Od 1 stycznia 2019 r. dla wszystkich nowych samochodów ciężarowych wyprodukowanych w UE będzie musiała być dostępna deklaracja określająca ich zużycie paliwa i emisję CO2. Celem tej regulacji jest ułatwienie kupującym wyboru energooszczędnych pojazdów, o mniejszym oddziaływaniu na klimat, a tym samym ograniczenie emisji spalin w sektorze transportu drogowego.
Volvo Trucks traktuje te nowe przepisy jako uzupełnienie narzędzi, które już teraz są wykorzystywane w tej branży. Przedstawiciele Scania określili dwa główne cele rozwoju, które zamierzają osiągnąć do 2025 r., aby ograniczyć globalne ocieplenie. Emisja tlenków węgla związana z działalnością firmy zostanie zredukowana o połowę w skali globalnej. Ponadto w tym samym stopniu emisja zostanie ograniczona w transporcie lądowym i logistyce w Europie i Ameryce Łacińskiej.
– Deklaracje dostarczą naszym klientom zrozumiałych i ułatwiających dokonywanie porównań informacji o zużyciu paliwa i emisji CO2, którymi będą mogli kierować się przy wyborze samochodu ciężarowego – mówi Lars Martensson, dyrektor ds. środowiska naturalnego i innowacyjności w Volvo Trucks. – Jednak najważniejszą sprawą jest fakt przykładania coraz większej wagi do kwestii wydajności energetycznej i oddziaływania na klimat. To kluczowe zagadnienie dla branży samochodowej i transportowej, a także całego społeczeństwa.
Według Międzyrządowego Zespołu ONZ ds. Zmian Klimatu (IPCC), transport drogowy odpowiada za około sześć procent globalnej emisji gazów cieplarnianych i jest sektorem gospodarki silnie zależnym od paliw kopalnych.
– Dlatego mamy nadzieję, że wraz z nowym wymogiem w zakresie składania deklaracji pojawią się także zachęty ekonomiczne, dzięki którym opłacalne stanie się zastępowanie pojazdów starych nowymi, bardziej energooszczędnymi i emitującymi mniej CO2 – podkreśla Lars Martensson.
Jak dotąd, w związku z nowym wymogiem informacyjnym, nie zapadały żadne decyzje w sprawie podatków lub zachęt finansowych. Jednak w przyjętej przez UE europejskiej strategii na rzecz mobilności niskoemisyjnej zakłada się spadek ilości CO2 emitowanego przez samochody ciężarowe średnio o 1,5 procent rocznie do roku 2030.
Zużycie paliwa zmalało
Oczywiście, wydajność energetyczna nie jest tematem nowym dla producentów samochodów ciężarowych, ani dla firm transportowych. W statystycznej europejskiej firmie transportowej wydatki na paliwo stanowią jedną trzecią kosztów jej zmiennych i dlatego wszelkie środki zmierzające do zmniejszenia zużycia paliwa są interesujące pod względem ekonomicznym. Wydajność energetyczna jest ważnym elementem przewagi konkurencyjnej.
– Wydajność energetyczna zawsze była kluczową kwestią dla Volvo Trucks – kontynuuje L. Martensson. – Od początku lat dziewięćdziesiątych zredukowaliśmy o jedną piątą zużycie paliwa w nowo produkowanych samochodach ciężarowych (w przypadku Volvo FH13 z 2016 r., w porównaniu do Volvo F12 z roku 1991 – dop. red.) i będziemy to robić w następnych latach. Poprawa wydajności energetycznej jest również najważniejszym działaniem z perspektywy ograniczania oddziaływania pojazdu na klimat.
Deklaracje to dopiero początek
Także klienci Volvo Trucks przeznaczają znaczne środki na poprawę swojej wydajności energetycznej. Wiele firm transportowych pokonało długą drogę w swoich dążeniach do zmniejszenia zużycia paliwa, lecz są też i takie, dla których kwestia ta nie zawsze była najistotniejsza. Zdaniem L. Martenssona, to właśnie ta druga grupa może najbardziej skorzystać na nowych deklaracjach podczas wyboru samochodu ciężarowego.
