Wiadomości z rynku

czwartek
25 kwietnia 2024

Połączenie osiągów i stylu

Nowe modele Mercedes-AMG serii 53: CLS, Klasa E Coupé oraz Klasa E Cabriolet
16 marca 2018
Mer­ce­des-AMG posze­rza gamę pro­duk­tów o trzy kolejne modele – a jed­no­cze­śnie wpro­wa­dza nowe nazew­nic­two: serię 53, repre­zen­to­waną przez CLS-a, Klasę E Coupé oraz Klasę E Cabrio­let. Wszyst­kie łączą spor­towe osiągi i dyna­miczny design z wysoką efek­tyw­no­ścią. 
Do ich napędu służy nowy, zelek­try­fi­ko­wany 3-litrowy sil­nik ben­zy­nowy R6 z ukła­dem podwój­nego doła­do­wa­nia, wyko­rzy­stu­jący kla­syczną tur­bo­sprę­żarkę oraz pomoc­ni­czy kom­pre­sor elek­tryczny. Jed­nostka osiąga moc 320 kW (435 KM) i mak­sy­malny moment obro­towy 520 Nm. Wypo­sa­żono ją w roz­rusz­nik zin­te­gro­wany z alter­na­to­rem EQ Boost, który krót­ko­trwale zapew­nia dodat­kowy zastrzyk mocy o war­to­ści 16 kW i 250 Nm momentu obro­to­wego, a ponadto zasila pokła­dową insta­la­cję elek­tryczną 48 V. Naj­now­sze modele stan­dar­dowo otrzy­mują rów­nież prze­kład­nię AMG SPEEDSHIFT TCT 9G oraz napęd na obie osie AMG Per­for­mance 4MATIC+ z cał­ko­wi­cie zmien­nym roz­dzia­łem momentu obro­to­wego. 
Z zewnątrz modele z serii 53 wyróż­niają wspólne ele­menty sty­li­za­cji: osłona chłod­nicy prze­dzie­loną podwój­nym ostrzem, przedni zde­rzak z wypro­fi­lo­wa­niem na kształt litery „A”, spe­cjalne osłony pro­gów AMG, tylny zde­rzak z nakładką w for­mie dyfu­zora oraz okrą­głe, chro­mo­wane koń­cówki wyde­chu z wykoń­cze­niem na wysoki połysk. 
– Wzbo­ga­ce­nie naszego port­fo­lio o nowe modele z serii 53 to pierw­szy krok w kie­runku hybry­do­wej przy­szło­ści Mer­ce­des-AMG – przy­szło­ści pod zna­kiem nie­zrów­na­nego połą­cze­nia spor­towych osią­gów, desi­gnu oraz efek­tyw­no­ści. Istotą jest tu kon­fi­gu­ra­cja napędu, na którą składa się: 6-cylin­drowy sil­nik rzę­dowy wspo­ma­gany elek­tryczną sprę­żarką, roz­rusz­nik zin­te­gro­wany z alter­na­to­rem EQ Boost oraz 48-wol­towa pokła­dowa insta­la­cja elek­tryczna. Wyjąt­kowo spon­ta­niczna reak­cja na wci­śnię­cie pedału gazu, pre­cy­zja i dyna­mika jazdy to znaki roz­po­znaw­cze AMG. Tym samym przed­sta­wiamy atrak­cyjną ofertę dla kolej­nej grupy klien­tów kie­ru­ją­cych się w życiu świa­do­mym sty­lem – wyja­śnia Tobias Moers, szef Mer­ce­des-AMG GmbH. 
Sil­nik z prąd­nico-roz­rusz­ni­kiem 

