Wiadomości z rynku

środa
24 kwietnia 2024

Żeby przyczepa nie „wykoleiła” się

Systemy poprawiające bezpieczeństwo jazdy zestawem kempingowym
20 kwietnia 2018
Zanim wybie­rzemy się w podróż z przy­czepą kem­pin­gowa, warto zadbać o bez­pie­czeń­stwo jazdy takim zesta­wem. Firma AL-KO pro­po­nuje zarówno do nowych jak i uży­wa­nych pojaz­dów elek­tro­me­cha­niczny sys­tem Tra­iler Con­trol (ATC), będący odpo­wied­ni­kiem ESP w samo­cho­dzie oraz sta­bi­li­za­tor AKS, zwięk­sza­jące sta­bil­ność jazdy z przy­czepą. Ostat­nio firma zapro­po­no­wała też nowy zaczep kulowy ze sta­bi­li­za­torem AKS 3004, który eli­mi­nuje kiwa­nie boczne i koły­sa­nie oraz…

Sta­bi­li­za­tor zaczepu AKS

Przy­czepy kem­pin­gowe nie należą do sta­bil­nych pojaz­dów. Przy pręd­ko­ści ok. 80 km/h w przy­cze­pach o dłu­giej powierzchni ładun­ko­wej i dużej powierzchni bocz­nej czę­sto docho­dzi do tzw. węży­ko­wa­nia i kole­ba­nia. Ma to miej­sce m. in. pod­czas mija­nia się z dużymi pojaz­dami takimi jak np. cią­gniki sio­dłowe z naczepą. W trak­cie mija­nia się takich zesta­wów w nie­wiel­kiej odle­gło­ści, powstaje mię­dzy ich powierzch­niami bocz­nymi chwi­lowe pod­ci­śnie­nie. Przy­czepa (o niż­szej masie) zba­cza chwi­lowo z toru jazdy samo­chodu cią­gną­cego i stara się „przy­kleić” do powierzchni bocz­nej naczepy. Sytu­ację tę dodat­kowo potę­gują siły boczne (np. podmuch wia­tru), które poja­wiają się po minię­ciu się obu zesta­wów. Podobne zja­wi­sko wystę­puje czę­sto przy wyje­ździe z zale­sio­nego terenu. Wtedy przy­czepa zaczyna węży­ko­wać i staje się trudna do opa­no­wa­nia. 
Praw­do­po­do­bień­stwo wystą­pie­nia węży­ko­wa­nia jest tym wyż­sze, im wyż­sza jest pręd­kość jazdy przy­czepy, jej masa cał­ko­wita i moment bez­wład­no­ści oraz im wię­cej błę­dów w jej kon­struk­cji. 
Zasada dzia­ła­nia sta­bi­li­za­tora AL-KO AKS polega na zasto­so­wa­niu okła­dzin cier­nych doci­skających bez­po­śred­nio kulę haka. Cztery okła­dziny cierne sta­bi­li­za­tora doci­skają powierzch­nię kuli haka z boku (z obu stron), z przodu i z tyłu. W celu mak­sy­mal­nego zwięk­sze­nia współ­czyn­nika tar­cia okła­dziny cierne sta­bi­li­za­tora wyko­nano z mate­ria­łów kom­po­zy­to­wych. W odróż­nie­niu od tra­dy­cyj­nych zacze­pów kulo­wych, zaczep ze sta­bi­li­za­torem AL-KO AKS działa na kulę haka „na sucho” tzn. bez uży­cia smaru. Siła doci­sku bocz­nych okła­dzin na cał­ko­wi­tej ich powierzchni cier­nej wynosi ok. 150 kN na stronę, co odpo­wiada masie ok. 1,5 tony. Dzięki temu drga­nia przy­czepy wzglę­dem pojazdu cią­gną­cego są tłu­mione już w chwili ich powsta­wa­nia. 
Oprócz funk­cji tłu­mie­nia drgań sta­bi­li­za­tor AL-KO AKS posiada sygna­li­za­cją pra­wi­dło­wego sprzęgu z kulą haka, wskaź­nik zuży­cia zaczepu lub/i kuli haka i sygna­li­za­cję zuży­cia okła­dzin cier­nych. 
Zasto­so­wa­nie sta­bi­li­za­tora AKS nie ogra­ni­cza zwrot­no­ści pojazdu w cza­sie manew­ro­wa­nia i postoju. Trwa­łość okła­dzin cier­nych wynosi ok. 50.000 km. 
Ze względu na wyż­szą cenę sta­bi­li­za­torów jazdy od stan­dar­do­wych zacze­pów kulo­wych sto­suje się je głów­nie w przy­cze­pach kem­pin­go­wych, do prze­wozu koni, podło­dzio­wych a także w przy­cze­pach towa­ro­wych firm trans­por­to­wych oraz przy prze­wo­że­niu cen­nych ładun­ków takich jak np. samo­chody. 
Dzięki zasto­so­wa­niu zacze­pów kulo­wych ze sta­bi­li­za­torem AL-KO AKS udało się w kil­ku­set tysią­cach przy­czep w Euro­pie zwięk­szyć o 20–30% tzw. pręd­kość kry­tyczną. 

System AL-KO Tra­iler Con­trol (ATC) 

AL-KO ofe­ruje rów­nież sys­tem, który potrafi już u źró­dła wyeli­mi­no­wać nie­bez­pieczne koły­sa­nie i węży­ko­wa­nie przy­czepy – jest to AL-KO Tra­iler Con­trol, w skró­cie ATC. Wła­śnie dzięki współ­pracy z dotych­cza­so­wymi zacze­pami kulo­wymi ze sta­bi­li­za­torem (AKS), sys­tem ATC może zapew­nić mak­si­mum bez­pie­czeń­stwa jazdy. 
Przy­czepa, która przy pręd­ko­ści kry­tycz­nej lub powy­żej niej wpad­nie w koły­sa­nie i węży­ko­wa­nie, nie jest w sta­nie sama się uspo­koić i stwa­rza eks­tre­mal­nie nie­bez­pieczną sytu­ację. Wła­śnie wtedy zaczyna dzia­łać sys­tem ATC i podaje bez­po­śred­nio na przy­czepę ści­śle odmie­rzony impuls hamo­wa­nia, który eli­mi­nuje waha­dłowe ruchy i bez udziału kie­rowcy powo­duje uspo­ko­je­nie pojazdu. Za pomocą nowego, elek­tro­me­cha­nicz­nego sys­temu można znacz­nie zwięk­szyć sta­bil­ność jazdy z przy­czepą. 
ATC posiada sys­tem czuj­ni­ków, które nie­ustan­nie kon­tro­lują wszyst­kie ruchy przy­czepy i gene­rują sygnał, infor­mu­jący o sta­tecz­no­ści w danym momen­cie. Elek­tro­nika wcze­śnie wykrywa skłon­ność do koły­sa­nia na pod­sta­wie cha­rak­te­ry­stycz­nych okre­sów i prze­biegu waha­dło­wych drgań nawet w cza­sie poko­ny­wa­nia łagod­nych krzy­wizn i prak­tycz­nie w każ­dych warun­kach i we wszyst­kich sytu­acjach dro­go­wych. Ana­liza pro­wa­dzona w inte­li­gent­nym try­bie przez pro­ce­sor ATC pozwala nawet roz­po­zna­wać, czy koły­sa­nie przy­czepy wyga­śnie samo­czyn­nie. Tylko wtedy, gdy to nie nastąpi, sil­nik elek­tryczny uru­cha­mia hamulce przy­czepy i łagod­nie hamuje cały pojazd. Dzięki temu hamu­lec jest uży­wany oszczęd­nie i można zre­zy­gno­wać z insta­lo­wa­nia kosz­tow­nego czuj­nika tem­pe­ra­tury. 
Kom­pletny układ czuj­ni­ków ATC, elek­tro­niczne ste­ro­wa­nie oraz sil­nik elek­tryczny do uru­cha­miania hamul­ców miesz­czą się w zwar­tej obu­do­wie, którą nie­wiel­kim nakła­dem można zain­sta­lo­wać z tyłu osi, połą­czyć z hamul­cami oraz obwo­dem elek­trycznym przy­czepy – źró­dłem zasi­la­nia (wtyczka 13 bie­gu­nowa). 
System ATC nadaje się rów­nie dobrze na wypo­sa­że­nie seryjne, jak i do mon­tażu póź­niej­szego. 

Nowo­ści: gło­wica zacze­powa ze sta­bi­li­za­torem – AKS 3004 i sys­tem 2LINK

Nowy zaczep kulowy ze sta­bi­li­za­torem AKS 3004 o cie­ka­wym desi­gnie i ulep­szo­nej ergo­no­mii eli­mi­nuje kiwa­nie boczne i koły­sa­nie. Zaczep ze sta­bi­li­za­torem z czte­rema okła­dzinami cier­nymi zapew­nia bez­pieczną jazdę z przy­czepami o masie cał­ko­wi­tej do 3000 kg. Jak zapew­nia pro­du­cent, w sytu­acji awa­ryj­nej łatwiej dopro­wa­dzić przy­czepę do bez­piecz­nego stanu. 
Moco­wa­nie zabez­pie­cze­nia anty­kra­dzie­żo­wego AL-KO Safety speł­nia wyma­ga­nia normy ISO 11555–1 (moż­liwe dopusz­cze­nie do jazdy z pręd­ko­ścią 100 km/h). Wskaź­nik sprzęgu infor­muje, czy zaczep kulowy ze sta­bi­li­za­torem AKS jest pra­wi­dłowo osa­dzony na kuli. Nie ma potrzeby sto­so­wa­nia dodat­ko­wych, skom­pli­ko­wa­nych zabez­pie­czeń
Spo­sób dzia­ła­nia. Uru­cho­mie­nie uchwytu sta­bi­li­zu­ją­cego powo­duje doci­śnię­cie dwóch okła­dzin cier­nych z lewej lub pra­wej strony do kuli haka holow­ni­czego pojazdu. Uch­wyt sprzę­ga­jący i sta­bi­li­zu­jący są od sie­bie oddzie­lone i każdy z nich można obsłu­gi­wać jedną ręką. 
Nowym uzu­peł­nie­niem sys­temu czuj­ni­ków do podwozi przy­czep kem­pin­go­wych jest moduł AL-KO 2LINK z tech­no­lo­gią Blu­eto­oth, mon­to­wany w obsza­rze dys­zla przy­czepy kem­pin­go­wej. W połą­cze­niu z apli­ka­cją 2LINK na smart­fony sta­nowi plat­formę łączącą istotne funk­cje podwo­zia ze smart­fo­nem. 
Wśród funk­cji sys­temu dostępna jest m.in. funk­cja umoż­li­wia­jąca pro­ste ręczne pozio­mo­wa­nie przy­czepy. Dzięki tej apli­ka­cji użyt­kow­nik ma wszyst­kie potrzebne instruk­cje obsługi zawsze pod ręką. Poka­zuje ona naj­krót­szą drogę do naj­bliż­szej sta­cji ser­wi­so­wej. Wskaź­nik stanu ATC dla pojazdu holu­ją­cego jest dostępny bez­płat­nie w zesta­wie. 
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.