Najnowsze modele samochodów dostawczych są wysoko zaawansowanymi konstrukcjami, w których producenci zadbali nie tylko o możliwości transportowe, lecz także o funkcjonalność, bezpieczeństwo i komfort jazdy.
Sowimi nowymi pojazdami pochwalili się ostatnio Mercedes-Benz, Peugeot i Volkswagen.
Mercedes Sprinter – ponad 1.700 kombinacji
Mercedes-Benz wprowadził na rynek Sprintera trzeciej generacji. To pierwszy pojazd Mercedes-Benz Vans, reprezentujący inicjatywę przyszłości adVANce, dzięki której koncern z producenta samochodów zmienia się w dostawcę kompleksowych rozwiązań mobilnych.
– Przedstawiamy zupełnie nową generację najpopularniejszego modelu Mercedesa w Polsce. Nowy Sprinter to najbardziej zaawansowany technologicznie samochód dostawczy. Wyposażony jest w systemy wsparcia kierowcy znane z osobowych Mercedesów, w tym w przełomowy system multimedialny MBUX ze sterowaniem głosowym. Nowy Sprinter to ponad 1700 kombinacji długości, wysokości i napędów; w tym po raz pierwszy w historii także na przednie koła. Nowy Sprinter to wreszcie świetna baza do oferowania klientom samochodów dostawczych usług cyfrowych w ramach Mercedes PRO – powiedział Grzegorz Sawicki, dyrektor sprzedaży Mercedes-Benz Vans.
Nowy model zapewnia znaczny skok efektywności dzięki niższym całkowitym kosztom eksploatacyjnym i możliwości dopasowania pojazdu precyzyjnie do potrzeb klienta. Jedną z najważniejszych innowacji jest kompleksowy system łączności internetowej. Dzięki temu Sprinter trzeciej generacji stał się elementem internetu rzeczy. Nowe, sieciowe usługi Mercedes PRO w połączeniu z zupełnie nowymi systemami multimedialnymi MBUX (Mercedes-Benz User Experience) stanowią dobre narzędzie do kompleksowego zarządzania zarówno dużą, jak i niewielką flotą. Mercedes PRO connect ułatwia pracę menedżera floty, zapewniając łączność ze wszystkimi pojazdami i kierowcami. Umożliwia to zarządzanie pojazdami w trybie online, a informacje o pojeździe, takie jak lokalizacja, poziom paliwa lub terminy przeglądów, mogą być pozyskiwane niemal w czasie rzeczywistym. Osiem pakietów obejmuje zagadnienia dotyczące floty, pojazdu, kierowcy oraz usług lokalizacyjnych.
Do sprawdzonych napędów na tylne oraz na cztery koła dołączył teraz nowy system napędu na przednią oś. Ze względu na różnice wynikające z konstrukcji pojazd w tej wersji może przewieźć ładunek cięższy o 50 kilogramów w porównaniu do wariantu z napędem na tylną oś. Niższy o 80 mm dolny próg załadunkowy sprawia, że załadunek/rozładunek komercyjnie używanych Sprinterów i wejście/wyjście z części mieszkalnej i sypialnej w przypadku zabudowy kempingowej są znacznie wygodniejsze.
Nowy Sprinter jest dostępny z dwiema na nowo opracowanymi przekładniami napędu na przednie koła: dziewięciobiegową automatyczną przekładnią hydrokinetyczną, pierwszą tego typu w segmencie dużych samochodów dostawczych, oraz 6-biegową manualną skrzynią biegów. Ważną przewagą konkurencyjną jest pozostawienie w palecie silnika V6.
Furgon, Tourer, podwozie, autobus lub pojazd do zabudowy, do tego trzy konfiguracje napędu: na tylne, przednie oraz wszystkie koła, różne rodzaje kabiny, długości nadwozia, tonaż, wysokość przestrzeni ładunkowej i cechy wyposażenia – tylko dzięki tym parametrom wzrosła liczba możliwych wariantów Sprintera. Obecnie można skonfigurować ponad 1.700 różnych wersji pojazdu. Maksymalna modułowość stanowi rdzeń nowej koncepcji Sprintera. Zakres możliwości obejmuje np. rozwiązania dla usług kurierskich, transportu towarów na większe odległości lub dla techników serwisowych używających swojego pojazdu jako mobilnego magazynu części zamiennych, a także dla luksusowych przewozów pasażerskich. Nowy Sprinter może być również wykorzystywany jako kamper, autobus lub ambulans.
