Wiadomości z rynku

piątek
26 kwietnia 2024

Zielone światło dla gazowych w Niemczech

Zniżki w opłatach drogowych dla pojazdów CNG i LNG
16 listopada 2018
Par­la­ment nie­miecki pod­jął uchwałę w spra­wie czę­ścio­wego zwol­nie­nia z opłat dro­go­wych pojaz­dów zasi­la­nych sprę­żo­nym i skro­plo­nym gazem ziem­nym (CNG i LNG) w okre­sie od 1 stycz­nia 2019 roku do 31 grud­nia 2020 roku. 
Z zado­wo­le­niem zare­ago­wali na tę wia­do­mość pro­du­cenci pojaz­dów napę­dza­nych gazem. Jako pierw­sze zare­ago­wało w komu­ni­ka­cie pra­so­wym IVECO, któ­rego przed­sta­wi­ciele pod­kre­ślają, że ta decy­zja przy­spie­szy przej­ście branży trans­por­to­wej na pojazdy zasi­lane pali­wem alter­na­tyw­nym w całej Euro­pie. Pozy­tywne skutki zwol­nie­nia z opłat dro­go­wych będą wykra­czać poza gra­nice nie­mieckie, dzięki cen­tral­nemu poło­że­niu pań­stwa w sieci dłu­gich tras euro­pej­skich. Zwol­nie­nie z opłat dro­go­wych jest dla IVECO powo­dem do zado­wo­le­nia, ponie­waż przy­spie­szy przej­ście branży trans­por­to­wej na pojazdy zasi­lane pali­wem alter­na­tyw­nym – gazem ziem­nym, jed­no­cze­śnie przy­no­sząc wymierne korzy­ści finan­sowe. IVECO uczest­ni­czy rów­nież w otwar­ciu nowej sta­cji LNG w Bol­zano, na tra­sie Bren­nero łączą­cej Wło­chy, Austrię i Niemcy, i dostar­cza wio­dą­cej fir­mie logi­stycz­nej FERCAM, dzia­ła­ją­cej we Wło­szech i Niem­czech, pierw­szy pojazd cię­ża­rowy LNG do ich floty. 

Zniżki na razie na dwa lata

Par­la­ment fede­ralny Nie­miec przy­jął uchwałę w spra­wie zwol­nie­nia pojaz­dów o wadze powy­żej 7,5 tony zasi­la­nych pali­wem alter­na­tyw­nym – gazem ziem­nym, z obo­wiązku opła­ca­nia skład­nika opłat dro­go­wych zwią­za­nego z zanie­czysz­cze­niem powie­trza, od dnia 1 stycz­nia 2019 roku na wstępny okres dwóch lat. Ozna­cza to, że floty zasi­lane gazem ziem­nym będą cie­szyć się tymi samymi korzy­ściami, jak pojazdy zasi­lane ener­gią elek­tryczną i będą zobo­wią­zane do opła­ca­nia wyłącz­nie skład­ni­ków opłat dro­go­wych zwią­za­nych z kosz­tami infra­struk­tury i emi­sją hałasu. Wpro­wa­dzone zwol­nie­nie, wraz z zapo­wie­dzia­nymi w lipcu dota­cjami na zakup pojaz­dów zasi­la­nych gazem ziem­nym (12.000 euro dla pojaz­dów zasi­la­nych LNG i 8.000 € dla pojaz­dów zasi­la­nych CNG), dodat­kowo zwięk­sza korzy­ści finan­sowe dla nie­mieckich ope­ra­to­rów logi­stycz­nych korzy­sta­ją­cych z tych zrów­no­wa­żo­nych eko­lo­gicz­nie pojaz­dów cię­ża­rowych, przy­no­sząc oszczęd­no­ści w zakre­sie od 9,3 do 18,7 centa na kilo­metr, zależ­nie od kate­go­rii tona­żo­wej – pod­kre­ślają przed­sta­wi­ciele firmy IVECO. 

