Wiadomości z rynku

czwartek
25 kwietnia 2024

Delegowanie wraca do punktu wyjścia

Parlament Europejski zablokował pozytywne zmiany dla polskich przewoźników
22 czerwca 2018
Z Par­la­mentu Euro­pej­skiego nade­szła zła wia­do­mość dla sek­tora trans­por­to­wego. Spra­woz­da­nie Komi­sji Trans­portu Par­la­mentu Euro­pej­skiego, dające nadzieję na pozy­tywne roz­strzy­gnię­cie i wyłą­cze­nie trans­portu mię­dzy­na­ro­do­wego z dyrek­tywy o dele­go­wa­niu pra­cow­ni­ków, zostało odrzu­cone pod­czas gło­so­wa­nia. Ozna­cza to, że nie zosta­nie zapre­zen­to­wane jako sta­no­wi­sko PE pod­czas nego­cja­cji z Radą UE. 
Doku­ment opra­co­wany przez Komi­sję Trans­portu zakła­dał, że prze­pisy ujęte w nowe­li­za­cji dyrek­tywy o dele­go­wa­niu mia­łyby doty­czyć jedy­nie prze­wo­zów kabo­ta­żo­wych (trans­portu ładunku na tere­nie kraju innego niż ten, w któ­rym zare­je­stro­wany jest pojazd) i prze­wo­zów dro­go­wych wyko­ny­wa­nych w ramach trans­portu kom­bi­no­wa­nego. 
W pro­jek­cie TRAN prze­pisy o dele­go­wa­niu nie obo­wią­zy­wały trans­portu mię­dzy­na­ro­do­wego i tran­zytu. Takie roz­wią­za­nie mogłoby oca­lić kon­ku­ren­cyj­ność pol­skich prze­woź­ni­ków wzglę­dem euro­pej­skiego rynku trans­por­to­wego. 
– Wielka szkoda. Można powie­dzieć, że wra­camy do punktu wyj­ścia i prace będą odby­wać się w opar­ciu o pier­wotny pro­jekt Komi­sji Euro­pej­skiej (po trzech dniach pracy w mie­siącu pra­cow­nik-kie­rowca pod­le­gałby pod prze­pisy o dele­go­wa­niu). Korzystna dla pol­skich przed­się­bior­ców poprawka nie zyskała uzna­nia więk­szo­ści euro­po­słów co poka­zuje, że walka o dobre roz­strzy­gnię­cie będzie bar­dzo ciężka – mówi Kamil Wolań­ski, eks­pert Ogól­no­pol­skiego Cen­trum Rozli­cza­nia Kie­row­ców. 
Euro­po­sło­wie gło­so­wali trzy­krot­nie nad zmia­nami zapro­po­no­wa­nymi przez Komi­sję Trans­portu. W spra­wie wymo­gów w zakre­sie egze­kwo­wa­nia prawa oraz szcze­gó­ło­wych zasad doty­czą­cych dele­go­wa­nia kie­row­ców w sek­to­rze trans­portu dro­go­wego, na 630 obec­nych euro­de­pu­to­wa­nych aż 343 przed­sta­wi­cieli opo­wie­działo się prze­ciwko. 
W przy­padku zmian roz­po­rzą­dze­nia (WE) nr 1071/2009 i roz­po­rzą­dze­nia (WE) nr 1072/2009, doty­czą­cych m.in. zasad wyko­ny­wa­nia kabo­tażu, na 618 obec­nych euro­po­słów 371 zagło­so­wało prze­ciw. 
Zmiana roz­po­rzą­dze­nia (WE) nr 561/2006 w odnie­sie­niu do mini­mal­nych wymo­gów doty­czą­cych mak­sy­mal­nego dzien­nego i tygo­dnio­wego czasu pro­wa­dze­nia pojazdu, mini­mal­nych przerw oraz dzien­nego i tygo­dnio­wego czasu odpo­czynku oraz roz­po­rzą­dze­nia (UE) nr 165/2014 w odnie­sie­niu do okre­śla­nia poło­że­nia za pomocą tacho­gra­fów, wywo­łała zde­cy­do­wany sprze­ciw euro­par­la­men­ta­rzy­stów – na 622 obec­nych, aż 428 zagło­so­wało nega­tyw­nie za przy­ję­ciem zmiany. 
Kolejne roz­strzy­gnię­cia w tym tema­cie zapadną pod­czas lip­co­wej sesji ple­nar­nej Par­la­mentu Euro­pej­skiego. 
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.