Wiadomości z rynku

piątek
19 kwietnia 2024

Od 1 lipca zapłacimy za wszystkie drogi federalne

Rozszerzenie obowiązku uiszczania opłat od samochodów ciężarowych w Niemczech
22 czerwca 2018
Wraz z roz­sze­rze­niem obo­wiązku uisz­cza­nia opłat dro­go­wych od samo­cho­dów cię­ża­ro­wych na wszyst­kie drogi fede­ralne w Niem­czech od 1 lipca 2018 roku sza­cuje się, że około 140 000 dodat­ko­wych pojaz­dów mecha­nicz­nych z Nie­miec i innych kra­jów oraz zesta­wów pojaz­dów o dopusz­czal­nej masie cał­ko­wi­tej od 7,5 t nale­żą­cych do około 30 000 przed­się­biorstw będzie pod­le­gać opła­tom dro­go­wym. 
Doty­czy to nie tylko przed­się­biorstw z branży trans­por­to­wej i logi­stycz­nej, lecz rów­nież wielu innych branż, które pro­wa­dzą prze­wozy regio­nalne. Sieć płat­nych dróg będzie oprócz tego obej­mo­wać w przy­szło­ści około 52 000 km auto­strad i dróg fede­ral­nych. Dla­tego przed­się­bior­stwa i zakłady powinny wcze­śniej spraw­dzić, czy ich pojazdy będą pod­le­gać opła­tom dro­go­wym od połowy bie­żą­cego roku. 

Uisz­cza­nie opłat za pośred­nic­twem urzą­dze­nia pokła­do­wego

Obo­wią­zuje zasada, że jeśli ktoś dużo jeździ, naj­ła­twiej i najbar­dziej kom­for­towo jest dla niego uisz­czać opłaty dro­gowe za pośred­nic­twem urzą­dze­nia pokła­do­wego (OBU). Urzą­dze­nie pokła­dowe, nazy­wane w skró­cie OBU, jest na stałe zamon­to­wane w samo­cho­dzie cię­ża­ro­wym. Pod­czas każ­dego uru­cha­mia­nia pojazdu urzą­dze­nie pokła­dowe włą­cza się auto­ma­tycz­nie i w regu­lar­nych odstę­pach czasu, ale też z pew­nym opóź­nie­niem wysyła dane prze­jazdów i nie­zbędne do obli­cze­nia opłaty dro­gowej dane pojazdu do cen­trum obli­cze­niowego Toll Col­lect. Tam cen­tral­nie nali­czane są opłaty. Przed­się­bior­stwa otrzy­mują co mie­siąc zesta­wie­nie opłat dro­go­wych. 
Aby zle­cić mon­taż urzą­dze­nia pokła­do­wego, przed­się­bior­stwo musi się naj­pierw zareje­stro­wać w Toll Col­lect. Odbywa się to bar­dzo szybko za pośred­nic­twem por­talu klienta Toll Col­lect. Po zalo­go­wa­niu się przed­się­bior­stwo może samo­dziel­nie reje­stro­wać i wyre­je­stro­wy­wać pojazdy, zmie­nić adres lub dane osoby kon­tak­to­wej albo wnio­sko­wać o nowy spo­sób płat­no­ści. Wszyst­kie zare­je­stro­wane w Toll Col­lect przed­się­bior­stwa mogą pobie­rać zesta­wie­nia opłat dro­go­wych z por­talu klienta i prze­glą­dać jesz­cze nie­roz­li­czone prze­jazdy. Dane dostępu do por­talu klienta nowi klienci otrzy­mują bez­po­śred­nio pod­czas reje­stra­cji online. 
Po zare­je­stro­wa­niu przed­się­bior­stwa i pojaz­dów part­ner ser­wi­sowy może zamon­to­wać urzą­dze­nie pokła­dowe. Part­ne­rzy ser­wi­sowi to cer­ty­fi­ko­wane warsz­taty, które można zna­leźć na stro­nie głów­nej Toll Col­lect. Urzą­dze­nie pokła­dowe jest udo­stęp­niane przed­się­biorstwu bez­płat­nie przez Toll Col­lect. Musi ono jedy­nie ponieść koszty mon­tażu. 

