Wiadomości z rynku

sobota
27 kwietnia 2024

DAF rekordzista

Wzrost udziału w najważniejszych segmentach sprzedaży
23 marca 2018
Udział firmy DAF w pol­skim rynku cięż­kich pojaz­dów cię­ża­ro­wych (powy­żej 16 t) wzrósł w 2017 roku do 19,8%. 
Pod­czas kon­fe­ren­cji pra­so­wej zor­ga­ni­zo­wa­nej 2 marca w Bia­ło­wieży przed­sta­wi­ciele holen­der­skiego pro­du­centa mówili także o ambit­nych pla­nach na rok 2018, w któ­rym firma będzie obcho­dziła jubi­le­usz 90-lecia. 

Na liście pre­fe­ro­wa­nych dostaw­ców

– 2017 był kolej­nym rokiem umac­nia­nia pozy­cji marki DAF we wszyst­kich głów­nych seg­mentach pol­skiego rynku – powie­dział Maciej Taniew­ski, dyrek­tor zarzą­dza­jący DAF Trucks Pol­ska. – W trans­por­cie dłu­go­dy­stan­so­wym, dzięki nowemu XF więk­szość pol­skich flot, doce­nia­jąc 7% spa­dek zuży­cia paliwa, bez­kom­pro­mi­sową jakość, naj­niż­sze koszty kilo­me­tra, naj­wyż­szą dostęp­ność pojaz­dów do wyko­na­nia zadań trans­por­to­wych oraz nie mający odpo­wied­nika w branży naj­wyż­szy kom­fort kie­row­ców, umie­ściła markę DAF na liście pre­fe­ro­wa­nych dostaw­ców. Cechy te spo­wo­do­wały rów­nież to, że nowe serie CF i XF zostały nagro­dzone przez przed­sta­wi­cieli 23 naj­waż­niej­szych tytu­łów pra­so­wych tytu­łem Inter­na­tio­nal Truck of the Year 2018. Istotne jest, szcze­gól­nie w podwo­ziach, obni­że­nie masy wła­snej tych pojaz­dów od 100 do 800 kg, pozwa­la­jące na zwięk­sze­nie ładow­no­ści. 
Szef DAF-a w Pol­sce przy­po­mniał, że w ofer­cie od nie­dawna jest nowy model dys­try­bu­cyj­nej cię­ża­rówki LF, ze zmo­dy­fi­ko­wa­nym zespo­łem napę­do­wym, zuży­wa­ją­cej ok, 6 proc. mniej paliwa. Nową wer­sją LF-a jest pojazd LF City, z 4-litro­wym sil­ni­kiem PX-4, prze­zna­czony do dys­try­bu­cji miej­skiej. 
Z satys­fak­cją odno­to­wano, że dwóch pol­skich deale­rów uzy­skało naj­więk­sze wyróż­nie­nia w sieci DAF-a: ESA została naj­lep­szym deale­rem w Euro­pie, a DBK naj­lep­szym deale­rem w sprze­daży czę­ści na naszym kon­ty­nen­cie. 
M. Taniew­ski zwró­cił uwagę, że DAF dużo inwe­stuje w roz­wój pro­duk­cji. W ciągu ostat­nich pię­ciu lat firma prze­zna­czyła 530 mln euro, m.in. w roz­wój ukła­dów napę­do­wych i pojaz­dów. W Westerlo w listo­pa­dzie otwarto nowo­cze­sną lakier­nię. Kolej­nych pięć lat – od 2018 do 2022 roku obję­tych jest pla­nem inwe­sty­cyj­nym, prze­wi­du­ją­cym zaan­ga­żo­wa­nie 975 mln euro, m.in. w układy napę­dowe i w nowe pojazdy. 

