Wiadomości z rynku

wtorek
7 maja 2024

Przewoźnicy przeciwko delegowaniu

W Parlamencie Europejskim i nie tylko
30 marca 2018
W Par­la­men­cie Euro­pej­skim na­dal trwają prace nad sta­no­wi­skiem wobec przed­sta­wio­nych w ubie­głym roku przez Komi­sję Euro­pej­ską pro­po­zy­cji legi­sla­cyj­nych, zebra­nych w ramach tzw. Pakietu Mobil­no­ści. Jed­nym z wyda­rzeń towa­rzy­szą­cych deba­cie było zor­ga­ni­zo­wane nie­dawno przez Komi­sję TRAN semi­na­rium poświę­cone poten­cjal­nemu wpły­wowi nowych aktów praw­nych na funk­cjo­no­wa­nie sek­tora trans­portu dro­go­wego. 
Do udziału w wyda­rze­niu, zor­ga­ni­zo­wa­nym z ini­cja­tywy rumuń­skiej euro­de­pu­to­wa­nej Clau­dii Tapar­del (S& D,) zapro­szono przed­sta­wi­cieli 11 zrze­szeń trans­por­to­wych z całej Europy, sygna­ta­riu­szy wspól­nej dekla­ra­cji, zawie­ra­ją­cej sprze­ciw wobec zasto­so­wa­nia dyrek­tywy o dele­go­wa­niu pra­cow­ni­ków w trans­por­cie mię­dzy­na­ro­do­wym. Sto­wa­rzy­sze­nia nie zmie­niają swo­jej oceny pro­po­zy­cji zawar­tych w Pakie­cie Mobil­no­ści i wska­zują na ich nie­do­sto­so­wa­nie do spe­cy­fiki branży oraz brak uwzględ­nie­nia praw­dzi­wych potrzeb sek­tora. 
Stały przed­sta­wi­ciel ZMPD w Bruk­seli Piotr Szy­mań­ski w swo­jej pre­zen­ta­cji na semi­na­rium wska­zał, że zasto­so­wa­nie dyrek­tywy do trans­portu jest nie­zgodne z jego mobil­nym cha­rak­te­rem. Pod pozo­rem zwal­cza­nia nie­le­gal­nych prak­tyk ryn­ko­wych wpro­wa­dzane są roz­wią­za­nia ogra­ni­cza­jące kon­ku­ren­cyj­ność przed­się­biorstw mniej zamoż­nych kra­jów euro­pej­skich. Zwró­cił także uwagę, iż KE nie wzięła m.in. pod uwagę sytu­acji małych i śred­nich przed­się­biorstw, dla któ­rych więk­szym pro­ble­mem niż speł­nie­nie wyso­kich wymo­gów pła­co­wych może oka­zać się spro­sta­nie roz­bu­do­wa­nym obo­wiąz­kom admi­ni­stra­cyj­nym, wyni­ka­ją­cych z narzu­caną koniecz­no­ścią zasto­so­wa­nia szcze­gó­ło­wych prze­pi­sów socjal­nych obo­wią­zu­ją­cych w poszcze­gól­nych kra­jach. 
P. Szy­mań­ski poru­szył także pro­blem braku odpo­wied­niej infra­struk­tury par­kin­go­wej i noc­le­go­wej, co unie­moż­li­wia reali­za­cję pro­po­no­wanego przez KE zakazu odbioru regu­lar­nego odpo­czynku tygo­dnio­wego w kabi­nie pojazdu. Zda­niem ZMPD nie do przy­ję­cia są pomy­sły, zgod­nie z któ­rymi nasi prze­woź­nicy oraz ich kie­rowcy mają pła­cić za wie­lo­let­nie zanie­dba­nia ze strony więk­szo­ści kra­jów UE. – Ocze­ku­jemy od KE dzia­łań słu­żą­cych wspie­ra­niu inwe­sty­cji w bez­pieczną i lepiej dosto­so­waną do potrzeb kie­row­ców infra­struk­turę par­kin­gową. Jed­no­cze­śnie pomy­sły pole­ga­jące na uży­wa­niu pro-socjal­nych haseł jako pre­tek­stu do wpro­wa­dza­nia nowych zaka­zów, to naszym zda­niem nic wię­cej jak próba roz­wią­za­nia pro­blemu przez zaprze­cza­nie jego ist­nie­niu. Na takie roz­wią­za­nia ni­gdy nie będzie naszej zgody – pod­kre­ślił P. Szy­mań­ski. 

