Wiadomości z rynku

piątek
19 kwietnia 2024

Nie tylko deficyt kadrowy

Co dręczy polską branżę transportową – wyniki badania INELO
21 września 2018
Ostat­nie mie­siące to dla branży trans­por­towej wyjąt­kowo gorący czas. Zarówno pol­ski rząd, jak i euro­pej­skie insty­tu­cje pra­cują nad waż­nymi zmia­nami w pra­wie doty­czą­cymi tego sek­tora. Jed­nak, jak wynika z tego­rocz­nego bada­nia prze­pro­wa­dzo­nego przez firmę INELO (firma ofe­ruje roz­wią­za­nia do zarzą­dza­nia flotą pojaz­dów w przed­się­bior­stwie trans­por­to­wym), to defi­cyt wykwa­li­fi­ko­wa­nej kadry pra­cow­ni­ków pozo­staje naj­więk­szym zagro­że­niem dla funk­cjo­no­wa­nia firm. Raport INELO to opi­nia całej branży – kie­row­ców, wła­ści­cieli i osób zarzą­dza­ją­cych przed­się­biorstwami trans­por­to­wymi – na temat jej naj­waż­niej­szych pro­blemów w 2018 roku. 
Brak kie­row­ców zawo­do­wych jest pro­blemem, z któ­rym branża zmaga się od kilku lat. Potwier­dza to aż 55 proc. respon­den­tów wska­zu­ją­cych nie­do­bory kadrowe jako naj­więk­sze zagro­że­nie dla funk­cjo­no­wa­nia firm trans­por­to­wych. Kie­rowcy, któ­rzy wzięli udział w bada­niu INELO, zwra­cają uwagę rów­nież na wyso­kie kary finan­sowe pod­czas kon­troli dro­go­wych, doko­ny­wa­nych przez inspek­cję trans­portu (28 proc.), wzrost podat­ków dla przed­się­bior­ców (27 proc.), mani­pu­la­cje innych kie­row­ców oraz rosnącą kra­jową kon­ku­ren­cję (po 23 proc.). 
Nieco odmien­nego zda­nia na temat zagro­żeń są wła­ści­ciele firm i osoby zarzą­dza­jące, wśród któ­rych jako dru­gie w kolej­no­ści wymie­niano mani­pu­la­cje doko­ny­wane przez kie­row­ców zawo­do­wych – 27 proc. respon­den­tów. Co cie­kawe, wśród tej grupy nie­mal co czwarty badany zwraca uwagę na obawy zwią­zane z bez­pie­czeń­stwem prze­wo­zów i ata­kami ter­ro­ry­stycz­nymi. 
– Firmy trans­por­towe na różne spo­soby radzą sobie z bra­kiem kie­row­ców zawo­do­wych, coraz wię­cej przed­się­biorstw zatrud­nia pra­cow­ni­ków ze Wschodu – zauważa Mate­usz Włoch, eks­pert INELO. – Nie roz­wią­zuje to jed­nak wszyst­kich pro­blemów branży. Nie­stety, na­dal na sze­roką skalę zma­gamy się ze zja­wi­skiem mani­pu­la­cji, takich jak np. brak ogra­nicz­nika pręd­ko­ści, korzy­sta­nie z nie­le­gal­nych urzą­dzeń, czy posłu­gi­wa­nie się fał­szywą kartą kie­rowcy. Warto pamię­tać, że tego typu prak­tyki zagra­żają bez­pie­czeń­stwu na dro­gach i pro­wa­dzą do pogłę­bia­nia nie­uczci­wej kon­ku­ren­cji. Być może pro­blem ten ogra­ni­czy pla­no­wane w czerwcu przy­szłego roku wpro­wa­dze­nie urzą­dzeń nowej gene­ra­cji, czyli tzw. inte­li­gent­nych tacho­gra­fów. 
Do naj­więk­szych pro­blemów w codzien­nej pracy kie­rowcy zali­czają wyso­kie kary wyni­ka­jące z kon­troli dro­go­wych, cel­nych oraz doko­ny­wa­nych przez inspek­cje pracy (53 proc.), a także skom­pli­ko­wane regu­la­cje prawne w kwe­stii roz­li­cza­nia czasu pracy (43 proc.). Ponadto, co czwarty badany jako utrud­nie­nie wska­zuje koniecz­ność zbyt dłu­giego prze­by­wa­nia poza miej­scem zamiesz­ka­nia. 
W pyta­niu „Co Pana­/Pani zda­niem sta­nowi naj­więk­sze utrud­nie­nia w codzien­nej pracy dla pol­skich kie­row­ców zawo­do­wych?” pra­wie 50 proc. wła­ści­cieli oraz osób zarzą­dza­ją­cych trans­por­tem wymie­nia skom­pli­ko­wane regu­la­cje prawne w kwe­stii roz­li­cza­nia czasu pracy, a w dru­giej kolej­no­ści wyso­kie kary finan­sowe zwią­zane z kon­tro­lami dro­go­wymi, cel­nymi oraz inspek­cji pracy. Ponadto, co trzeci badany w tej gru­pie, jako jedną z naj­więk­szych prze­szkód wska­zuje euro­biu­ro­kra­cję i zwią­zane z nią coraz więk­sze sank­cje za brak wyma­ga­nej doku­men­ta­cji. 
Pra­cow­nicy, szcze­gól­nie reali­zu­jący prze­wozy poza gra­ni­cami kraju, muszą speł­nić sze­reg dodat­ko­wych i czę­sto skom­pli­ko­wa­nych wymo­gów for­mal­nych. Dla­tego też wła­ści­ciele firm ofe­rują coraz wię­cej poza­pła­co­wych udo­god­nień w ich codzien­nej pracy. Nie­mal wszy­scy badani przed­się­biorcy trans­por­towi dekla­rują, że gwa­ran­tują kie­row­com roz­wią­za­nia tele­ma­tyczne poma­ga­jące w reali­za­cji zle­ceń. Ponadto, pra­wie 90 proc. respon­den­tów w tej gru­pie zapew­nia, że inwe­stuje w bez­płatne szko­le­nia dla zatrud­nio­nych. 
– Cie­szy fakt, że coraz wię­cej firm inwe­stuje w roz­wój pra­cow­ni­ków – dodaje Mate­usz Włoch. – Pod­czas szko­leń bran­żo­wych kie­rowcy w przy­stęp­nej for­mie zdo­by­wają prak­tyczne umie­jęt­no­ści, uła­twia­jące ich codzienną pracę. Ponadto, dzięki zna­jo­mo­ści i prze­strze­ga­niu obo­wią­zu­ją­cego prawa, mogą unik­nąć wyso­kich kar finan­so­wych. Jed­no­cze­śnie, mając na uwa­dze braki kadrowe, z któ­rymi muszą się zmie­rzyć wła­ści­ciele, tego typu bene­fity są nie­zwy­kle istotne. 
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.