Wiadomości z rynku

piątek
26 kwietnia 2024

Najnowsze zmiany w prawie

Ekspert radzi, jak się do nich przygotować – cz. 2
13 lipca 2018
6 czerwca 2018 roku uchwa­lone zostały pewne zmiany, które mają bez­po­średni wpływ na trans­port. Należą do nich: nowa ustawa o tacho­gra­fach, zmiany w Usta­wie o trans­por­cie dro­go­wym oraz… wyż­sze stawki w tary­fi­ka­to­rze. 
Prze­pisy mogą zacząć obo­wią­zy­wać już w te waka­cje, a zatem to naj­wyż­szy czas, aby dokład­nie się z nimi zapo­znać. Przed dwoma tygo­dniami pisa­li­śmy o zmia­nach w Usta­wie o trans­por­cie dro­go­wym. Poru­szy­li­śmy kwe­stie dobrej repu­ta­cji przed­się­bior­stwa i podziału naru­szeń, braku wpisu kraju roz­po­czę­cia i zakoń­cze­nia pracy, mody­fi­ko­wa­nia i fał­szo­wa­nia ewi­den­cji czasu pracy i utrud­nia­nia kon­troli, podwyżki w tary­fi­ka­to­rze (więk­sze kary dla przed­się­bior­stwa). Tym razem przed­sta­wiamy drugą część porad, doty­czą­cych inte­li­gent­nych tacho­grafów, ogra­ni­czeń mani­pu­la­cji w tacho­gra­fach, zakazu sprze­daży i reklamy narzę­dzi do mani­pu­la­cji, kon­troli tacho­grafu w zatwier­dzo­nym warsz­ta­cie i trans­portu inter­mo­dal­nego. 

Inte­li­gentny tacho­graf ma wyklu­czyć oszu­stwa

Po tacho­gra­fach ana­lo­go­wych i swego rodzaju rewo­lu­cji, jaką zapo­cząt­ko­wały urzą­dze­nia cyfrowe, czas na… inte­li­gentne tacho­grafy. Ich poja­wie­nie się to następ­stwo wielu wykro­czeń i mani­pu­la­cji, jakich dopusz­czają się firmy oraz sami kie­rowcy. Wyda­wało by się, że wystar­cza­ją­cym zabez­pie­cze­niem będzie wyeli­mi­no­wa­nie tar­czek na rzecz cyfro­wych zapi­sów na kar­tach kie­rowcy, jed­nak prak­tyka poka­zała, że kre­atyw­ność w branży jest ogromna. 
– Zde­cy­do­wa­nie można stwier­dzić, że poja­wie­nie się nowych roz­wią­zań jest wyni­kiem nie­uczci­wo­ści ze strony zarówno przed­się­biorstw jak i pra­cow­ni­ków – komen­tuje Mariusz Hen­dzel, eks­pert Kan­ce­la­rii Trans­portowej ITD-PIP. – Zda­rza się, że to pra­co­dawcy suge­rują kie­row­com jazdę z tzw. cukier­kiem, aby mak­sy­mal­nie wydłu­żyć ich czas pracy. Niem­niej pra­cow­nicy też sami decy­dują się na ten krok, bez wie­dzy pra­co­dawcy. To ich spo­sób na to, aby wcze­śniej skoń­czyć trasę. A takie zacho­wa­nie jest jed­nym z naj­gor­szych wykro­czeń i jak widać, usta­wo­dawcy dobie­rają kolejne narzę­dzia do walki ze zja­wi­skiem mani­pu­la­cji. 
Rozwią­za­nie: 
Rozwią­za­nie jest jedno: uczci­wość. Jeżeli przy­pa­trzymy się temu, jakie kary mogą zostać wymie­rzone w firmę, w któ­rej poja­wia się pro­blem z tacho­grafem, nie warto jest ryzy­ko­wać. Jed­nym z naj­gor­szych zagro­żeń, jakich firmy chyba nie do końca są świa­dome, jest utrata dobrej repu­ta­cji oraz… ode­bra­nie licen­cji trans­portowej. 
– Czy wydłu­że­nie czasu pracy bez mani­pu­la­cji w tacho­grafie jest moż­liwe? Oczy­wi­ście! W nie­malże 80% przy­pad­ków po wyko­na­nym przez nas szko­le­niu dla kie­row­ców czy też spe­dy­to­rów, firmy znaj­dują oszczęd­no­ści cza­sowe nawet do kil­ku­dzie­się­ciu godzin mie­sięcz­nie – mówi Mariusz Hen­dzel. – Dla­czego tak się dzieje? W wielu przed­się­bior­stwach spe­dy­to­rzy źle pla­nują trasę, a sami kie­rowcy bar­dzo ostroż­nie pod­cho­dzą do inter­pre­ta­cji prze­pi­sów i aby unik­nąć kar, odbie­rają znacz­nie dłuż­sze odpo­czynki lub zupeł­nie nie korzy­stają z moż­li­wo­ści ich skra­ca­nia. Kilka godzin szko­le­nia otwiera oczy wszyst­kim: spe­dy­to­rom, kie­row­com oraz samym wła­ści­cie­lom. Tłu­ma­czymy, w jaki spo­sób należy wyko­rzy­sty­wać mak­sy­mal­nie dostępny czas pracy oraz jak uni­kać mar­no­wa­nia go na wszel­kie inne czyn­no­ści, które zgod­nie z prze­pi­sami, rów­nież się do niego zali­czają. Swego rodzaju piętą achil­le­sową trans­portu jest jazda zespo­łowa. Tutaj, pod­czas szko­leń lub wyko­ny­wa­nych przez nas audy­tów, widzimy jak bar­dzo źle jest wyko­rzy­sty­wany czas, jaki kie­rowcy mają do dys­po­zy­cji. A zatem: czy da się jeździć zgod­nie z pra­wem i na zawsze poże­gnać się ze zja­wi­skiem mani­pu­la­cji w tacho­grafie? To zależy zarówno od pra­co­daw­ców jak i samych pra­cow­ni­ków. Pra­cow­nik nie musi się zga­dzać na tego typu prak­tyki, a pra­co­dawca, jeżeli dostrzeże takie zacho­wa­nie u kie­rowcy, ma prawo do pod­ję­cia sta­now­czych kro­ków. 

Urzą­dze­nia i opro­gra­mo­wa­nie wspoma­ga­jące mani­pu­la­cje na cen­zu­ro­wa­nym

Usta­wo­dawcy posta­no­wili wypo­wie­dzieć wojnę wszel­kim podmio­tom, które ofe­rują sprze­daż urzą­dzeń czy też opro­gra­mo­wa­nia poma­ga­ją­cego doko­nać zmian w urzą­dze­niach reje­stru­ją­cych. Zaka­zane będzie rów­nież rekla­mo­wa­nie tego typu usług. Ponadto nowa Ustawa o tacho­gra­fach pozwoli na dosto­so­wa­nie naszych rodzi­mych prze­pi­sów do wyma­gań euro­pej­skich, co uła­twi inter­pre­ta­cję i sto­so­wa­nie zapi­sów w prak­tyce. 
– Kary dla osób oraz firm, które będą pro­du­ko­wały urzą­dze­nia poma­ga­jące w mani­pu­la­cji danych będą nastę­pu­jące: grzywna, kara ogra­ni­cze­nia wol­no­ści lub nawet pozba­wie­nie wol­no­ści do lat dwóch – kon­ty­nu­uje M. Hen­dzel. – Nato­miast pojazd, w któ­rym osoby kon­tro­lu­jące zauważą jakie­kol­wiek dodat­kowe urzą­dze­nia, zosta­nie od razu skie­ro­wany do zatwier­dzo­nego warsz­tatu, gdzie odbę­dzie się szcze­gó­łowa kon­trola. Usta­wo­dawcy prze­wi­dzieli rów­nież to, że kon­trola zle­cona przez służby może nie wyka­zać nie­pra­wi­dło­wo­ści. W tym wypadku koszty całej ope­ra­cji pokrywa woje­woda. 
Rozwią­za­nie: 
Zacho­wajmy uczci­wość i nie dopusz­czajmy się tego typu dzia­łań. 
– Wszel­kie „oszczęd­no­ści”, które mają w gło­wie osoby decy­du­jące się na oszu­stwa, są naprawdę pozorne – dodaje M. Hen­dzel. – Powiem wię­cej: czę­sto po magnes w trans­por­cie się­gają ci, któ­rzy swoje wykro­cze­nia mogą wytłu­ma­czyć arty­ku­łem 12. z Roz­po­rzą­dze­nia (WE) nr 561/2006 Par­la­mentu Euro­pej­skiego i Rady lub dopusz­czają się nie­wiel­kich odstępstw od prze­pi­sów. Naru­sze­nie czasu pracy o jedną godzinę skut­kuje man­da­tem w wyso­ko­ści 150 zł, nato­miast w przy­padku stwier­dze­nia dopusz­cze­nia się mani­pu­la­cji w tacho­grafie, kara wynosi 8 tys. zł. Róż­nica jest zna­cząca, prawda? 