EQ Boost

Sze­ścio­cy­lin­drowa jed­nostka rzę­dowa cha­rak­te­ry­zuje się wysoką wydaj­no­ścią i korzy­sta z inte­li­gent­nej elek­try­fi­ka­cji. Współ­pra­cuje z prąd­nico-roz­rusz­ni­kiem EQ Boost, który sta­nowi połą­cze­nie roz­rusz­nika z alter­na­to­rem w jeden mocny sil­nik elek­tryczny, zamon­to­wany pomię­dzy sil­nikiem a prze­kład­nią. To inno­wa­cyjne roz­wią­za­nie, wraz z inte­li­gent­nym doła­do­wa­niem za pośred­nic­twem tur­bo­sprę­żarki i elek­trycz­nego kom­pre­sora, ma istotny cel: podnie­sie­nie poprzeczki w zakre­sie osią­gów i dyna­miki jazdy przy jed­no­cze­snym zre­du­ko­wa­niu zuży­cia ben­zyny oraz emi­sji spa­lin. Cel ten został speł­niony: CLS 53 4MATIC+ przy­spie­sza od 0 do 100 km/h w zale­d­wie 4,5 s, a z pakie­tem kie­rowcy AMG osiąga pręd­kość mak­sy­malną 270 km/h. Jego śred­nie zuży­cie paliwa wynosi 8,4 l/100 km. 
Pod­czas rusza­nia z miej­sca elek­tryczny kom­pre­sor korzy­sta ze wspar­cia prąd­nico-roz­rusz­nika EQ Boost i bez żad­nego opóź­nie­nia gene­ruje wyso­kie ciśnie­nie doła­do­wa­nia, zapew­nia­jąc szyb­szy przy­rost momentu obro­to­wego, nim do akcji wkro­czy duża, tra­dy­cyjna tur­bo­sprę­żarka. W rezul­ta­cie 3-litrowa jed­nostka nie­zwy­kle żwawo reaguje na wci­śnię­cie pedału gazu i ma korzystną, pozba­wioną tzw. tur­bo­dziury cha­rak­te­ry­stykę. Jej dodat­kowym atu­tem jest wysoka kul­tura pracy, cha­rak­te­ry­styczna dla rzę­do­wych sil­ników o 6 cylin­drach. 

Uni­ka­towy design serii 53

Modele z nowej serii 53 zyskały rów­nież uni­ka­towy design. Z przodu wyróż­nia je osłona chłod­nicy prze­dzie­lona podwój­nym, chro­mo­wa­nym ostrzem, zare­zer­wo­wana wcze­śniej dla odmian V8. Miej­sce dia­men­to­wego wypeł­nie­nia ze srebr­nymi zdo­bie­niami zajęła czarna krata. 
Przedni zde­rzak wypro­fi­lo­wany na kształt liter „A” otrzy­mał czarne pro­wad­nice powie­trza i dolny spoj­ler z chro­mo­waną listwą. Chro­mo­wane wykoń­cze­nie mają także „płe­twy” prze­ci­na­jące boczne wloty powie­trza. Osłony pro­gów AMG nadają mode­lom z serii 53 jesz­cze bar­dziej dyna­miczną pre­zen­cję. 
Z tyłu uwagę przy­ciąga nie tylko prze­pro­jek­to­wany zde­rzak, ale i kla­syczne, okrą­głe koń­cówki układu wyde­cho­wego z chro­mo­wa­nym wykoń­cze­niem na wysoki połysk. Design bocz­nych kra­wę­dzi osłon prze­ciw­błot­nych popra­wia efek­tyw­ność prze­pływu powie­trza w oko­li­cach tyl­nych błot­ni­ków, przy­czy­nia­jąc się do poprawy aerodyna­miki. Sub­telny spoj­ler na pokry­wie bagaż­nika jest seryj­nie lakie­ro­wany na kolor nadwo­zia, ale na życze­nie może być wyko­nany z włókna węglo­wego. 
Przedni zde­rzak modelu CLS 53 4MATIC+ dodat­kowo wyróż­niają tzw. kur­tyny powietrzne po bokach: powie­trze prze­pływa przez nie w ukie­run­ko­wany spo­sób, co popra­wia aero­dy­na­mikę – zmniej­sza współ­czyn­nik oporu powie­trza Cd – i ogra­ni­cza zja­wi­sko uno­sze­nia przed­niej osi. Zew­nętrzne kra­wę­dzie osłony chłod­nicy zwę­żają się ku dołowi, pod­kre­ślając mocarny wygląd CLS-a – podob­nie jak ostro nakre­ślone, smu­kłe reflek­tory. 
Jesz­cze bar­dziej dyna­miczny wygląd to rów­nież zasługa umiesz­cze­nia luste­rek bocz­nych na drzwiach, tak jak w mode­lach AMG GT. 

