Wiadomości z rynku

wtorek
23 kwietnia 2024

Wyrafinowane, ale do codziennej pracy

Dynamiczna prezentacja ciężarówek budowlanych Renault Trucks
22 czerwca 2018
Renault Trucks ma w swo­jej ofer­cie sze­roką paletę pro­duk­tów obej­mu­jącą pra­wie każdą moż­liwą do wymy­śle­nia apli­ka­cję. Trzon oferty budow­la­nej sta­nową pojazdy gamy K oraz C. 
Nadwi­ślań­ska pia­skow­nia, w majowe popo­łu­dnie stała się miej­scem pre­zen­ta­cji gamy pojaz­dów budow­la­nych z oferty Renault Trucks. 
Główny nacisk poło­żono na samo­chody 4-osiowe pocho­dzące z róż­nych gam i posia­da­jące różne kon­fi­gu­ra­cje układu napę­do­wego. 

Popu­larne 8x4

Naj­bar­dziej popu­larne zarówno jeśli cho­dzi o ofertę Renault Trucks, jak i wolu­men sprze­daży na całym runku są pojazdy w ukła­dzie 8x4. Do testów wysta­wione zostały dwa takie pojazdy, jed­nakże każdy o dia­me­tral­nie innej cha­rak­te­ry­styce. K480 to w pro­stej linii następca Keraksa. Pojazd ten prze­zna­czony jest do szcze­gól­nie cięż­kich zadań, takich jak kamie­nio­łomy, kopal­nie i cięż­kie place budów. Kąt natar­cia się­ga­jący 32 stopni oraz prze­świt pod zbior­ni­kiem prze­kra­cza­jący 50 cm, gwa­ran­tują nie­zwy­kłe moż­li­wo­ści tere­nowe, a sil­niki do wyboru 11 i 13 litrów zapew­niają wła­ściwy zapas mocy nawet dla zesta­wów o dmc 120 ton. Poka­zowe podwo­zie uzu­peł­niono zabu­dową wywrotką Meil­ler o pojem­no­ści 20 m3. 
Nieco inne zada­nia oraz para­me­try eks­plo­ata­cyjne mają pojazdy gamy C. Są przy­sto­so­wane bar­dziej do zaopa­try­wa­nia pla­ców budów oraz do cięż­kiej dys­try­bu­cji. Cię­ża­rówki te łączą wzmoc­nioną kon­struk­cję z dużą ładow­no­ścią. Kwin­te­sen­cją takiego podej­ścia jest, po raz pierw­szy poka­zany z nadwo­ziem wywrotką w Pol­sce, pojazd z napę­dem Opti­track, doło­żo­nym do stan­dar­do­wego podwo­zia 8x4 C440 (z wywrotką dwu­stronną CIF o pojem­no­ści 13 m3). 

Z dołą­cza­nym napę­dem Opti­track

Opti­track to cza­sowy, hydrau­liczny napęd osi (w tym przy­padku dru­giej osi), dzia­ła­jący w zakre­sie 0 do 25 km/h. Pojazd w ukła­dzie 8x4 z napę­dzaną hydrau­licz­nie osią Opti­track, może być lżej­szy nawet o około 450 kg w porów­na­niu do wer­sji 8x6. Dodat­kowe korzy­ści to mniej­sze niż w tra­dy­cyj­nym ukła­dzie napę­do­wym spa­la­nie, mniej­sza śred­nica zawra­ca­nia i wysoki kom­fort pro­wa­dze­nia dla kie­rowcy. Tego typu napęd dostępny jest w cią­gni­kach i podwo­ziach gamy C. Jak wyja­śnił Andrzej Czaj­kow­ski z Renault Trucks Pol­ska, w momen­cie prze­kro­cze­nia 25 km/h roz­łą­czają się sil­niki sys­temu, ale do 40 km/h hydrau­lika jest na­dal aktywna i jeśli kie­rowca nie prze­kro­czy tej pręd­ko­ści, po zwol­nie­niu, Opti­track włą­czy się auto­ma­tycz­nie ponow­nie. W prze­ciw­nym wypadku kie­rowca musi go włą­czyć. 
Zarówno K i C, wspo­mi­na­nie powy­żej, wypo­sa­żone były w zauto­ma­ty­zo­wane skrzy­nie bie­gów Opti­dri­ver. Każda z nich posiada spe­cjalny tryb Off Road, zmie­nia­jący stra­te­gię zmiany bie­gów. Do histo­rii prze­szły już obawy kie­row­ców, że w „auto­ma­cie’ nie można „roz­bu­jać samo­chodu”, który sta­nął w kop­nym pia­sku, prze­łą­cza­jąc się pomię­dzy try­bem jazdy do przodu i do tyłu. Skrzy­nia pod­dana nawet takiej pró­bie spraw­dza się zna­ko­mi­cie. Nie­ofi­cjal­nie dowie­dzie­li­śmy się, że fran­cu­ski pro­du­cent zamie­rza od wrze­śnia 2018 r. zanie­chać wypo­sa­ża­nia cię­ża­ró­wek, także pojaz­dów kon­struk­cyj­nych, w skrzy­nie manu­alne. Bywa, że kie­rowcy pró­bu­jący ruszyć z miej­sca z dużym obcią­że­niem pojaz­dami wypo­sa­żo­nymi w „manu­ale” palą sprzę­gła. Nie ma tego pro­blemu w przy­padku skrzyń zauto­ma­ty­zo­wa­nych. 
Tyle samo napę­dzanych osi co C440 Opti­track, posia­dał K430 8x6, z wywrotką tyl­noz­sy­pową KH-Kip­per W1U dla trans­portu cięż­kiego, o obję­to­ści ok. 18,1 m3. Pojazd ten napę­dzany sini­kiem 11 litro­wym, wypo­sa­żono, w odróż­nie­niu od wyżej wymie­nio­nych, w skrzy­nię bie­gów manu­alną, o 14 prze­ło­że­niach. Poprzez skrzy­nię roz­dziel­czą napęd prze­ka­zy­wany jest na oby­dwie osie tyl­nego wózka oraz na pierw­szą oś pojazdu. Kon­fi­gu­ra­cja osi 8x6 nie była dostępna w poprzed­niej gamie pojaz­dów Renault Trucks. 