To woda na młyn Iveco

Pierre Lahutte, pre­zes marki Iveco, powie­dział: – Mniej niż mie­siąc po tym, jak IVECO wpi­sało się do histo­rii na wysta­wie IAA 2018 w Hano­we­rze, przed­sta­wia­jąc swoje sto­isko „100% wolne od sil­ni­ków Die­sla” i dając moż­li­wość zaofe­ro­wa­nia klien­tom peł­nego wachla­rza pojaz­dów zasi­la­nych pali­wami alter­na­tyw­nymi: elek­trycz­nych, CNG i LNG, Par­la­ment nie­miecki pod­jął uchwałę o zwol­nie­niu z opłat dro­go­wych pojaz­dów cię­ża­rowych zasi­la­nych CNG i LNG. Zwol­nie­nie jest uzu­peł­nie­niem dota­cji mają­cych uła­twić zakup takich pojaz­dów. Niemcy znaj­dują się na skrzy­żo­wa­niu euro­pej­skich szla­ków logi­stycz­nych, a więc te zde­cy­do­wane kroki pod­jęte przez wła­dze pań­stwa, zna­cząco przy­spie­szą przej­ście branży trans­por­to­wej na alter­na­tywne zasi­la­nie gazem ziem­nym na całym kon­ty­nen­cie. Wpływ tej zmiany będzie ogromny. Obec­nie nato­miast jeste­śmy w Bol­zano, by uczest­ni­czyć w otwar­ciu nowej sta­cji LNG na tra­sie Bren­nero łączą­cej Wło­chy, Austrię i Niemcy, i dostar­czyć wio­dą­cej fir­mie logi­stycz­nej FERCAM, dzia­ła­ją­cej we Wło­szech i Niem­czech, ich pierw­szy pojazd cię­ża­rowy LNG!
IVECO z zado­wo­le­niem przyj­muje infor­ma­cję o tej uchwale, która potwier­dza od dawna wyzna­waną przez firmę wizję zrów­no­wa­żo­nego eko­lo­gicz­nie trans­portu, postrze­ga­jącą gaz ziemny jako doj­rzałą tech­no­lo­gię. Dzięki ponad 20-let­niemu doświad­cze­niu w roz­woju i wspie­ra­niu pojaz­dów zasi­la­nych gazem ziem­nym firma IVECO wyzna­cza dziś kie­runki, ofe­ru­jąc pełny wachlarz pojaz­dów CNG i LNG, od lek­kiego pojazdu użyt­ko­wego Daily NP., aż po pierw­szy pojazd cię­ża­rowy do prze­wo­zów dłu­go­dy­stan­so­wych, Stra­lis NP., zapew­nia­jący naj­lep­sze osiągi i kom­fort w połą­cze­niu z korzy­ściami śro­do­wi­sko­wymi i eko­no­micz­nymi gazu ziem­nego, o zasięgu do 1.600 km: roz­wią­za­nie pozwa­la­jące czer­pać pełne korzy­ści z nowych dota­cji i zwol­nień. 
Pojazdy cię­ża­rowe LNG i CNG speł­niają spe­cy­ficzne wymogi prak­tycz­nie wszyst­kich sek­to­rów – od spe­dy­to­rów wyko­rzy­stu­ją­cych naczepy kuba­tu­rowe typu MEGA, dla któ­rych roz­wią­za­niem jest cią­gnik nisko­po­dwo­ziowy Stra­lis NP., do firm logi­stycz­nych dzia­ła­ją­cych na wszyst­kich dystan­sach, które z kolei wyko­rzy­stują pojazdy od Euro­cargo NP. do dys­try­bu­cji miej­skiej i regio­nal­nej, aż po Stra­lis NP. do trans­portu kra­jo­wego i mię­dzy­na­ro­do­wego. 
Pojazdy te zapew­niają wszyst­kie korzy­ści śro­do­wi­skowe ofe­ro­wane przez naj­czyst­sze paliwo kopalne, jakim jest gaz ziemny: emi­tują o 90% mniej tlen­ków azotu (NOx), o 99% mniej czą­stek sta­łych (PM) oraz, przy zasto­so­wa­niu bio­me­tanu, o 95% mniej CO2 niż ana­lo­giczne jed­nostki wyso­ko­prężne. 
Ponadto gaz ziemny otwiera drogę do szyb­szego płyn­nego przej­ścia na gospo­darkę o obiegu zamknię­tym opartą na wytwa­rza­niu ener­gii z odpa­dów orga­nicz­nych lub rol­nych, która pozwala osią­gnąć nawet ujemną emi­sję gazu cie­plar­nia­nego i pochła­nia­nie dwu­tlenku węgla, jako że u jej pod­staw leży natu­ralny bilans węglo­wy­/or­ga­niczny. W rze­czy­wi­sto­ści sto­so­wa­nie bio­me­tanu z płyn­nego nawozu mogłoby zmniej­szyć emi­sję CO2 o nawet 182% w porów­na­niu z pali­wem tra­dy­cyj­nym. 
Zaletą pojaz­dów zasi­la­nych gazem ziem­nym jest także ich nie­zwy­kle cicha praca. Tech­no­lo­gia Natu­ral Power firmy IVECO, oparta na spa­la­niu ste­chio­me­trycz­nym z zapło­nem iskro­wym, pozwala osią­gnąć poziom hałasu poni­żej poziomu emi­to­wa­nego przez ana­lo­giczną jed­nostkę wyso­ko­prężną, co daje ope­ra­to­rom logi­stycz­nym kon­ku­ren­cyjną prze­wagę w zakre­sie dostaw miej­skich i noc­nych. 
Rów­nież inni pro­du­cenci pro­po­nują pojazdy zasi­lane gazem lub pró­bują roz­wi­jać tę tech­no­lo­gię, jed­nak oferta takich cię­ża­ró­wek prze­zna­czo­nych do trans­portu dłu­go­dy­stan­so­wego jest jesz­cze nie­wielka. 

