Wiadomości z rynku

sobota
27 kwietnia 2024

Sztuczna inteligencja (AI) w samochodach przyszłości

Volkswagen I.D. BUZZ zostanie wyposażony w technologie firmy NVIDIA
2 lutego 2018

 

Volk­swa­gen i NVIDIA przed­sta­wiły swoją wizję tego, jaki wpływ na roz­wój nowej gene­ra­cji samo­cho­dów będą miały sztuczna inte­li­gen­cja i tech­no­lo­gia tzw. głę­bo­kiego myśle­nia. 
Pod­czas odby­wa­ją­cego się w Las Vegas Con­su­mer Elec­tro­nics Show CES zapre­zen­to­wano też nowego I. D. BUZZ – współ­cze­sną wer­sję legen­dar­nego Micro­busa, czyli napę­dza­nego ener­gią elek­tryczną stu­dyj­nego vana z tech­no­lo­gią AI zasto­so­waną zarówno we wnę­trzu, jak i słu­żącą do auto­no­micz­nej jazdy. 
– Sztuczna inte­li­gen­cja zre­wo­lu­cjo­ni­zuje samo­chód – stwier­dził Her­bert Diess, pre­zes zarządu marki Volk­swa­gen. –Au­to­no­miczna, bez­e­mi­syjna jazda pojaz­dami komu­ni­ku­ją­cymi się mię­dzy sobą i z oto­cze­niem nie będzie moż­liwa bez postępu w zakre­sie sztucz­nej inte­li­gen­cji oraz tech­no­lo­gii „głę­bo­kiego ucze­nia”. Razem z NVIDIĄ Volk­swa­gen może uczy­nić w tej dzie­dzi­nie wielki krok naprzód. 
– Już za kilka lat każdy nowy samo­chód będzie wypo­sa­żany w sys­tem asy­stu­jący oparty na zasa­dach sztucz­nej inte­li­gen­cji, zdolny do roz­po­zna­wa­nia głosu, gestów, twa­rzy czy ele­men­tów roz­sze­rzo­nej rze­czy­wi­sto­ści – powie­dział Jan­sen Huang, zało­ży­ciel i dyrek­tor firmy NVIDIA. – Wraz z Volk­swa­genem pra­cu­jemy nad pojaz­dami nowej gene­ra­cji dostęp­nymi dla każ­dego, bez­piecz­niej­szymi i wygod­niej­szymi niż dzi­siej­sze samo­chody. 

Rozwój umie­jęt­no­ści „inte­li­gent­nego kie­rowcy”

Cie­ka­wym roz­wią­za­niem w modelu I. D. BUZZ wypo­sa­żo­nym w tech­no­lo­gie sztucz­nej inte­li­gen­cji może być tzw. inte­li­gentny kie­rowca, czyli zestaw sys­temów asy­stu­jących, dzia­ła­ją­cych w opar­ciu o infor­ma­cje zebrane przez czuj­niki znaj­du­jące się we wnę­trzu auta oraz w jego oto­cze­niu. Systemy te można dosko­na­lić przez cały cykl życia samo­chodu, aktu­ali­zu­jąc opro­gra­mo­wa­nie i doda­wać im nowe funk­cje w miarę postępu w dzie­dzi­nie auto­no­micz­nej jazdy. Dzięki tech­no­lo­gii „deep lear­ning” (głę­bo­kiego ucze­nia) samo­chód przy­szło­ści będzie sam potra­fił pre­cy­zyj­nie oce­niać sytu­acje na dro­dze i ana­li­zo­wać zacho­wa­nie innych uczest­ni­ków ruchu – dzięki temu będzie w sta­nie podej­mo­wać wła­ściwe decy­zje. 
Za pomocą „NVIDIA DRIVE IX Inte­li­gent Expe­rience Plat­form” można reali­zo­wać takie funk­cje oparte o tech­no­lo­gię sztucz­nej inte­li­gen­cji, jak otwie­ra­nie samo­chodu po roz­po­zna­niu twa­rzy wła­ści­ciela, wysy­ła­nie sygna­łów ostrze­gaw­czych dla rowe­rzy­stów, uru­cha­mia­nie róż­nych funk­cji we wnę­trzu auta przy pomocy gestów i pole­ceń gło­so­wych (bez­błędne roz­po­zna­wa­nie głosu) oraz śle­dze­nie wzroku kie­rowcy, by przed­sta­wić mu sygnały ostrze­gaw­cze, gdy w danej chwili kon­cen­truje się na czymś innym. 

Droga Volk­swa­gena do auto­no­micz­nej jazdy

I. D. BUZZ to model nale­żący do rodziny I. D., która w 2020 roku ma zapo­cząt­ko­wać ofen­sywę Volk­swa­gena w dzie­dzi­nie samo­cho­dów elek­trycz­nych, i która stop­niowo będzie przy­sto­so­wy­wana do poru­sza­nia się według zasad jazdy auto­no­micz­nej. Celem stra­te­gicz­nym Volk­swa­gena jest zaję­cie wio­dą­cej pozy­cji w dzie­dzi­nie pro­duk­cji samo­cho­dów elek­trycz­nych. Dla­tego do 2025 roku marka chce wpro­wa­dzić na rynek ponad 20 modeli wypo­sa­żo­nych w napęd wyłącz­nie elek­tryczny. 
Pod­stawą kon­struk­cji nowych modeli jest modu­łowa plat­forma MEB stwo­rzona na potrzeby bez­e­mi­syj­nych samo­cho­dów z roz­wią­za­niami cyfro­wymi. W autach tych wyko­rzy­stano moż­li­wo­ści, jakie pod wzglę­dem pla­no­wa­nia wnę­trza dają elek­tryczne zespoły napę­dowe. Sil­niki elek­tryczne nie są duże, a aku­mu­la­tory w nowych autach umiesz­czono w podło­dze – dzięki temu ich wnę­trza są prze­stronne i można je zago­spo­da­ro­wać na wiele spo­so­bów. Inno­wa­cyjne tech­no­lo­gie zasto­so­wano nawet w nowych autach elek­trycz­nych klasy kom­pak­to­wej, np. w postaci wyświe­tla­cza prze­zier­nego dzia­ła­ją­cego w opar­ciu o zasadę rze­czy­wi­sto­ści roz­sze­rzo­nej. Samo­chody skon­stru­owane na bazie plat­formy MEB będą ponadto od razu wypo­sa­żane w naj­no­wo­cze­śniej­sze sys­temy asy­stu­jące i dosto­so­wy­wane do kolej­nych stopni zaawan­so­wa­nia w dzie­dzi­nie jazdy auto­no­micz­nej. Systemy elek­tro­niczne prze­wi­dziane do wyko­rzy­sta­nia w autach skon­stru­owa­nych w opar­ciu o MEB będą także stop­niowo wpro­wa­dzane do samo­cho­dów z kon­wen­cjo­nal­nymi sil­ni­kami, jakie powstają w opar­ciu o plat­formę MQB.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.