Wiadomości z rynku

środa
24 kwietnia 2024

Wystawcy dopisali

Na targach Autostrada, MASZBUD oraz ROTRA
25 maja 2018
Ponad 10 tysięcy zwie­dza­ją­cych, 418 firm zaj­mu­ją­cych 30 tys. m2 powierzchni wysta­wien­ni­czej oraz 10 kon­fe­ren­cji, doty­czą­cych budow­nic­twa dro­gowego – tak w skró­cie można opi­sać trwa­jące od 8 do 10 maja targi Auto­strada, MASZBUD oraz ROTRA. 
Wyda­rze­nie, które po raz kolejny zgro­ma­dziło przed­sta­wi­cieli firmy z branży budow­nic­twa dro­gowego, stało się już tra­dy­cją. Co roku w tar­go­wych halach pre­zen­to­wane są m.in. naj­now­sze maszyny budow­lane, samo­chody dostar­cza­jące kru­szywa czy kon­struk­cje wzmac­nia­jące. Rów­nież w tym roku nie zabra­kło przed­sta­wi­cieli naj­więk­szych pol­skich i zagra­nicz­nych firm. Swoje pro­dukty zapre­zen­to­wały m.in. KH-KIPPER, SCANIA, DAF, IVECO, LOTOS, czy LIUGONG DRESSTA MACHINERY. 
Oprócz impo­nu­ją­cych roz­mia­rami i moż­li­wo­ściami maszyn do Tar­gów Kielce zawi­tał sprzęt, któ­rego na co dzień dro­go­wcy mogą uży­wać do prze­pro­wa­dza­nia drob­nych prac remon­to­wych. Młoty elek­tryczne, mini roz­ra­biarki do asfaltu czy koparki nie­wiel­kich roz­mia­rów, cze­kały na zain­te­re­so­wa­nych w cie­niu maszyn o wiel­kich gaba­ry­tach. 

Budow­nic­two pod lupą

O zna­cze­niu i ran­dze wyda­rze­nia świad­czyć może także ilość kon­fe­ren­cji oraz gości, któ­rzy wzięli udział w pane­lach dys­ku­syj­nych. Do naj­waż­niej­szych z nich nale­żała debata „Pol­ska Droga do dobro­bytu” z udzia­łem wice­mi­ni­stra w Mini­ster­stwie Infra­struk­tury i Budow­nic­twa – Marka Chod­kie­wi­cza, zor­ga­ni­zo­wana przez tygo­dnik Wprost. Pod­czas kon­fe­ren­cji dys­ku­to­wano nad sta­nem pol­skich dróg oraz fun­du­szach prze­zna­cza­nych na remonty i reno­wa­cję szos. Nie zabra­kło także trud­nych tema­tów; o ryzy­kow­nych umo­wach i poten­cjal­nych zagro­że­niach, które gro­ziły fir­mom podwy­ko­naw­czym mówiła Iwona Stę­pień-Kotla­rek, zastępca Gene­ral­nego Dyrek­tora Dróg Kra­jo­wych i Auto­strad. 
Ważne wnio­ski z raportu „O fir­mach dro­go­wych” przed­sta­wiono pod­czas spo­tka­nia „Firmy dro­gowe – ich kon­dy­cja, inwe­sty­cje, ryzyko i per­spek­tywy”. Orga­ni­za­to­rem spo­tka­nia była Ogól­no­pol­ska Izba Gospo­dar­cza Dro­go­wnic­twa wspól­nie z firmą Arcata Part­ners. Raport wska­zuje, że ostat­nie lata to okres dyna­micz­nych zmian w branży. Auto­rzy zawarli w nim także zak­tu­ali­zo­waną pro­gnozę rynku robót dro­go­wych aż do roku 2025.
Nie zabra­kło także spe­cja­li­stycz­nych kon­fe­ren­cji – „Infra­struk­tura dro­gowo-kole­jowa. Prze­szłość, Teraź­niej­szość, Przy­szłość”, „Nowo­cze­sna dia­gno­styka i naprawy nawierzchni dro­go­wych”, „Bez­pie­czeń­stwo tech­niczne maszyn budow­la­nych i pojaz­dów”, pod­czas któ­rych zain­te­re­so­wani pogłę­biali swoją wie­dzę, a także nawią­zy­wali bizne­sowe rela­cje. 

