Wiadomości z rynku

piątek
19 kwietnia 2024

Miejskie bez paliwa

Druga generacja pojazdów elektrycznych Renault Trucks
17 sierpnia 2018
Po dzie­się­ciu latach eks­pe­ry­men­tów prze­pro­wa­dza­nych we współ­pracy ze swo­imi klien­tami-part­ne­rami w warun­kach rze­czy­wi­stych Renault Trucks przed­sta­wia drugą gene­ra­cję w pełni elek­trycz­nych pojaz­dów: Renault Master Z. E., Renault Trucks D Z. E. i Renault Trucks D Wide Z. E. 
To kom­pletna gama pojaz­dów od 3,5 do 26 ton, do trans­portu miej­skiego. Obej­muje pełen wachlarz zasto­so­wań miej­skich, od dys­try­bu­cji i dostawy towa­rów aż po wywóz śmieci. Model D Z. E. i D Wide Z. E. do sprze­daży tra­fią w 2019 roku, a Master Z. E. będzie dostępny już w 2018 r. 

Od pio­niera do eks­perta

Przez ostat­nie dzie­sięć lat firma Renault Trucks przy­go­to­wy­wała się do przej­ścia na pojazdy elek­tryczne. Elek­tro­mo­bil­ność była dla fran­cu­skiej marki od początku oczy­wi­stą odpo­wie­dzią na pro­blemy zwią­zane z jako­ścią miej­skiego powie­trza i hała­sem oraz jedy­nym spo­so­bem na zmniej­sze­nie emi­sji CO2. Fran­cu­ski pro­du­cent, wraz ze swo­imi klien­tami-part­ne­rami, testo­wał elek­tryczne pojazdy cię­ża­rowe w warun­kach rze­czy­wi­stych, aby uzy­skać naj­waż­niej­sze infor­ma­cje na temat eks­plo­ata­cji, zacho­wa­nia aku­mu­la­to­rów, sprzętu do łado­wa­nia i szcze­gól­nych wyma­gań w zakre­sie obsługi. 
– Dzie­sięć lat temu byli­śmy pio­nie­rami pro­mu­ją­cymi elek­tryczne pojazdy cię­ża­rowe, któ­rych celem była poprawa powie­trza w mie­ście – tłu­ma­czy pre­zes Renault Trucks, Bruno Blin – Dziś możemy zaofe­ro­wać gamę pojaz­dów elek­trycz­nych o udo­wod­nio­nych osią­gach, a nasi eks­perci są gotowi pomóc klien­tom w przej­ściu na elek­tro­mo­bil­ność. Dzie­sięć lat temu byli­śmy pio­nie­rami, dziś jeste­śmy eks­per­tami. 

Pojazdy bez­e­mi­syjne dla nie­ogra­ni­czo­nego dostępu

Naj­now­sze osią­gnię­cia tech­no­lo­giczne czy­nią elek­tryczne pojazdy cię­ża­rowe opła­calną alter­na­tywą dla prze­woź­ni­ków. Jak zapew­nia fran­cu­ski pro­du­cent, nie­za­leż­nie jak surowe ogra­ni­cze­nia poja­wią się w stre­fach miej­skich, pojazdy Renault Trucks Z. E. pora­dzą sobie z nimi. Sta­no­wią roz­wią­za­nie w zakre­sie ochrony jako­ści powie­trza i zmniej­sze­nia natę­że­nia ruchu, ponie­waż pozwa­lają na bez­gło­śne dostar­cza­nie towa­rów poza nor­mal­nymi godzi­nami pracy i nie emi­tują ani miej­sco­wych zanie­czysz­czeń, ani CO2.
Niek­tóre znane firmy trans­por­towe zdą­żyły prze­te­sto­wać elek­tro­mo­bil­ność w swo­ich flo­tach. Jedną z takich firm jest XPO Logi­stics. 
– W XPO dali­śmy przy­kład, ponie­waż branża trans­por­towa staje się coraz bar­dziej świa­doma potrzeby alter­na­tyw­nych źró­deł ener­gii – powie­dział Luis Gomez, dyrek­tor zarzą­dza­jący ds. trans­portu XPO Logi­stics Europe. – Doce­niamy naszego dostawcę Renault Trucks za inwe­sto­wa­nie w roz­wój pojaz­dów elek­trycz­nych, które ofe­rują swo­imi roz­wią­za­niami moż­li­wość osią­gnię­cia zero­wej emi­sji. Renault Trucks kształ­tuje tym samym przy­szłość trans­portu w zmie­nia­ją­cym się oto­cze­niu miej­skim. 
Firma Suez śle­dzi rów­nież zain­te­re­so­wa­nie asor­ty­men­tem Renault Trucks Z. E. 
– Cie­szymy się, że kon­ku­ren­cyjne nowe roz­wią­za­nie prze­my­słowe poja­wiło się na rynku i możemy współ­pra­co­wać z Renault Trucks – stwier­dził Edo­uard Hénaut, dyrek­tor wyko­naw­czy w Suez. – Ta nowa oferta elek­trycz­nych samo­cho­dów cię­ża­ro­wych pozwoli Suezowi pomóc swoim klien­tom zmniej­szyć emi­sję dwu­tlenku węgla dzięki bez­e­mi­syj­nym, przy­ja­znym śro­do­wi­sku i cichym sys­te­mom zbie­ra­nia odpa­dów. 

Master Z. E. – dostępny od wrze­śnia 2018 r. 