Obiet­nice spraw­dzone u użyt­kow­ni­ków

Zbi­gniew Koło­dzie­jek, szef mar­ke­tingu DAF Trucks Pol­ska, cha­rak­te­ry­zu­jąc nowe serie CF i XF zwró­cił uwagę na wydłu­żone inter­wały ser­wi­sowe do 200 tys. km oraz na niż­sze o 3 proc. stawki kon­trak­tów obsłu­gowo-napraw­czych, co ozna­cza, że te pojazdy są mniej awa­ryjne. Wspo­mniał, że kabina DAF-a na­dal jest naj­więk­sza w trans­por­cie dłu­go­dy­stan­so­wym. 
Z. Koło­dzie­jek poin­for­mo­wał, że zapo­wie­dzi o zmniej­sze­niu zuży­cia paliwa w mode­lach CF i XF co naj­mniej o 7 proc. zostały potwier­dzone w prak­tyce u klien­tów, w węgier­skiej fir­mie Revesz i holen­der­skim przed­się­bior­stwie Van Gef­fen. Obie firmy prze­wo­zowe prze­pro­wa­dziły testy porów­naw­cze pojaz­dów poprzed­niej gene­ra­cji i nowych, prze­jeż­dża­jąc dwu­krot­nie z takim samym ładun­kiem iden­tyczną trasę. W pierw­szym przy­padku stwier­dzono spa­dek zuży­cia paliwa o 7,3 %, a w dru­gim – o 7,6 %. 

Rekord: 5 tysięcy dostar­czo­nych pojaz­dów

Rok 2017 był kolej­nym z rzędu rokiem wzro­stu sprze­daży samo­cho­dów cię­ża­ro­wych w Pol­sce. Ciężki seg­ment (pow. 16 t DMC) wzrósł o 3,6% osią­ga­jąc 25 325 pierw­szych reje­stra­cji nowych pojaz­dów cię­ża­ro­wych (24 434 w 2016). Reje­stra­cje marki DAF uzy­skały dyna­mikę 5,9% osią­ga­jąc 19,8% rynku (19,4% w 2016) z wyni­kiem 5 009 pojaz­dów (wobec 4 728 w 2016). Jest to naj­lep­szy rok pod wzglę­dem wolu­menu dostaw w histo­rii marki DAF w Pol­sce. Po raz pierw­szy jaka­kol­wiek marka pojaz­dów cię­ża­ro­wych prze­kro­czyła próg 5 tys. dostaw cię­ża­ró­wek powy­żej 16t DMC w Pol­sce. Z. Koło­dzie­jek nadzieję, że w roku 2018 uda się prze­kro­czyć próg 6 tys. sztuk, tym bar­dziej że już od stycz­nia rynek dyna­micz­nie rośnie. W pierw­szym mie­siącu roku DAF uzy­skał 26,3 % udział w tym seg­men­cie, a w lutym 27,8 %! 
Rynek cięż­kich cią­gni­ków sio­dło­wych pozo­stał prak­tycz­nie bez zmian (wzrost wyniósł 0,1%) osią­ga­jąc 21 054 reje­stra­cji (2016 – 21 033 szt.). Firma DAF dostar­czyła 4 409 cią­gni­ków (2016 – 4 028) osią­ga­jąc 20,9% udziału (wobec 20,4% w 2016), czyli odno­to­wu­jąc wzrost o 2,9%. To jest rów­nież naj­lep­szy wynik w histo­rii jeśli cho­dzi o ilość dostaw DAF do pol­skich prze­woź­ni­ków. Holen­der­ska marka pozo­staje lide­rem w tym seg­men­cie od 12 lat. 

