Mercedes-Benz zaprezentował 5 września w Berlinie nowy model Actrosa, wyposażanego w nowy system Active Drive Assist, który zapewnia możliwość jazdy częściowo zautomatyzowanej. Nowy model ma zużywać do 5 proc. mniej paliwa.
Lusterka zastąpiono kamerami, rozszerzono funkcje inteligentnego sterowania tempomatem i skrzynią biegów, zredukowano przełożenie tylnej osi i zastosowano zmodyfikowany kokpit multimedialny.
– Dzięki ponad 60 innowacjom, nowy Actros już dziś rozpoczyna przyszłość ciężkiego transportu drogowego – powiedział Stefan Buchner, członek zarządu Daimler Trucks i szef Mercedes-Benz Trucks. – Wraz z nowym Actrosem wprowadzamy do produkcji seryjnej innowacje, które dotąd prezentowaliśmy w naszych pojazdach koncepcyjnych – Active Drive Assist, MirrorCam i wiele innych innowacji przyczynia się do dalszego zwiększania bezpieczeństwa, ekonomiki i wydajności w drogowym transporcie towarowym.
Active Drive Assist
System Active Drive Assist potrafi hamować, przyspieszać i kierować pojazdem. W odróżnieniu od systemów działających jedynie od określonej prędkości, umożliwia kierowcy częściowo zautomatyzowaną jazdę we wszystkich zakresach prędkości – po raz pierwszy w seryjnie produkowanej ciężarówce. Bazuje na sprawdzonym systemie automatycznego utrzymywania odległości z funkcją Stop-and-go oraz asystencie utrzymania pasa ruchu. System wyhamowuje ciężarówkę, gdy zbliży się ona za bardzo do poprzedzającego pojazdu, a następnie przyspiesza ją do ustawionej prędkości. Ponadto aktywnie utrzymuje pojazd na pasie ruchu. Jeśli zaistnieje niebezpieczeństwo niezamierzonego zjazdu z pasa ruchu, wtedy Active Drive Assist ingeruje, samoczynnie sprowadzając pojazd z powrotem na pas. Odstęp od poprzedzającego pojazdu i pozycję na pasie ruchu można przy tym regulować wielostopniowo w menu systemów asystujących.
Częściowo zautomatyzowana jazda z systemem Active Drive Assist może być wsparciem dla kierowcy na prostych drogach, lekkich zakrętach, w gęstym ruchu drogowym oraz w spowolnionym ruchu na autostradzie.
W samoczynnym kierowaniu pojazdem na pasie ruchu system Active Drive Assist wykorzystuje również nowy wspomagany elektrohydraulicznie układ kierowniczy Servotwin. W sytuacjach, w których pojazd nie porusza się w trybie częściowo zautomatyzowanym, układ Servotwin zwiększa moment wywierany przez kierowcę na kierownicę i w ten sposób polepsza komfort jazdy. To ułatwia na przykład manewrowanie na małej przestrzeni.
Aerodynamiczny i… bez lusterek
W porównaniu z poprzednikiem, nowy Actros zredukował zużycie paliwa, osiągając oszczędności na poziomie trzech procent podczas jazdy autostradą i nawet pięciu procent w ruchu podmiejskim. Jego aerodynamikę ulepszono poprzez zastosowanie systemu MirrorCam i nowych spojlerów bocznych. System Predictive Powertrain Control (PPC), inteligentnie sterujący tempomatem i skrzynią biegów, pracuje wydajniej, a dzięki rozszerzonym mapom cyfrowym, można go teraz używać także na trasach podmiejskich. Zastosowano też nowe, paliwooszczędne przełożenia tylnej osi.
Lusterka zewnętrzne główne i szerokokątne zastąpiono standardowymi kamerami MirrorCam. System ten wpływa na poprawę aerodynamiki, bezpieczeństwa i wygody kierowania pojazdem; zwiększa widoczność na wszystkie strony. Składa się z dwóch kamer zamontowanych na zewnątrz pojazdu oraz dwóch 15-calowych wyświetlaczy przy słupkach A w kabinie.
Redukcja oporu aerodynamicznego jest szczególnie widoczna na autostradach. Również nowe spojlery boczne o wklęsłym kształcie polepszają właściwości aerodynamiczne, podobnie jak optymalnie skonstruowany spojler dachowy.