Alter­na­tywa: wykup za pośred­nic­twem apli­ka­cji

Przed­się­bior­stwa, które rzadko korzy­stają z pojaz­dów lub zesta­wów pojaz­dów pod­legających opła­tom dro­go­wym, mogą uisz­czać opłaty w ręcz­nym sys­temie wykupu. Oprócz wykupu na ter­mi­nalu lub na kom­pu­te­rze sta­cjo­nar­nym moż­liwy jest wykup za pośred­nic­twem apli­ka­cji Toll Col­lect. Dzięki temu wykupu można szybko i łatwo doko­nać za pomocą mobil­nych urzą­dzeń koń­co­wych. Apli­ka­cja jest dostępna dla urzą­dzeń z sys­temem Android, iOS oraz Win­dows Phone i można ją bez­płat­nie pobrać z odpo­wied­niego sklepu z apli­ka­cjami. Wykup jest moż­liwy w języku nie­miec­kim, angiel­skim, fran­cu­skim i pol­skim. 

Wyświe­tla­nie kate­go­rii wago­wych 

Od początku czerwca 2018 r. nowe kate­go­rie wagowe są widoczne na urzą­dze­niach pokła­do­wych. 
W imie­niu Fede­ral­nego Mini­ster­stwa Trans­portu i Infra­struk­tury Cyfro­wej Toll Col­lect opra­co­wał sys­tem pobie­ra­nia opłat dro­go­wych od samo­cho­dów cię­ża­ro­wych i przy­go­to­wał go pod wzglę­dem tech­nicz­nym do roz­sze­rze­nia od dnia 1 lipca 2018 r. poboru opłat dro­go­wych na wszyst­kie drogi fede­ralne. W ramach dal­szych prac tech­nicz­nie moż­liwe było zróż­ni­co­wa­nie opłat dro­go­wych według dodat­ko­wych kate­go­rii wago­wych. 
W odróż­nie­niu od poprzed­nich kate­go­rii wago­wych, bezpłat­nej (dmc poni­żej 7,5 t) i płat­nej (dmc od 7,5 t), od 1 czerwca 2018 r. na urzą­dze­niach pokła­do­wych są wyświe­tlane nastę­pu­jące kate­go­rie wagowe: 
< 7,5 t
≥ 7,5 t – 11,99 t
≥ 12 t – 18 t
> 18 t
Obo­wią­zu­jące obec­nie taryfy znaj­dują się na stro­nie www.toll-col­lect.de i obo­wią­zują zarówno na auto­stra­dach, jak i dro­gach fede­ral­nych. Ponie­waż na razie nie tracą one waż­no­ści, nie­pra­wi­dłowy wybór i usta­wie­nie jed­nej z kate­go­rii wago­wych w zakre­sie od 7,5 t do > 18 t nie będzie karane. 
Dotych­cza­sowe obo­wiązki kie­rowcy w zakre­sie współ­pracy pozo­stają nie­zmie­nione. Jeśli pojazd o dopusz­czal­nej masie cał­ko­wi­tej poni­żej 7,5 t jest w tra­sie, kie­rowca musi wybrać usta­wie­nie „< 7,5 t”, jeśli jedzie z przy­czepą, a dmc wynosi 7,5 t lub wię­cej, wybiera „≥ 7,5 t” i pod­lega obo­wiąz­kowi uisz­cza­nia opłat dro­go­wych. Ponadto należy na­dal poda­wać aktu­alną liczbę osi, jeżeli różni się ona od liczby osi sper­so­na­li­zo­wa­nej w urzą­dze­niu pokła­do­wym. 
Ustawa o pobie­ra­niu opłat za korzy­sta­nie z dróg fede­ral­nych zosta­nie jak naj­szyb­ciej dosto­so­wana na pod­sta­wie nowej eks­per­tyzy doty­czą­cej kosz­tów infra­struk­tury. Będzie to skut­ko­wać nowymi staw­kami opłat za prze­jazd i nowymi zobo­wią­za­niami do współ­pracy. Zgod­nie z nową eks­per­tyzą w spra­wie kosz­tów infra­struk­tury moż­liwe i zamie­rzone ze strony usta­wo­dawcy jest wpro­wa­dze­nie nowych kate­go­rii wago­wych. 

