe sil­niki wpro­wa­dzone w 2016 r., które wystę­pują w 3 warian­tach mocy. 
Pierw­szym egzem­pla­rzem Sca­nii XT, jaki tra­fił nie­dawno do nabywcy w Pol­sce jest wywrotka tyl­noz­sy­powa 8x4 z zabu­dową KH Kip­per. Pojazd będzie wyko­rzy­sty­wany w kopalni pia­sku Ryszarda Kamiń­skiego, klienta dilera Sca­nia 
w Lubli­nie. Nowa Sca­nia XT została wypo­sa­żona w kabinę G oraz sil­nik 450 KM. Przed­się­bior­stwo korzy­sta z dłu­go­ter­mi­no­wych kon­trak­tów ser­wi­so­wych. 

XT, czyli budow­lane tere­nowe 

Pojazdy XT są dostępne ze wszyst­kimi typami kabin P, G, R i S. Wypo­sa­żane są w wytrzy­mały zde­rzak, wysu­nięty przed kabinę o 15 cm. Zapew­nia on kąt natar­cia około 25 stopni i, w połą­cze­niu ze sta­lową płytą chro­niącą podwo­zie oraz osło­nami reflek­to­rów, two­rzy solidne czoło, które bez szkody może wytrzy­mać drobne koli­zje i zapo­biega poważ­niej­szym uszko­dze­niom zespo­łów znaj­du­ją­cych się za nim. 
Sprawne poru­sza­nie się w zmien­nych warun­kach uła­twia moż­li­wość prze­łą­cza­nia zauto­ma­ty­zo­wa­nej skrzyni bie­gów w tryb off-road oraz włą­cza­nie blo­kad pod­czas jazdy. Służy 
do tego, tak jak dotych­czas, jeden sekwen­cyjny prze­łącz­nik, któ­rym łatwo jest posłu­gi­wać się w eks­tre­mal­nych warun­kach tere­no­wych. Auto­ma­tyczne utrzy­my­wa­nie zada­nej pręd­ko­ści na zje­ździe można bły­ska­wicz­nie uru­cho­mić jed­nym naci­śnię­ciem pedału hamulca. Duże zdol­no­ści manew­rowe i zwrot­ność uła­twią wyko­rzy­sta­nie Sca­nii także 
na miej­skich pla­cach budów. 
W wypo­sa­że­niu zna­lazł się po raz pierw­szy elek­tryczny hamu­lec posto­jowy. Prze­łącz­nik jest czuły na nacisk, a zatem hamu­lec można włą­czać stop­niowo. Przy niskiej pręd­ko­ści załą­cza się auto­ma­tycz­nie, gdy drzwi kie­rowcy są otwarte, a pas bez­pie­czeń­stwa nie zapięty. Zasto­so­wano też sys­tem zapo­biegający sta­cza­niu się pojazdu kiedy wysiada z niego kie­rowca.
 Pojazdy XT będą słu­żyć nie tylko w budow­nic­twie, pole­cane są także dla prze­woź­ni­ków leśnych i komu­nal­nych. Mogą zostać wzbo­ga­cone m.in. o wytrzy­małe lusterka, reflek­tory dale­ko­siężne na dachu, a także fotele XT, gumowe maty z gru­bymi kra­wę­dziami, czy dodat­kowe schowki. 

Odno­wione kabiny G i P 

Po wpro­wa­dze­niu kabin R, S oraz kilku warian­tów kabiny G pod koniec ubie­głego roku poja­wiły się nowe kabiny P. Każda z nich jest dostępna w kilku wer­sjach, róż­nią­cych się m.in. wyso­ko­ścią dachu. Ponadto wpro­wa­dzono roz­wią­za­nia stwo­rzone dla branży budow­la­nej, takie jak zawie­sze­nie mecha­niczne, wysoko umiej­sco­wiony chwyt powie­trza oraz pio­nowy wydech. 
Seria G (któ­rej pierw­szy wariant poja­wił się w poło­wie 2017 r.) oraz wpro­wa­dzona ostat­nio seria P – kon­stru­owane w sys­te­mie modu­ło­wym – opie­rają się na iden­tycz­nych roz­wią­za­niach, jak duże kabiny sypialne (R i S). Seria G, dostępna w pię­ciu pod­sta­wo­wych wer­sjach (począw­szy od niskiego dachu aż do High­line) została zapro­jek­to­wana tak, aby spro­stać wyma­ga­niom firm budow­la­nych. Wyso­kość wewnętrzna kabiny o stan­dar­do­wej wyso­ko­ści została zwięk­szona o 10 cm. W porów­na­niu z ana­lo­giczną kabiną R, stop­nie wej­ściowe są poło­żone niżej, a tunel sil­nika jest wyż­szy o 16 cm. 
Debiu­tu­jąca w Sca­nii nowej gene­ra­cji seria kabin P, naj­ni­żej zawie­szana, pole­cana jest m.in. do samo­cho­dów dys­try­bu­cyj­nych i komu­nal­nych. Wystę­puje w ośmiu pod­sta­wo­wych odmia­nach, z dachem w każ­dej wyso­ko­ści. 
Wer­sje CP17N lub CP20N są wewnątrz o 10 cm wyż­sze niż poprzed­nio. Wszyst­kie kabiny nowej gene­ra­cji są rów­nież nieco dłuż­sze. 

Zmiany w podwo­ziu

Oprócz ofe­ro­wa­nego stan­dar­dowo zawie­sze­nia mecha­nicznego, pneu­ma­tycz­nego albo ich kom­bi­na­cji poja­wiła się nowa pro­po­zy­cja: dwu­pió­rowe resory para­bo­liczne 2x33 mm dla przed­niej osi 9-tono­wej. Rozwią­za­nie to zwięk­sza kom­fort jazdy, łącząc go z dziel­no­ścią pojazdu w tere­nie i sta­bil­no­ścią na dro­dze. Nowy sta­bi­li­za­tor dru­giej osi polep­sza wła­sno­ści jezdne pojaz­dów z dwiema osiami z przodu, szcze­gól­nie tych o wysoko poło­żo­nym środku cięż­ko­ści oraz w wywrot­kach pod­czas roz­ła­dunku na nie­sta­bil­nym podłożu. 
W pojaz­dach 3-osio­wych nowej gene­ra­cji układ hamul­cowy ste­ro­wany elek­tro­nicz­nie (EBS) może współ­pra­co­wać z hamul­cami bęb­no­wymi. Kolejną tego typu inno­wa­cją jest moż­li­wość zamon­to­wa­nia hamul­ców tar­czo­wych w 26-tono­wym wózku RBP735 z osiami ze zwol­ni­cami w pia­stach kół. Sca­nia sto­suje obec­nie w zwol­ni­cach uzę­bie­nie sko­śne w kołach prze­kładni pla­ne­tar­nych, dzięki czemu pra­cują one ciszej i mają dłuż­szą żywot­ność. 
Pełen wachlarz nowych cię­ża­ró­wek budow­la­nych będzie dostępny w Pol­sce na wio­snę 2018 r. (JM) 
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.