Klienci oczekują dziś od stacji paliw znacznie więcej niż tylko możliwości zatankowania samochodu. Szczególnie stacje tranzytowe to już zazwyczaj kompleksowe punkty obsługi podróżnych, na których możemy zatankować, zjeść posiłek, zrobić zakupy, często także skorzystać ze strefy wypoczynku. Oferta sieci stacji jest coraz bogatsza, a ich właściciele coraz więcej uwagi zwracają na podnoszenie jakości usług i produktów.
Do przedstawicieli wiodących dystrybutorów paliw w Polsce zwróciliśmy się z pytaniami, na jakim etapie jest rozwój ich sieci stacji, jakie są plany rozwoju, czy zmiany związane są tylko z nowymi placówkami, czy poszerza się oferta na stacjach i o jakie nowe usługi?
AVIA – silna europejska marka dla niezależnych stacji
AVIA to stosunkowo nowa sieć stacji paliw w Polsce – pojawiła się na naszym rynku w ubiegłym roku. Jest to marka szwajcarska, stworzona w 1927 r., w wyniku połączenia sił kilku niezależnych importerów ropy naftowej. Założeniem twórców było, aby partnerzy działający pod wspólną marką mogli więcej zaoferować swoim klientom i wzmocnić swoją pozycję biznesową, nadal pozostając niezależnymi firmami. Pomysł spodobał się w innych krajach Europy, dlatego utworzono międzynarodowe stowarzyszenie AVIA International. Obecnie AVIA to silna marka, reprezentowana przez ponad 3000 stacji paliw w 14 krajach Europy, popularna m.in. w: Niemczech, Francji, Austrii, Holandii czy Hiszpanii.
W Polsce za rozwój marki AVIA odpowiada firma UNIMOT S A. Jako członek AVIA International, Spółka ma prawo do posługiwania się marką AVIA oraz do budowania sieci stacji paliw AVIA w całym kraju. Pierwsze stacje AVIA spółka oddała do użytku w połowie 2017 r.
– Uważamy, że stacje paliw w Polsce potrzebują silnej marki, która daje kierowcy poczucie bezpieczeństwa, a taką jest właśnie marka AVIA. Doskonale znamy rynek stacji paliw i wiemy, że ich właściciele potrzebują atrakcyjnych warunków współpracy, żeby prowadzić biznes zyskownie i móc go rozwijać. Dlatego stworzyliśmy unikalną ofertę franczyzową, łączącą powyższe elementy w oparciu o siłę Grupy UNIMOT i doświadczenie marki AVIA – twierdzi Adam Sikorski, prezes UNIMOT S A.
Sieć stacji AVIA jest tworzona na zasadach franczyzy. Partnerzy, czyli właściciele niezależnych stacji paliw, otrzymują nie tylko niezbędne know-how i nową wizualizację obiektu, ale także wsparcie marketingowe. Jednocześnie zachowują dużą niezależność w działaniu. Przystąpienie do sieci franczyzowej AVIA nie oznacza bowiem konieczności nabywania paliwa od UNIMOT. Spółka nie narzuca też polityki sprzedaży, natomiast w każdej chwili służy wsparciem i sprawdzonymi rozwiązaniami.
Na koniec drugiego kwartału br. sieć AVIA liczyła 30 stacji paliw. Do końca roku 2018 r. UNIMOT planuje otworzyć 50 placówek, a do 2020 r. – 100.
Marka AVIA została dobrze przyjęta na polskim rynku. Obecnie jest to jedna z najszybciej rozwijających się sieci stacji w Polsce.