Rozwie­wają wąt­pli­wo­ści prze­woź­ni­ków

Prze­woź­nicy i kie­rowcy czę­sto pytają przed­sta­wi­cieli Toll Col­lect, czy np. w auto­ma­tycz­nym sys­temie cię­ża­rówki są loka­li­zo­wane tylko przy pomocy sys­temu sate­li­tar­nego GPS? Aby wspo­móc urzą­dze­nie pokła­dowe w okre­śla­niu pozy­cji przez GPS, sys­tem wyko­rzy­stuje dodat­kowe czuj­niki orien­ta­cyjne (jest to obli­cze­niowe okre­śla­nie pozy­cji przy pomocy żyro­skopu i sygnału tacho­me­trycz­nego). Jest to metoda nie­za­leżna od sys­temu okre­śla­nia pozy­cji GPS. Rezul­taty oby­dwóch metod są na bie­żąco ze sobą porów­ny­wane. Dzięki temu roz­po­zna­wa­nie odcin­ków pod­legających opła­cie jest jesz­cze bar­dziej uła­twione. Przez krótki czas sys­tem jest nawet w sta­nie pra­co­wać bez sygnału GPS. 
Kolejne dość czę­sto zada­wane pyta­nie: jak dokładna jest loka­li­za­cja GPS? Więk­szość pozy­cji jest okre­śla­nych przez sys­tem z dokład­no­ścią do mniej wię­cej dzie­się­ciu metrów. We wszyst­kich kry­tycz­nych miej­scach, np. tam, gdzie drogi niepod­legające opła­cie prze­bie­gają rów­no­le­gle do dróg płat­nych, spe­cjalne słupki wspo­ma­ga­jące wysy­łają do urzą­dze­nia pokła­do­wego dodat­kowe dane poło­że­niowe i uła­twiają pre­cy­zyjne okre­śla­nie pozy­cji. 
Czy sys­tem poboru opłat dro­go­wych będzie mógł wyko­rzy­sty­wać rów­nież dane nawi­ga­cyjne przy­szłego sys­temu sate­li­tar­nego Gali­leo? Ten euro­pej­ski sys­tem sate­li­tarny jest aktu­al­nie kon­stru­owany i będzie po wdro­że­niu wyko­rzy­sty­wany przede wszyst­kim w celach komer­cyj­nych i nauko­wych. 
Firma Toll Col­lect rekla­mo­wała, że urzą­dze­nia pokła­dowe (On Board Units) będzie można gene­ral­nie wyko­rzy­sty­wać rów­nież do usług tele­ko­mu­ni­ka­cyj­nych. Czy urzą­dze­nia te – pod wzglę­dem tech­nicz­nym – będą w sta­nie spro­stać temu wyzwa­niu? Firma Toll Col­lect została upo­waż­niona do budowy, zarzą­dza­nia i obsługi sys­temu elek­tro­nicz­nego poboru opłat dro­go­wych od cięż­kich pojaz­dów użyt­ko­wych w Niem­czech. Usługi tele­ma­tyki dro­gowej nie są przedmio­tem zle­ce­nia i nie będą ofe­ro­wane. Tech­niczne moż­li­wo­ści urzą­dzeń pokła­do­wych Toll Col­lect są jed­nak tak zakro­jone, że teo­re­tycz­nie urzą­dze­nia te mogłyby w przy­szło­ści odbie­rać usługi tele­ma­tyki dro­gowej. Wów­czas urzą­dze­nia pokła­dowe Toll Col­lect mogłyby też przy­czy­nić się do wzro­stu efek­tyw­no­ści w pro­ce­sach spe­dy­cyj­nych – ale tylko wów­czas, gdy nie­miecki rząd wyrazi zgodę na budowę rynku tele­ma­tyki oraz gdy speł­nione zostaną warunki Komi­sji Euro­pej­skiej. 
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.