Volvo – gaz z ole­jem

Volvo Trucks w tym roku wpro­wa­dziło do sprze­daży modele FM LNG i FH LNG. Klienci mogą kupić zarówno kla­syczne cią­gniki sio­dłowe, jak i same podwo­zia, dostępne w wer­sji z dwiema lub trzema osiami. Inte­re­su­jące nas szcze­gól­nie w trans­por­cie mię­dzy­na­ro­do­wym FH dostępne jest z sil­ni­kami 420 KM/2.100 Nm lub 460 KM/2.300 Nm, skrzy­nią I-Shift, jako cią­gnik lub podwo­zie samo­chodu cię­ża­rowego 4×2, 6×2 lub 6×4. Zasięg pojazdu – do 1000 km; przy dwóch zbior­ni­kach LNG wzra­sta do 1600 km. 
Według przed­sta­wi­cieli szwedz­kiej firmy, dzięki fun­du­szom unij­nym w naj­bliż­szych latach w Euro­pie zna­cząco wzro­śnie liczba sta­cji, na któ­rych będzie można zatan­ko­wać pojazd zasi­lany skro­plo­nym gazem ziem­nym (LNG). Inwe­sty­cje w infra­struk­turę napę­dzą rynek i spra­wią, że na dro­gach przy­bę­dzie samo­cho­dów cię­ża­rowych z eko-napę­dem. 
– Nasze nowe modele to seryjne pojazdy na rynku z zasi­la­niem LNG, które bez pro­blemu radzą sobie z 40-tono­wym, a nawet znacz­nie więk­szym zesta­wem. Ich walory użyt­kowe są w pełni porów­ny­walne z samo­cho­dami z sil­ni­kiem Die­sla, a w wielu sytu­acjach, np. w cza­sie rusza­nia pod górę, pojazd na gaz cha­rak­te­ry­zuje się nawet więk­szą dyna­miką niż jego odpo­wied­nik zasi­lany ole­jem napę­do­wym – stwier­dził Piotr Wer­ner, mana­ger ds. pro­duktu w Volvo Trucks Poland. 
Nie­osią­galne dotąd para­me­try nowe modele Volvo Trucks zawdzię­czają inno­wa­cyj­nym roz­wią­za­niom zasto­so­wa­nym w jed­nost­kach napę­do­wych. Samo­chody w ok. 95% zasi­lane są skro­plo­nym gazem ziem­nym, a w 5% ole­jem napę­do­wym. Dzięki temu pra­cują w takim samym cyklu, jak sil­niki Die­sla i gene­rują osiągi znacz­nie lep­sze niż kon­ku­ren­cyjne pojazdy z peł­nym napę­dem LNG. Co ważne, emi­tują przy tym o ok. 20% mniej dwu­tlenku węgla niż bliź­nia­cze modele zasi­lane ropą. 13-litrowy sil­nik z wtry­skiem com­mon rail posiada wtry­ski­wa­cze z osob­nymi roz­py­la­czami dla gazu i oleju napę­do­wego. 
W ukła­dzie oczysz­cza­nia spa­lin zasto­so­wano kata­li­za­tor SCR i filtr czą­stek sta­łych. 
– Zmniej­sze­nie emi­sji o 20% to wielki suk­ces, ale naszym kolej­nym celem jest ich cał­ko­wite wyeli­mi­no­wa­nie. Sta­nie się to moż­liwe, gdy LNG zastąpi bio­gaz. To paliwo przy­szło­ści, które już za kilka, mak­sy­mal­nie kil­ka­na­ście lat, wraz z roz­wo­jem tech­no­lo­gii może stać się jed­nym z pod­stawowych i naj­bar­dziej eko­lo­gicz­nych źró­deł napędu. Volvo Trucks już dziś jest przy­go­to­wane na jego efek­tywne zasto­so­wa­nie. – powie­dział Wil­helm Rożew­ski, mana­ger mar­ke­tingu i komu­ni­ka­cji w Volvo Trucks Poland. 

