Firma BATIM, działająca na rynku transportowym od 23 lat, to jeden z kluczowych klientów DAF Trucks Polska, dla którego niezawodność, wydajność i niskie koszty eksploatacji pojazdów zdecydowały o trwałej relacji handlowej stworzonej z marką DAF. Ostatnio przekazano 300 samochód DAF XF 480, z kabiną Super Space Cab.
Uroczyste przekazanie kluczyków do 300. DAF-a XF firmie na ręce udziałowców firmy Batim – Barbary Edelmuller-Generaux i Janusza Rembilasa odbyło się 10 września 2018 roku w miejscowości Gródek nad Dunajcem. Ze strony organizacji DAF wzięli w nim udział m.in. Maciej Taniewski – dyrektor zarządzający Daf Trucks Polska, Mariusz Piszczek – dyrektor działu handlowego, a z ramienia dealera m.in. Wiesław Wanicki, CEO firmy Wanicki wraz z synami.
Zadecydowała ekonomika eksploatacji i elastyczny serwis
Barbara Edelmuller-Generaux, główny udziałowiec firmy Batim podkreśliła, że marka DAF dbając o jakość i zadowolenie klienta wspiera BATIM w osiąganiu najlepszych możliwych wyników.
– Przy wyborze ciężarówek zawsze zwracamy uwagę na spalanie – powiedziała Barbara Edelmuller-Generaux – Przez ostatnie dwa i pół roku DAF rywalizując z innymi markami w naszej flocie, pokazał nam jak dobrze wypada na tle konkurencji. Druga istotna kwestia to elastyczność – jeżeli w piątek o godzinie 18.00 w dowolnym miejscu Europy samochód się zepsuje, DAF reaguje natychmiast i usterka jest usuwana błyskawicznie. Recepta na sukces? Trzeba tak, jak DAF świadczyć usługi na jak najwyższym poziomie.
– Dostarczanie pojazdów DAF do firmy BATIM to dla nas największe wyróżnienie i zobowiązanie – podkreślił Maciej Taniewski – Firma BATIM jest szeroko znana z wysokiej jakości usług, konsekwentnego dążenia do realizacji celów biznesowych i nowoczesnego zarządzania przedsiębiorstwem. To bardzo wysoko postawiona poprzeczka jeśli chodzi o czas reakcji, przepływ informacji i elastyczność podejścia. Jesteśmy dumni z tej współpracy, która jednocześnie stanowi dla nas bodziec do dalszego udoskonalania.
Pierwsze samochody marki DAF zostały przekazane firmie Batim w 2016 roku. Trzysetny DAF, tak jak poprzednie pojazdy, wyposażony został w największą kabinę Super Space Cab oraz oszczędny silnik Paccar MX-13 o mocy 480 KM. Wyposażenie pojazdu obejmuje ponadto hamulec silnikowy MX Engine Brake oraz system telematyczny DAF Connect. Użytkowanie pojazdów (leasing z opcja wykupu przez przewoźnika) sfinansowane zostało przez fabryczną spółkę DAF – Paccar Financial Polska wraz z kontraktem serwisowym DAF Multisupport Full Care, obejmującym kompleksową profilaktyczną obsługę serwisową i niezbędne naprawy całego pojazdu.
Dealerem macierzystym, obsługującym firmę BATIM, jest firma Wanicki, autoryzowany przedstawiciel marki DAF, który w przyszłym roku obchodzić będzie 20-lecie kooperacji z DAF Trucks N. V. Firma Wanicki od początku współpracy obsługuje firmę Batim w zakresie dostaw oraz obsługi serwisowej. Wysoka jakość usług świadczonych przez dealera z małopolski bez wątpienia przyczyniła się do pozytywnej opinii, jaką wystawia Batim organizacji DAF.
Jak powiedziała Barbara Edelmuller-Generaux pojazdy eksploatowane w firmie Batim objęto programem oszczędnej jazdy. DAF ma bezpośredni dostęp do danych z monitoringu zestawów i w przypadku wykrycia wyższego niż zakładano zużycia paliwa, opiekun z DAF-a kontaktuje się z kierowcą, aby sprawdzić, dlaczego doszło do takiej sytuacji i co można zaradzić.
Rywalizacja trzech marek
Jak poinformowała pani Barbara, firma Batim posiada obecnie 500 ciągników siodłowych, wśród których jest 300 DAF-ów. Pierwsze 150 pojazdów holenderskiej marki odebrano w roku ubiegłym, a kolejne 150 w roku bieżącym. Przewoźnik ze Starego Sącza zakupił także 10 najnowszych ciągników Mercedesa i 10 Scanii. Mają wraz z ciągnikami DAF-a rywalizować w warunkach normalnej pracy, na tych samych trasach. Po jakimś czasie zostaną porównane wyniki zużycia paliwa i elastyczność działania serwisów, zwłaszcza w przypadkach awarii w weekendy. To najważniejsze kryteria dla przewoźnika. Spalanie to rzecz oczywista w kalkulacji kosztów, a ewentualne przestoje pojazdów w warsztacie to ewidentne straty, bo kierowcy trzeba płacić, są inne stałe koszty, a samochód nie pracuje i nie zarabia. DAF pod tym względem sam się kontroluje – jeśli pojazd jest zbyt długo w serwisie – firma płaci przewoźnikowi karę.
Widmo Brexitu krąży nad Europą
Zestawy Batim jeżdżą głównie do krajów Europy Zachodniej, w tym do Wielkiej Brytanii – ten kierunek dominuje. Szefowa Batim szacuje, że na Wyspy trafia 55–60 procent frachtów. Przewoźnicy obsługujący ten kierunek mogą wkrótce mieć sporo kłopotów związanych z Brexitem, jeśli Londyn zerwie rozmowy z Brukselą. Problemem może być zmniejszenie obrotów handlowych, czy odprawy celne. Czy takie firmy jak Batim sa przygotowane na czarny scenariusz? Barbara Edelmuller-Generaux na razie nie widzi w tym dużego problemu, podobnie jak klienci firmy Batim. Stwierdziła, że jesteśmy wysoko zaawansowani w rozwoju systemów IT, które służą do szybkiego przesyłania dokumentów. Do Anglii co minuta wjeżdża jeden pojazd, a porty nie są przystosowane do tego, aby kierowcy mogli się w nich zatrzymywać i dokonywać odpraw celnych, tak jak to było przed laty. Na pewno cała odprawa będzie się dokonywała on-line, przy użyciu najnowocześniejszych systemów IT. Czy spadnie liczba frachtów? Nasz rozmówczyni jest optymistką, Batim nadal poszerza flotę obsługującą przewozy do i z Wielkiej Brytanii.
Wykryją intruzów w ładowniach
Barbara Edelmuller-Generaux zwróciła uwagę, że nadal problemem dla przewoźników są nielegalni imigranci, którzy atakują ciężarówki, próbują przedostać się do Anglii. W związku z tym Batim wprowadza do swoich pojazdów specjalne, produkowane Anglii, zabezpieczenia, z kamerami i czujnikami CO2, które mają wykrywać nieproszonych gości w naczepach. Batim przez dwa lata testował ten system w 50 ciężarówkach. Ten system ma chronić nie tylko kierowcę, lecz także towar i samą ciężrówkę. Jeśli czujnik ruchu i czujnik dwutlenku węgla wykryją obecnośc intruza, kierowca natychmiast otrzyma powiadomienie na telefoin komórkowy, powiadamiana jest także policja w danym kraju lub firma. Tak więc jest to zabezpieczenie także przed kradzieżami. Kierowcy zaleca się, aby w przypadku otrzymania sygnału alarmowego uruchomił ciągnik, właczył światła i sygnał dźwiekowy i poruszał się zestawem do przodu i do tyłu, aby pobudzić innych kierowców na parkingu i przeszkodzić ewentualnemu złodziejowi w kradzieży. Kierowcy spotykają się z takimi sytuacjami, zarówno z próbami wtargnięcia do ładowni przez imigrantów, jak i złodziei.
Podstawowe informacje o pojeździe
• DAF XF 480 Super Space Cab
• Silnik PACCAR MX-13 o mocy 483 KM i pojemności skok. 12,9 l
• System zarządzania flotą DAF Connect
• Pakiet aerodynamiczny obejmujący spoiler dachowi i spoilery boczne, zakabinowe
• Reflektory przednie LED z doświetlaniem zakrętów
• Tempomat przewidujący PCC
• Truck Phone zestaw głośnomówiący
• Klimatyzacja z automatyczną regulacją temperatury
• Blokada drzwi kierowcy i pasażera DAF Night Lock
• Hamulec silnikowy MX Engine Brake
• Klimatyzacja postojowa TRP Bycool