BP – cały czas w rozwoju
Jak twierdzą przedstawiciele firmy BP kluczem do sukcesu jest nieustanna analiza rynku, umiejętność dostrzegania szans oraz rozumienie klientów, bo dzięki nim, ich zaufaniu i lojalności możliwy jest rozwój firmy. BP nie tylko rośnie, ale też modyfikuje swoją ofertę paliwową i pozapaliwową. Kierownictwo firmy chce utrzymać tempo rozwoju. BP w ciągu ponad 25-letniej działalności zainwestowało w Polsce już prawie 5,5 mld zł. Firma zatrudnia w Polsce ponad 4 tysiące pracowników. Ma nie tylko sieć własnych stacji, współpracuje też z polskimi przedsiębiorcami. W ramach oferty franczyzowej operuje w Polsce około 250 stacji partnerskich pod marką BP
BP konsekwentnie rozwija sieć stacji w Polsce, poprzez pozyskiwanie nowych lokalizacji czy nowych partnerów, ale jeśli pojawia się okazja do przejęcia atrakcyjnych aktywów, to też z niej korzysta. W czerwcu 2018 roku, firmy BP oraz ARGE podpisały umowę w sprawie przejęcia przez BP sieci stacji Arge (realizacja umowy uzależniona jest od zgody UOKiK-u). Pakiet przejęcia składa się z 18 stacji paliw oraz niezabudowanych nieruchomości, zlokalizowanych głównie w Krakowie i woj. małopolskim. Do końca roku 2018 większość stacji ma zmienić logo na BP, a nowe stacje powstaną w roku 2020. Przejęcie stacji ARGE stanowi kolejny krok umacniania marki BP na polskim rynku i jest realizacją strategii wzrostu jaką firma zaplanowała w tej części Europy. Strategia zakłada systematyczny wzrost na poziomie 20–30 stacji rocznie. Przedstawiciele firmy przewidują, że na koniec 2018 roku sieć BP w Polsce powinna liczyć około 560 stacji, co utwierdza pozycję wicelidera tej marki na naszym rynku. Będą powstawać nowe stacje BP, własne i partnerskie, w tym także te wielkoformatowe (autostradowe).
Dla każdego kierowcy i dla firm flotowych niebagatelne znaczenie ma jakość paliwa. BP posiada w Niemczech jedno z najnowocześniejszych centrów technologii paliw, obejmujących zarówno laboratoria chemiczne jak i stanowiska testowania silników różnej generacji, gdzie cały czas pracuje się nad doskonaleniem jakości i paliw i redukcją emisji. We wszystkich paliwach płynnych koncernu BP obecna jest technologia ACTIVE. Dzięki opatentowanej technologii aktywnych cząstek paliwa te wykazują się sprawdzonymi właściwościami czyszczącymi – usuwając zanieczyszczenia z silnika, a także zapobiegają osiadaniu brudu w przyszłości. Według producenta w przypadku pojazdów ciężarowych o masie całkowitej od 3,5 do 7,5 t można zaoszczędzić do 340 litrów paliwa, a w ciężarówkach o masie całkowitej przekraczającej 16 ton nawet do 912 litrów rocznie.
Na stacjach BP jest też także autogaz (na wybranych stacjach dystrybutory dostosowane są do TIR-ów). Na kilkudziesięciu obiektach znajdują się dystrybutory z Ad Blue (na wielu innych jest on dostępny w opakowaniach). Na większości stacji kierowcy samochodów ciężarowych mogą skorzystać z dystrybutorów HSD, które pozwalają napełnić bak w znacznie krótszym czasie.
Na kilku stacjach BP są również myjnie dla dużych pojazdów ciężarowych.
Na stacjach tej marki kierowcy mogą kupić żywność, napoje, środki higieniczne, prasę, akcesoria i kosmetyki samochodowe i wiele innych produktów, w tym akcesoria samochodowe. W ofercie są także produkty premium, takie jak oleje czy płyny do spryskiwaczy bez metanolu, oleje BP i Castrol, wycieraczki do szyb, linki holownicze i wiele innych.
W ciągu ostatniego roku firma rozwinęła też ofertę w ramach systemu Routex i płatności kartami paliwowymi BP PLUS. Karta BP PLUS Routex o zasięgu polskim to kompleksowe narzędzie pozwalające optymalnie zarządzać flotą samochodów i w pełni kontrolować wszystkie wydatki na paliwo. Umożliwia bezgotówkowe regulowanie opłat za wybrane produkty i usługi na ponad 530 stacjach BP i na 350 stacjach Circle K. Karta paliwowa BP + Aral to oferta dla flot poruszających się po Europie. Umożliwia bezgotówkowe regulowanie opłat za wybrane produkty i usługi na ponad 18 000 stacji w Europie zrzeszonych w porozumieniu Routex. Od marca tego roku BP/Aral oferują operatorom i właścicielom flot samochodowych nowy system do dokonywania opłat elektronicznych w Europie Tollbox BP/Aral, oparty na EETS. Umożliwia on automatyczne rozliczanie opłat za korzystanie z dróg płatnych w szeregu krajów. W lutym firmy BP/ARAL oraz Total przystąpiły do umowy o wzajemnej akceptacji kart paliwowych w Europie.
