Wiadomości z rynku

piątek
19 kwietnia 2024

Wstęp do autonomicznej jazdy

Światowa premiera nowego Actrosa
21 września 2018
Mer­ce­des-Benz zapre­zen­to­wał 5 wrze­śnia w Ber­li­nie nowy model Actrosa, wypo­sa­ża­nego w nowy sys­tem Active Drive Assist, który zapew­nia moż­li­wość jazdy czę­ściowo zauto­ma­ty­zo­wa­nej. Nowy model ma zuży­wać do 5 proc. mniej paliwa.
Lusterka zastą­piono kame­rami, roz­sze­rzono funk­cje inte­li­gent­nego ste­ro­wa­nia tem­po­ma­tem i skrzy­nią bie­gów, zre­du­ko­wano prze­ło­że­nie tyl­nej osi i zasto­so­wano zmo­dy­fi­ko­wany kok­pit mul­ti­me­dialny.
– Dzięki ponad 60 inno­wa­cjom, nowy Actros już dziś roz­po­czyna przy­szłość cięż­kiego trans­portu dro­go­wego – powie­dział Ste­fan Buch­ner, czło­nek zarządu Daim­ler Trucks i szef Mer­ce­des-Benz Trucks. – Wraz z nowym Actro­sem wpro­wa­dzamy do pro­duk­cji seryj­nej inno­wa­cje, które dotąd pre­zen­to­wa­li­śmy w naszych pojaz­dach kon­cep­cyj­nych – Active Drive Assist, Mir­ro­rCam i wiele innych inno­wa­cji przy­czy­nia się do dal­szego zwięk­szania bez­pie­czeń­stwa, eko­no­miki i wydaj­no­ści w dro­go­wym trans­por­cie towa­ro­wym. 

Active Drive Assist

System Active Drive Assist potrafi hamo­wać, przy­spie­szać i kie­ro­wać pojaz­dem. W odróż­nie­niu od sys­temów dzia­ła­ją­cych jedy­nie od okre­ślo­nej pręd­ko­ści, umoż­li­wia kie­rowcy czę­ściowo zauto­ma­ty­zo­waną jazdę we wszyst­kich zakre­sach pręd­ko­ści – po raz pierw­szy w seryj­nie pro­du­ko­wa­nej cię­ża­rówce. Bazuje na spraw­dzo­nym sys­temie auto­ma­tycz­nego utrzy­my­wa­nia odle­gło­ści z funk­cją Stop-and-go oraz asy­sten­cie utrzy­ma­nia pasa ruchu. System wyha­mo­wuje cię­ża­rówkę, gdy zbliży się ona za bar­dzo do poprze­dza­ją­cego pojazdu, a następ­nie przy­spie­sza ją do usta­wio­nej pręd­ko­ści. Ponadto aktyw­nie utrzy­muje pojazd na pasie ruchu. Jeśli zaist­nieje nie­bez­pie­czeń­stwo nie­za­mie­rzo­nego zjazdu z pasa ruchu, wtedy Active Drive Assist inge­ruje, samo­czyn­nie spro­wa­dza­jąc pojazd z powro­tem na pas. Odstęp od poprze­dza­ją­cego pojazdu i pozy­cję na pasie ruchu można przy tym regu­lo­wać wie­lo­stop­niowo w menu sys­temów asy­stu­ją­cych. 
Czę­ściowo zauto­ma­ty­zo­wana jazda z sys­temem Active Drive Assist może być wspar­ciem dla kie­rowcy na pro­stych dro­gach, lek­kich zakrę­tach, w gęstym ruchu dro­go­wym oraz w spo­wol­nio­nym ruchu na auto­stra­dzie.
W samo­czyn­nym kie­ro­wa­niu pojaz­dem na pasie ruchu sys­tem Active Drive Assist wyko­rzy­stuje rów­nież nowy wspo­ma­gany elek­tro­hy­drau­licz­nie układ kie­row­ni­czy Servo­twin. W sytu­acjach, w któ­rych pojazd nie poru­sza się w try­bie czę­ściowo zauto­ma­ty­zo­wa­nym, układ Servo­twin zwięk­sza moment wywie­rany przez kie­rowcę na kie­row­nicę i w ten spo­sób polep­sza kom­fort jazdy. To uła­twia na przy­kład manew­ro­wa­nie na małej prze­strzeni.