– Deklaracja jest dobrym punktem wyjścia, wskazującym kierunek, w jakim należy podążać, mimo że nie przedstawia obrazu całości. Aby osiągnąć jak najmniejsze zużycie paliwa i oddziaływania na klimat, w odniesieniu do zadań wykonywanych przez pojazd, należy indywidualnie optymalizować każdy zestaw drogowy, wybierając odpowiednie wyposażenie i usługi. Przykładami niezwykle korzystnych pod tym względem działań są: szkolenie kierowców w zakresie jazdy ekonomicznej oraz korzystanie z wydajnych narzędzi do planowania transportu. Naszym niezmiennym celem jest opracowanie kompleksowego rozwiązania, zapewniającego naszym klientom jak największą efektywność transportu, co również jest korzystne dla środowiska naturalnego – konkluduje L. Martensson.
Scania deklaruje redukcję emisji CO2 o połowę
Eksperci Scania stale pracują nad zmniejszeniem emisji gazów cieplarnianych związanych z pracą pojazdów ciężarowych. Wynika to z ich zaangażowania w rozwój zrównoważonego transportu oraz realizację celów wyznaczonych na paryskim szczycie klimatycznym. Starania te znajdują wyraz w redukcji śladu węglowego, powstającego na skutek działalności firmy oraz transportu ogółem.
– Opracowaliśmy długoterminową wizję działalności naszej organizacji, która jest neutralna dla klimatu. Aby stała się faktem, stawiamy przed sobą wyzwanie redukcji emisji CO2 o 50 proc. do 2025 r. we wszystkich naszych globalnych operacjach – komentuje Ruthger de Vries, wiceprezes wykonawczy i dyrektor produkcji i logistyki w Scanii.
Ustanowione w Scanii cele zostaną osiągnie poprzez dalszą optymalizację procesów produkcyjnych, jeszcze lepsze wykorzystywanie energii oraz przestawienie się na pozyskiwanie jej ze źródeł odnawialnych. W 2017 r. eksperci Scanii zapowiedzieli, że do 2020 r. będzie z nich pochodzić cała wykorzystywana w firmie energia elektryczna.
Codziennie w ramach koncernu przeprowadzane są niezliczone operacje logistyczne. Dlatego drugi z postawionych celów jest związany z rolą firmy, jako ważnego zleceniodawcy transportu.
– Każdego dnia rozmawiamy z naszym klientami o najbardziej przyjaznych dla środowiska rozwiązaniach w prowadzonej przez nich działalności transportowej. Nasze własne operacje logistyczne są w dużej mierze praktycznym laboratorium, w którym rozwiązania te są testowane oraz rozwijane nowe możliwości. Będąc znaczącym zleceniodawcą transportu w naturalny sposób staramy się stanowić punkt odniesienia dla branży i zobowiązujemy się do znacznego zmniejszenia śladu węglowego – dodaje Ruthger de Vries.
Przyjmując model, w którym redukcja CO2 ma tę samą wagę, co koszt przy wyborze rozwiązania transportowego, inżynierowie Scanii dążą do ograniczenia emisji wynikającej z operacji logistycznych i transportu lądowego w Europie i Ameryce Łacińskiej o 50 proc. do 2025 r.
Fakty
Od 1 stycznia 2019 r. na obszarze UE zacznie obowiązywać prawo, zgodnie z którym dla wszystkich nowo wyprodukowanych samochodów ciężarowych musi być dostępna deklaracja określająca ich zużycie paliwa i emisję CO2. Nowe prawo będzie wprowadzane stopniowo dla poszczególnych rodzajów pojazdów ciężarowych.
Wartości widniejące w deklaracji będą obliczane indywidualnie dla każdego, zależnie
od jego fabrycznej specyfikacji i obszaru zastosowań.
Podstawę obliczeń wartości deklarowanych stanowi zatwierdzony przez UE, standaryzowany proces symulacji cykli jazdy.