Nie zawsze wywrotki na placu budowy muszą topić się w błocie. Dużo jest takich inwestycji, gdzie są w miarę dobrze przygotowane drogi dojazdowe i wówczas bardziej istotna jest możliwość dowiezienia jak największej ilości materiałów, a mniej ważne zdolności terenowe ciężarówki. Z myślą o takich okolicznościach Scania przygotowała tę wersję modelu XT P410 8x4, z wywrotką tylnozsypową KH-Kipper.
Już na pierwszy rzut oka widać, że to nie jest mistrz off-roadu, lecz bardziej pojazd szosowy, który może wjeżdżać w mniej wymagający teren. Przedni zderzak jest nisko, pod nim belka, a więc kąt natarcia niewielki. Za to może okazać się mistrzem ładowności i… komfortu. Zatem do rzeczy.
Pneumatyka tu i tam
Z tyłu zastosowano zawieszenie pneumatyczne (dwie poduszki na oś). Jest ono lżejsze od typowego, stosowanego w wywrotkach, resorowego, o 150-200 kg, a, jak zapewniają przedstawiciele Scanii, nie pogarsza wytrzymałości tylnego wózka, który nadal ma udźwig 26 ton, a jednocześnie zwiększa ładowność pojazdu. Można do takiego pojazdu zamówić także pneumatyczne zawieszenie przednie. W tym konkretnym egzemplarzu zastosowano tradycyjne – resorowe, ale zmodernizowane. W resorze są tylko dwa pióra zamiast trzech. Ta konstrukcja jest równie wytrzymała, bo możliwe jest skonfigurowanie z nią osi 9-tonowej. Prezentowany pojazd akurat ma osie 8-tonowe, ale techniczna masa całkowita wywrotki wynosi 42 tony (administracyjna – 32 t). Zaletą dwupiórowych resorów jest to, że są lżejsze, bardziej podatne na ugięcie, przez co lepiej wybierają nierówności i zapewniają większy komfort jazdy. Kabinę zawieszono na poduszkach, które też są lżejsze od tradycyjnych amortyzatorów i sprężyn, a poza tym na nierównościach mniej „trzepie” ludźmi w kabinie.
W żwirowni bez przygód
Mankamentem zawieszenia pneumatycznego jest to, że może nie reagować ono tak błyskawicznie na nierówności, jak zawieszenie klasyczne i niekiedy przez moment koło może kręcić się w powietrzu, zanim poduszka się napompuje. To pogarsza trakcję, kierowca może też z opóźnieniem poczuć, że auto się zakopuje. Jednak jazda próbna w kopalni kruszywa potwierdziła, że Scania XT w tej wersji dobrze radzi sobie z pełnym ładunkiem (a nawet z „nadbagażem”, bo operator ładowarki okazał się bardzo hojny) i bez ładunku. Oczywiście nie zapuszczaliśmy się w ekstremalnie trudny teren. Opony konstrukcyjne na tylnych osiach zapewniały lepszą przyczepność. Na pewno wyraźniej odczuwalibyśmy ich zalety na błotnistej nawierzchni, ale tym razem było sucho. Kiedy pod kołami robiło się bardziej miękko korzystaliśmy z blokad – międzyosiowej i mechanizmów różnicowych tylnych mostów. Włącza się je sekwencyjnie, pokrętłem, więc kolejność zawsze jest właściwa. Można je włączać w trakcie powolnej jazdy, a nawet tak jest lepiej niż na postoju, bo wówczas mogą nie „zaskoczyć”. Z tego wniosek, że warto to zrobić przed wjechaniem na trudny odcinek, na spokojnie. Kiedy włączona jest blokada międzyosiowa można dodatkowo poprawić trakcję, dociążając przednią oś tylnego wózka. Uzyskuje się ten efekt poprzez regulację ciśnienia w układzie zawieszenia pneumatycznego, a obsługuje się łatwo – przyciskiem na desce rozdzielczej. System działa do 30 km/h.
Kiedy trzeba było pokonywać większe nierówności jednym klawiszem mogliśmy podnieść zawieszenie.
Na tempomacie pod górę
Obecny podczas jazdy próbnej Sebastian Kukawski, trener Szkoły Jazdy Scania Polska udzielał nam cennych wskazówek dotyczących eksploatacji i sposobu jazdy taką ciężarówką. Podpowiedział m.in. jak pokonywać najwygodniej wzniesienia, np. podczas wyjeżdżania ze żwirowni. Jeśli pojazd jest wyposażony w tempomat, a ten akurat był, można skorzystać z tego urządzenia. Warto wyłączyć kontrolę trakcji, podnieść obroty silnika do poziomu, przy którym uzyskuje on maksymalny moment obrotowy (w tej wersji od około 1.000 obr. /min), włączyć odpowiedni bieg na cały podjazd (w tym przypadku była to górna jedynka), włączyć tempomat i pozwolić pojazdowi spokojnie wspinać się. Unikamy w ten sposób szarpania, które jest skutkiem skaczącej na pedale gazu nogi na nierównościach.