Pierw­szy T X-Road w Pol­sce

Pia­skar­nia w Wila­no­wie była dobrym miej­scem do poka­za­nia tego­rocz­nej nowo­ści – pojazdu Renault Trucks T X-Road. Jak­kol­wiek skom­pli­ko­wa­nie nie zabrzmi zwrot „Uży­wany, pro­sto z fabryki”, taki jest wła­śnie Renault T X-Road. Jest to bowiem pojazd uży­wany, spe­cjal­nie wybrany z pojaz­dów o zna­nej histo­rii ser­wi­so­wej i prze­biegu, a następ­nie zmo­dy­fi­ko­wany w fabryce. 
T X-Road to „używki”, które naj­pierw są rygo­ry­stycz­nie wyse­lek­cjo­no­wane, wra­cają do fabryki Bourg-en-Bresse, prze­cho­dzą prze­gląd w opar­ciu o listę kon­tro­lną obej­mu­jącą 200 punk­tów i w sąsiedz­twie linii pro­duk­cyj­nej, na któ­rej powsta­wały, pod­da­wane są mody­fi­ka­cjom zmie­nia­ją­cym cią­gniki do trans­portu mię­dzy­na­ro­do­wego w pojazdy do zasto­so­wań budow­la­nych. Zmia­nom pod­lega prze­ło­że­nie w tyl­nym moście, zwięk­szany jest o 60 mm prze­świt, a co za tym idzie kąt natar­cia rośnie do 18 stopni. Pojazd otrzy­muje także blo­kadę mecha­ni­zmu róż­ni­co­wego tyl­nej osi, sta­lowe naroż­niki zde­rzaka, a skrzy­nia bie­gów nowe opro­gra­mo­wa­nie zawie­ra­jące tryb jazdy „Off road”. Dopeł­nie­niem są zmiany w wyglą­dzie zewnętrz­nym pojazdu m.in. ele­menty „grilla”, tabliczka infor­ma­cyjna na ścia­nie bocz­nej czy kratki ochronne na reflek­to­rach. 
Jak wyja­śnił obecny na poka­zie Piotr Jarzęcki, repre­zen­tant han­dlowy ds. pojaz­dów uży­wanych w gru­pie Volvo Trucks Pol­ska, poka­zany w Wila­no­wie X-Road to pierw­szy egzem­plarz tej serii, spro­wa­dzony z Fran­cji. To pojazd trzy­letni, napę­dzany 11-litro­wym sil­ni­kiem. 
Cie­ka­wostką w jego wypo­sa­że­niu jest alter­na­tywne ręczne ste­ro­wa­nie „gazem” – za pomocą kla­wi­sza na desce roz­dziel­czej. Urzą­dze­nie może być przy­datne nawet w jeździe tere­no­wej, działa podob­nie jak tem­po­mat, ale utrzy­muje stałe obroty – działa do 1.200 obr. /min. Oprócz wspo­mnia­nych zmian w kon­struk­cji i wypo­sa­że­niu – dodano nowe aku­mu­la­tory oraz opony all road o pro­filu dro­gowo-tere­no­wym. P. Jarzęcki zapo­wie­dział, że w ślad za pierw­szym cią­gni­kiem X-Road do Pol­ski dotrą kolejne i powinny być dostępne „od ręki” dla chęt­nych nabyw­ców. 
Pro­du­cent udziela na jego układ napę­dowy gwa­ran­cji na rok lub 120 tys. km. Gwa­ran­cja ta obej­muje wszyst­kie zda­rze­nia zwią­zane z sil­ni­kiem, skrzy­nią bie­gów oraz osiami pojazdu i jest uzna­wana we wszyst­kich punk­tach sprze­daży i obsługi Renault Trucks na tere­nie Europy. Dodat­kowo gwa­ran­cja jest połą­czona z ubez­pie­cze­niem euro­pej­skim Renault Trucks 24/7 z opcją holow­nika. 
Jak dodała Ewa Jezier­ska – dyrek­tor sprze­daży Renault Trucks Pol­ska firma obec­nie testuje rynek pod kątem zapo­trze­bo­wa­nia na tego typu pojazdy. Dostępne będą w nich także sil­niki 13-litrowe. 
Renault Trucks wpro­wa­dziło plat­formę online, która pre­zen­tuje pojazdy uży­wane dostępne w ofer­cie w całej Euro­pie. Strona www. used-renault-trucks. com pozwala prze­woź­ni­kom wybrać naj­le­piej odpo­wia­da­jący im pojazd uży­wany, poprzez okre­śle­nie pożą­da­nych para­me­trów: kon­fi­gu­ra­cja pojazdu, cena, prze­bieg. Każdy pojazd jest pre­zen­to­wany ze spe­cy­fi­ka­cją i swoją loka­li­za­cją. Wszyst­kie pojazdy uży­wane dostępne na plat­for­mie Used Trucks zostały pod­dane kon­troli jako­ści przez eks­per­tów Renault Trucks, posia­dają cer­ty­fi­kat Renault Trucks Selec­tion i są przy­go­to­wane zgod­nie z nor­mami pro­du­centa przy zasto­so­wa­niu ory­gi­nal­nych czę­ści. 
W ofer­cie online jest dostępna rów­nież nowa gama pojaz­dów uży­wanych X-Road. 

