Po dziesięciu latach eksperymentów przeprowadzanych we współpracy ze swoimi klientami-partnerami w warunkach rzeczywistych Renault Trucks przedstawia drugą generację w pełni elektrycznych pojazdów: Renault Master Z. E., Renault Trucks D Z. E. i Renault Trucks D Wide Z. E.
To kompletna gama pojazdów od 3,5 do 26 ton, do transportu miejskiego. Obejmuje pełen wachlarz zastosowań miejskich, od dystrybucji i dostawy towarów aż po wywóz śmieci. Model D Z. E. i D Wide Z. E. do sprzedaży trafią w 2019 roku, a Master Z. E. będzie dostępny już w 2018 r.
Od pioniera do eksperta
Przez ostatnie dziesięć lat firma Renault Trucks przygotowywała się do przejścia na pojazdy elektryczne. Elektromobilność była dla francuskiej marki od początku oczywistą odpowiedzią na problemy związane z jakością miejskiego powietrza i hałasem oraz jedynym sposobem na zmniejszenie emisji CO2. Francuski producent, wraz ze swoimi klientami-partnerami, testował elektryczne pojazdy ciężarowe w warunkach rzeczywistych, aby uzyskać najważniejsze informacje na temat eksploatacji, zachowania akumulatorów, sprzętu do ładowania i szczególnych wymagań w zakresie obsługi.
– Dziesięć lat temu byliśmy pionierami promującymi elektryczne pojazdy ciężarowe, których celem była poprawa powietrza w mieście – tłumaczy prezes Renault Trucks, Bruno Blin – Dziś możemy zaoferować gamę pojazdów elektrycznych o udowodnionych osiągach, a nasi eksperci są gotowi pomóc klientom w przejściu na elektromobilność. Dziesięć lat temu byliśmy pionierami, dziś jesteśmy ekspertami.
Pojazdy bezemisyjne dla nieograniczonego dostępu
Najnowsze osiągnięcia technologiczne czynią elektryczne pojazdy ciężarowe opłacalną alternatywą dla przewoźników. Jak zapewnia francuski producent, niezależnie jak surowe ograniczenia pojawią się w strefach miejskich, pojazdy Renault Trucks Z. E. poradzą sobie z nimi. Stanowią rozwiązanie w zakresie ochrony jakości powietrza i zmniejszenia natężenia ruchu, ponieważ pozwalają na bezgłośne dostarczanie towarów poza normalnymi godzinami pracy i nie emitują ani miejscowych zanieczyszczeń, ani CO2.
Niektóre znane firmy transportowe zdążyły przetestować elektromobilność w swoich flotach. Jedną z takich firm jest XPO Logistics.
– W XPO daliśmy przykład, ponieważ branża transportowa staje się coraz bardziej świadoma potrzeby alternatywnych źródeł energii – powiedział Luis Gomez, dyrektor zarządzający ds. transportu XPO Logistics Europe. – Doceniamy naszego dostawcę Renault Trucks za inwestowanie w rozwój pojazdów elektrycznych, które oferują swoimi rozwiązaniami możliwość osiągnięcia zerowej emisji. Renault Trucks kształtuje tym samym przyszłość transportu w zmieniającym się otoczeniu miejskim.
Firma Suez śledzi również zainteresowanie asortymentem Renault Trucks Z. E.
– Cieszymy się, że konkurencyjne nowe rozwiązanie przemysłowe pojawiło się na rynku i możemy współpracować z Renault Trucks – stwierdził Edouard Hénaut, dyrektor wykonawczy w Suez. – Ta nowa oferta elektrycznych samochodów ciężarowych pozwoli Suezowi pomóc swoim klientom zmniejszyć emisję dwutlenku węgla dzięki bezemisyjnym, przyjaznym środowisku i cichym systemom zbierania odpadów.
Master Z. E. – dostępny od września 2018 r.
Nowy Renault Trucks Master Z. E., który pojawi się we wrześniu br., polecany będzie do transportu na ostatnim odcinku dostawy, jako pojazd, który umożliwia dostęp do wszystkich obszarów miejskich – nawet tych, w których obowiązują surowe ograniczenia ruchu. Akumulator tego w pełni elektrycznego pojazdu użytkowego ładuje się przez sześć godzin.
