Wiadomości z rynku

sobota
20 kwietnia 2024

Rośnie potencjał przewoźników

Polskie firmy potęgą na europejskim rynku TSL
23 marca 2018
Firma Hussar Transport S.A. zaprezentowała statystyki dotyczące ładunku przewiezionego w ubiegłym roku. Łącznie spółka zrealizowała kilkadziesiąt tysięcy zleceń, z czego aż 84% za granicą. Razem polskie firmy mają w przewozach europejskich już ponad 33-proc. udział. 
Z danych spółki wynika, że w 2017 r. naj­po­pu­lar­niej­szym kie­run­kiem prze­wo­zów były Niemcy. Kie­ru­nek ten sta­nowi 26,43 % wszyst­kich prze­wo­zów spółki. Kolej­nym naj­po­pu­lar­niej­szym kie­run­kiem były Wło­chy – 17% usług wyko­na­nych przez spółkę. Udział ładun­ków zlo­ka­li­zo­wa­nych na tere­nie Pol­ski wyniósł 16% prze­wo­zów wyko­na­nych przez przed­się­bior­stwo w 2017 roku. 
Jed­no­cze­śnie Hus­sar Trans­port odno­to­wała roz­wój zarzą­dza­nej przez jej spe­dy­to­rów i dys­po­zy­to­rów floty. W 2016 r. spółka świad­czyła swoje usługi za pośred­nic­twem floty liczą­cej 181 pojaz­dów, pod­czas gdy w 2017 roku liczba ta wzro­sła do ponad 300. Hus­sar Trans­port sza­cuje, że w 2018 roku utrzyma ponad dwu­krotną dyna­mikę wzro­stu ilo­ści prze­wie­zio­nych ładun­ków z rów­no­le­głym zwięk­sze­niem floty zarzą­dza­nej przez spółkę. W 2017 r. wyko­nała łącz­nie 25 tysięcy zle­ceń, jed­no­cze­śnie pro­gno­zu­jąc ich liczbę w 2018 r. na ponad 50 tysięcy. 
– Od momentu wej­ścia naszego kraju do Unii Euro­pej­skiej bez­po­średni udział sek­tora usług trans­portu i logi­styki w PKB Pol­ski wzrósł o ponad 1/5 – mówi Paweł Pie­trzak, pre­zes zarządu Hus­sar Trans­port S. A. – Pod­su­mo­wa­nie ubie­głego roku w naszej fir­mie zdaje się potwier­dzać te dane. W 2017 r. mie­li­śmy bowiem oka­zję obser­wo­wać stały wzrost reali­zo­wa­nych przez nas zle­ceń, co można potrak­to­wać jako papie­rek lak­mu­sowy dla całej branży TSL. Tak duża dyna­mika wymu­siła na nas zwięk­sze­nie naszych zaso­bów kadro­wych, szcze­gól­nie o spe­cja­li­stów w obsza­rze spe­dy­cji mię­dzy­na­ro­do­wej. Pla­nu­jemy jed­nak zwięk­sze­nie stanu posia­da­nia na rynku euro­pej­skim, min. poprzez roz­bu­dowę oddziału w Wiel­kiej Bry­ta­nii. Swo­jej szansy upa­tru­jemy też w roz­po­czę­tym już kilka mie­sięcy temu pro­ce­sie prze­mo­de­lo­wa­nia struk­tury naszych klien­tów. Nie zna­czy to jed­nak, że odpusz­czamy rynek pol­ski. W dal­szym ciągu widzimy na nim dobre per­spek­tywy roz­woju. 
Jak podaje Hus­sar Trans­port, dyna­mika wzro­stu w dużej mie­rze wynika z roz­woju euro­pej­skiego rynku auto­mo­tive oraz sek­tora AGD, w któ­rych spe­cja­li­zuje się spółka. Według jej zarządu tylko w Pol­sce działa pra­wie 1000 podmio­tów będą­cych wytwór­cami kom­po­nen­tów samo­cho­do­wych, potrze­bu­ją­cych wspar­cia w zakre­sie orga­ni­za­cji łań­cu­cha dostaw. 
Chcąc ode­grać zna­czącą rolę na euro­pej­skim rynku TSL należy patrzeć glo­bal­nie na gospo­darkę Unii. Tylko w ten spo­sób można odpo­wied­nio przy­go­to­wać się do dyna­micz­nych zmian, które są mocno sko­re­lo­wane m.in. z roz­wo­jem sek­tora auto­mo­tive. 
– Wyma­ga­nia pro­du­cen­tów wobec takich firm jak nasza stale rosną, idąc w kie­runku ela­stycz­no­ści i efek­tyw­no­ści usługi – dodaje P. Pie­trzak. – Aby się do nich dopa­so­wać, potrze­bu­jemy inwe­sty­cji zwią­za­nych z dal­szą opty­ma­li­za­cją pro­cesu. Inno­wa­cje są więc nie­unik­nione. Mamy jed­nak han­di­cap w postaci przy­na­leż­no­ści do grupy kapi­ta­ło­wej, któ­rej pozo­stałe spółki dostar­czają branży nowa­tor­skie roz­wią­za­nia z zakresu ser­wisu oraz kon­troli i bez­pie­czeń­stwa, co pozwala zna­cząco obni­żyć koszty i dosto­so­wać je do wymo­gów klien­tów. 
Hus­sar Trans­port S. A. to firma ofe­ru­jąca usługi z zakresu trans­portu dro­go­wego, spe­dy­cji kra­jo­wej i mię­dzy­na­ro­do­wej oraz doradz­twa logi­stycz­nego. Posiada flotę ponad 300 pojaz­dów z nacze­pami o zróż­ni­co­wa­nej spe­cy­fi­ka­cji, pozwa­la­ją­cych na trans­port róż­no­rod­nych ładun­ków. Spe­cja­li­zuje się w spe­dy­cji mię­dzy­na­ro­do­wej. Posiada swój oddział w Wiel­kiej Bry­ta­nii. Spółka wcho­dzi w skład Hus­sar Gruppa S. A. 