Rozmowy pol­sko-fran­cu­skie

W marcu Eli­sa­beth Borne, fran­cu­ska mini­ster trans­portu prze­pro­wa­dziła w War­sza­wie sze­reg roz­mów o aktu­al­nych pro­blemach branży. Spo­tkała się m.in. ze swymi pol­skimi odpo­wied­ni­kami: Andrze­jem Adam­czy­kiem, mini­strem Infra­struk­tury i Mar­kiem Gró­bar­czy­kiem, mini­strem gospo­darki mor­skiej i żeglugi śród­lą­do­wej. 
Przed spo­tka­niem z mini­strami, Eli­sa­beth Borne roz­ma­wiała rów­nież z przed­sta­wi­cielami pol­skiego Par­la­mentu, orga­ni­za­cji zawo­do­wych oraz pra­cow­ni­czych sek­tora trans­portu dro­go­wego. Pre­zes ZMPD Jan Buczek repre­zen­to­wał naj­więk­sze pol­skie sto­wa­rzy­sze­nie mię­dzy­na­ro­do­wych prze­woź­ni­ków dro­go­wych. 
W trak­cie spo­tka­nia pre­zes Buczek przed­sta­wił sta­no­wi­sko doty­czące pla­nów mody­fi­ka­cji prawa unij­nego, w ślad m.in. za zasa­dami wpro­wa­dzo­nymi przez Fran­cję. Zwró­cił uwagę na fakt, że zmiany admi­ni­stra­cyjne w całej wspól­no­cie mogą spo­wo­do­wać wyeli­mi­no­wa­nie poważ­nej grupy prze­woź­ni­ków z rynku unij­nego. Tego typu dzia­ła­nia są nie­zgodne z ideą funk­cjo­no­wa­nia wol­nego rynku. Wpro­wa­dze­nia ewen­tu­al­nych korekt byłoby moż­liwe tylko po osią­gnię­ciu kom­pro­misu – stwier­dził pre­zes. 
Innym warun­kiem zre­ali­zo­wa­nia nowych regu­la­cji jest stwo­rze­nie mate­rial­nych pod­staw do ich zasto­so­wa­nia. Pro­po­zy­cji nie uda się wpro­wa­dzić przy obec­nych nie­do­stat­kach odpo­wied­niej infra­struk­tury par­kin­go­wej oraz bez wła­ści­wej sieci hote­lo­wej. Prze­pisy nie mogą godzić w prawa oby­wa­tel­skie kie­row­ców – wska­zał pre­zes Buczek – poprzez kate­go­ryczny nakaz opusz­cze­nia kabiny, czy noco­wa­nia w innym kraju niż bazowy. Kie­rowca powi­nien mieć wybór spo­sobu odpo­czynku. Zda­niem pre­zesa ZMPD lep­szym roz­wią­za­niem niż teraz pro­po­no­wane byłaby moż­li­wość sku­mu­lo­wa­nia przez kie­rowcę odpo­czyn­ków 45-godzin­nych oraz powrót do bazy i do rodziny. 
Głów­nym tema­tem spo­tka­nia mini­stra infra­struk­tury Andrzeja Adam­czyka z mini­ster ds. trans­portu Repu­bliki Fran­cu­skiej Éli­sa­beth Borne też były kwe­stie zwią­zane z nego­cjo­wa­nym obec­nie na forum Unii Euro­pej­skiej Pakie­tem Mobil­no­ści w kon­tek­ście pro­jektu dyrek­tywy doty­czącej dele­go­wa­nia pra­cow­ni­ków w ramach świad­cze­nia usług. 
– Kraje unijne powinny wypra­co­wać zrów­no­wa­żone prze­pisy w zakre­sie Pakietu Mobil­no­ści, które gwa­ran­to­wa­łyby odpo­wied­nią ela­stycz­ność sta­no­wiącą pod­stawę efek­tyw­nego funk­cjo­no­wa­nia branży, i jed­no­cze­śnie pozwo­liły na zapew­nie­nie godzi­wych warun­ków socjal­nych dla kie­row­ców – powie­dział mini­ster infra­struk­tury Andrzej Adam­czyk. 
Mini­ster pod­kre­ślił, że należy przy­spie­szyć prace nad szcze­gó­ło­wymi roz­wią­za­niami w zakre­sie mię­dzy­na­ro­do­wego trans­portu dro­go­wego, w kon­tek­ście obec­nej dyna­miki prac nad zmia­nami dyrek­tywy o pra­cow­ni­kach dele­go­wa­nych oraz mając na uwa­dze zbli­ża­jące się zakoń­cze­nie bie­żą­cej kaden­cji Par­la­mentu Euro­pej­skiego.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.