IVECO w strefie niskiej emisji na targach IAA 2018, na stoisku w 100% wolnym od silników Diesla, zaprezentowało kompleksową ofertę pojazdów z napędem elektrycznym, CNG i LNG.
Włoska firma przedstawiła dostępne już dziś rozwiązania w zakresie zrównoważonego i niskoemisyjnego transportu — czyli aktualną ofertę alternatywnych układów napędowych do zastosowań komercyjnych — a także długofalową wizję rozwijaną we współpracy z klientami, partnerami i producentami zabudów nadwozi.
Ekspozycja IVECO liczyła 18 pojazdów reprezentujących rozwiązania zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju — od elektrycznych autobusów miejskich po samochody ciężarowe do przewozów długodystansowych wyposażone w silniki zasilane LNG. Kompleksowa oferta, odpowiadająca specyfice różnych branż i zadań transportowych, obejmuje szereg nagradzanych pojazdów, takich jak „Van roku 2018” Daily Blue Power, „Zrównoważony autobus roku 2019” Crealis In-Motion-Charging uhonorowany europejską nagrodą za innowacyjność na Europejskiej Wystawie Mobilności, „Zrównoważony autobus roku 2018” Crossway LE NP., a także Stralis NP. 460, który zyskał tytuł „Samochodu ciężarowego o niskiej emisji związków węgla roku 2018”.
Pierre Lahutte, prezes marki Iveco, powiedział na konferencji prasowej zorganizowanej na stoisku:
— IVECO jest pierwszym producentem w historii IAA, na którego stoisku nie ma silników Diesla — ani w samych pojazdach ani w ich zabudowie. W branży transportowej zachodzą zmiany, presja na silniki Diesla rośnie, a transformacja energetyczna nabiera tempa. Naszą ekspozycją komunikujemy, że oferta pojazdów IVECO z napędem elektrycznym, CNG i LNG jest dostępna już dziś i stanowi realną alternatywę dla pojazdów z silnikami Diesla we wszystkich zadaniach transportowych — od wysokowartościowego i energooszczędnego przewozu pasażerów w miastach po ciężki transport na dalekich trasach. Ponadto gaz ziemny oferuje możliwość płynnego przejścia na biometan i energię ze źródeł odnawialnych, a tym samym osiągnięcie zerowej emisji i otwarcie drogi do gospodarki o obiegu zamkniętym, nawet z emisją ujemną i pochłanianiem dwutlenku węgla.
Na konferencji prasowej wypowiadali się także przedstawiciele firmy Shell obecnej na stoisku IVECO. Firma ta również jest przekonana, że ograniczenie emisji związków węgla w sektorze transportowym wymaga wprowadzenia alternatywnych paliw i technologii. Shell zaprezentował na stoisku IVECO stację tankowania CNG/LNG oraz stanowisko ładowania pojazdów elektrycznych, promując w ten sposób rozbudowę sieci stacji ładowania akumulatorów i tankowania gazu w Niemczech.
Ekspozycja IVECO na targach IAA 2018 odzwierciedla podejście firmy do zrównoważonego transportu, zgodnie z którym struktura źródeł energii powinna być dopasowana do wymagań różnych zadań transportowych. Zdaniem firmy napęd elektryczny ma do spełnienia ważną rolę, zwłaszcza w wysokowartościowych zadaniach transportowych, takich jak przewóz pasażerów — w szczególności z niską prędkością, przy niskim zużyciu energii, w warunkach wymagających częstego zatrzymywania i ruszania w centrach miast. Drugim kluczowym źródłem energii jest gaz ziemny, który stanowi dojrzałe rozwiązanie dla transportu ludzi i towarów. Na ekspozycji oraz w trakcie warsztatów przedstawiciele włoskiej firmy odkreślali istotne środowiskowe zalety gazu ziemnego, którego stosowanie pozwala na znaczną redukcję emisji najpopularniejszych zanieczyszczeń: 90% w przypadku NO2, 99% w przypadku cząstek stałych oraz 10% w przypadku CO2 — lub nawet 95%, jeżeli gaz ziemny zostanie zastąpiony biometanem.
Przykładem jest miasto Lille eksploatujące autobusy IVECO CNG napędzane biogazem z odpadów komunalnych. Kolejne projekty tego typu to wspólne przedsięwzięcie firm Pot au Pin, Air Liquide i Carrefour w zakresie wytwarzania biometanu z odpadów rolnych, a także uruchomienie największej na świecie wytwórni biogazu przez firmę Biokraft w Norwegii.
Elektryczne do miasta
W sekcji miejskiego transportu publicznego firma przedstawiła rozwiązania elektryczne: bezemisyjnego Daily Electric Minibus z rodziny zrównoważonych modeli Daily Blue Power uhonorowanej tytułem „Międzynarodowego vana roku 2018” — samochód polecany na ostatnim odcinku transportu ludzi, czyli między przystankami w centrum miasta; w pełni elektryczny autobus miejski Heuliez Bus GX ELEC z najnowocześniejszą technologią akumulatorową oraz najnowszą generację autobusu IVECO BUS Crealis In-Motion-Charging, który może pobierać energię z sieci trakcyjnej lub z pokładowych akumulatorów — pojazd ten zdobył tytuł „Zrównoważonego autobusu roku 2019” w kategorii autobusów miejskich oraz nagrodę za innowacyjność w energetyczno-ekologicznej kategorii Move Green na Europejskiej Wystawie Mobilności 2018 w Paryżu.