Samochód ma zapewniać nieznany dotąd w segmencie dużych aut dostawczych poziom komfortu i bezpieczeństwa. Udoskonalenia to m.in. ergonomiczne fotele, uruchamianie bez kluczyka i ulepszony system klimatyzacji. Elastyczna koncepcja schowków zapewnia, że wszystko ma swoje miejsce. Komora bagażowa również zyskuje dzięki sprytnym detalom. Ergonomiczna zabudowa nadkoli i możliwość wykorzystania w pełni wysokości w części ładunkowej w połączeniu z napędem na przednią oś zwiększa wszechstronność zastosowań. Maksymalna pojemność ładowni wynosi 17 m3, przy dmc do 5,5 tony.
Systemy wspomagające dostępne dla trzeciej generacji pojazdu obejmują np. samoczyszczącą kamerę cofania, pokazującą obraz w lusterku wstecznym, nowoczesny pakiet parkowania z widokiem 360 stopni oraz czujniki deszczu ze zintegrowanym systemem Wet Wiper dla optymalnej widoczności nawet podczas używania wycieraczek.
Ceny podstawowej wersji furgon nowego modelu Sprintera zaczynają się od 84 330 zł netto. To ok. 6,5% taniej niż w przypadku poprzedniego, najtańszego modelu. Wersja podwozie kosztuje teraz od 78 230 zł netto. Tym samym najtańszą wersję do zabudowy można kupić o 7% taniej niż to było dotychczas.
Peugeot Partner – łączenie przyjemnego z pożytecznym
Jak połączyć przyjemne z pożytecznym, by móc codziennie ruszać w drogę z tym samym entuzjazmem, optymalnie wykorzystywać czas, mieć gwarancję bezpieczeństwa i wytrzymałości w każdej sytuacji? Peugeot, projektując nowy model Partnera, starał się sprostać temu zadaniu.
Nowy model wyposażony w standardzie w Peugeot i-Cockpit, rozwiązanie niespotykane dotąd w tym segmencie, zapewnia nową jakość prowadzenia.
Nowy Partner to nie tylko energetyczny styl. Ten model jest wyposażony w niespotykaną dotąd ofertę systemów wspomagania prowadzenia, tych samych co w najnowszych samochodach osobowych. Dwie najważniejsze innowacje to wskaźnik przeciążenia samochodu i system Surround Rear Vision, który za pomocą kamer zapewnia dobrą widoczność w martwym polu widzenia.
Zaprojektowano też praktyczną, modułową część ładunkową. W sumie ma to być mobilne biuro, które zapewnia stymulujące i bezstresowe warunki pracy.
Każdy użytkownik ma znaleźć dla siebie konfigurację, która umożliwi mu sprawną pracę. Może to być wersja Grip dla klientów, którzy potrzebują solidnego samochodu do pracy w trudnych warunkach, czy wersja Asphalt dla tych, którzy spędzają dużo czasu za kółkiem.
Wnętrze kabiny zaskakuje wysokim standardem, dotychczas zarezerwowanym dla samochodów osobowych. Samochód jest wyposażony w innowacyjne technologie, które ułatwiają bezpieczną i intuicyjną jazdę, a jednocześnie dostarczają kierowcy pozytywnej stymulacji.
Peugeot i-Cockpit po raz pierwszy pojawia się w samochodzie dostawczym. Wyposażenie łączy komfort i bezpieczeństwo, a w jego skład wchodzi m.in. kompaktowa kierownica, spłaszczona z dwóch stron, która zapewnia lepszy chwyt i ułatwia manewry, zestaw cyfrowych zegarów wyświetlających najważniejsze informacje na wysokości wzroku kierowcy, który nie musi już spuszczać drogi z oczu, a także pojemnościowy ekran dotykowy 8” umieszczony pośrodku deski rozdzielczej i zwrócony w stronę kierowcy. Zapewnia bezpośredni, stały dostęp do najważniejszych funkcji: radia, nawigacji, ustawień samochodu, telefonu, itd.
Innowacyjny system Surround Rear Vision jest cenną pomocą w prowadzeniu i gwarantuje widok całego otoczenia samochodu. Kierowca ma zapewnioną widoczność z każdej strony, co nie tylko ułatwia prowadzenie, ale również manewrowanie samochodem. Auto jest wyposażone w dwie kamery: jedna jest umieszczona na wsporniku bocznego lusterka po stronie pasażera, a druga w górnej części dwuskrzydłowych pełnych drzwi tylnych. Kamery zapewniają widok otoczenia z boku samochodu po stronie pasażera, zmniejszając martwe pole widzenia oraz
widoczność do tyłu, by ułatwić manewrowanie. Obraz z kamer jest wyświetlany na ekranie umieszczonym na miejscu lusterka wstecznego.
Wskaźnik przeciążenia samochodu to innowacyjny element wyposażenia, który zapewnia bezpieczeństwo w różnych sytuacjach. Pomiar masy jest wykonywany automatycznie po uruchomieniu samochodu lub ręcznie na postoju za pomocą przycisku umieszczonego w części ładunkowej. Po osiągnięciu 90% dopuszczalnego obciążenia samochodu na przycisku zapala się biała dioda LED. Jeśli obciążenie jest większe od dopuszczalnego, włącza się pomarańczowa dioda LED i pojawia się komunikat ostrzegawczy na tablicy rozdzielczej.
To unikatowe wyposażenie w skali całego rynku samochodów dostawczych, niezależnie od segmentu, jest teraz dostępne w opcji.
Lista zaawansowanego technologicznie wyposażenia jest imponująca i niespotykana w tym segmencie. W zależności od wersji obejmuje m.in.: elektryczny hamulec postojowy (większy komfort, ale też możliwość montażu dużego schowka lub szerszego środkowego siedzenia w wersji trzymiejscowej w miejscu dotychczasowej dźwigni hamulca ręcznego), adaptacyjny tempomat ACC (utrzymuje zaprogramowaną prędkość i automatycznie dostosowuje bezpieczną odległość od samochodu jadącego z przodu; w wersji z automatyczną skrzynią biegów o 8 przełożeniach może nawet całkowicie zatrzymać samochód), rozszerzony system rozpoznawania znaków drogowych i ograniczenia prędkości wyświetla odczytany znak i proponuje maksymalną dopuszczalną prędkość w celu wprowadzenia jej do tempomatu lub ogranicznika prędkości jako wartości zadanej.
Kolejne elementy to alarm niezamierzonego przekroczenia linii, który koryguje tor jazdy samochodu w chwili nieuwagi kierowcy, system kontroli uwagi kierowcy wykorzystujący kamerę do monitorowania zachowania kierowcy wraz z analizą ruchów kierownicy (w przypadku wykrycia spadku uwagi kierowcy włącza się alarm dźwiękowy i wizualny), Active Safety Brake –powodujący automatyczne hamowanie w razie wykrycia ryzyka kolizji, system stabilizacji toru jazdy przyczepy, automatyczne przełączanie świateł drogowych i mijania, kamera cofania Visiopark 180°, system kontroli martwego pola z kontrolkami wbudowanymi w lusterka boczne, system bezkluczykowego dostępu i uruchamiania samochodu.
Duży, kolorowy ekran dotykowy o przekątnej 8’’ zapewnia dostęp do mobilnych technologii. Jest wyposażony w dwa gniazda USB, gniazdo Jack, Bluetooth oraz ładowarkę indukcyjną do smartfonów. Nawigacja 3D online ma funkcję poleceń głosowych i umożliwia proste, intuicyjne wyszukiwanie przydatnych punktów na trasie (POI). Uwzględnia aktualny ruch na drodze w czasie rzeczywistym (TomTom Trafic). Podaje również informacje o parkingach, stacjach benzynowych i lokalną prognozę pogody.