Cały czas firma rozwija ofertę restauracyjną pod marką Wild Been Cafe oraz ofertę sklepową w zakresie świeżej żywności i napojów. Doceniają ją również partnerzy stacji DODO i staje się ona nieodzowną częścią ich oferty.
W ramach programu PAYBACK za wszystkie produkty zakupione na stacji można zapłacić punktami. Ta forma płatności cieszy się coraz większym zainteresowaniem. W kwietniu 2018 roku do programu dołączył też nowy partner, Kauflad, co dodatkowo uatrakcyjniło program i zwiększyło klientom możliwość zbierania punktów.
Wszystkie obiekty BP są dobrze oświetlone i posiadają nowoczesny monitoring. Na wielu stacjach autostradowych są – przystosowane do obsługi TIR-ów – duże parkingi pozwalające na swobodne manewrowanie. Na stacjach kierowcy maja możliwość skorzystania z czystych łazienek, a na wybranych stacjach z nowoczesnych kabin prysznicowych, a także pralni.
CIRCLE K. – w kierunku stacji tranzytowych
– Obserwujemy, że nasza sieć znacząco zyskuje w oczach klientów – wysoki poziom rozpoznawalności marki i duże zainteresowanie naszymi produktami pozwalają nam patrzeć w przyszłość z dużym optymizmem – stwierdził Rafał Droździak, dyrektor marketingu i komunikacji w Circle K. Polska.
– Rozwijamy się w kierunku stacji tranzytowych, planujemy sukcesywne otwieranie nowych punktów z pełną infrastrukturą dla kierowców (parkingi, oferta gastronomiczna) przy kluczowych kanałach transportowych. Nie wykluczamy przejęć. Właśnie przyjęliśmy strategię rozwoju na kolejne trzy lata, która zakłada m.in. większy nacisk na współpracę z partnerami franczyzowymi. Jesteśmy zainteresowani pozyskiwaniem nowych stacji i dalszym rozwojem naszego portfela w ramach tego formatu. Na ten moment koncentrujemy się jednak na dynamicznym rozwoju organicznym naszej firmy. Rozwijamy kolejne koncepty z obszaru usług pozapaliwowych. Wprowadzane przez nas udogodnienia i rozwiązania testowane są na poszczególnych stacjach, a następnie wprowadzane m.in. w zależności od lokalizacji czy popytu.
Jak wynika z badań firmy Circle K., konsumenci, zarówno indywidualni jak i flotowi, oczekują od stacji paliw znacznie więcej niż tylko możliwości zatankowania samochodu. Stacje tranzytowe Circle K. to już teraz kompleksowe punkty obsługi podróżnych, na których możemy zatankować, zjeść pełnowartościowy posiłek w restauracji oraz skorzystać ze strefy wypoczynku dla kierowców i pasażerów. Rozwój stacji paliw w tym kierunku to trend szczególnie silny za granicą, który zaczyna też być coraz bardziej widoczny w Polsce.
– Ostatnim największym wydarzeniem w zakresie wprowadzenia nowych usług było rozwinięcie oferty gastronomicznej w kierunku świeżo wypiekanego pieczywa oraz większego wyboru produktów pierwszej potrzeby – dodał Rafał Droździak. – Co istotne, prace na konceptem Great Bakery, czyli pieczywem i ciastkami wypiekanymi siedem dni w tygodniu, ruszyły na długo przed pojawieniem się w debacie publicznej pomysłu o ograniczeniu handlu w niedzielę. Jak wynika z naszych wewnętrznych badań konsumenckich, stale rośnie popyt na tego rodzaju produkty. Obecnie koncept Great Bakery jest dostępny na blisko stu naszych stacjach paliw.
Przedstawiciel Circle K. zapowiedział, że w ciągu najbliższych miesięcy firma zaproponuje kolejne rozwiązania z oferty pozapaliwowej. Jako firma należąca do grupy Alimentation Couche-Tard, czyli jednej z wiodących sieci na rynku amerykańskim, ma możliwość czerpania z globalnego doświadczenia i sprawdzonych rozwiązań w obszarze prowadzenia sklepów convenience. Aktualnie testuje nowe rozwiązania i planuje rozwijać sprawdzone już koncepty.
Do dyspozycji klientów biznesowych i instytucjonalnych Circle K. oddaje także karty paliwowe. Może pochwalić się wieloletnim doświadczeniem w ich obsłudze.