Gazowe Daily do różnych zadań
W sekcji miejskiego i podmiejskiego transportu towarów IVECO zaprezentowało różne wersje Daily Natural Power z rodziny Daily Blue Power. Cztery z nich są wyposażone w niespotykaną w tej klasie pojazdów przekładnię Hi Matic. Daily Hi-Matic Natural Power to pierwszy w branży lekki pojazd użytkowy z 3-litrowym silnikiem CNG i 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów.
Prezentowane modele ukazują szeroki zakres zastosowań pojazdów z rodziny Daily Blue Power: wersja podwozia z zabudową chłodniczą Lecapitaine dla europejskiego lidera wynajmu samochodów-chłodni Petit Forestier; 7-tonowa wersja podwozia z platformą Junge z bocznymi kurtynami; podwozie wyposażone przez firmę Fassi w dźwig oraz naczepę z funkcją wywrotki firmy Maxicargo dla Ville de Paris; furgon z chłodnią głębokiego mrożenia Kerstner w barwach limitowanej edycji na 40-lecie modelu oraz furgon do przewozu przesyłek kurierskich przygotowany przez firmę Spier.
Eurocargo CNG dla służb komunalnych
W sekcji transportu miejskiego i regionalnego można było zapoznać się z technologią CNG, która pozwala pogodzić wymagania w zakresie efektywnego transportu na dłuższych dystansach i specyfiki dostaw w centrach miast. IVECO wystawiło dwa pojazdy Eurocargo dla służb komunalnych. Obydwa egzemplarze są napędzane gazem CNG i już teraz, z rocznym wyprzedzeniem, spełniają wymagania normy emisji spalin EURO VI D. Jeden z pojazdów wyposażono w trójstronną wywrotkę Meiller.
Drugi pojazd to efekt współpracy IVECO z partnerem technologicznym, której celem było ograniczenie emisji zarówno z napędu, jak i z zabudowy. Na podwoziu samochodu zamontowano zamiatarkę firmy Johnston Engineering, a silnik zasilany CNG współpracuje z hydrostatyczną przekładnią, co pozwoliło na znaczne obniżenie emisji w porównaniu z tradycyjnymi zamiatarkami montowanymi na podwoziu ciężarówek. Układ zamiatający w takich pojazdach jest zwykle napędzany drugim silnikiem Diesla, dla którego normy emisji spalin (o ile w ogóle istnieją) są znacznie łagodniejsze.
Stralis CNG na średnie i długie dystanse
Firma IVECO nawiązała również współpracę z Carrier Transicold, której efektem jest pionierski pojazd w branży: nowy 400-konny Stralis NP. podwozie wyposażony w zabudowę Frappa i technologię CNG Carrier Supra®. Jest to przełomowy, alternatywny samochód ciężarowy z zabudową chłodniczą, bez silnika Diesla, w 100% zasilany gazem ziemnym. Ten Stralis NP. zużywa wyłącznie sprężony gaz ziemny (CNG) — w przeciwieństwie do standardowych samochodów ciężarowych do transportu towarów w warunkach chłodniczych, które oprócz silnika trakcyjnego są wyposażone w podlegający znacznie mniej rygorystycznym regulacjom silnik Diesla napędzający sprężarki agregatu chłodniczego. W prezentowanym modelu zarówno pojazd, jak i agregat chłodniczy napędzany jest silnikami spalającymi stechiometryczną mieszankę gazu ziemnego, wyposażonymi w trójdrożne katalizatory spalin. Pozwala to uzyskać wyjątkowo niskie wartości emisji NO2 (–90% w porównaniu z dieslem) i cząstek stałych (–99%), znacznie poniżej limitów określonych w przepisach. W przypadku eksploatacji z użyciem biometanu emisja CO2 jest niższa aż o 95%.
W transporcie długodystansowym IVECO stawia na technologię LNG. W tym segmencie firma jest pionierem dzięki modelowi Stralis NP. — pierwszej na rynku ciężarówce napędzanej gazem ziemnym, zaprojektowanej specjalnie w celu pokonywania długich dystansów. Na szczególną uwagę zasługuje wersja Stralis NP. 460, która w grudniu zeszłego roku została nagrodzona tytułem „Samochodu ciężarowego roku o niskiej emisji związków węgla” w Wielkiej Brytanii. IVECO proponuje w tym obszarze ciągniki siodłowe, również w wersji Low Tractor, oraz podwozia do zabudowy również z kabinami typu AD.
Kolejną nowością w tym sektorze jest zaprojektowany wspólnie z ważnym partnerem unikatowy 400 konny Stralis X-Way Natural Power z elektryczną betonomieszarką CIFA, który również jest pozbawiony silnika Diesla i nie zużywa oleju napędowego. Samochód jest napędzany sprężonym biometanem, a hybrydowa betonomieszarka z funkcją ładowania akumulatora ze źródła zewnętrznego została opracowana przez firmę CIFA. „Gruszkę” z betonem w ruch wprawia silnik elektryczny pobierający energię z akumulatora litowego. Samochód jest też wyposażony w system odzyskiwania energii kinetycznej z hamowania.
Kolejne modele Stralis NP. na stoisku to pierwszy samochód ciężarowy z silnikiem LNG o mocy 460 KM z systemem wymiennego nadwozia opracowanym przez firmy SDG/Spier na potrzeby wypożyczalni Fraikin, pierwszy ciągnik LNG 6x2 LNG o zasięgu 750 kilometrów, ciągnik LNG 4x2 LNG o zasięgu 1600 kilometrów oraz ciągnik niskopodwoziowy w wersji LNG o zasięgu 1150 kilometrów.
Wszystkie pojazdy na ekspozycji w 100% wolnej od silników Diesla w strefie niskiej emisji są materialnym dowodem na to, że firma IVECO i jej partnerzy wywiązują się z obietnicy oferowania rozwiązań transportowych zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju.