Wiadomości z rynku

czwartek
28 marca 2024

Polacy asertywni i dynamiczni na drodze

Badanie kierowców zrealizowane na zlecenie Shell
16 listopada 2018
Polacy to naj­bar­dziej aser­tywni i dyna­miczni kie­rowcy w Euro­pie. Lubią pod­kre­ślać swoją obec­ność na dro­dze i przy­wią­zują szcze­gólną uwagę do umie­jęt­no­ści oraz osią­gów samo­cho­dów. Aż 25 pro­cent respon­den­tów jest skłon­nych do wyko­na­nia manewru wyprze­dza­nia, aby unik­nąć spóź­nie­nia – to główne wnio­ski z euro­pej­skiego bada­nia „Drive On”. 
Shell Helix, pro­du­cent ole­jów sil­ni­ko­wych, opu­bli­ko­wał wyniki euro­pej­skiego bada­nia „Drive On” prze­pro­wa­dzo­nego przez Kan­tar TNS na zle­ce­nie Shell na pró­bie 9 000 kie­row­ców z dzie­wię­ciu kra­jów euro­pej­skich. Przyj­rzano się w nim nawy­kom i emo­cjom towa­rzy­szą­cym pro­wa­dze­niu auta wśród kie­row­ców z Pol­ski, Tur­cji, Wiel­kiej Bry­ta­nii, Hisz­pa­nii, Holan­dii, Bel­gii, Nie­miec, Fran­cji i Włoch. Na pod­sta­wie wyni­ków wyło­niono sześć naj­czę­ściej spo­ty­ka­nych typów oso­bo­wo­ści kie­row­ców. 

Więk­szość to typ kom­pe­tentny

Więk­szość kie­row­ców w Euro­pie repre­zen­tuje typ kom­pe­tentny – 22,4% respon­den­tów uważa się za osoby doświad­czone, skon­cen­tro­wane i w pełni kon­tro­lu­jące sytu­ację na dro­dze. Drugą pod wzglę­dem liczeb­no­ści grupę sta­no­wią osoby przy­ja­zne – 19,6% euro­pej­skich kie­row­ców. Są prak­tyczni, odpo­wie­dzialni i godni zaufa­nia. Czer­pią przy­jem­ność z jazdy w towa­rzy­stwie przy­ja­ciół i rodziny. 

Pozo­stałe cztery wyróż­nione typy to kie­rowcy: 

Tro­skliwi (17,6%) – za kół­kiem roz­ważni i odpo­wie­dzialni, ale przede wszyst­kim nie­zwy­kle opie­kuń­czy i tro­skliwi. Cenią bez­pieczną, kom­for­tową oraz spo­kojną jazdę w towa­rzy­stwie bli­skich. Samo­chód czę­sto wyko­rzy­stują do woże­nia dzieci z i do szkoły. Lubią odwie­dzać nowe miej­sca i podró­żo­wać z muzyką w tle. 
Bez­tro­scy (17%) – to mistrzo­wie czer­pa­nia rado­ści z jazdy. Auto daje im poczu­cie wol­no­ści i nie­za­leż­no­ści. Lubią krót­kie week­en­dowe wycieczki bez wcze­śniej okre­ślo­nego celu podróży. 
Aser­tywni (13,3%) – kró­lo­wie szos. Kie­rowcy repre­zen­tu­jący ten typ czę­sto eks­po­nują swoje umie­jęt­no­ści. Cenią pre­cy­zję pro­wa­dze­nia, lubią dźwięk pracę sil­nika, dzia­ła­nie zawie­sze­nia czy hamul­ców. Czer­pią radość z szyb­kiej jazdy po auto­stra­dach, prze­jaż­dżek po mie­ście dro­gimi, luk­su­so­wymi samo­cho­dami, a także kon­tro­lo­waną walkę z bez­dro­żami. 
Dyna­miczni (10,1%) – poszu­ki­wa­cze przy­gód, wojow­nicy i ryzy­kanci. To kie­rowcy, któ­rzy jeż­dżą dyna­micznie do gra­nic moż­li­wo­ści – swo­ich, samo­chodu oraz panu­ją­cych warun­ków. Lubią jazdę nocą po mie­ście oraz w trud­nych warun­kach dro­go­wych. 