– Naszym klientom proponujemy trzy różne rozwiązania w zależności od wybranego przez nich systemu zarządzania flotą: kartę rabatową Circle K. Prepaid, a także karty z odroczonym systemem płatności Circle K. Polska i Circle K. Europe – poinformował przedstawiciel firmy. – Obecnie z kart, w zależności od wybranego rodzaju, można skorzystać o każdej porze dnia i nocy na około 700 stacjach w Polsce działających w ramach porozumienia Routex, a także na ponad 18 000 stacji w 29 krajach w Europie.
W ofercie firmy znajdują się także wysokiej jakości paliwa miles® i milesPLUS®, które zawierają pakiet dodatków uszlachetniających opracowanych tak, aby móc dojechać do 3% dalej na każdym litrze paliwa. Oferta premium pod nazwą milesPLUS® obejmuje produkty zwiększające osiągi silnika, skutecznie czyszczące jego podzespoły i chroniące je przed zanieczyszczeniami, dzięki czemu silnik pracuje płynniej i zwiększa się jego żywotność.
MOYA- najszybciej rozwijająca się sieć w Polsce
Wielkimi krokami MOYA zbliża się do realizacji ambitnego celu, który postawiła sobie cztery lata temu. Bieżący rok zamierza zamknąć liczbą co najmniej 200 stacji, a kolejny zakończyć z 250 placówkami działającymi w barwach sieci.
– Każdy miesiąc jest dla firmy bardzo intensywny, otwierane są kolejne placówki – poinformował Marcin Puchalski, menadżer ds. sprzedaży kart flotowych. – Drugą połowę ubiegłego roku sieć zaczynała z liczbą 143 stacji, aby we wrześniu przekroczyć liczbę 180 placówek. Te liczby gwarantują MOYA miano najszybciej rozwijającej się sieci stacji paliw w Polsce.
Okres od lipca zeszłego roku był dla MOYA jednocześnie bardzo istotny pod względem przyłączania do sieci kolejnych placówek w lokalizacjach kluczowych dla transportu. Pojawiła się stacja w Słubicach: 5-stanowiskowa nowoczesna stacja automatyczna oferująca ON, AdBlue oraz płyn do spryskiwaczy z dystrybutorów, dodatkowo wyróżniająca się tym, że do dyspozycji kierowców jest również sklep z podstawową ofertą gastronomiczną, WC i prysznicem oraz dynamiczna waga samochodowa.
Firma wprowadziła także karty flotowe CRT Partner i Diesel24. Do tej pory karty te nie posiadały akceptacji w żadnej sieci w Polsce. Proces implementacji nowych operatorów flotowych zakończył się 12 lipca br. Od tego dnia obie karty akceptowane są na wszystkich stacjach w sieci MOYA. Powiększenie portfolio kart flotowych akceptowanych na stacjach MOYA pozwala wyjść naprzeciw oczekiwaniom przewoźników i pozyskać sieci nowych klientów biznesowych. Jest to kolejny krok w stronę rozszerzania wachlarza usług dedykowanych segmentowi floty.
– Jak widać flota to dla nas bardzo istotny segment, nad którego rozwojem pracujemy równie silnie, jak nad rozwojem i udoskonaleniem oferty dla klienta detalicznego – stwierdzi Marcin Puchalski.
MOYA została założona w 2009 roku, należy do polskiej spółki ANWIM S A. Liczy obecnie 182 placówki, w tym 33 stacje własne. Stacje sieci MOYA obecne we wszystkich województwach przy głównych trasach tranzytowych, przy drogach lokalnych i w miastach oferują pełną gamę usług od sprzedaży paliwa, przez własny koncept gastronomiczny Caffe MOYA, sklep z produktami pod własną marką, aż po myjnie i ofertę dla klientów biznesowych. Swój dynamiczny rozwój sieć MOYA zawdzięcza korzystnym warunkom współpracy z partnerami. Wszystkie stacje działające w ramach sieci spełniają jednolite standardy obsługi i jakości. Gwarancją jakości paliwa na stacjach w barwach MOYA jest niezależny program badania paliw – TankQ.
SHELL – z myślą o kierowcach ciężarówek
Shell jest obecny w Polsce już od ponad 25 lat. Przez ten czas sieć znacząco się rozwinęła. W 2013 roku firma przejęła ponad 100 stacji Neste, dzięki czemu obecnie dysponuje 420 punktami, z czego 38 to stacje partnerskie.