Aero­dy­na­miczny i… bez luste­rek

W porów­na­niu z poprzed­ni­kiem, nowy Actros zre­du­ko­wał zuży­cie paliwa, osią­ga­jąc oszczęd­no­ści na pozio­mie trzech pro­cent pod­czas jazdy auto­stradą i nawet pię­ciu pro­cent w ruchu podmiej­skim. Jego aero­dy­na­mikę ulep­szono poprzez zasto­so­wa­nie sys­temu Mir­ro­rCam i nowych spoj­le­rów bocz­nych. System Pre­dic­tive Power­train Con­trol (PPC), inte­li­gent­nie ste­ru­jący tem­po­ma­tem i skrzy­nią bie­gów, pra­cuje wydaj­niej, a dzięki roz­sze­rzo­nym mapom cyfro­wym, można go teraz uży­wać także na tra­sach podmiej­skich. Zasto­so­wano też nowe, pali­wo­osz­czędne prze­ło­że­nia tyl­nej osi.
Lusterka zewnętrzne główne i sze­ro­ko­kątne zastą­piono stan­dar­do­wymi kame­rami Mir­ro­rCam. System ten wpływa na poprawę aero­dy­na­miki, bez­pie­czeń­stwa i wygody kie­ro­wa­nia pojaz­dem; zwięk­sza widocz­ność na wszyst­kie strony. Składa się z dwóch kamer zamon­to­wa­nych na zewnątrz pojazdu oraz dwóch 15-calo­wych wyświe­tla­czy przy słup­kach A w kabi­nie.
Reduk­cja oporu aero­dy­na­micz­nego jest szcze­gól­nie widoczna na auto­stra­dach. Rów­nież nowe spoj­lery boczne o wklę­słym kształ­cie polep­szają wła­ści­wo­ści aero­dy­na­miczne, podob­nie jak opty­mal­nie skon­stru­owany spoj­ler dachowy.

Wspar­cie Mir­ro­rCam

Kie­rowcę wspiera wiele funk­cji pomoc­ni­czych Mir­ro­rCam: pod­czas jazdy do przodu na wyświe­tla­czach widoczny jest kla­syczny podział pól widze­nia, ana­lo­giczny do zwy­kłych luste­rek. Jed­nakże w cią­gni­kach sio­dło­wych na zakrę­tach obraz na wyświe­tla­czu po wewnętrz­nej stro­nie zakrętu obraca się wraz ze skrę­tem, zapew­niając opty­malną widocz­ność na całą naczepę – to ogromna poprawa w porów­na­niu z ukła­dem tra­dy­cyj­nych luste­rek. Kolej­nym ele­men­tem są linie odle­gło­ściowe, uła­twiające ocenę ruchu za pojaz­dem. Moż­liwe jest też indy­wi­du­alne usta­wie­nie dodat­ko­wej linii, np. dla ozna­cze­nia końca naczepy, co jesz­cze uprasz­cza manew­ro­wa­nie z cen­ty­me­trową dokład­no­ścią. O zmierz­chu sys­tem prze­cho­dzi w tryb nok­to­wi­zyjny.
Mir­ro­rCam wypo­sa­żono w spe­cjalną funk­cję widoku manew­ro­wego pod­czas cofa­nia. W gór­nej czę­ści wyświe­tlacza widoczny jest wtedy obszar przy poje­ździe, a w dol­nej obszar odle­gły od pojazdu, przy czym oba lekko na sie­bie nacho­dzą. Jeżeli pojazd jest wypo­sa­żony w asy­stenta mar­twego pola, w sytu­acjach kry­tycz­nych wyświe­tlacz Mir­ro­rCam poka­zuje też ostrze­że­nia.
Ramiona kamer skła­dają się zarówno w kie­runku jazdy, jak i w kie­runku prze­ciw­nym: taka kon­struk­cja pozwala unik­nąć uszko­dze­nia kabiny w przy­padku koli­zji.
System Mir­ro­rCam jest cenny nie tylko pod­czas jazdy, ale także w cza­sie wypo­czynku i snu – można go włą­czyć na dwie minuty naci­śnię­ciem przy­ci­sku przy drzwiach lub przy łóżku. Umoż­li­wia to kie­rowcy skon­tro­lo­wa­nie oto­cze­nia pojazdu w dowol­nej chwili. W przy­padku próby kra­dzieży ładunku bądź paliwa albo aktu wan­da­li­zmu może on w ten spo­sób prze­pro­wa­dzić szybką kon­trolę wizu­alną i w razie potrzeby wsz­cząć alarm. System ten działa rów­nież przy zasło­nię­tej zasło­nie i cał­ko­wi­tym wyłą­cze­niu pojazdu. 
Przy póź­niej­szej odsprze­daży pojazdu z sys­temem Mir­ro­rCam zaletą mogą być zde­fi­nio­wane punkty połą­czeń w szkie­le­cie drzwi, umoż­li­wiające dopo­sa­że­nie go w zwy­kłe lusterka.

Inte­li­gentne ste­ro­wa­nie tem­po­ma­tem i skrzy­nią bie­gów

Ogromny postęp w zakre­sie obni­że­nia zuży­cia paliwa w ruchu podmiej­skim osią­gnięto szcze­gól­nie dzięki roz­sze­rzo­nej funk­cji inte­li­gent­nego ste­ro­wa­nia tem­po­ma­tem i skrzy­nią bie­gów Pre­dic­tive Power­train Con­trol. Oprócz sate­li­tar­nego sys­temu loka­li­za­cji pojazdu nowy sys­tem Pre­dic­tive Power­train Con­trol korzy­sta z pre­cy­zyj­nych cyfro­wych map dro­go­wych, danych topo­gra­ficz­nych oraz infor­ma­cji o kształ­cie zakrę­tów, geo­me­trii skrzy­żo­wań i rond oraz o zna­kach dro­go­wych. W ten spo­sób sys­tem ten opty­ma­li­zuje tech­nikę jazdy nie tylko na wznie­sie­niach czy spad­kach terenu, ale także na krę­tych dro­gach podmiej­skich, na któ­rych uży­wa­nie tem­po­matu było dotąd pro­ble­ma­tyczne. Wszystko to ma na celu uni­ka­nie nie­po­trzeb­nego hamo­wa­nia, przy­spie­sza­nia czy prze­łą­cza­nia bie­gów, mak­sy­mal­nie pali­wo­osz­czędną jazdę cię­ża­rówki oraz zapew­nie­nie opty­mal­nego wspar­cia kie­rowcy w jego pracy.
Ponadto współ­praca sys­temu Pre­dic­tive Power­train Con­trol z sys­temem auto­ma­tycz­nego utrzy­my­wa­nia odle­gło­ści zwięk­sza wydaj­ność pali­wową. System auto­ma­tycz­nego utrzy­my­wa­nia odle­gło­ści udo­stęp­nia w tym celu infor­ma­cje o poprze­dza­ją­cych pojaz­dach, aby inte­li­gentny tem­po­mat mógł opty­mal­nie zapla­no­wać ope­ra­cje zmiany bie­gów i regu­la­cję pręd­ko­ści oraz naj­le­piej jak to moż­liwe wykorzy­stać roz­pęd samo­chodu.
Po raz pierw­szy w nowym Actro­sie Pre­dic­tive Power­train Con­trol może sko­rzy­stać z nowego trybu jazdy Eco­no­my+ w sys­temie auto­ma­tycz­nego prze­łą­cza­nia bie­gów PowerShift 3, zapro­jek­to­wa­nego, aby jeździć jesz­cze oszczęd­niej. W wypo­sa­że­niu stan­dar­dowym w dal­szym ciągu dostępne są pro­gramy jazdy Stan­dar­d/Eco­/Po­wer.
Ulep­szony sys­tem Pre­di­ci­tve Power­train Con­trol jest dostępny rów­nież dla pojaz­dów do trans­portu cięż­kiego do 120 ton, pojaz­dów z napę­dem na wszyst­kie koła, napę­dem Hydrau­lic Auxi­liary Drive albo wypo­sa­żonych w tur­bo­sprzę­gło z retar­de­rem.

Nowe prze­ło­że­nie tyl­nej osi

Kolej­nym ele­men­tem wpły­wa­ją­cym na obni­że­nie zuży­cia paliwa jest nowe stan­dar­dowe prze­ło­że­nie osi tyl­nej, którą zop­ty­ma­li­zo­wano pod wzglę­dem masy. Dotych­cza­sowe prze­ło­że­nie i = 2,533 zre­du­ko­wano do i = 2,412. Dzięki zasto­so­wa­niu zop­ty­ma­li­zo­wa­nej pod wzglę­dem masy skrzyni bie­gów G211, to nowe prze­ło­że­nie jest teraz dostępne dla wszyst­kich nowych Actro­sów wypo­sa­żonych w 6-cylin­drowy sil­nik rzę­dowy OM 471 dru­giej gene­ra­cji oraz ogu­mie­nie 315/70 R 22,5. Jest ono opła­calne zarówno na auto­stra­dach, jak i w ruchu podmiej­skim.

Active Brake Assist 5

Active Brake Assist 5 pomaga kie­rowcy w obli­czu nie­bez­pie­czeń­stwa naje­cha­nia na inny pojazd bądź koli­zji z pie­szym prze­ci­na­ją­cym tor jazdy samo­chodu, idą­cym z prze­ciwka lub poru­sza­ją­cym się tym samym pasem ruchu – w razie potrzeby wyko­nu­jąc także auto­ma­tyczne pełne hamo­wa­nie. Nowo­ścią jest opar­cie Active Brake Assist 5 na kom­bi­na­cji sys­temu czuj­ni­ków rada­ro­wych i sys­temu kamer, dzięki któ­rej może on jesz­cze lepiej moni­to­ro­wać prze­strzeń przed pojaz­dem i reago­wać na pie­szych.

Z kok­pitem mul­ti­me­dialnym

Cał­ko­wi­cie zmo­dy­fi­ko­wany kok­pit mul­ti­me­dialny pro­wa­dzi Actrosa w erę cyfrową i zapew­nia kie­rowcy uni­kalny kom­fort obsługi i wizu­ali­za­cji wska­zań. Funk­cje doty­kowe, pano­ra­miczny for­mat wyświe­tla­czy oraz detale powierzchni, ele­men­tów ozdob­nych i nie­wielu pozo­sta­wio­nych prze­łącz­ni­ków ana­lo­go­wych nadają cha­rak­ter nowo­cze­snemu wnę­trzu. Głów­nym źró­dłem infor­ma­cji w przy­szło­ścio­wym, cyfro­wym miej­scu pracy kie­rowcy są dwa stan­dar­dowe inte­rak­tywne ekrany. Oprócz istot­nych dla kie­rowcy pod­sta­wo­wych infor­ma­cji wizu­ali­zują one dzia­ła­nie sys­temów asy­stu­ją­cych. Komu­ni­ka­cja sie­ciowa w Actro­sie stała się rze­czy­wi­sto­ścią: Apple CarPlayTM i Android Auto umoż­li­wiają podłą­cza­nie smart­fo­nów. Apli­ka­cje poma­gają kie­rowcy w reali­za­cji zadań trans­por­to­wych. Truck Data Cen­ter, sta­no­wiący bazę wszyst­kich roz­wią­zań w zakre­sie łącz­no­ści sie­cio­wej, stale łączy cię­ża­rówkę z chmurą. War­to­ścią dodaną dla przed­się­bior­ców jest moż­li­wość kon­tro­lo­wa­nia samo­chodu cię­ża­ro­wego w cza­sie rze­czy­wi­stym przez Fle­et­bo­ard i Mer­ce­des-Benz Uptime. Nato­miast kom­fort obsługi przez kie­rowcę zwięk­sza dodat­kowo nowy stan­dar­dowy klu­czyk z pilo­tem radio­wym.

Teraz także z napę­dem gazo­wym

Reduk­cja emi­sji CO2 o około jedną czwartą przy zasto­so­wa­niu gazu ziem­nego, nie­malże neu­tralny bilans CO2 przy zasto­so­wa­niu bio­gazu, a ponadto niska emi­sja hałasu i zerowa emi­sja drob­nego pyłu – sil­niki napę­dzane gazem mają oczy­wi­ste zalety. Dla­tego teraz Mer­ce­des-Benz ofe­ruje także nowego Actrosa NGT, wypo­sa­żo­nego w sil­nik napę­dzany gazem i stan­dar­dową auto­ma­tyczną skrzy­nię bie­gów z prze­kład­nią hydro­ki­ne­tyczną. Zasto­so­wano w nim ultra­no­wo­cze­sny doła­do­wany 6-cylin­drowy sil­nik rzę­dowy M 936 G o mocy 222 kW (302 KM).
Actros NGT, dostępny jako pojazd dwu- lub trzy­osiowy, sta­nowi pożą­daną alter­na­tywę w cięż­kim trans­por­cie dys­try­bu­cyj­nym, przy codzien­nych tra­sach o dłu­go­ści do 250 km. Jego wysoce sta­bilne zbior­niki wyko­nane ze stali i kom­po­zytu miesz­czą 4 x 145 litrów gazu. Opcjo­nal­nie można je roz­sze­rzyć o dodat­kowe 4 x 100 litrów gazu.
Nowego Actrosa można zama­wiać od tar­gów IAA 2018. Pierw­sze pojazdy zostaną dostar­czone klien­tom wio­sną przy­szłego roku. 
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.