Z „manualem” i na bębnach
Zarówno na szosie jak i w kopalni sprawdzała się manualna skrzynia biegów. Nadal większość nabywców wywrotek wybiera taką przekładnię, mimo że Scania oferuje do pojazdów budowlanych także skrzynię zautomatyzowaną, która pozwala zaoszczędzić sprzęgło. Poszczególne przełożenia dwuzakresowej, 6-biegowej skrzyni (plus tzw. połówki i dwa biegi pełzające) łatwo wchodzą – to zasługa serwomechanizmu, gdzie zastosowano linki zamiast cięgna. Dźwignia ma krótkie skoki, niemal jak w samochodzie osobowym. Tzw. preselekcja sprawia, że jedzie się przyjemniej – można „zaplanować” przełącznikiem zmianę biegu, a w stosownym momencie potwierdzić zmianę naciśnięciem pedału sprzęgła. Pojazdu nie wyposażono w reduktor, ale jego rolę skutecznie przejmują biegi pełzające – w trudniejszych warunkach można wydostać się z opresji jadąc „żółwiem”.
Na zjazdach pomocny okazuje się wydechowy, dwuzakresowy hamulec silnikowy (może się włączać automatycznie, wspomagając każdorazowo hamowanie), ale na działanie podstawowego układu hamulcowego też nie można narzekać. Jeśli kierowca jest przyzwyczajony do jazdy z hamulcami tarczowymi to musi tylko przez jakiś czas przyzwyczajać się do gwałtownej reakcji układu bębnowego na naciskanie pedału hamulca – jak to się mówi: auto staje dęba, więc trzeba to robić z wyczuciem.
Drobne udogodnienia, a cieszą
Nie zakopaliśmy się na tyle, żeby trzeba było korzystać z holowania, ale warto odnotować, że na taką okoliczność samochód jest dobrze przygotowany – uchwyt do holowania ukryto pod odchylaną tablicą rejestracyjną, a więc w razie potrzeby można szybko z niego skorzystać. W tym samym miejscu zamocowano odchylany stopień, ułatwiający np. oczyszczenie szyby przedniej. Na tym lista poręcznych rzeczy na zewnątrz się nie kończy. Z prawej strony – spory schowek, w sam raz na buty robocze, kask, rękawice…
Na tylnej zewnętrznej ścianie kabiny zamocowano uchwyt ułatwiający wejście między kabinę a zabudowę. Antypoślizgowy stopień z boku kabiny i reling na jej dachu to wygoda i bezpieczeństwo m.in. w czasie sprawdzania ładunku w skrzyni. Do tego dochodzi drabinka przy zabudowie. W sumie – można sprawnie „skakać” po tym samochodzie. Dodatkową drabinkę zamocowano przy wywrotce z tyłu.
Mimo zamontowania górnego wlotu powietrza, w kabinie jest cicho i komfortowo niemal jak w ciągniku długodystansowym. To też skutek stosunkowo niskich obrotów – około 1.300/min przy pełnej prędkości drogowej (przełożenie przekładni głównej 3,80).
Prawie jak w długodystansowym
W kabinie zadbano o szczegóły. Na progu zamocowano antypoślizgową wykładzinę. Dywaniki, wykładziny, materiały wykończeniowe i tapicerkę wykonano z materiałów, które łatwo utrzymać w czystości (m.in. winyl). Fotel kierowcy, pneumatycznie zawieszony, z regulacją pochylenia siedziska i wysokości, z przedłużaniem siedziska i z regulacją podparcia na plecach na dwóch wysokościach to standard zbliżony też do pojazdów długodystansowych. Regulacja ustawienia kierownicy ma duży zakres. Szyby sterowane elektrycznie – impulsowo (wystarczy jedno dotknięcie, aby szybko zamknąć). Sporo schowków, uchwyty na kubki. Składane siedzenie pasażera można „przerobić” na stolik. Na zamocowanym na tylnej ścianie wsporniku aluminiowym można powiesić siatki, pojemniki, w których da się przewieźć np. ubranie zmienne, narzędzia itp. Pod nim – leżanka, oczywiście nie łóżko, lecz miejsce do krótkiego wypoczynku, gdzie można się zdrzemnąć. Dla kierowcy to dobre miejsce pracy.