DAF Connect rozwojowy

Rozwija się sys­tem tele­ma­tyczny DAF Con­nect. DAF Con­nect Por­tal ofe­ruje usługi: 
– Dash­bo­ard; – Flota na żywo; – Raport na kie­rowcę; Raport na pojazd; – Pla­ner rapor­tów; – Zaawan­so­wany raport zuży­cia paliwa; -Wyko­rzy­sta­nie floty; – Raport DPA. System łączy wszyst­kie ważne ele­menty łań­cu­cha logi­stycz­nego – spe­dy­tora, wła­ści­ciela firmy, kie­rowcę, dealera, pro­du­centa samo­cho­dów. Prze­woź­nik może uzy­skać 2 % oszczęd­ność w zuży­ciu paliwa, m.in. dzięki temu, że można ana­li­zo­wać pracę kie­rowcy i wpły­wać na niego poprzez szko­le­nia, a także na bie­żąco, pod­czas pracy. To daje ok. 2 tys. euro w ciągu 3 lat. Osz­częd­no­ści w obsłu­dze i napra­wach to kolejne 1,5 tys. euro, lep­sze wyko­rzy­sta­nie floty przy­nosi 1 tys. euro (m.in. w wyniku wyboru opty­mal­nej trasy), bez­pie­czeń­stwo­/u­bez­pie­cze­nia – 1,5 tys. euro. Inwe­sty­cja w DAF Con­nect wg przed­sta­wi­ciela DAF powinna spła­cić się w ciągu 6 mie­sięcy, a oszczęd­no­ści w skali 3 lat to 6 tys. euro. 
Z Koło­dzie­jek wspo­mniał o kilku nowych funk­cjach, które zostaną sze­rzej zapre­zen­to­wane na tar­gach IAA Nowe moduły, wpro­wa­dzane w 2018 r. to: – Zdro­wie pojaz­dów (alerty, ostrze­że­nia); – Ana­liza czasu jazdy (raport sta­tusu tacho­grafu); ECO Score Card (moni­to­ro­wa­nie pracy kie­row­ców, cał­ko­wity wynik zuży­cia paliwa, prze­wi­dy­wa­nia i hamo­wa­nia – w tym wyko­rzy­sta­nie zwal­nia­cza). 
Tego­roczną nowo­ścią będzie też mobilna apli­ka­cja dla kie­row­ców, któ­rzy otrzy­my­wać będą na urzą­dze­nia mobilne cał­ko­wity wynik swo­jej pracy, indy­wi­du­alny wynik pojazdu, Eco Score (wynik eko­lo­giczny), zuży­cie paliwa, ocenę stylu jazdy i hamo­wa­nia. Będą mogli porów­ny­wać swoje wyniki z wyni­kami innych kie­row­ców. 

Rynek cięż­kich podwozi wzrósł o rekor­dowe 25,6% osią­ga­jąc 4 271 pierw­szych reje­stra­cji. Rów­nież w tym seg­men­cie dyna­mika wzro­stu reje­stra­cji marki DAF prze­kro­czyła znacz­nie dyna­mikę całego rynku i wynio­sła 35,4%. Taki wzrost zapo­trze­bo­wa­nia na podwo­zia należy tłu­ma­czyć postę­pu­jącą spe­cja­li­za­cją pol­skiego trans­portu i poszu­ki­wa­niem wzro­stu efek­tyw­no­ści. Udział ryn­kowy cię­ża­ró­wek DAF w cięż­kich podwo­ziach osią­gnął 14% (wobec 13% w 2016). Naji­stot­niej­sze jest jed­nak to, że podwo­zia DAF o DMC powy­żej 16 ton w seg­men­cie dłu­go­dy­stan­so­wym wyrów­nały udział ryn­kowy cią­gni­ków sio­dło­wych. Było to wyni­kiem wielu istot­nych mody­fi­ka­cji w nowych CF i XF, które zaowo­co­wały nie tylko spad­kiem zuży­cia paliwa prze­kra­cza­ją­cym 7%, ale rów­nież znaczną reduk­cją masy wła­snej oraz kosz­tów napraw i obsług. 
Lekki seg­ment (6–16t DMC) prze­ła­mał wie­lo­letni trend spad­kowy i wzrósł o 7,5% z wyni­kiem 1 999 sztuk (2016 – 1 859). Klienci zaku­pili 60 pojaz­dów marki DAF, co dało wynik 3,0% udziału w rynku wobec 4,2% w 2016. Należy też odno­to­wać, że znaczną część seg­mentu 6 – 15,9 ton sta­no­wią dostawy pojaz­dów o DMC 7,5 ton, w któ­rym marka DAF nie dys­po­nuje podwo­ziem skon­stru­owa­nym na bazie vanów, a które sta­no­wią 80% dostaw do 7,5 ton. Cały seg­ment lekki uzy­skał wzrost dzięki wzro­stowi wła­śnie w reje­stra­cjach pojaz­dów o 7,5 tony DMC. Seg­ment 10–16 ton pozo­staje w wie­lo­let­nim tren­dzie spad­ko­wym. 
Z. Koło­dzie­jek ujaw­nił, że śred­nio­ter­mi­nowy cel, jaki sobie posta­wił DAF jeśli cho­dzi o udział w rynku podwozi wynosi 16 % i już nie­dużo bra­kuje do tego poziomu, praw­do­po­dob­nie w tym roku uda się go nawet prze­kro­czyć, na co wska­zują kolejne zamó­wie­nia. Na pewno zre­ali­zo­wa­nie wspo­mnia­nego celu uła­twi nowa gama podwozi. Zmniej­szono zuży­cia paliwa, w przy­padku nie­któ­rych kon­fi­gu­ra­cji nawet o 9 %, stawki kon­trak­tów ser­wi­so­wych obni­żono nawet o 8 %, zmniej­szono masę wła­sną pojaz­dów w nie­któ­rych przy­pad­kach aż o 800 kg. To ozna­cza duży postęp w wydaj­no­ści samo­cho­dów. Efek­tem jest wyraźny wzrost sprze­daży, obser­wo­wany już od końca 2017 roku. 
 

