Wiadomości z rynku

wtorek
4 czerwca 2024

Przewóz towarów wrażliwych po nowemu

Nowelizacja ustawy SENT - obowiązkowe lokalizatory GPS
24 sierpnia 2018
Sejm i Senat prze­gło­so­wał zmiany w usta­wie o koniecz­no­ści zgła­sza­nia do reje­stru „SENT” prze­wozu tzw. towa­rów wraż­li­wych. Są to przede wszyst­kim pro­dukty objęte akcyzą, m.in. alko­hol, tytoń, olej napę­dowy i leki. To jed­nak nie wszystko – według zaak­cep­to­wa­nego pro­jektu, każdy prze­woź­nik będzie zmu­szony do uzu­peł­nie­nia sys­temu moni­to­ro­wa­nia prze­wozu towa­rów o loka­li­za­tor lub zewnętrzny sys­tem loka­li­za­cji. W prak­tyce ozna­cza to, że każdy pojazd zobli­go­wany będzie do prze­sła­nia swo­jej loka­li­za­cji GPS do sys­temu SENT. 

Aktu­alne prze­pisy sys­temu SENT 

System SENT działa w Pol­sce od ponad roku, a kon­trolę nad nim spra­wuje przede wszyst­kim Urząd Celno-Skar­bowy. Firmy trans­por­towe są bez­względ­nie zobo­wią­zane do zgła­sza­nia prze­wozu towa­rów wraż­li­wych do reje­stru na plat­for­mie PUESC. Prze­woź­nicy, któ­rzy nie zasto­sują się do obo­wiązku reje­stra­cji, mogą nara­zić się na sank­cje finan­sowe. Grozi im przede wszyst­kim kara za brak zgło­sze­nia w wyso­ko­ści 20 tys. zł. Kie­rowca nato­miast może zostać obcią­żony man­da­tem w kwo­cie od 5 tys. – 7,5 tys. zł, np. za brak numeru refe­ren­cyj­nego SENT. 
Sporo zmian wpro­wa­dziła nowe­li­za­cja ustawy o sys­te­mie moni­to­ro­wa­nia dro­go­wego prze­wozu towa­rów, która weszła w życie 14 czerwca 2018 r. Mię­dzy innymi wzro­sła kara dla prze­woź­nika za nie­uzu­peł­nie­nie zgło­sze­nia, wcze­śniej doko­na­nego przez podmiot wysy­ła­jący albo podmiot odbie­ra­jący. Obec­nie wynosi ona do 10 tys. zł (wcze­śniej było to mak­sy­mal­nie 5 tys. zł). 
Jesz­cze bar­dziej kosz­towne jest nie­do­wie­zie­nie pakunku do miej­sca dostar­cze­nia lub zakoń­cze­nia prze­wozu na tere­nie Rze­czy­po­spo­li­tej Pol­skiej, jeśli nie usta­lono podmiotu, który nabył lub posiadł towary. Takie 
wykro­cze­nie kosz­tuje teraz prze­woź­nika aż 100 tys. zł. 
Przed­się­biorca może zostać rów­nież wezwany do pod­sta­wie­nia środka trans­portu w wyzna­czo­nym cza­sie, w celu prze­pro­wa­dze­nia kon­troli. Taka sytu­acja może nastą­pić w momen­cie, gdy zgło­sze­nie o prze­wo­zie towa­rów do sys­temu SENT suge­ruje zwięk­szone ryzyko. 