W wersji standardowej nadwozie ma długość 4,40 m i długość użytkową 1,81 m. Pozwala na załadunek dwóch europalet i ma objętość użytkową od 3,30 do 3,80 m3. W wersji przedłużonej o długości 4,75 m (+35 cm) długość użytkowa ładowni wynosi 2,16 m, a objętość ładunkowa 3,90–4,40 m3.
Nowy Partner został zbudowany na nowej wersji platformy EMP2, w którą są wyposażone najnowsze modele marki. Ta sprawdzona platforma pozwala na skrócenie zwisu przedniego i tylnego, i zmniejszenie promienia skrętu, co ułatwia manewry. Minimalna średnica zawracania wynosi zaledwie 10,82 m w wersji standardowej i 11,43 m w wersji przedłużonej.
Ładowność należy do najlepszych w segmencie i wynosi od 650 kg do 1.000 kg w niektórych wersjach, zarówno ze standardowym jak i przedłużonym nadwoziem. Wersje o bardzo niskim zużyciu paliwa mają ładowność 600 kg.
W standardzie w przestrzeni bagażowej znajduje się sześć zaczepów, które pozwalają zamocować ładunek. Dodatkowo można zamówić cztery kolejne, umieszczone w połowie wysokości ścianek. Gniazdo 12 V i mocniejsze oświetlenie sześciu diod LED o mocy 237 lumenów umożliwia korzystanie z części ładunkowej w każdych warunkach.
Przesuwne drzwi boczne (w opcji) zapewniają wygodny dostęp, a dwuskrzydłowe drzwi tylne (2/3 – 1/3) z zamaskowanymi zawiasami mają bardzo duży zakres otwarcia. W opcji dostępna jest tylna klapa. Dodatkowa klapa w dachu, tuż nad tylnymi drzwiami, umożliwia przewóz długich przedmiotów.
W ofercie silników benzynowych znajdziemy dwie wersje silnika 1.2 PureTech: 130 KM S& S z automatyczną, 8-stopniową skrzynią biegów EAT8 (wejdzie do sprzedaży w 2019 roku) i 110 KM S& S z manualną skrzynią biegów o 6 przełożeniach.
Silniki PureTech są wyposażone w filtr cząstek stałych FAP, pozwalający zmniejszyć ich emisję.
Oferta silników wysokoprężnych BlueHDi obejmuje trzy poziomy mocy: 130 KM S& S z manualną skrzynią biegów o 6 przełożeniach lub automatyczną skrzynią 8-stopniową EAT8; 100 KM S& S z manualną skrzynią biegów o 5 przełożeniach; 75 KM z manualną skrzynią biegów o 5 przełożeniach.
Wszystkie silniki diesla są wyposażone w filtr cząstek stałych FAP i system selektywnej redukcji katalitycznej (SCR). Technologia ta umożliwia obniżenie emisji zanieczyszczeń podczas rozruchu silnika.
Poza typowymi wersjami nowy Partner po raz pierwszy oferowany jest w wersjach specjalnych, które odpowiadają na potrzeby niektórych branż.
Wersja Grip jest przystosowana do poruszania się w trudnym terenie i przewożenia ciężkich, brudnych, długich przedmiotów, przy jednoczesnej konieczności przewozu trzech osób. Ma zwiększony prześwit, duże koła z oponami typu Mud& Snow, system Advanced Grip Control, trzy siedzenia z przodu, podłogę części ładunkowej z tworzywa sztucznego, ładowność zwiększoną do 1.000 kg i mocniejsze oświetlenie części ładunkowej.
Wersja Asphalt jest przeznaczona dla użytkowników spędzających dużo czasu za kierownicą i pokonujących wiele kilometrów, którym zależy przede wszystkim na komforcie i bezpieczeństwie. Wersja jest wyposażona w lepiej wyciszoną kabinę, komfortowe siedzenia, system Surround Rear Vision, elektryczny hamulec postojowy, radio z ekranem dotykowym 8” i połączonym z internetem, tempomat z ogranicznikiem prędkości, czujniki deszczu i czujnik zmierzchu i klimatyzację.
Sprzedaż nowego Partnera na międzynarodowych rynkach rozpocznie się w listopadzie 2018 roku.
VW Crafter – mnogość systemów wspierających kierowcę
Marka Volkswagen Samochody Użytkowe zaprezentowała nowego Craftera. Jak zapewnia producent, ten model to nowy wymiar nie tylko w mnogości zabudów, ale także w dostępności systemów wspierających kierowcę. Wyposażany jest m.in. w system parkowania z przyczepą Trailer Assist i system czujników bocznych Side Protection. Są to systemy, które do tej pory występowały tylko w samochodach osobowych.
Silniki o zmniejszonym zużyciu paliwa dostosowane do potrzeb aut użytkowych, niskie koszty serwisowe oraz mniejsze zużycie podzespołów, a także możliwość wykonania specyficznej zabudowy umożliwiają wszechstronne wykorzystanie Craftera. Nowe zawieszenie zestrojone z dbałością o szczegóły oraz innowacyjne systemy asystujące sprawiają, że Crafter nie tylko daje poczucie komfortu jakiego, według producenta, nie doświadczy się w żadnym innym aucie użytkowym, ale przede wszystkim jest bardzo stabilny podczas jazdy, gwarantując bezpieczeństwo.
Nowa stylistyka i przemyślne rozplanowanie wnętrza z licznymi schowkami i półkami pozwalają na pierwszy rzut oka odróżnić nowego Craftera od jego poprzednika. Nowe nadwozie dzięki swojej stylistyce oraz za sprawą licznych środków poprawiających aerodynamikę sprawia, że współczynnik oporu powietrza Cx wynosi tylko 0,33, co jest najlepszą wartością w tej klasie samochodów.
Crafter z kabiną sypialną oferuje kierowcy jeszcze większy komfort w codziennej pracy. Jako pierwszy umożliwia doposażenie samochodu w ogrzewaną, wielofunkcyjną kierownicę obszytą skórą oraz certyfikowany, wygodny fotel ergoComfort. W połączeniu z licznymi schowkami i kieszeniami zaprojektowanymi z myślą o kierowcach pozwala to na stworzenie mobilnego biura w dowolnym zakątku Europy. W drodze komfort jazdy zapewnia zastosowanie elektromechanicznego wspomagania układu kierowniczego, który ułatwia precyzyjne manewrowanie pojazdem przy mniejszym nakładzie siły. W ofercie znajdują się kabiny górne i tylne, które przede wszystkim różnią się rozmiarem i funkcjonalnością. W zależności od potrzeb każdą z nich można doposażyć, by wykorzystać jej pełny potencjał. Crafter w zabudowie dla transportu międzynarodowego jest w stanie pomieścić w zależności od wersji 8 lub 10 palet.
Dzięki zastosowaniu po raz pierwszy w samochodzie tej klasy elektromechanicznego wspomagania układu kierowniczego nowy Crafter mógł zostać wyposażony w liczne systemy asystujące kierowcy, jak np. aktywny asystent utrzymywania pasa ruchu (Lane Assist), asystent parkowania (Park Assist) czy system wspomagający manewrowanie samochodem z przyczepą (Trailer Assist). Elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego stanowi ponadto podstawę techniczną do zamontowania w przyszłości kolejnych systemów, łącznie z umożliwiającymi autonomiczną jazdę.
Crafter jest ponadto wyposażany w takie systemy asystujące, jak (niektóre za dopłatą) system automatycznej regulacji odległości ACC, hamowania awaryjnego Front Assist, montowany seryjnie hamulec automatycznego hamowania po kolizji, system stabilizujący pojazd podczas podmuchów wiatru z boku i w wiele innych.
Oprócz czołowych i bocznych poduszek powietrznych oraz chroniących głowę kierowcy i pasażera, samochód wyposażono m.in. w kamerę cofania, system kontroli odległości podczas parkowania. Reflektory LED, światła skrętne oraz asystent świateł drogowych zapewniają kierowcy lepszą widoczność. Specjalnie do potrzeb kierowców nowego Craftera dostosowano usługi internetowe dostępne na pokładzie samochodu.