Coś dla ope­ra­to­rów

Pod­czas tar­gów odbyły się pokazy dyna­miczne sprzętu budow­lanego. Ope­ra­to­rzy tra­dy­cyj­nie już sta­nęli w szranki w Kon­kur­sie Ope­ra­to­rów Maszyn Budow­la­nych BIG BAU MASTER. Podob­nie jak w roku ubie­głym, nie zabra­kło „Żywego Ser­wisu” zor­ga­ni­zo­wa­nego przez Prze­gląd Opo­niar­ski. Na sto­isku redak­cji odbyły się pokazy wymiany opon w dużych samo­cho­dach cię­ża­ro­wych czy maszy­nach budow­la­nych typu ORT. 
Przy­szli, ale także pra­cu­jący już ope­ra­to­rzy mogli spraw­dzić swoje umie­jęt­no­ści w spe­cjal­nych symu­la­to­rach maszyn budow­la­nych. Pod okiem instruk­to­rów z Insty­tutu Mecha­ni­za­cji Budow­nic­twa i Gór­nic­twa Skal­nego nawet nie­do­świad­czone osoby mogły wcie­lić się w kie­rowcę koparki. 

Cię­ża­rówki budow­lane

Impor­te­rzy pojaz­dów cię­ża­ro­wych pre­zen­to­wali swoje nowo­ści, jak zazwy­czaj, na eks­po­zy­cjach pro­du­centów zabu­dów, naj­licz­niej na sto­isku KH-Kip­per, ale Sca­nia Pol­ska tym razem zor­ga­ni­zo­wała też wła­sne sto­isko. 
Zwie­dza­jący mogli zoba­czyć trzy pojazdy Sca­nia nowej gene­ra­cji: pojazdy budow­lane XT oraz cią­gnik sio­dłowy prze­zna­czony do trans­portu ładun­ków ponadnor­ma­tyw­nych (trzy takie pojazdy kupiła nie­dawno firma trans­por­towa z Gdań­ska), o tech­nicznej DMC 78 t. 
– W tym roku goście sto­iska Sca­nia mają wyjąt­kową oka­zję obej­rzeć wywrotkę oraz beto­no­mie­szarkę w kon­fi­gu­ra­cji osi 8x4 nowej gene­ra­cji. Spe­cy­fi­ka­cja podwo­zia w kabi­nie P i lek­kiej wer­sji zabu­dowy sta­nowi ide­alny kom­pro­mis pomię­dzy wytrzy­ma­ło­ścią oraz opty­malną ładow­no­ścią pojazdu. Pre­zen­tu­jemy rów­nież cią­gnik w kon­fi­gu­ra­cji 6x4 prze­zna­czony do trans­portu ładun­ków ponadnor­ma­tyw­nych. Pojazd posiada najwięk­szą dostępną na rynku kabinę S i został wypo­sa­żony w sil­nik o mocy 650 KM V8 w tech­no­lo­gii SCR – powie­dział Bła­żej Bąder, spe­cja­li­sta ds. sprze­daży Sca­nia Pol­ska S. A. 
Pojazdy Sca­nia XT prze­zna­czone dla branży budow­la­nej miały swoją pre­mierę we wrze­śniu 2017 roku. Pojazdy są dostępne ze wszyst­kimi typami kabin P, G, R i S nie­za­leż­nie od rodzaju sil­nika. Swo­boda wyboru nie koń­czy się jed­nak na kabi­nach i kon­fi­gu­ra­cji osi. Gama sil­ni­ków Sca­nia rów­nież jest bar­dzo wszech­stronna. Sca­nia XT może być napę­dzana każdą z jed­no­stek dostęp­nych dla pojaz­dów nowej gene­ra­cji, nie wyłą­cza­jąc naj­now­szych 9-litro­wych oraz 16-litro­wych sil­ni­ków V8. Trzon oferty sta­nowią 13-litrowe sil­niki wpro­wa­dzone w 2016 r., które wystę­pują w 3 warian­tach mocy i wyróż­niają się bar­dzo niskim zuży­ciem paliwa. 
Na sto­isku Kamaza nowość – model 53605 z sil­niem Cum­minsa o mocy 290 KM i nową kabiną pro­jektu Mer­ce­des-Benz, pocho­dzącą od Actrosa. Nowy model jest około 1,5 tys. euro droż­szy od poprzed­nika, ale zmie­niona kabina jest istot­nym postę­pem. 18-tonowa cię­ża­rówka zabiera 11.580 kg ładunku. Pojazd wypo­sa­żany jest w nie­za­leżny układ ogrze­wa­nia sil­nika Weba­sto. 