Inno­wa­cyjna kon­cep­cja wyświe­tla­nia i obsługi

W kabi­nie nowych modeli AMG na podró­żu­ją­cych czeka – zare­zer­wo­wane spe­cjal­nie dla serii 53 – połą­cze­nie eks­klu­zyw­nego wypo­sa­że­nia, luk­su­so­wego wykoń­cze­nia oraz znacz­nie posze­rzo­nego zakresu warian­tów. Ich lista obej­muje inno­wa­cyjną kon­cep­cję obsługi i wyświe­tla­nia infor­ma­cji z dwoma ekra­nami wyso­kiej roz­dziel­czo­ści, każdy o prze­kąt­nej 12,3”. Przy­kryte wspólną taflą szkła, two­rzą one pano­ra­miczny kok­pit i pod­kre­ślają hory­zon­talną orien­ta­cję desi­gnu wnę­trza. Lewy, z wir­tu­al­nymi instru­men­tami, umiesz­czono bez­po­śred­nio nad kie­row­nicą, a prawy – ponad kon­solą środ­kową. Kok­pit jest w pełni cyfrowy, a kie­rowca ma do wyboru trzy różne style inter­fejsu: kla­syczny, spor­towy lub pro­gre­sywny. Może też kon­fi­gu­ro­wać odpo­wied­nie dla sie­bie infor­ma­cje, a za pośred­nic­twem menu AMG wywo­łać wskaź­niki: tem­pe­ra­tury oleju sil­nika i skrzyni, przy­spie­sze­nia poprzecz­nego i wzdłuż­nego, mocy i momentu obro­to­wego sil­nika, ciśnie­nia doła­do­wa­nia, ciśnie­nia w ogu­mie­niu i jego tem­pe­ra­tury, a także aktu­al­nych usta­wień pojazdu. 
Doty­kowe przy­ci­ski Touch Con­trol na kie­row­nicy odpo­wia­dają na ruchy opusz­ków pal­ców. Pozwa­lają kie­rowcy ste­ro­wać całym sys­te­mem infor­ma­cyjno-roz­ryw­ko­wym bez potrzeby odry­wa­nia rąk od wieńca. 
System mul­ti­me­dialny można obsłu­gi­wać też za pośred­nic­twem panelu doty­ko­wego z kon­tro­le­rem na kon­soli środ­ko­wej oraz ste­ro­wa­nia gło­so­wego LINGUATRONIC, któ­rego zakres posze­rzono o funk­cje pojazdu – komend gło­so­wych można teraz uży­wać rów­nież do obsługi kli­ma­ty­za­cji, pod­grze­wa­nia­/wen­ty­la­cji sie­dzeń, oświe­tle­nia w kabi­nie oraz opcjo­nal­nego wyświe­tla­cza head-up. 

Nowa kie­row­nica AMG Per­for­mance 

Syn­tezę eks­klu­zyw­no­ści i spor­to­wego cha­rak­teru pod­kre­ślają spor­towe fotele (w przy­padku E 53 4MATIC+ Coupé oraz Cabrio­let – sty­li­zo­wane na zin­te­gro­wane) ze spe­cjalną tapi­cerką i ozna­cze­niami AMG, czer­wone pasy bez­pie­czeń­stwa oraz ele­menty wykoń­cze­nia z włó­kien węglo­wych lub włó­kien szkla­nych w kolo­rze zma­to­wio­nego sre­bra. Atmos­ferę w kabi­nie dopeł­nia nowa, stan­dar­dowo mon­to­wana kie­row­nica AMG Per­for­mance ze skó­rza­nym obszy­ciem i opcjami per­so­na­li­za­cji takimi jak drew­niane inkru­sta­cje z wykoń­cze­niem przy­wo­dzą­cym na myśl lakier for­te­pia­nowy bądź mikro­fi­bra DINAMICA w obsza­rze chwytu. 
Jeśli cho­dzi o paletę odcieni i mate­ria­łów, nowe modele z serii 53 ofe­rują znacz­nie szer­szy zakres niż odcho­dząca seria 43. W przy­padku tapi­cerki nabywcy mają do wyboru połą­cze­nie sztucz­nej skóry ARTICO i mikro­fi­bry DINAMICA, skórę nappa lub wykoń­cze­nia desi­gno. Poza kla­syczną czer­nią z czer­wo­nymi lub sza­rymi prze­szy­ciami wnę­trza E 53 4MATIC+ Coupé i Cabrio­let wystę­pują w odcie­niach: czar­ny­/brąz sio­dłowy, czar­ny­/biały, czar­ny­/kla­syczna czer­wień, tyta­nowa czer­wień desi­gno/beż mac­chiato oraz tyta­nowa sza­rość desi­gno/czarny. 
Dla CLS-a 53 4MATIC+ poza zesta­wie­niami desi­gno zare­zer­wo­wano nastę­pu­jące odcie­nie i ich kom­bi­na­cje: beż mac­chiato, sza­rość magma, czarny/czer­wień ben­gal­ska oraz brąz espresso/sza­rość magmo. W tych przy­pad­kach z tona­cją kabiny kore­spon­duje obszy­cie kie­row­nicy. Kon­cep­cja kolo­ry­styczna ma swoją kon­ty­nu­ację z tyłu kabiny (motyw „fali”). Na potrzeby modelu CLS 53 4MATIC+ prze­pro­jek­to­wano zin­te­gro­wane przed­nie fotele z regu­lo­wa­nymi zagłów­kami – udo­sko­na­lono ich kształt, kolo­ry­stykę oraz dobór mate­ria­łów. Uwzględ­niono przy tym wszel­kie aspekty zwią­zane z opty­ma­li­za­cją kom­fortu, ergo­no­mii, dyna­miki i bez­pie­czeń­stwa. Prze­pro­jek­to­wane zostały także tylne sie­dze­nia z trzema peł­no­war­to­ścio­wymi miej­scami. Opar­cie skła­dane w pro­por­cji 40:20:40 i regu­lo­wane na wyso­kość zagłówki zapew­niają więk­szą ela­stycz­ność oraz prak­tycz­ność na co dzień. 