Wsparcie MirrorCam
Kierowcę wspiera wiele funkcji pomocniczych MirrorCam: podczas jazdy do przodu na wyświetlaczach widoczny jest klasyczny podział pól widzenia, analogiczny do zwykłych lusterek. Jednakże w ciągnikach siodłowych na zakrętach obraz na wyświetlaczu po wewnętrznej stronie zakrętu obraca się wraz ze skrętem, zapewniając optymalną widoczność na całą naczepę – to ogromna poprawa w porównaniu z układem tradycyjnych lusterek. Kolejnym elementem są linie odległościowe, ułatwiające ocenę ruchu za pojazdem. Możliwe jest też indywidualne ustawienie dodatkowej linii, np. dla oznaczenia końca naczepy, co jeszcze upraszcza manewrowanie z centymetrową dokładnością. O zmierzchu system przechodzi w tryb noktowizyjny.
MirrorCam wyposażono w specjalną funkcję widoku manewrowego podczas cofania. W górnej części wyświetlacza widoczny jest wtedy obszar przy pojeździe, a w dolnej obszar odległy od pojazdu, przy czym oba lekko na siebie nachodzą. Jeżeli pojazd jest wyposażony w asystenta martwego pola, w sytuacjach krytycznych wyświetlacz MirrorCam pokazuje też ostrzeżenia.
Ramiona kamer składają się zarówno w kierunku jazdy, jak i w kierunku przeciwnym: taka konstrukcja pozwala uniknąć uszkodzenia kabiny w przypadku kolizji.
System MirrorCam jest cenny nie tylko podczas jazdy, ale także w czasie wypoczynku i snu – można go włączyć na dwie minuty naciśnięciem przycisku przy drzwiach lub przy łóżku. Umożliwia to kierowcy skontrolowanie otoczenia pojazdu w dowolnej chwili. W przypadku próby kradzieży ładunku bądź paliwa albo aktu wandalizmu może on w ten sposób przeprowadzić szybką kontrolę wizualną i w razie potrzeby wszcząć alarm. System ten działa również przy zasłoniętej zasłonie i całkowitym wyłączeniu pojazdu.
Przy późniejszej odsprzedaży pojazdu z systemem MirrorCam zaletą mogą być zdefiniowane punkty połączeń w szkielecie drzwi, umożliwiające doposażenie go w zwykłe lusterka.
Inteligentne sterowanie tempomatem i skrzynią biegów
Ogromny postęp w zakresie obniżenia zużycia paliwa w ruchu podmiejskim osiągnięto szczególnie dzięki rozszerzonej funkcji inteligentnego sterowania tempomatem i skrzynią biegów Predictive Powertrain Control. Oprócz satelitarnego systemu lokalizacji pojazdu nowy system Predictive Powertrain Control korzysta z precyzyjnych cyfrowych map drogowych, danych topograficznych oraz informacji o kształcie zakrętów, geometrii skrzyżowań i rond oraz o znakach drogowych. W ten sposób system ten optymalizuje technikę jazdy nie tylko na wzniesieniach czy spadkach terenu, ale także na krętych drogach podmiejskich, na których używanie tempomatu było dotąd problematyczne. Wszystko to ma na celu unikanie niepotrzebnego hamowania, przyspieszania czy przełączania biegów, maksymalnie paliwooszczędną jazdę ciężarówki oraz zapewnienie optymalnego wsparcia kierowcy w jego pracy.
Ponadto współpraca systemu Predictive Powertrain Control z systemem automatycznego utrzymywania odległości zwiększa wydajność paliwową. System automatycznego utrzymywania odległości udostępnia w tym celu informacje o poprzedzających pojazdach, aby inteligentny tempomat mógł optymalnie zaplanować operacje zmiany biegów i regulację prędkości oraz najlepiej jak to możliwe wykorzystać rozpęd samochodu.
Po raz pierwszy w nowym Actrosie Predictive Powertrain Control może skorzystać z nowego trybu jazdy Economy+ w systemie automatycznego przełączania biegów PowerShift 3, zaprojektowanego, aby jeździć jeszcze oszczędniej. W wyposażeniu standardowym w dalszym ciągu dostępne są programy jazdy Standard/Eco/Power.