LNG, czyli taniej i jesz­cze bar­dziej wydaj­nie

Według przed­sta­wi­cieli Volvo Trucks wykorzysta­nie skro­plo­nego gazu ziem­nego jako paliwa pozwoli prze­woź­ni­kom zna­cząco obni­żyć koszty dzia­łal­no­ści. Kilo­gram LNG kosz­tuje bowiem mniej niż litr oleju napę­do­wego, a jest przy tym o bli­sko 40% bar­dziej wydajny. 
Iveco, w teście porów­naw­czym samo­chodu cię­ża­rowego zasi­lanego skro­plo­nym gazem ziem­nym (LNG) i jego odpo­wied­nika na olej napę­dowy uzy­skało 15 proc. oszczęd­no­ści na pali­wie, a emi­sja CO2 niż­sza o 11 proc. i nie­mal iden­tyczne wła­ści­wo­ści jezdne. 
Celem testu było spraw­dze­nie w prak­tyce walo­rów eks­plo­ata­cyj­nych pierw­szego cią­gnika w Euro­pie na skro­plony gaz ziemny, który może ope­ro­wać na tra­sach mię­dzy­na­ro­do­wych – Iveco Stra­lis NP., w porów­na­niu z tra­dy­cyj­nym Stra­lisem z napę­dem die­sla. Cię­ża­rówka na gaz potrze­bo­wała na prze­je­cha­nie 100 kilo­metrów śred­nio 23,6 kg LNG, gdzie pojazd z sil­ni­kiem Die­sla i zbli­żo­nym ładun­kiem zuży­wał 27,7 l ON. Taki wynik ozna­cza reduk­cję emi­sji CO2 o 11% (z 0,73 kg do 0,65 kg na kilo­metr). Dzięki wła­ści­wo­ściom gazu ziem­nego wyeli­mi­no­wano cał­ko­wi­cie emi­sję czą­stek sta­łych (sadzy). 
Bazu­jąc na cenach deta­licz­nych LNG i oleju napę­do­wego, w cza­sie testu oszczęd­no­ści w wydat­kach na paliwo wynio­sły 15%. Dodat­kowo, bio­rąc pod uwagę moż­li­wość uzy­ska­nia 10% rabatu w cenie 1 kg LNG wzglę­dem 1 l oleju napę­do­wego, przy sys­te­mo­wym wdro­że­niu moż­liwe jest osią­gnię­cie oszczęd­no­ści na pali­wie o ok. 23%. 