Naczepy, zabu­dowy

KH-Kip­per, jak zwy­kle, zdo­mi­no­wał ofertę pro­du­centów zabu­dów, pre­zen­to­waną na kie­lec­kich tar­gach. Przed­sta­wił sze­roką gamę wywro­tek budow­la­nych i kopal­nia­nych, m.in. 14-tysięczną tyl­noz­sy­pową W1U na podwo­ziu Mer­ce­des-Benz 8x8, trój­stronną W3H na nowym podwo­ziu Iveco 6x4, tyl­noz­sy­pową W1U na Renault 8x4, tyl­noz­sy­pową W1MV na Volvo 8x4, trój­stronną W3H na MAN-ie 8x6, tyl­noz­sy­pową W1U na DAF-ie 8x4, tyl­noz­sy­pową W1U na Sca­nii 8x4, 
Zain­te­re­so­wa­niem zwie­dza­ją­cych cie­szyły się pokazy dyna­miczne. Na spe­cjal­nie zaaran­żo­wa­nym placu w akcji można było zoba­czyć m.in. wywrotkę kopal­nianą W1MV KH-Kip­per z nowym podwo­ziem Sca­nia XT. To hit eks­por­towy KH-Kip­per. Kon­struk­cja powstaje ze stali Har­dox HB 450 i pole­cana jest do pracy w naj­trud­niej­szych warun­kach. W tej zabu­do­wie zasto­so­wano elek­tro­niczny sys­tem mie­rze­nia prze­chyłu KH-Kip­per, któ­rego głów­nym zada­niem jest zwięk­sze­nie bez­pie­czeń­stwa przy wyła­dunku mate­riału z wywrotki. System na bie­żąco infor­muje kie­rowcę o takich para­me­trach jak kąt nachy­le­nia pojazdu, tem­pe­ra­tura i ciśnie­nie oleju. Po prze­kro­cze­nia para­me­trów gra­nicz­nych na wyświe­tla­czu auto­ma­tycz­nie poja­wia się ostrze­że­nie w postaci miga­ją­cych na czer­wono diod oraz odpo­wied­nie komu­ni­katy gło­sowe. 
Na poka­zie dyna­micz­nym poja­wiły się też zabu­dowa trój­stronna W3H na Iveco 6x4, naczepa bez­ra­mowa 3-osiowa W1U z cią­gni­kiem Iveco oraz naczepa bez­ra­mowa 2-osiowa W1U z cią­gni­kiem Volvo. W nacze­pach bez­ra­mo­wych skrzy­nia mon­to­wana jest bez­po­śred­nio na tyl­nym wózku. Są mobilne w trud­nym tere­nie, na budo­wie. Po wysy­pa­niu ładunku ze skrzyni naczepa auto­ma­tycz­nie prze­suwa się do przodu, robiąc miej­sce dla wysy­py­wa­nego mate­riału. To roz­wią­za­nie na wzór pojaz­dów od dawna sto­so­wa­nych m.in. w Sta­nach Zjed­no­czo­nych, które na naszym rynku, jako nowość, dopiero ma zdo­być zwo­len­ni­ków. 
W poka­zach dyna­micz­nych wywro­tek uczest­ni­czyły 9-tonowa i 15-tonowa koparki chiń­skiej marki Sun­ward. Jak powie­działa nam Ewe­lina Kosmala, wła­ści­cielka spółki Sun­ward Pol­ska sto­sun­kowo nowym mode­lem tej firmy jest wie­lo­funk­cyjny maluch – koparka SWE 08B, którą można pole­cić do użytku w każ­dym gospo­dar­stwie, także jako nośnik narzę­dzi – może np. współ­pra­co­wać z mło­tem, wiert­nicą itd. 
Wra­ca­jąc do pro­du­centów zabu­dów… Sło­wacka firma VS-Mont, wyko­nawca zabu­dów, wysta­wiła 60-tonową Tatrę z 5-osio­wym podwo­ziem (skrętne koła dwóch osi z przodu i na osi ostat­niej) i zabu­dową kopal­nianą, która może być wypo­sa­żona w pod­grze­wa­nie. Przy 24-tono­wej masie wła­snej pojazd zabiera 36 ton ładunku. 
Nie zabra­kło dys­try­bu­to­rów innych naczep. Timex, gene­ralny impor­ter pojaz­dów Kaess­boh­rer, wysta­wił nową naczepę wywrotkę K. SKS B – uni­ka­tową kon­struk­cję do prze­wozu kru­szyw, o pojem­no­ści 24 m3 lub 27 m3. Jak powie­dział nam Mar­cin Izdeb­ski, dyrek­tor Regionu Cen­trum Timex, to pojazd z podwo­ziem i zabu­dową o wyso­kiej wytrzy­ma­ło­ści, pole­cany do eks­plo­ata­cji w trud­nych warun­kach, m.in. do prze­wozu kru­szyw i innych cięż­kich mate­ria­łów, jak np. gruz. Podłoga w kształ­cie litery V two­rzy powierzch­nię pozwa­la­jącą na płynny roz­ła­du­nek poprzez zwięk­sze­nie szyb­ko­ści prze­miesz­cza­nia się ładunku. 
Na sto­isku Timex można było tez obej­rzeć cysternę K. SSL 35 do prze­wozu cementu. Pojazd zabiera 35 m sześc. ładunku. Dzięki spe­cjal­nemu roz­wią­za­niu tech­nicznemu naczepa ma dużą zdol­ność manew­ro­wa­nia w trud­nych warun­kach. Do wyła­dunku można podłą­czać rurę spu­stową w podwo­ziu, jest też moż­li­wość roz­ła­dunku lejem z lewej lub pra­wej strony.