Jego pojemność ładunkowa jest taka sama jak w konwencjonalnym modelu Master, napędzanym silnikiem wysokoprężnym, ponieważ akumulatory zamontowane są pod jego przednimi fotelami. Do wyboru będzie sześć wariantów Mastera Z. E. – cztery furgony i dwie wersje z nadwoziem skrzyniowym.
W celu ochrony kierowcy i ładunku, a także zapewnienia bezpieczeństwa mieszkańców miasta, Master Z. E. w wersji standardowej został wyposażony w kamerę cofania, czujnik cofania oraz lusterko szerokokątne.
D i D Wide Z. E. – dostawy w mieście i zbiórka odpadów
Specjalnie zaprojektowana 16-tonowa wersja pojazdu Renault Trucks D Z. E. proponowana będzie do realizacji dostaw w środowisku miejskim i przy ładunkach transportowanych w kontrolowanej temperaturze. Pojazd D Wide Z. E., służący do zbiórki odpadów, będzie dostępny w wersji 26-tonowej. Oba te modele będą produkowane w zakładzie Renault Trucks w Blainville-sur-Orne, we francuskiej Normandii, od drugiej połowy 2019 roku.
Pojazdy z gamy dystrybucyjnej Renault Trucks Z. E. mają zasięg roboczy do 300 km w zależności od zastosowania i konfiguracji akumulatora. Akumulator jest najdroższym elementem przy zakupie elektrycznego pojazdu ciężarowego. Jak zapewnia producent, nie ma mowy o kompromisach w zakresie ładowności czy ekonomiki, dlatego też dostępne będą różne wersje zasięgu roboczego, dostosowane do konkretnych potrzeb klientów.
Dzięki szybkiemu ładowaniu prądem stałym, litowo-jonowe akumulatory pojazdów Renault Trucks D Z. E. i Renault Trucks D Wide Z. E. można w pełni naładować w zaledwie jedną do dwóch godzin za pośrednictwem złącza 150 kW Combo CCS. W przypadku nocnego ładowania prądem przemiennym, czas potrzebny do pełnego naładowania 300 kWh akumulatora wynosi 12 godzin. W tym przypadku w pełni wystarczające jest użycie trójfazowego przemysłowego gniazda elektrycznego 380 V 32 A.
Dla zapewnienia maksymalnej elastyczności w zakresie eksploatacji pojazdu i zastosowanego nadwozia, pojazdy Renault Trucks D Z. E. i D Wide Z. E. są wyposażone w wał odbioru mocy ze standardowym złączem mechanicznym.
Renault Trucks zaprezentuje nową gamę pojazdów o napędzie w 100% elektrycznym Z. E na zbliżających się 67. targach IAA w Hanowerze.
Specyfikacja techniczna
RENAULT MASTER Z.E.
• Dopuszczalna masa całkowita: 3,1 t
• Silnik elektryczny: 57 kW
• Maks. moment obrotowy: 225 Nm
• Prędkość maksymalna: 100 km/h
• Magazyn energii: akumulatory litowo-jonowe 33 kWh
• Zasięg roboczy w cyklu NEDC: 200 km
• Zasięg roboczy w warunkach rzeczywistych: do 120 km
RENAULT TRUCKS D Z.E.
• Dopuszczalna masa całkowita: 16 t
• Masa: 16,7 t
• Dostępne wersje rozstawu osi: 4.400 mm i 5.300 mm
• Silnik elektryczny: 185 kW (ciągła moc 130 kW)
• Maks. moment obrotowy silnika: 425 Nm
• Maks. moment obrotowy tylnej osi: 16 kNm
• Skrzynia biegów o dwóch przełożeniach
• Magazyn energii: akumulatory litowo-jonowe 200 do 300 kWh
• Zasięg roboczy w warunkach rzeczywistych: do 300 km
RENAULT TRUCKS D WIDE Z.E.
• Dopuszczalna masa całkowita: 26 t
• Masa: 27 t
• Rozstaw osi: 3.900 mm
• Dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 370 kW (ciągła moc 260 kW)
• Maks. moment obrotowy silników: 850 Nm
• Maks. moment obrotowy tylnej osi: 28 kNm
• Skrzynia biegów o dwóch przełożeniach
• Magazyn energii: akumulator litowo-jonowy 200 kWh
• Zasięg roboczy w warunkach rzeczywistych: do 200 km