Bły­ska­wiczna zmiana bie­gów

Sil­nik połą­czono z prze­kład­nią AMG SPEEDSHIFT TCT 9G, impo­nu­jącą bły­ska­wiczną zmianą prze­ło­żeń i szybką reak­cją na komendy wyda­wane manet­kami przy kie­row­nicy. Skrzy­nia dys­po­nuje funk­cją podwój­nego wysprzę­gle­nia oraz wie­lo­krot­nej reduk­cji bie­gów. Czy to w try­bie auto­ma­tycz­nym, czy zaini­cjo­wane przez kie­rowcę za pomocą mane­tek, zmiany prze­ło­żeń w górę lub w dół odby­wają się natych­miast. Prze­kład­nia jest wyjąt­kowo spon­ta­niczna zwłasz­cza w try­bach Sport+ oraz manu­al­nym. 

Napęd na obie osie AMG Per­for­mance 4MATIC+ 

Siła napę­dowa tra­fia do kół za pośred­nic­twem mon­to­wa­nego seryj­nie napędu na cztery koła AMG Per­for­mance 4MATIC+ z cał­ko­wi­cie zmien­nym roz­dzia­łem momentu obro­to­wego. Ten inte­li­gentny układ łączy zalety róż­nych kon­fi­gu­ra­cji napędu: w pełni ela­styczny roz­kład momentu pomię­dzy osiami zapew­nia nie tylko opty­malną trak­cję, ale i zna­ko­mitą sta­bil­ność pro­wa­dze­nia oraz wysoki poziom bez­pie­czeń­stwa na każ­dej nawierzchni. Trans­fer siły napę­do­wej mię­dzy kołami odbywa się płyn­nie, ponie­waż inte­li­gentne ste­ro­wa­nie zin­te­gro­wano z kon­struk­cją pojazdu. 
Elek­tro­me­cha­niczne sprzę­gło aktyw­nie łączy stale napę­dzaną tylną oś z przed­nią, a naj­lep­szy moż­liwy roz­dział momentu jest na bie­żąco wyli­czany na pod­sta­wie warun­ków jazdy i zacho­wa­nia kie­rowcy. Pozwala to płyn­nie przecho­dzić od kon­fi­gu­ra­cji tylno- do czteronapę­do­wej i odwrot­nie. Poza zapew­nie­niem lep­szej przy­czep­no­ści i zwięk­sze­niem dyna­miki poprzecz­nej napęd na cztery koła podnosi poziom dyna­miki poprzecz­nej, zapew­nia­jąc jesz­cze spraw­niej­sze przy­spie­szanie. 

Zmiana cha­rak­te­ry­styki za dotknię­ciem palca

Kie­rowca może wybrać jeden z pię­ciu try­bów jazdy sys­temu AMG DYNAMIC SELECT (Eco, Com­fort, Sport, Sport+ oraz Indi­vi­dual). Zakres ich dzia­ła­nia sięga od pro­gramu efek­tyw­nego i kom­for­to­wego po zde­cy­do­wa­nie spor­towy. Zmiana trybu powo­duje mody­fi­ka­cję reak­cji sil­nika oraz prze­kładni, zawie­sze­nia i układu kie­row­ni­czego. Kie­rowca może też przejść w tryb manu­al­nej zmiany bie­gów łopat­kami przy kie­row­nicy. Osobno można usta­wiać także cha­rak­te­ry­stykę tłu­mie­nia.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.