Maszyny budow­lane

Wśród wystaw­ców maszyn budow­la­nych Inter­han­dler eks­po­no­wał nową koparkę JCB Hydra­dig 110W i cią­gnik Fastrac 4220 w wer­sji komu­nal­nej. Koparka Hydra­dig 110 W pozwala korzy­stać z peł­nej widocz­no­ści dookoła, z moż­li­wo­ścią obser­wa­cji wszyst­kich czte­rech kół oraz prze­strzeni – 1 m wokół maszyny na pozio­mie gruntu. Maszyna zapew­nia, według pro­du­centa, naj­lep­szą w swo­jej kla­sie sta­bil­ność boczną, połą­czoną z mini­mal­nym zacho­dze­niem jej tyłu pod­czas obrotu. Mak­sy­malna pręd­kość 40 km/h i bez­stop­niowe prze­ło­że­nie prze­kładni sil­nika umoż­li­wia szybki i kom­for­towy dojazd do miejsc pracy. Dzięki dostęp­nym w stan­dar­dzie trzem try­bom ste­ro­wa­nia (4 koła skrętne, 2 koła skrętne lub tryb kraba) manew­ro­wa­nie w cia­snych miej­scach nie nastrę­cza trud­no­ści. 
Fastrac serii 4000 cha­rak­te­ry­zuje się kom­pak­tową budową i zwin­no­ścią. Pro­du­cent jego wie­lo­funk­cyj­ność porów­nuje do dobrego scy­zo­ryka. Wypo­sa­żany jest w uni­ka­towe samo­po­zio­mu­jące zawie­sze­nie. W egzem­pla­rzu tar­go­wym zamo­co­wano z przodu dwie gło­wice do kosze­nia, ale można zamon­to­wać jesz­cze trze­cią z tyłu. 
Jedno z naj­więk­szych sto­isk zor­ga­ni­zo­wała firma Liu­Gong. Marka świę­tuje swoje 60-lecie. Zapre­zen­to­wała m.in. koparkę, łado­warki kołowe i spy­charkę. Spy­charka Dres­sta TD-15R Extra wypo­sa­żana jest w sys­tem ste­ro­wa­nia 3D Trim­ble. Koparkę gąsie­ni­cową Liu­Gong 925E, z oka­zji 60-lecia poka­zano w spe­cjal­nej wer­sji kolo­ry­stycz­nej – pozło­coną. Maszyna, napę­dzana naj­now­szej gene­ra­cji, nisko­emi­syj­nym sil­ni­kiem Cum­mins, dys­po­nuje zwięk­szoną mocą, krót­szymi cyklami pracy i więk­szą siłą odspa­ja­nia. Więk­szość z pre­zen­to­wa­nych maszyn jest pro­du­ko­wana w Pol­sce, w zakła­dzie w Sta­lo­wej Woli, z wyjąt­kiem łado­warki 835H, która wkrótce ma dołą­czyć do tego grona. 
Firma Kie­sel zor­ga­ni­zo­wała dużą eks­po­zy­cję, na któ­rej domi­no­wało wozi­dło prze­gu­bowe Bell B30E. Przed­sta­wi­ciele firmy zwra­cali uwagę, że na budo­wach dróg w Pol­sce domi­nują wywrotki samo­cho­dowe, choć wozi­dła prze­gu­bowe, naj­le­piej spraw­dza­jące się w trud­nym tere­nie, zyskują zwo­len­ni­ków. 