Wzrosły możliwości przewozowe

Nie­wielki wzrost wskaź­nika moż­li­wo­ści prze­wo­zo­wych nie spo­wo­do­wał spadku rekor­dowo wyso­kiego wskaź­nika cen w trans­por­cie – wynika z raportu Trans­port Mar­ket Moni­tora, maga­zynu wyda­wa­nego przez Cap­ge­mini Con­sul­ting oraz Trans­po­reon, przed­sta­wia­ją­cego dyna­mikę rynku trans­por­to­wego. 
W IV kwar­tale 2017 roku wskaź­nik moż­li­wo­ści prze­wo­zo­wych wzrósł o 6,4% w porów­na­niu do poprzed­niego kwar­tału, osią­ga­jąc poziom 71,8. W porów­na­niu z IV kwar­ta­łem 2016 roku wskaź­nik ten jest niż­szy o 23,3%. 
Wskaź­nik cen w trans­por­cie wzrósł w IV kwar­tale 2017 roku do poziomu 107,9 wyka­zu­jąc nie­mal 6% wzrost w porów­na­niu do III kwar­tału 2017 roku oraz 14% wzrost porów­nu­jąc do ana­lo­gicz­nego okresu w poprzed­nim roku. 
Wskaź­nik cen oleju napę­do­wego wzrósł do poziomu 82,7 – jest on o 10,0% wyż­szy niż w III kwar­tale 2017 roku. 
– W 2017 roku firmy trans­portowe otrzy­my­wały wyso­kie wyna­gro­dze­nie za swoje usługi, a IV kwar­tał był pod tym wzglę­dem naprawdę wyjąt­kowy – zauważa Erik van Dort, dyrek­tor ds. łań­cu­cha dostaw w Cap­ge­mini. – W ciągu jede­na­stu lat, odkąd śle­dzimy ceny trans­portu, ni­gdy nie odno­to­wa­li­śmy tak wyso­kiego poziomu. Co cie­kawe, już III kwar­tał 2017 roku był bli­ski rekordu wśród trze­cich kwar­tałów (pobił go tylko III kwar­tał 2008 roku). W IV kwar­tale odno­to­wa­li­śmy najwyż­szy w histo­rii naszego maga­zynu poziom wskaź­nika cen. Mimo że jak co roku w I kwar­tale widoczne jest spo­wol­nie­nie, inte­re­su­jące będzie, czy nie­do­bór kie­row­ców prze­łoży się na wyż­sze ceny niż te odno­to­wy­wane zazwy­czaj w tym okre­sie. 
– Wskaź­nik moż­li­wo­ści prze­wo­zo­wych wzrósł o 6% w IV kwar­tale 2017 roku, ale jed­no­cze­śnie spadł o pra­wie jedną czwartą w porów­na­niu z poprzed­nim rokiem – dodaje Oli­ver Kahrs, direc­tor stra­te­gic ini­tia­ti­ves w Trans­po­reon. – Już od II kwar­tału 2017 roku moż­li­wo­ści prze­wo­zowe są poni­żej śred­niej. To ilu­struje jak upo­rczywy jest to pro­blem. W krót­kim okre­sie nie może on zostać roz­wią­zany, więc nie­do­bór moż­li­wo­ści prze­wo­zo­wych może prze­ro­dzić się w dłu­żej trwa­jący trend. Z tego powodu dobrze dobrana stra­te­gia zle­ca­nia trans­portów, staje się coraz waż­niej­sza dla zała­dow­ców. 
Trans­port Mar­ket Moni­tor to kwar­talny raport przy­go­to­wany przez Trans­po­reon i Cap­ge­mini Con­sul­ting, któ­rego celem jest przed­sta­wie­nie dyna­miki rynku trans­por­to­wego w Euro­pie. 
Celem ana­lizy Trans­port Mar­ket Moni­tor jest przed­sta­wie­nie dyna­miki rynku trans­por­to­wego w Euro­pie przy uwzględ­nie­niu ten­den­cji ceno­wych w trans­por­cie, obję­to­ści ładun­ko­wej reali­zo­wa­nych kur­sów oraz pro­gnozy na przy­szłość. Jest to wspólna ini­cja­tywa Trans­po­reon i Cap­ge­mini Con­sul­ting. Ana­liza doko­nana przez Cap­ge­mini Con­sul­ting bazuje na ano­ni­mo­wych danych pobra­nych z plat­formy Trans­po­reon, poprzez którą firmy zała­dow­cze zarzą­dzają pro­ce­sami logi­stycz­nymi zgod­nie z ich potrze­bami oraz przy­dzie­lają trans­porty wybra­nym prze­woź­ni­kom. 
Cap­ge­mini Con­sul­ting – to marka ofe­ru­jąca w ramach Grupy Cap­ge­mini usługi z zakresu doradz­twa stra­te­gicznego oraz trans­for­ma­cji. Cap­ge­mieni Con­sul­ting spe­cja­li­zuje się w doradz­twie i wspie­ra­niu orga­ni­za­cji pod­czas pro­cesu trans­for­ma­cji, od opra­co­wa­nia odpo­wied­niej stra­te­gii do zakoń­cze­nia pro­cesu. Firma ofe­ruje wio­dą­cym przed­się­bior­stwom i insty­tu­cjom świeże podej­ście przy zasto­so­wa­niu inno­wa­cyj­nych metod, tech­no­lo­gii cyfro­wej i wie­dzy ponad 3,500 eks­per­tów na całym świe­cie. 
Trans­po­reon – to oparta na chmu­rze plat­forma logi­styczna, umoż­li­wia­jąca współ­pracę z glo­balną sie­cią spe­cja­li­stów logi­styki. Two­rzy ona cyfrowe połą­cze­nie pomię­dzy zała­dow­cami i ich part­ne­rami logi­stycz­nymi oraz wspiera przej­rzy­ste i korzyst­niej­sze cenowo prze­pływy mate­ria­łowe na całym świe­cie. Poprzez cyfry­za­cję całego logi­stycz­nego łań­cu­cha dostaw umoż­li­wia rów­nież sprawną komu­ni­ka­cję i współ­pracę mię­dzy­na­ro­do­wej wspól­noty usłu­go­daw­ców w zakre­sie zała­dunku i logi­styki. 
Firma łączy glo­balną sieć ponad 1000 nadaw­ców (pro­du­cen­tów, dostaw­ców i deta­li­stów), 65 000 prze­woź­ni­ków (dostaw­ców usług logi­stycz­nych i trans­portowych, 3PL, spe­dy­to­rów, bro­ke­rów i kie­row­ców) oraz ponad 100 000 użyt­kow­ni­ków w ponad 100 kra­jach za pośred­nic­twem sze­regu roz­wią­zań software-as-a-service dostęp­nych w 25 wer­sjach języ­ko­wych. 

Uni­ka­towe na rynku roz­wią­za­nia Grupy Trans­po­reon obej­mują kon­sul­ta­cje, doradz­two i cało­kształt wspar­cia z wie­lo­ję­zyczną obsługą klienta w 25 róż­nych języ­kach. Zapew­nia to dopa­so­wa­nie do indy­wi­du­al­nych potrzeb każ­dej orga­ni­za­cji, zwięk­sza­jąc wydaj­ność nadaw­cy­/prze­woź­nika, opty­ma­li­zu­jąc jed­no­cze­śnie marże prze­woź­nika i obni­ża­jąc emi­sję CO2. Usługi trans­portowe posia­dają cer­ty­fi­kat ISO. Sie­dziba główna Grupy mie­ści się w Ulm, Niemcy, a Trans­po­reon Spółka w Kra­ko­wie. 

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.