Ulepszony system Predicitve Powertrain Control jest dostępny również dla pojazdów do transportu ciężkiego do 120 ton, pojazdów z napędem na wszystkie koła, napędem Hydraulic Auxiliary Drive albo wyposażonych w turbosprzęgło z retarderem.
Nowe przełożenie tylnej osi
Kolejnym elementem wpływającym na obniżenie zużycia paliwa jest nowe standardowe przełożenie osi tylnej, którą zoptymalizowano pod względem masy. Dotychczasowe przełożenie i = 2,533 zredukowano do i = 2,412. Dzięki zastosowaniu zoptymalizowanej pod względem masy skrzyni biegów G211, to nowe przełożenie jest teraz dostępne dla wszystkich nowych Actrosów wyposażonych w 6-cylindrowy silnik rzędowy OM 471 drugiej generacji oraz ogumienie 315/70 R 22,5. Jest ono opłacalne zarówno na autostradach, jak i w ruchu podmiejskim.
Active Brake Assist 5
Active Brake Assist 5 pomaga kierowcy w obliczu niebezpieczeństwa najechania na inny pojazd bądź kolizji z pieszym przecinającym tor jazdy samochodu, idącym z przeciwka lub poruszającym się tym samym pasem ruchu – w razie potrzeby wykonując także automatyczne pełne hamowanie. Nowością jest oparcie Active Brake Assist 5 na kombinacji systemu czujników radarowych i systemu kamer, dzięki której może on jeszcze lepiej monitorować przestrzeń przed pojazdem i reagować na pieszych.
Z kokpitem multimedialnym
Całkowicie zmodyfikowany kokpit multimedialny prowadzi Actrosa w erę cyfrową i zapewnia kierowcy unikalny komfort obsługi i wizualizacji wskazań. Funkcje dotykowe, panoramiczny format wyświetlaczy oraz detale powierzchni, elementów ozdobnych i niewielu pozostawionych przełączników analogowych nadają charakter nowoczesnemu wnętrzu. Głównym źródłem informacji w przyszłościowym, cyfrowym miejscu pracy kierowcy są dwa standardowe interaktywne ekrany. Oprócz istotnych dla kierowcy podstawowych informacji wizualizują one działanie systemów asystujących. Komunikacja sieciowa w Actrosie stała się rzeczywistością: Apple CarPlayTM i Android Auto umożliwiają podłączanie smartfonów. Aplikacje pomagają kierowcy w realizacji zadań transportowych. Truck Data Center, stanowiący bazę wszystkich rozwiązań w zakresie łączności sieciowej, stale łączy ciężarówkę z chmurą. Wartością dodaną dla przedsiębiorców jest możliwość kontrolowania samochodu ciężarowego w czasie rzeczywistym przez Fleetboard i Mercedes-Benz Uptime. Natomiast komfort obsługi przez kierowcę zwiększa dodatkowo nowy standardowy kluczyk z pilotem radiowym.
Teraz także z napędem gazowym
Redukcja emisji CO2 o około jedną czwartą przy zastosowaniu gazu ziemnego, niemalże neutralny bilans CO2 przy zastosowaniu biogazu, a ponadto niska emisja hałasu i zerowa emisja drobnego pyłu – silniki napędzane gazem mają oczywiste zalety. Dlatego teraz Mercedes-Benz oferuje także nowego Actrosa NGT, wyposażonego w silnik napędzany gazem i standardową automatyczną skrzynię biegów z przekładnią hydrokinetyczną. Zastosowano w nim ultranowoczesny doładowany 6-cylindrowy silnik rzędowy M 936 G o mocy 222 kW (302 KM).
Actros NGT, dostępny jako pojazd dwu- lub trzyosiowy, stanowi pożądaną alternatywę w ciężkim transporcie dystrybucyjnym, przy codziennych trasach o długości do 250 km. Jego wysoce stabilne zbiorniki wykonane ze stali i kompozytu mieszczą 4 x 145 litrów gazu. Opcjonalnie można je rozszerzyć o dodatkowe 4 x 100 litrów gazu.
Nowego Actrosa można zamawiać od targów IAA 2018. Pierwsze pojazdy zostaną dostarczone klientom wiosną przyszłego roku.