Nowy Renault Trucks Master Z. E., który pojawi się we wrze­śniu br., pole­cany będzie do trans­portu na ostat­nim odcinku dostawy, jako pojazd, który umoż­li­wia dostęp do wszyst­kich obsza­rów miej­skich – nawet tych, w któ­rych obo­wią­zują surowe ogra­ni­cze­nia ruchu. Aku­mu­la­tor tego w pełni elek­trycznego pojazdu użyt­ko­wego ładuje się przez sześć godzin. 
Jego pojem­ność ładun­kowa jest taka sama jak w kon­wen­cjo­nal­nym modelu Master, napę­dza­nym sil­ni­kiem wyso­ko­pręż­nym, ponie­waż aku­mu­la­tory zamon­to­wane są pod jego przed­nimi fote­lami. Do wyboru będzie sześć warian­tów Mastera Z. E. – cztery fur­gony i dwie wer­sje z nadwo­ziem skrzy­nio­wym. 
W celu ochrony kie­rowcy i ładunku, a także zapew­nie­nia bez­pie­czeń­stwa miesz­kań­ców mia­sta, Master Z. E. w wer­sji stan­dar­do­wej został wypo­sa­żony w kamerę cofa­nia, czuj­nik cofa­nia oraz lusterko sze­ro­ko­kątne. 

D i D Wide Z. E. – dostawy w mie­ście i zbiórka odpa­dów

Spe­cjal­nie zapro­jek­to­wana 16-tonowa wer­sja pojazdu Renault Trucks D Z. E. pro­po­no­wana będzie do reali­za­cji dostaw w śro­do­wi­sku miej­skim i przy ładun­kach trans­por­towanych w kon­tro­lo­wa­nej tem­pe­ra­tu­rze. Pojazd D Wide Z. E., słu­żący do zbiórki odpa­dów, będzie dostępny w wer­sji 26-tono­wej. Oba te modele będą pro­du­ko­wane w zakła­dzie Renault Trucks w Bla­inville-sur-Orne, we fran­cu­skiej Nor­man­dii, od dru­giej połowy 2019 roku. 
Pojazdy z gamy dys­try­bu­cyj­nej Renault Trucks Z. E. mają zasięg robo­czy do 300 km w zależ­no­ści od zasto­so­wa­nia i kon­fi­gu­ra­cji aku­mu­la­tora. Aku­mu­la­tor jest naj­droż­szym ele­men­tem przy zaku­pie elek­trycznego pojazdu cię­ża­rowego. Jak zapew­nia pro­du­cent, nie ma mowy o kom­pro­mi­sach w zakre­sie ładow­no­ści czy eko­no­miki, dla­tego też dostępne będą różne wer­sje zasięgu robo­czego, dosto­so­wane do kon­kret­nych potrzeb klien­tów. 
Dzięki szyb­kiemu łado­wa­niu prą­dem sta­łym, litowo-jonowe aku­mu­la­tory pojaz­dów Renault Trucks D Z. E. i Renault Trucks D Wide Z. E. można w pełni nała­do­wać w zale­d­wie jedną do dwóch godzin za pośred­nic­twem złą­cza 150 kW Combo CCS. W przy­padku noc­nego łado­wa­nia prą­dem prze­mien­nym, czas potrzebny do peł­nego nałado­wa­nia 300 kWh aku­mu­la­tora wynosi 12 godzin. W tym przy­padku w pełni wystar­cza­jące jest uży­cie trój­fa­zo­wego prze­my­słowego gniazda elek­trycznego 380 V 32 A. 
Dla zapew­nie­nia mak­sy­mal­nej ela­stycz­no­ści w zakre­sie eks­plo­ata­cji pojazdu i zasto­so­wa­nego nadwo­zia, pojazdy Renault Trucks D Z. E. i D Wide Z. E. są wypo­sa­żone w wał odbioru mocy ze stan­dar­do­wym złą­czem mecha­nicz­nym. 
Renault Trucks zapre­zen­tuje nową gamę pojaz­dów o napę­dzie w 100% elek­trycz­nym Z. E na zbli­ża­ją­cych się 67. tar­gach IAA w Hano­we­rze. 
 

Specyfikacja techniczna


RENAULT MASTER Z.E.
•    Dopuszczalna masa całkowita: 3,1 t
•    Silnik elektryczny: 57 kW
•    Maks. moment obrotowy: 225 Nm
•    Prędkość maksymalna: 100 km/h
•    Magazyn energii: akumulatory litowo-jonowe 33 kWh 
•    Zasięg roboczy w cyklu NEDC: 200 km
•    Zasięg roboczy w warunkach rzeczywistych: do 120 km

RENAULT TRUCKS D Z.E.
•    Dopuszczalna masa całkowita: 16 t 
•    Masa: 16,7 t
•    Dostępne wersje rozstawu osi: 4.400 mm i 5.300 mm
•    Silnik elektryczny: 185 kW (ciągła moc 130 kW)
•    Maks. moment obrotowy silnika: 425 Nm 
•    Maks. moment obrotowy tylnej osi: 16 kNm
•    Skrzynia  biegów o dwóch przełożeniach
•    Magazyn energii: akumulatory litowo-jonowe 200 do 300 kWh
•    Zasięg roboczy w warunkach rzeczywistych: do 300 km

RENAULT TRUCKS D WIDE Z.E.
•    Dopuszczalna masa całkowita: 26 t
•    Masa: 27 t
•    Rozstaw osi: 3.900 mm 
•    Dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 370 kW (ciągła moc 260 kW) 
•    Maks. moment obrotowy silników: 850 Nm
•    Maks. moment obrotowy tylnej osi: 28 kNm
•    Skrzynia  biegów o dwóch przełożeniach
•    Magazyn energii: akumulator litowo-jonowy 200 kWh
•    Zasięg roboczy w warunkach rzeczywistych: do 200 km 

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.