Polak, Włoch – dwa bra­tanki

Na pod­sta­wie wyni­ków bada­nia „Drive On” odno­to­wano także pewne róż­nice pomię­dzy kie­row­cami z poszcze­gól­nych państw euro­pej­skich w odnie­sie­niu do oka­zji do jazdy samo­cho­dem: 
Pol­ska i Wło­chy – w tych kra­jach odno­to­wano naj­więk­szy odse­tek kie­row­ców dyna­micz­nych i aser­tyw­nych – lubią­cych pod­kre­ślać swoją obec­ność na dro­dze oraz przy­wią­zujących szcze­gólną uwagę do swo­ich umie­jęt­no­ści. 
Tur­cja – więk­szość kie­row­ców w tym kraju to eks­tra­wer­tycy i indy­wi­du­ali­ści. Auto jest dla nich czymś wię­cej niż tylko środ­kiem trans­portu – jazda powinna wywo­ły­wać u nich dresz­czyk emo­cji. Aż 25% turec­kich kie­row­ców przy­znało, że lubi szybką jazdę po auto­stra­dzie. 
Holan­dia i Bel­gia – sta­ty­stycz­nie wła­śnie tam podró­żują naj­bar­dziej przy­jaźni i naj­mniej wybredni kie­rowcy. Prak­tyczni, odpo­wie­dzialni i prag­ma­tyczni. Postrze­gają jazdę samo­cho­dem, jako podróż z punktu A do punktu B. Czer­pią przy­jem­ność z jazdy w towa­rzy­stwie przy­ja­ciół i rodziny. 
Hisz­pa­nia – naj­uprzej­miejsi i naj­spo­koj­niejsi kie­rowcy. Ponad połowa z nich uważa się za ide­al­nych miej­skich kie­row­ców – takich, któ­rzy respek­tują prze­pisy i sza­nują innych uczest­ni­ków ruchu dro­go­wego. 
Wielka Bry­ta­nia – przy­jaźni i bez­tro­scy kie­rowcy, któ­rzy lubią podró­żo­wać w towa­rzy­stwie rodziny i zna­jo­mych. Prag­ma­tycznie pod­cho­dzą do pro­wa­dze­nia i naj­czę­ściej wyko­rzy­stują ruty­nowe oka­zje do jazdy, np. na zakupy w week­end. 
Niemcy – upo­rząd­ko­wani, zapla­no­wani i mało spon­ta­niczni kie­rowcy. 44% nie­miec­kich respon­den­tów przy­znało, że pla­nują podróż przed wyru­sze­niem w trasę. 
Fran­cja – odkrywcy wśród euro­pej­skiej spo­łecz­no­ści kie­row­ców. 32% prze­ba­da­nych Fran­cu­zów przy­znało, że w nowych miej­scach jeż­dżą powoli, żeby podzi­wiać widoki. 
Roger Moul­ding, wice­pre­zes Shell ds. glo­bal­nego mar­ke­tingu i sprze­daży ole­jów i środ­ków smar­nych w Euro­pie, Rosji i Afryce: – Emo­cje nie­ro­ze­rwal­nie towa­rzy­szą nam pod­czas jazdy samo­cho­dem. Dla­tego, w ramach glo­bal­nej kam­pa­nii #Dri­veOn, posta­no­wi­li­śmy zba­dać jak zacho­wują się i jakie typy oso­bo­wo­ści repre­zen­tują kie­rowcy w Euro­pie. W kam­pa­nii chcemy zachę­cić i zain­spi­ro­wać kie­row­ców do czer­pa­nia rado­ści z pro­wa­dze­nia. 
 

O badaniu 

Bada­nie, #Drive On” zostało zre­ali­zo­wane w 2018 r. przez pra­cow­nię badaw­czą Kan­tar TNS na zle­ce­nie Shell. Bada­nie prze­pro­wa­dzono w dwóch eta­pach – roz­po­częto od bada­nia jako­ścio­wego w opar­ciu o wywiad foku­sowy, następ­nie odbyło się bada­nie ilo­ściowe metodą CAWI. Bada­nie zre­ali­zo­wano w 9 kra­jach – Tur­cji, Pol­sce, Wiel­kiej Bry­ta­nii, Hisz­pa­nii, Holan­dii, Bel­gii, Niem­czech, Fran­cji i we Wło­szech – na repre­zen­ta­tyw­nej gru­pie euro­pej­skich kie­row­ców (N=9000). 
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.