Wiadomości z rynku

środa
8 maja 2024

Elektromobilne naczepy

Z wykorzystaniem technologii Bosch
28 września 2018
Inte­li­gentna, elek­tryczna oś naczepy odzy­skuje ener­gię pod­czas hamo­wa­nia. Elek­tryczna naczepa chłod­nia jest znacz­nie cich­sza i oszczę­dza do 9 tys. litrów paliwa. Elek­tryczny napęd unie­za­leż­nia naczepę: ważny krok w kie­runku auto­ma­tycz­nego par­ko­wa­nia takich pojaz­dów. 
Bosch two­rzy elek­tryczne naczepy, a tym samym umoż­li­wia wpro­wa­dze­nie elek­tro­mo­bil­no­ści do cią­gni­ków sio­dło­wych. Na tar­gach pojaz­dów cię­ża­ro­wych IAA w Hano­we­rze, firma zapre­zen­to­wała zelek­try­fi­ko­waną oś, którą można mon­to­wać do naczep. Ideą tego roz­wią­za­nia jest zin­te­gro­wa­nie maszyny elek­trycz­nej z osiami naczepy. Ozna­cza to, że osie mogą gene­ro­wać ener­gię elek­tryczną pod­czas hamo­wa­nia i zasi­lać agre­gaty w zesta­wie. W przy­padku naczepy chłodni oszczęd­ność może wynieść nawet 10.000 euro rocz­nie. Jeśli agre­gat chłod­ni­czy jest zasi­lany przez wytwo­rzoną w ten spo­sób ener­gię, to według wyli­czeń Boscha można zaosz­czę­dzić nawet 9.000 litrów oleju napę­do­wego rocz­nie. Funk­cja elek­trycznego rusza­nia i wspo­ma­ga­nia przy­spie­sza­nia może pomóc zaosz­czę­dzić dodat­kowe paliwo. Kolejną zaletą, szcze­gól­nie w przy­padku dostaw do super­mar­ke­tów, jest mniej­szy hałas wytwa­rzany przez elek­tryczne urzą­dze­nia chłod­ni­cze w porów­na­niu z sil­nikiem wyso­ko­pręż­nym. Dostawy mogą być więc reali­zo­wane wcze­śnie rano jak i późno wie­czo­rem. 
Według Mar­kusa Heyna, człnka zarządu Robert Bosch GmbH, oś elek­tryczna sta­nowi ważny krok w kie­runku zauto­ma­ty­zo­wa­nego par­ko­wa­nia przy­czep na par­kin­gach firm logi­stycz­nych. Doda­nie nowego napędu do osi ozna­cza, że przy­czepa może manew­ro­wać na placu bez cią­gnika. 
Bosch ofe­ruje to roz­wią­za­nie tech­niczne do nowych przy­czep lub jako moder­ni­za­cję już ist­nie­ją­cych. Poten­cjalne zapo­trze­bo­wa­nie rynku jest duże. W samej Euro­pie co roku reje­struje się około 250.000 przy­czep o masie cał­ko­wi­tej ponad 10 ton. Co piąta z nich jest wypo­sa­żona w agre­gat chłod­ni­czy. 

Odzy­ski­wa­nie ener­gii: ele­menty z „oso­bó­wek” pra­cują spo­ra­dycz­nie

W prze­ci­wień­stwie do wielu innych pro­jek­tów pojaz­dów użyt­ko­wych, inży­nie­ro­wie Bosch przy two­rze­niu zelek­try­fi­ko­wa­nej osi wyko­rzy­stują czę­ści do samo­cho­dów oso­bo­wych. Na przy­kład setki tysięcy samo­cho­dów hybry­do­wych i elek­trycz­nych na całym świe­cie, w tym sku­tery StreetSco­oter nie­miec­kiej poczty, są wypo­sa­żone w sil­nik elek­tryczny SMG180. W prze­ci­wień­stwie do samo­cho­dów elek­trycz­nych, sil­niki w zelek­try­fi­ko­wa­nej osi pra­cują tylko spo­ra­dycz­nie, zaczy­nają dzia­łać wtedy, gdy mogą odzy­skać ener­gię – na przy­kład pod­czas jazdy z góry lub przy hamo­wa­niu. Dzięki reku­pe­ra­cji, która jest wyko­rzy­sty­wana w samo­cho­dach oso­bo­wych, nie traci się ener­gii pod­czas hamo­wa­nia; jest ona maga­zy­no­wana w aku­mu­la­to­rze wyso­kiego napię­cia. Ta ener­gia elek­tryczna może być dostar­czana do sil­ników pod­czas rusza­nia pod górę lub zasi­lać agre­gat chłod­ni­czy przy­czepy, oszczę­dzając w ten spo­sób zuży­cie paliwa. Takie zasto­so­wa­nie, uza­leż­nione od zapo­trze­bo­wa­nia, ma dodat­kową zaletę – do przy­czep mogą być uży­wane znacz­nie tań­sze czę­ści pocho­dzące z pro­duk­cji seryj­nej do samo­cho­dów oso­bo­wych. Sil­niki są na­dal wystar­cza­jąco mocne, aby poru­szać przy­czepę lub zapew­niać pomoc przy rusza­niu z miej­sca pojaz­dom budow­la­nym. 