Co się zmieni – moni­to­ro­wa­nie przez GPS

Zmiany doty­czące sys­temu SENT weszły nie­dawno w życie, ale usta­wo­dawcy pla­nują już kolejną nowe­li­za­cję. Pro­jekt zakłada uzu­peł­nie­nie prze­pi­sów o wymóg dodat­ko­wego moni­to­ro­wa­nia kie­rowcy poprzez GPS. System SENT będzie skła­dał się z dwóch pod­sta­wo­wych ele­men­tów: tele­in­for­ma­tycz­nego reje­stru (będą w nim prze­twa­rzane i gro­ma­dzone dane geo­lo­ka­li­za­cyjne pozy­skane z loka­li­za­tora lub zewnętrz­nego sys­temu loka­li­za­cji) oraz tele­ko­mu­ni­ka­cyj­nego urzą­dze­nia koń­co­wego (wypo­sa­żo­nego np. w moduł GPS) z oprzy­rzą­do­wa­niem i opro­gra­mo­wa­niem, umoż­li­wia­ją­cym bie­żące nad­zo­ro­wa­nie trasy prze­wozu towa­rów. Pozwoli to na porów­na­nie danych zawar­tych w reje­strze, z danymi z loka­li­za­tora lub zewnętrz­nego sys­temu loka­li­za­cji. 
Prze­woź­nik może sko­rzy­stać z bez­płat­nej apli­ka­cji Kra­jo­wej Admi­ni­stra­cji Skar­bo­wej na smart­fon lub tablet albo z roz­wią­zań tele­ma­tycz­nych stwo­rzo­nych na potrzeby rynku trans­por­to­wego. Wg uza­sad­nie­nia mając na uwa­dze, że firmy trans­por­towe posia­dają dedy­ko­wane dla wła­snych potrzeb zewnętrzne sys­temy loka­li­za­cji, ofe­ro­wane przez różne podmioty spe­cja­li­zu­jące się w dosta­wie tych wyspe­cja­li­zo­wa­nych usług, moż­liwe jest wyko­rzy­sta­nie czę­ści z nich i prze­sy­ła­nie danych do sys­temu moni­to­ro­wa­nia prze­wozu. Te zewnętrzne sys­temy loka­li­za­cji będą źró­dłem danych geo­lo­ka­li­za­cyj­nych prze­ka­zy­wa­nych sze­fowi Kra­jo­wej Admi­ni­stra­cji Skar­bo­wej przez prze­woź­ników. Ostat­nią opcję wybiera coraz wię­cej przed­się­biorstw w branży. 
– Dane geo­lo­ka­li­za­cyjne prze­ka­zy­wane z loka­li­za­to­rów oraz zewnętrz­nych sys­te­mów loka­li­za­cji obej­mo­wać mają współ­rzędne geo­gra­ficzne doty­czące poło­że­nia środka trans­portu, jego pręd­kość, datę i godzinę pozy­ska­nia tych współ­rzęd­nych, azy­mut środka trans­portu, błąd prze­ka­zy­wa­nia danych sate­li­tar­nych oraz numer loka­li­za­tora albo numer urzą­dze­nia – infor­muje Mate­usz Włoch, eks­pert firmy GBOX, pro­du­centa sys­temu loka­li­za­cji i moni­to­ringu – GBOX Assist. 
Kary za nie­prze­ka­zy­wa­nie danych o loka­li­za­cji pojazdu mogą być dotkliwe – doty­czyć będą nie tylko firm trans­por­to­wych, ale i samych kie­row­ców. Nie­prze­sła­nie danych loka­li­za­cyj­nych będzie kosz­to­wać prze­woź­nika 10 tys. zł, nato­miast kie­rowca może zostać obar­czony man­da­tem w wyso­ko­ści 5.000–7.500 zł za nie­pra­wi­dłowe użyt­ko­wa­nie loka­li­za­tora. Co cie­kawe, w przy­padku stwier­dze­nia trwa­ją­cej dłu­żej niż godzinę nie­spraw­no­ści loka­li­za­tora, kie­ru­jący będzie zobo­wią­zany do nie­zwłocz­nego zatrzy­ma­nia się na naj­bliż­szym par­kingu samo­cho­do­wym lub w naj­bliż­szej zatoce posto­jo­wej. Rów­nież jazda bez usu­nię­cia usterki będzie karana przez funk­cjo­na­riu­szy. 
– Powyż­szy stan prawny jest teraz na ostat­nim eta­pie legi­sla­cji, bowiem Sejm i Senat przy­jęły już ustawę. Obec­nie pro­jekt został skie­ro­wany do pod­pisu przez Pre­zy­denta. Jeżeli nie wyda­rzy się nic nie­spo­dzie­wa­nego w pro­ce­sie legi­sla­cyj­nym, to zmiany w usta­wie wejdą w życie już 1 paździer­nika 2018, a kary za nie­do­peł­nie­nie nowych obo­wiąz­ków, zwią­zane mię­dzy innymi z danymi geo­lo­ka­li­za­cyj­nymi pojaz­dów, będą sto­so­wane od 1 stycz­nia 2019 – komen­tuje M. Włoch. 
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.