Debiut Mastera 4x4

Uzu­peł­nie­niem oferty Renault Trucks jest poka­zany po raz pierw­szy w Pol­sce Master z ukła­dem napę­do­wym 4x4. Zmo­dy­fi­ko­wany przez austriacką firmę Obe­ra­igner tylnonapę­dowy Master, wypo­sa­żony został w napęd przed­niej osi. Układ nie posiada mię­dzy­osio­wego mecha­ni­zmu róż­ni­co­wego (podział momentu mię­dzy osie 50/50), za to wypo­sa­żony jest w reduk­tor o prze­ło­że­niu 1:1.42. Napęd na wszyst­kie koła składa się z dwóch dodat­ko­wych pod­ze­spo­łów: skrzyni dys­try­bu­cji napędu i prze­kładni napę­do­wej przed­niej osi. Skrzy­nia roz­dziel­cza jest przy­krę­cona bez­po­śred­nio (poprzez dodat­kowy koł­nierz) do skrzyni bie­gów i roz­dziela moc napędu na oś przed­nią i tylną. Napęd na przed­nie koła jest wypo­sa­żony w mecha­nizm róż­ni­cowy. 
Master w tej wer­sji jest już w sprze­daży. Pro­du­cent liczy na zain­te­re­so­wa­nie m.in. firm ener­ge­tycz­nych, czy małych skła­dów budow­la­nych. 
Poka­zany w Wila­no­wie egzem­plarz to fur­gon w wer­sji 3,5-tono­wej, o ładow­no­ści 1.069 kg, z prze­strze­nią ładun­kową o dłu­go­ści 3.680 mm i o pojem­no­ści 12 m sześc. Napę­dzany jest sil­ni­kiem 2.3 o mocy 145 KM. 
***
Cię­ża­rówki dobrze radziły sobie na nie­pew­nym grun­cie żwi­rowni, tylko raz trzeba było sko­rzy­stać z pomocy dru­giego pojazdu, aby wydo­być z opre­sji wywrotkę C440 8x4 z sys­te­mem Opti­track. Praw­do­po­dob­nie kie­rowca za późno pró­bo­wał włą­czyć dodat­kowy napęd. Obser­wa­to­rzy suge­ro­wali też, że warto by było zało­żyć na tak napę­dzaną oś koła z opo­nami kon­struk­cyj­nymi. 
Zapre­zen­to­wane pojazdy to jedy­nie mały wyci­nek boga­tej oferty Renault Trucks dla zasto­so­wań budow­la­nych. W zależ­no­ści od wyma­gań można się­gnąć po pojazdy 2, 3 czy 4-osiowe, z kla­sycz­nym napę­dem mecha­nicz­nym, bądź też dodat­kowym hydrau­licznym Opti­track. Cało­ści dopeł­nia bogaty wybór sil­ni­ków DTi 8, 11, 13 w dzie­wię­ciu wer­sjach mocy oraz do wyboru kabiny o sze­ro­ko­ściach 2,3 oraz 2,5 m. 
 

Usprawniony system Optitrack 

Firma Renault Trucks wzbo­ga­ciła swój sys­tem Opti­track o nowe funk­cje mające na celu poprawę mobil­no­ści pojaz­dów i utrzy­ma­nie wyso­kich osią­gów nie­za­leż­nie od terenu. Dla użyt­kow­ni­ków pra­cu­ją­cych w trud­nych warun­kach dostępna jest rów­nież wer­sja Opti­track+, wypo­sa­żona w nowe sil­niki hydrau­liczne. 

Tech­no­lo­gia Opti­track została opra­co­wana przez firmę Renault Trucks we współ­pracy z firmą Poc­lain Hydrau­lics w roku 2009 i dostępna jest w pojaz­dach z gamy C2.5, zapew­nia­jąc tym­cza­sowy wzrost siły napę­do­wej dzięki uży­ciu dwóch sil­ni­ków hydrau­licz­nych zamon­to­wa­nych w pia­stach kół przed­niej osi. System ofe­ruje moż­li­wość sko­rzy­sta­nia z tym­cza­so­wego napędu na wszyst­kie osie, poko­nu­jąc ogra­ni­cze­nia tra­dy­cyj­nych pojaz­dów z napę­dem na wszyst­kie koła, szcze­gól­nie pod wzglę­dem zuży­cia paliwa, wyso­ko­ści zała­dun­ko­wej, kosz­tów utrzy­ma­nia i dodat­ko­wej masy. 

Firma Renault Trucks umac­nia teraz swój sys­tem Opti­track poprzez doda­nie nowych funk­cji. 
Ciśnie­nie hydrau­liczne sys­temu zwięk­szono z 420 do 450 barów, co dało sied­mio­pro­cen­towy wzrost mak­sy­mal­nego momentu obro­to­wego kół. Nowa funk­cja popra­wia mobil­ność, poma­ga­jąc kie­row­com w poko­ny­wa­niu trud­no­ści, które nie­od­łącz­nie towa­rzy­szą pojaz­dom pod dużym obcią­że­niem lub poru­sza­ją­cym się po wyma­ga­ją­cym tere­nie. 
W celu zapew­nie­nia mak­sy­mal­nej mocy w chwili rusza­nia, jak rów­nież peł­nej kon­troli nad pojaz­dem, pro­du­cent wzbo­ga­cił sys­tem o funk­cję „doła­do­wa­nia”. Po jej akty­wo­wa­niu przez kie­rowcę, ciśnie­nie robo­cze sil­ni­ków hydrau­licz­nych przed­nich kół wzra­sta do mak­sy­mal­nej war­to­ści (450 bar) w celu osią­gnię­cia naj­wyż­szego momentu obro­to­wego pod­czas roz­ru­chu. 

System Opti­track roz­łą­cza się po osią­gnię­ciu przez pojazd pręd­ko­ści 50 km/h (w porów­na­niu do 40 km/h w poprzed­nich wer­sjach) i auto­ma­tycz­nie załą­cza się przy 20 km/h. 
Dodat­kowo funk­cja auto-kali­bra­cji stale dosto­so­wuje usta­wie­nia sys­temu Opti­track zapew­nia­jąc wyso­kie osiągi pojazdu przez cały okres jego użyt­ko­wa­nia. Do sys­temu dodano rów­nież dodat­kowy bieg wsteczny (R2) co popra­wia zwrot­ność pojazdu na wszyst­kich rodza­jach terenu. 

Kie­rowcy pojaz­dów pra­cu­ją­cych w cięż­kich warun­kach mogą teraz sko­rzy­stać z bar­dziej zaawan­so­wa­nej wer­sji sys­temu, czyli Opti­track+. W jego skład wcho­dzą nowe sil­niki hydrau­liczne zwięk­sza­jące moment obro­towy przed­nich kół o 30%. 
Ta bar­dziej zaawan­so­wana wer­sja sys­temu zapew­nia uzy­ska­nie płyn­nego ciągu poma­ga­jącego radzić sobie z cięż­kimi ładun­kami, stro­mymi wznie­sie­niami i mięk­kim podło­żem. System Opti­track+ zale­cany jest szcze­gól­nie przy pra­cach ziem­nych lub do trans­portu kru­szyw w trud­nych warun­kach. 

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.