***
Scanię XT 8x4 z wywrotką można polecić jako pojazd dowożący materiały na nieco ucywilizowane budowy, np. bloków mieszkalnych, gdzie są jakieś, lepsze lub gorsze, ale jednak drogi dojazdowe. Na budowę autostrady, czy w miejsca, gdzie trzeba pokonywać ekstremalnie trudne odcinki terenowe, lepiej skierować ciężarówkę typowo off-roadową. Jak widać, do wywrotek coraz bardziej wchodzi pneumatyka. Zaletą tak skonfigurowanego pojazdu jest jego mała masa własna – w tym przypadku jest to nieco ponad 14 ton, a przeciętnie podobne wywrotki ważą ok. 15 t. Ma w tym swój udział też lekka zabudowa. To oznacza większe możliwości przewozowe. Jednocześnie pneumatyka poprawia komfort jazdy. Nadeszły czasy, że wywrotka jest nie tylko topornym wołem roboczym, lecz także pojazdem, w którym zapewnia się dobre warunki pracy.
Podstawowe dane – Scania XT P 410 B8x4NA
|
Dopuszczalna masa całkowita
|
Techn. 42.000 kg/ adm. 32.000 kg
|
Masa własna
|
14.220 kg
|
Ładowność
|
Techn. 27.780 kg/adm. 17.780 kg
|
Rozkład DMC na osie
|
pierwsza i druga oś - po 8.000 kg/ trzecia i czwarta - po 13.000
|
Objętość skrzyni ładunkowej
|
Ok. 16,7 m sześc.
|
Wymiary skrzyni ładunkowej
|
Długość
|
gabarytowa ok. 6.100 mm (5.900 wew.)
|
Szerokość
|
gabarytowa ok. 2.500 mm
|
Wysokość burty
|
1.250 mm
|
Silnik
|
DC13 - 13 l (SCR)
|
Moc maksymalna
|
410 KM
|
Skrzynia biegów
|
Manualna GRSO905
|
Pojemność zbiornika paliwa
|
300 l (aluminium)
|
Rozstaw osi
|
4.550 mm
|
Napęd
|
8x4
|
Zawieszenie przednie
|
Mechaniczne – resory stalowe paraboliczne 2x33, amortyzator
|
Zawieszenie tylne
|
Pneumatyczne - 2 miechy, amortyzator
|
Układ hamulcowy
|
Bębnowy, ze sterowaniem pneumatycznym, hamulec silnikowy
|
Wyposażenie pojazdu testowego m.in.: blokada mechanizmu różnicowego, blokada międzyosiowa, podgrzewacz paliwa, dociążanie osi napędowej, opony konstrukcyjne, ABS, TC, (kontrola trakcji), osłony reflektorów, tempomat, światła do jazdy dziennej LED, światła przeciwmgielne, klimatyzacja, regulowana w dwóch płaszczyznach kolumna kierownicy, elektryczne szyby i lusterka (podgrzewane), centralny zamek z pilotem, pistolet sprężonego powietrza, system informacyjno-rozrywkowy 2 DIN z ekranem 5” (“Advanced”), Bluetooth, port USB, urządzenie komunikacyjne C300 - Scania FMS, gniazda 12/24V.
|
Gwarancja
|
36 miesięcy z limitem 500.000 km (2. i 3. rok gwarancji tylko na układ napędowy)
|
Zabudowa KH-Kipper
Wywrotka tylnozsypowa typ W1U Light
do transportu materiałów sypkich
• podłoga 6 mm, materiał HARDOX 450,
• burty 4 mm, materiał HARDOX 450,
• burta przednia pochylona o 10 stopni z małym przykręcanym dachem,
• burty boczne stałe, konstrukcja półokrągła w kształcie U,
• blachy odsypowe wymienne – aluminiowe,
• burta tylna 4mm HARDOX z górnymi zawiasami, pochylona pod kątem 100, otwierana automatycznie przy podniesieniu skrzyni, tylna klapa wewnątrz skrzyni,
System hydrauliczny:
• siłownik hydrauliczny przedni stabilizowany Hyva FE/FC z krótkim kielichem,
• pompa hydrauliczna firmy HYVA, zbiornik oleju,
• sterowanie wywrotem pneumatyczne z kabiny,
• sygnalizacja podniesienia skrzyni w kabinie kierowcy,
Dodatkowe wyposażenie, m.in:
• tylna szufla SNEEP na równi z podłogą, brak uskoku,
• plandeka zwijana na burcie prawej plus wysuwana drabinka,
• drabinka na ścianie przedniej składana,
• stabilizator nożycowy pomiędzy skrzynią a ramą,
• system HYFIX (dodatkowe mocowanie skrzyni do ramy),
• podpora naprawcza pod skrzynią ładunkową szt. 2,
• zderzak składany z homologacją.