Firma Amago wysta­wiła m.in. nową małą koparkę Hyun­dai R18–9. To maszyna o masie robo­czej 1.995 kg, z łyżką o pojem­no­ści 0,04 m3, kopiąca na głę­bo­kość 2.245 mm, napę­dzana sil­ni­kiem Mit­su­bi­shi o mocy 19 KM. Przez cały 2018 rok trwa pro­mo­cja firmy na wszyst­kie mini­ko­parki – Leasing 0 %. 
Na eks­po­zy­cji Wac­ker Neu­son uwagę zwra­cała łado­warka WL 28. Jak powie­dział nam Michał Kamiń­ski, spe­cja­li­sta ds. pro­duktu, to pierw­sza na rynku łado­warka, która przy masie poni­żej 3 ton podnosi paletę kostki bru­ko­wej o wadze 1.600 kg. Jest łatwa w trans­por­cie i wygodna w pracy, a cha­rak­te­ry­zuje się sto­sun­kowo dużą wydaj­no­ścią. Z cię­ża­rem wywra­ca­jącym 1,9 t jest dosto­so­wana do pracy z dużym ładun­kiem. Może pra­co­wać jako nośnik osprzętu. 
Wyróż­nia­ją­cym się eks­po­na­tem na sto­isku Wac­ker Neu­son była też koparka gąsie­ni­cowa ET24, z sys­temem VDS (Ver­ti­cal Dig­ging System), czyli bez­stop­niowe prze­chy­la­nie nadwo­zia. System ten uła­twia wyko­ny­wa­nie pio­no­wych wyko­pów na stro­mym zbo­czu. Nadwo­zie można wychy­lić do 15 stopni, co rekom­pen­suje wznie­sie­nia do 27 pro­cent. 
Taki układ pozwala zaosz­czę­dzić do 25 proc. czasu przy wyko­ny­wa­niu wyko­pów i zasy­py­wa­niu. 
Firma ASCO Equ­ip­ment, dys­try­bu­tor marki Bob­cat w połu­dnio­wej Pol­sce, poka­zała maszyny, wypo­sa­żone m.in. w nowy sys­tem Ride Con­trol, który amor­ty­zuje ram iona łado­warki pod­czas jazdy z ładun­kiem. Łado­warkę gąsie­ni­cową Bob­cat T770 z napę­dem hydro­sta­tycz­nym sprzę­żono z rów­niarką dro­gową, a do koło­wej łado­warki S570, też z napę­dem hydro­sta­tycz­nym 4x4, pod­pięto fre­zarkę. 
***
W sumie targi udane, na miarę dzi­siej­szych cza­sów. Nie mają już takiego roz­ma­chu jak przed laty, co nie dziwi w sytu­acji, gdy poja­wiły się imprezy kon­ku­ren­cyjne, poza tym dziś poten­cjalni wystawcy nie są już tak jed­no­znacz­nie prze­ko­nani do takiej formy pro­mo­cji. W porów­na­niu np. z Agro­te­chem mniej było zwie­dza­ją­cych – zapewne te targi przy­cią­gają w więk­szym stop­niu spe­cja­li­stów, a w mniej­szym przy­pad­ko­wych gości.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.