Inter­mo­dalny pod lupą

Trans­port inter­mo­dalny to połą­cze­nie kilku rodza­jów trans­portu w ramach jed­nej ope­ra­cji prze­wo­zo­wej. Mogą być to prze­wozy: dro­gowe, lot­ni­cze, szy­nowe, mor­skie oraz rzeczne. Klu­czo­wym ele­men­tem jest wyko­rzy­sta­nie tylko jed­nej jed­nostki ładun­ko­wej. Naj­czę­ściej jest to kon­te­ner. I to on wła­śnie poja­wił się pod lupą usta­wo­daw­ców. Chcą oni, aby jego masa była dokład­nie okre­ślana już na samym początku i nie­zmienna pod­czas prze­jaz­dów. 
Rozwią­za­nie: 
Aby unik­nąć pro­blemów pod­czas kon­troli, należy doło­żyć wszel­kich sta­rań, aby doku­menty były wypeł­nione pre­cy­zyj­nie i nie budziły zastrze­żeń ze strony np. Inspek­cji Trans­portu Dro­gowego. 
– Naj­więk­sza odpo­wie­dzial­ność w przy­padku trans­portu inter­mo­dal­nego będzie spo­czy­wała na podmio­cie wysy­ła­ją­cym – komen­tuje eks­pert Kan­ce­la­rii Trans­portowej ITD-PIP. – To wła­śnie on będzie zobo­wią­zany do przy­go­to­wa­nia sto­sow­nego doku­mentu zawie­ra­ją­cego pra­wi­dłowo okre­śloną masę nadwo­zia wymien­nego (np. kon­te­nera). Taka dekla­ra­cja zosta­nie prze­ka­zana w ręce prze­woź­nika, a w przy­padku ewen­tu­al­nej kon­troli, zosta­nie on popro­szony o jej przed­sta­wie­nie. 
Zmiany, jakie zapro­po­no­wali nam usta­wo­dawcy, w głów­nej mie­rze mają za zada­nie wyeli­mi­no­wać zja­wi­sko nie­uczci­wej kon­ku­ren­cji oraz zli­kwi­do­wać swego rodzaju pato­lo­gie, jakie na­dal poja­wiają się w trans­por­cie. Już na pierw­szy rzut oka widać jak bar­dzo uwaga osób decy­zyj­nych sku­piła się na mani­pu­la­cjach w ewi­den­cji, odmo­wie jej przed­sta­wie­nia czy też sto­so­wa­niu urzą­dzeń zakłó­ca­ją­cych pra­wi­dłową pracę tacho­grafu. Poja­wie­nie się tego typu zapi­sów, jak i uści­śle­nie i podział naru­szeń na poważne, bar­dzo poważne i naj­po­waż­niej­sze, jest jasnym sygna­łem, że ilość wykro­czeń jest na­dal ogromna. 
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.