Również parkowanie i wyjazd z miejsca parkingowego mogą być łatwiejsze – Park-Assist wspiera kierowcę Craftera całkowicie przejmując podczas tego manewru kontrolę nad kierownicą.
Rear Traffic Alert okazuje się z kolei pomocny, gdy samochód wyjeżdża tyłem z miejsca postojowego – ostrzega wtedy kierowcę o pojazdach nadjeżdżających z boku. Dzięki czujnikom umieszczonym z tyłu auto znacznie wcześniej niż kierowca „zauważa” pojazdy zbliżające się z boku. Gdy znajdą się zbyt blisko system ostrzega o tym kierowcę sygnałem dźwiękowym. Jeśli ten nie zareaguje, system w obliczu grożącej kolizji może awaryjnie zahamować i w ten sposób zmniejszyć skutki zderzenia, a w sprzyjających okolicznościach całkowicie mu zapobiec.
Volkswagen opracował, sterowany przez czujniki system ochrony nadwozia. Umieszczone z przodu, z tyłu i na bokach nadwozia ultradźwiękowe czujniki monitorują otoczenie auta podczas postoju oraz powolnej jazdy. Dzięki temu, zwłaszcza w ruchu miejskim, udaje się uchronić nadwozie przed uszkodzeniem spowodowanym przeoczeniem przez kierowcę przeszkody znajdującej się w tzw. martwym polu lub gdy kierowca nie może zobaczyć co dzieje się z każdej strony auta.
W ramach tego systemu działa też inny, wykorzystujący dwa radarowe czujniki umieszczone z tyłu Craftera. Gdy samochód jedzie z prędkością większą niż 10 km/h i kierowca np. zmienia pas ruchu, system ten ostrzeże go o obecności innego samochodu w tzw. martwym polu z prawej i z lewej strony. Zgodnie ze swoją funkcją system nosi nazwę – Asystent zmiany pasa ruchu.
Trailer Assist ułatwia cofanie samochodem z podłączoną do niego przyczepą. Korzystając z przycisku do regulacji lusterek kierowca ustala kierunek jazdy przyczepy wyznaczając żądany kąt skrętu. Po uruchomieniu system asystujący całkowicie przejmuje sterowanie kierownicą, kierowca operuje jedynie pedałami przyspieszenia i hamulca. Jeśli wyznaczony kąt skrętu jest równy 0 stopni system automatycznie ustawia kierownicę w takim położeniu, żeby przyczepa stabilnie i w sposób kontrolowany poruszała się do tyłu.
Dostępny za dopłatą system Front Assist dzięki radarowi rozpoznaje kiedy odstęp od poprzedzającego auta jest zbyt mały i pomaga skrócić drogę potrzebną do zatrzymania pojazdu. W niebezpiecznych sytuacjach system ten ostrzega kierowcę sygnałami graficznym i dźwiękowym, a także poprzez lekkie szarpnięcie autem wywołane automatycznym przyhamowaniem. Jeśli kierowca wciśnie hamulec, ten natychmiast zadziała z pełną siłą. Jeśli nacisk kierowcy na pedał nie będzie wystarczająco mocny, Front Assist zwiększy ten nacisk do wymaganego poziomu, aby pojazd mógł zatrzymać się przed przeszkodą.
Kolejnym elementem systemów Front Assist i ACC jest funkcja awaryjnego hamowania w mieście City. Działa ona gdy samochód jedzie z małą prędkością, poniżej 30 km/h. Jeśli zdarzy się wtedy, że kierowca nie zauważy przeszkody na drodze, system automatycznie przyhamuje auto zmniejszając siłę uderzenia. W idealnej sytuacji wypadku można uniknąć.
Przydatny i pomocny w samochodach dostawczych, których nadwozie ma dużą powierzchnię boczną stawiającą opór wiatrowi jest system stabilizujący pojazd podczas podmuchów bocznego wiatru, oferowany seryjnie w Europie do Craftera w wersjach furgon i kombi. Powoduje on automatyczne przyhamowywanie auta i w ten sposób przyczynia się do utrzymania obranego toru jazdy.