Zau­to­ma­ty­zo­wane par­ko­wa­nie na placu

Zelek­try­fi­ko­wana oś jest waż­nym czyn­ni­kiem umoż­li­wia­ją­cym zauto­ma­ty­zo­waną jazdę na placu. Dzięki sil­ni­kom zain­sta­lo­wa­nym na osi, naczepa może samo­dziel­nie manew­ro­wać. 
Moż­liwe jest rów­nież zdalne ste­ro­wa­nie jazdą elek­tryczną w obsza­rach nie­pu­blicz­nych, takich jak place ładun­kowe lub porty. Do tej pory kie­rowcy cię­ża­ró­wek musieli sami wyko­ny­wać to zada­nie lub potrzebny był spe­cjalny pojazd manew­rowy, który robił to za nich. Teraz, dzięki sil­nikowi elek­trycznemu, naczepa staje się nie­za­leż­nym pojaz­dem, który może poko­ny­wać krót­kie odle­gło­ści. Za pomocą dodat­ko­wych czuj­ni­ków zain­sta­lo­wa­nych na nacze­pie i w róż­nych punk­tach placu manew­ro­wego, moż­liwe jest zauto­ma­ty­zo­wane par­ko­wa­nie naczepy ładun­ko­wej. 
 

Pytania i odpowiedzi dotyczące zelektryfikowanej osi

– Jakie czę­ści są potrzebne do elek­try­fi­ko­wa­nia osi?
– Bosch dostar­cza falow­nik i odpo­wiedni ste­row­nik pojazdu (Vehicle Con­trol Unit, VCU). Dostępny jest oddzielny zespół sil­nikowo-prąd­ni­cowy (Sepa­rate Motor Gene­ra­tor, SMG), do zain­sta­lo­wa­nia jako kom­pletny sil­nik elek­tryczny lub aktywne pod­ze­społy – wir­nik, sto­jan i reso­lver (kon­wer­ter współ­rzęd­nych) – do zin­te­gro­wa­nia z osią. Potrzebny jest rów­nież układ aku­mu­la­to­rów, który może maga­zy­no­wać ener­gię. 

– Jaki jest koszt zelek­try­fi­ko­wa­nia osi?
– Bosch nie może podać dokład­nych danych. Uważa jed­nak, że sys­tem musi się zamor­ty­zo­wać naj­póź­niej po dwóch latach użyt­ko­wa­nia. Ze względu na oszczęd­no­ści jakie zapew­nia oś w takich zasto­so­wa­niach jak naczepy chłod­nie, nie­miecki pro­du­cent jest prze­ko­nany, że jest to realne. 

– Gdzie zazwy­czaj można sto­so­wać zelek­try­fi­ko­waną oś?
– Obec­nie naj­bar­dziej oczy­wi­stym wybo­rem są chłod­nie trans­por­towe, w szcze­gól­no­ści sto­so­wane do dostaw żyw­no­ści na obsza­rach miej­skich. Elek­tryczne agre­gaty chłod­ni­cze są nie tylko bar­dziej eko­no­miczne w śred­nim okre­sie użyt­ko­wa­nia, ale także znacz­nie cich­sze oraz nie wytwa­rzają żad­nej emi­sji wystę­pu­ją­cej przy sil­nikach spa­li­no­wych. Branża budow­lana jest bar­dzo zain­te­re­so­wana uru­cho­mie­niem funk­cji wspo­ma­ga­nia rusza­nia w wyro­bi­skach wyko­pa­li­sko­wych, zwłasz­cza gdy są one muli­ste. 

– Jak osza­co­wano przy­bli­żone oszczęd­no­ści paliwa?
– Sil­nik wyso­ko­prężny, który obec­nie napę­dza agre­gat chłod­ni­czy i został cał­ko­wi­cie zastą­piony przez sil­nik elek­tryczny, zużywa od dwóch do trzech litrów oleju napę­do­wego na godzinę. Na tej pod­sta­wie roczne zuży­cie wynosi około 9.000 litrów. Ponadto ist­nieją poten­cjalne oszczęd­no­ści wyni­ka­jące z pomocy elek­trycz­nej pod­czas rusza­nia, przy­spie­sza­nia i pod­jaz­dów. Te dodat­kowe oszczęd­no­ści mogą wyno­sić nawet 4 pro­cent. 

– Dla­czego Bosch pre­fe­ruje oś z dwoma sil­nikami elek­trycznymi?
– Dwa sil­niki elek­tryczne mogą odzy­skać znacz­nie wię­cej ener­gii i ofe­rują wysoką dodat­kową korzyść przy sto­sun­kowo niskich kosz­tach, co pozwala uzy­skać więk­sze oszczęd­no­ści. Dodat­kowo, oś dwusil­nikowa jest lep­sza do zauto­ma­ty­zo­wa­nego manew­ro­wa­nia na placu – posia­da­nie sil­ników elek­trycznych przy kołach znacz­nie zmniej­sza pro­mień skrętu naczepy. Jeśli klient chce zaosz­czę­dzić, moż­liwa jest elek­try­fi­ka­cja za pomocą tylko jed­nego sil­nika. 

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.