– 100 stacji Shell jest dostosowanych do obsługi transportu ciężkiego z różnorodną infrastrukturą dostosowaną do jego potrzeb – poinformował Rafał Molenda, dyrektor działu stacji paliw i rozwoju sieci detalicznej w Shell Polska. – Przykładowo na naszej stacji w Świecku mamy 89 miejsc parkingowych dla pojazdów TIR, 29 miejsc dla samochodów osobowych, 39 kamer monitorujących teren, bezpłatne Wi-Fi na terenie całego parkingu, prysznice, kantor 24h, kompresor dla TIR-ów, zrzut nieczystości dla autobusów, market „Drive Shop” oraz nowoczesną myjnię Citronex. W innych lokalizacjach dysponujemy również zadaszonymi „wyspami” TIR, które są wyposażone w systemem szybkiego tankowa (HGV) oraz 2 dystrybutory z płynem AdBlue.
W połowie 2017 r. firma wprowadziła na rynek paliwa Shell z innowacyjną technologią DYNAFLEX, która pomaga walczyć z tworzącym się osadami, tarciem i spalaniem stukowym, zwiększa również energię uzyskaną ze spalania paliwa.
W wybranych punktach Shell dostępne są również myjnie Citronex dedykowane ciężarówkom – nowoczesne obiekty wyposażone w zaawansowane systemy automatycznych bram myjących oraz wykorzystujące wyłącznie atestowane środki czyszczące renomowanych firm. Usługa tych myjni jest dostępna 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu.
Kierowcy posiadający karty flotowe Shell mają zagwarantowaną m.in.: lepszą ochronę, większe bezpieczeństwo, monitoring wydatków, bezgotówkowy zakup paliwa, szybki zwrot VAT i akcyzy, regulowanie opłat drogowych, które obowiązują w prawie każdym kraju europejskim, a także za przeprawy promowe, przewóz pojazdów ciężarowych koleją czy przejazdy mostami i tunelami. Kartą można również dokonywać transakcji za usługę myjni Citronex.
– Konsekwentnie poszerzamy również wachlarz i dostępność naszych usług pozapaliwowych, które są dostosowywane do potrzeb kierowców samochodów ciężarowych – dodał Rafał Molenda. – Wdrożyliśmy rozwiązanie DHL Parcel Shop, dzięki któremu dajemy klientom możliwość odbioru przesyłek DHL na stacjach Shell w dowolnym miejscu i czasie. W naszych punktach klienci mogą skorzystać z lottomatu czy paczkomatu, napić się kawy Costa Coffee i skorzystać z darmowego wi-fi. Są to działania lokalne, wspierające rozwój sieci Shell w Polsce. Planujemy, że do 2020 roku ok. 80 proc. naszych stacji będzie funkcjonowało w nowym formacie.
Od lipca 2017 roku, w ramach uruchomionego programu modernizacyjnego, firma systematycznie rozwija trzy formaty stacji. Format on the move powstał z myślą o klientach, którzy przemierzają długie dystanse i szukają miejsca na odpoczynek, a także chcą zjeść pożywny i różnorodny posiłek. Stacje w tym formacie lokalizowane są przy trasach. Meeting point to format, który znajduje się na stacjach miejskich, a swoim klientom oferuje rozbudowaną ofertę kawową i gastronomiczną oraz pozwala zaspokoić potrzebę szybkiego lunchu czy kanapki na drugie śniadanie. Trzeci format, który również jest formatem miejskim, nosi nazwę standard. Na tych stacjach dostępna jest oferta podstawowa projektowana z myślą o klientach, którzy chcą zatankować paliwo, a przy okazji zrobić szybkie, podstawowe zakupy.
W maju br. Firma Shell odświeżyła również swoją markę gastronomiczną deli by Shell, w ramach której stworzono nową identyfikację wizualną, uatrakcyjniono receptury oraz rozbudowano koncept „Jesz co chcesz”, dzięki któremu klienci mogą sami komponować skład kanapek, sałatek czy burgerów. Rozpoczęto także testy rozszerzonego formatu gastronomicznego. Jest to restauracja szybkiej obsługi, gdzie na klientów czeka zróżnicowana oferta śniadaniowa i obiadowa, a wszystkie dania są przyrządzane na miejscu. Pierwszą otwartą przez Shell placówką w ramach prowadzonego pilotażu jest stacja w miejscowości Chojny przy trasie S8 z Wrocławia w kierunku Łodzi.