W poszukiwaniu kierowców

Z. Koło­dzie­jek nawią­zu­jąc do pro­blemu z bra­kiem kie­row­ców wspo­mniał, że w ubie­głym roku w Pol­sce wydano ponad 26 tys. zezwo­leń na pracę kie­row­com z zagra­nicy. W porów­na­niu z rokiem 2016 to był dwu­krotny wzrost (13 tys.). Firmy spe­cja­li­zu­jące się w wyszu­ki­wa­niu chęt­nych do pracy się­gają coraz dalej, nawet do takich kra­jów jak Gru­zja, czy Mon­go­lia. Rynek ukra­iń­ski już jest prze­trze­biony, tam też zaczyna bra­ko­wać szo­fe­rów, teraz szuka się już osób, które chcia­łyby pra­co­wać w tym zawo­dzie, choć nie mają jesz­cze upraw­nień. Około 20 proc. taboru publicz­nego trans­portu w Kijo­wie stoi ze względu na brak kie­row­ców. 

3D-OTV, czyli przy­ja­zne w zabu­do­wie

Podwo­zia są też lepiej przy­sto­so­wane do zabu­dowy. DAF dba o to, żeby klient otrzy­mał wszyst­kie potrzebne do reje­stra­cji doku­menty. Cały pro­ces zabu­dowy jest też łatwiej­szy dla firm, które to wyko­nują. Mogą teraz swoje zada­nia reali­zo­wać spraw­niej i taniej. DAF wpro­wa­dził roz­wią­za­nie o nazwie 3D-OTV, które umoż­li­wia spraw­dze­nie wizu­alne tego, co w samocho­dzie zostało wybrane przez nabywcę. Umoż­li­wia komu­ni­ka­cję pomię­dzy nabywcą, deale­rem oraz pro­du­cen­tem zabu­dów. Klient może sobie skon­fi­gu­ro­wać samo­chód, prze­słać kon­fi­gu­ra­cję do dealera, do firmy zabu­do­wu­ją­cej, a oni mogą komu­ni­ko­wać się ze sobą i dzięki temu, zanim fizycz­nie pojazd powsta­nie, firma zabu­do­wu­jąca otrzy­muje od DAF-a kom­plet infor­ma­cji i rysun­ków, na pod­sta­wie któ­rych może przy­go­to­wać kom­pletny pro­jekt zabu­dowy i zacząć ją wyko­ny­wać w warian­cie dokład­nie takim, jaki wybrał nabywca, z kon­kret­nymi deta­lami. Firma zabu­do­wu­jąca ma pew­ność, że po zapro­jektowaniu nie napo­tka póź­niej żad­nej nie­spo­dzianki w podwo­ziu. Firma zabu­do­wu­jąca wie też dokład­nie kiedy podwo­zie zosta­nie dostar­czone, może sobie lepiej zapla­no­wać pracę. 

Kolejne rekordy

21. rok dzia­ła­nia przed­sta­wi­ciel­stwa DAF w Pol­sce oka­zał się rokiem obfi­tu­ją­cym w rekordy w nie­mal każ­dym aspek­cie biznesu holen­der­skiego pro­du­centa w Pol­sce. DAF Trucks Pol­ska zakoń­czyła rok 2017 na trze­cim miej­scu w Euro­pie jeśli cho­dzi o ilość zło­żo­nych zamó­wień na nowe pojazdy. Pol­scy klienci kupili aż 10% całej pro­duk­cji fabryki w Ein­dho­ven. Sprze­daż kon­trak­tów ser­wi­so­wych DAF Mul­ti­sup­port osią­gnęła rekor­dową ilość 2 446 sztuk (wobec 2 362 sztuk w roku 2016), co sta­nowi udział 48,4% w dosta­wach DAF, i wzrost o 3,5%. Znacz­nie wzrósł udział wer­sji Ful­lCare (zawiera naprawy i obsługi całego pojazdu bez żad­nych wyłą­czeń) z 24,3% w 2016 do 41% w roku 2017. Śred­nia dłu­gość kon­traktu wydłu­żyła się do 39 mie­sięcy. W tym roku plan sprze­daży kon­trak­tów zakłada obję­cie nimi 50 % sprze­da­wa­nych pojaz­dów. 
Jeśli cho­dzi o spraw­ność ser­wisu to w ok. 95 % awa­rii samo­chody zostają przy­wró­cone do trans­portu w cza­sie do 6 godz. od momentu przy­ję­cia zgło­sze­nia. 
Wynik 1 225 sfi­nan­so­wa­nych pojaz­dów jest kolej­nym rekor­do­wym wyni­kiem w pię­cio­let­niej histo­rii dzia­łal­no­ści Pac­car Finan­cial Pol­ska, co prze­ło­żyło się na 22,5% udziału w cał­ko­wi­tej sprze­daży DAF w Pol­sce. Jest to trzeci wynik w Euro­pie. Kolejne rekordy to sprze­daż czę­ści na pozio­mie 46 mln euro, z czego aż 26,3% przy­pada na czę­ści dostępne w ramach kata­logu TRP. Jest to rów­nież efek­tem wzro­stu liczby sta­cjo­nar­nych skle­pów TRP do 5, z któ­rych aż 3 dys­po­nują wła­snym warsz­ta­tem. 
W roku 2017 firma DAF kon­ty­nu­owała też akcję maso­wego szko­le­nia kie­row­ców w pro­gra­mie DAF EcoDri­ve+. W ramach tego pro­gramu każdy klient odbie­ra­jący nowy pojazd serii CF i XF od pol­skich deale­rów otrzy­mał voucher upraw­nia­jący do nie­od­płat­nego prze­szko­le­nia z eko­no­micz­nej jazdy jed­nego kie­rowcy. W ramach pro­gramu zostało prze­szko­lo­nych rekor­dowo dużo, 2 360 kie­row­ców, osią­ga­jąc poprawę wyni­ków zuży­cia paliwa o 9,8%, jed­no­cze­śnie zwięk­sza­jąc śred­nią pręd­kość prze­jazdu o ponad 1%. 

Ma być jesz­cze lepiej

Mówiąc o per­spek­ty­wach ryn­ko­wych na rok 2018 Zbi­gniew Koło­dzie­jek zwró­cił uwagę na korzystne wyniki bada­nia opi­nii prze­woź­ni­ków, któ­rzy, mimo braku kie­row­ców, widzą szansę na roz­wój dzia­łal­no­ści, w świe­tle popra­wia­ją­cych się wyni­ków makro­eko­no­micz­nych. Sza­cuje się, że pol­ski rynek w cięż­kim seg­men­cie od 16 ton wzro­śnie do 25 tys. pojaz­dów, a w lek­kim seg­men­cie (6–16 t) pozosta­nie sta­bilny na pozio­mie 2 tys. szt. W całym roku 2018 DAF chciałby uzy­skać 23 % udział w rynku. W tym roku mają być oddane do użytku kolejne nowe ser­wisy DAF – DBK Suwałki, ESA Zgo­rze­lec i Wanicki Kielce. We współ­pracy z firmą TB przy­bę­dzie kolejny, szó­sty już sklep z czę­ściami TRP – w Wie­lu­niu. 

Dealer Roku i Mechanik Roku DAF 2018

W hotelu Żubrówka w Bia­ło­wieży 2 marca 2018 r. odbyła się gala wrę­cze­nia nagród naj­lep­szemu deale­rowi oraz mecha­ni­kowi DAF. Deale­rem Roku 2018 została firma DBK Sp. z o. o. oddział Bia­ły­stok, a zwy­cięzcą IV Olim­piady Tech­nicz­nej DAF 2018 został Łukasz Węgrzy­nek rów­nież z firmy DBK oddział Szcze­cin. 
2. miej­sce w kon­kur­sie na naj­lep­szy ser­wis DAF zajął kra­kow­ski oddział Firmy Wanicki, a na 3. miej­scu upla­so­wał się kolejny ser­wis firmy DBK oddział Kosza­lin. Zwy­cięzca kon­kursu, bia­ło­stocki oddział firmy DBK, po raz drugi zna­lazł się w finale kon­kursu. W 2012 roku zdo­był III miej­sce. 

Podob­nie jak w roku ubie­głym, w siód­mej edy­cji kon­kursu orga­ni­zo­wa­nego przez DAF Trucks Pol­ska oce­niane były dzia­ła­nia deale­rów, które bez­po­śred­nio wpły­wają na satys­fak­cję klienta tj.: popraw­ność wyko­na­nia usługi za pierw­szym razem, wzrost satys­fak­cji klienta z obsługi w ser­wisie, wydaj­ność obsługi w ramach ser­wisu ITS/PTS, sprze­daż kon­trak­tów obsłu­gowo-napraw­czych DAF Mul­ti­sup­port, reali­za­cja pla­nów sprze­daży nowych pojaz­dów, czę­ści i mar­ke­tin­go­wych oraz jako­ściowe szko­le­nia z eko­no­micz­nej jazdy. Dodat­kowe punkty przy­zna­wane były za ponad­stan­dar­dowy udział deale­rów w akcjach spe­cjal­nych DAF jak Wel­come Home – oferta zni­żek na wybrane usługi ser­wisowe i czę­ści dla pojaz­dów star­szych niż 3 lata – oraz osią­gnię­cie wyż­szych niż wyma­gane pozio­mów w szko­le­niach (Stan­dard of Excel­lence) przez mecha­ni­ków. 
***
Olim­piada Tech­niczna DAF jest też już kolejną edy­cją, która za każ­dym razem cie­szy się dużym zain­te­re­so­wa­niem wśród mecha­ni­ków. Przy­stą­piło do niej 148 mecha­ni­ków, spo­śród któ­rych w finale spo­tkało się czte­rech naj­lep­szych. Oprócz ww. zwy­cięzcy, fina­li­stami IV Olim­piady Tech­nicz­nej DAF zostali: Adam Karo­lik, DBK o/Bia­ły­stok – II miej­sce, Adam Maty­jasz­czyk, WW Wanicki o/Świd­nik – III miej­sce i Woj­ciech Karo­lik, DBK o/Bia­ły­stok – IV miej­sce

Wal­czyli oni o pierw­sze miej­sce pod­czas stycz­nio­wych zma­gań w finale, wyko­nu­jąc okre­ślone prak­tyczne zada­nia z wzię­tych z „życia ser­wisowego” przy­pad­ków napraw. Do ich roz­wią­za­nia nie­zbędna była bar­dzo dobra zna­jo­mość narzę­dzi i sys­te­mów DAF, które są nie­zbędne do wyko­na­nia wła­ści­wej naprawy pojazdu. 

 

 

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.