Bez­pie­czeń­stwo na pierw­szym miej­scu

Zarówno dla pro­du­cen­tów, jak i dla samych kie­row­ców klu­czo­wym aspek­tem przy wybo­rze pojazdu pozo­staje jed­nak bez­pie­czeń­stwo. W tym aspek­cie Volvo Trucks także zadbało o naj­wyż­sze stan­dardy. Nowe samo­chody zostały pod­dane nie­zwy­kle rygo­ry­stycz­nym testom. 
– Prze­pro­wa­dzi­li­śmy wiele prób zde­rze­nio­wych, spraw­dza­li­śmy, jak zbior­nik ze skro­plo­nym gazem zachowa się w bar­dzo wyso­kiej tem­pe­ra­tu­rze i jaka jest jego odpor­ność na wstrząsy. Zgod­nie z naszymi ocze­ki­wa­niami kon­struk­cja zdała egza­min celu­jąco. Teraz, mając świa­do­mość, że nasze pojazdy są w 100% bez­pieczne, możemy spo­koj­nie sku­pić się na dal­szym udo­sko­na­la­niu ich para­me­trów tech­nicz­nych i pra­co­wać nad dal­szym ogra­ni­cze­niem emi­sji – pod­su­mo­wał Piotr Ziem­niak. 
Sca­nia też z LNG
Sca­nia też ofe­ruje pojazdy cię­ża­rowe do trans­portu dłu­go­dy­stan­so­wego, zasi­lane LNG. Naj­now­sza pro­po­zy­cja to 6-cylin­drowy sil­nik gazowy OC13 Euro 6 o mocy 410 KM (2.000 Nm) z SCR i EGR. Sil­nik zapew­nia osiągi odpo­wied­nie dla cięż­kiego trans­portu dłu­go­dy­stan­so­wego, dzięki cha­rak­te­ry­styce zbli­żo­nej do sil­nika z zapło­nem samo­czyn­nym o tej samej wiel­ko­ści. Jed­nostka pozwala na reduk­cję CO2 o 15–90 proc. 
Hen­rik Eng, dyrek­tor pro­duktu w seg­men­cie miej­skim Sca­nia Trucks powie­dział, że firma wiąże duże nadzieje z pojaz­dami wypo­sa­żo­nymi w ten sil­nik. Zain­te­re­so­wa­nie poten­cjal­nych klien­tów z Europy moż­li­wo­ścią eks­plo­ata­cji w ruchu dłu­go­dy­stan­so­wym pojaz­dów zasi­la­nych gazem jest duże. 

Rynek uro­śnie dzięki wspar­ciu z Bruk­seli

Zniżki w opła­tach w Niem­czech wpi­sują się w poli­tykę kilku innych kra­jów zachod­nich w tym obsza­rze. 
– W Hisz­pa­nii, Wło­szech czy też w Holan­dii wła­ści­ciele pojaz­dów napę­dza­nych LNG korzy­stają z ulg podat­ko­wych. Z kolei w Fin­lan­dii kie­rowca korzy­stający z samo­chodu na skro­plony gaz może zała­do­wać do zestawu dodat­kową tonę ładunku. W dłuż­szej per­spek­ty­wie znacz­nie zwięk­sza to efek­tyw­ność prze­wo­zów i w kon­se­kwen­cji obniża koszty dzia­łal­no­ści – wska­zał Piotr Ziem­niak, mana­ger ds. pro­duktu w Volvo Trucks Bal­tic Sea Mar­ket. 
Aby rynek pojaz­dów zasi­la­nych skro­plo­nym gazem ziem­nym mógł się dyna­micz­nie roz­wi­jać, konieczne są jed­nak dal­sze inwe­sty­cje w roz­wój infra­struk­tury. Według naj­now­szych danych NGVA Europe (Euro­pean Natu­ral and Bio Gas Vehic­les Asso­cia­tion – Euro­pej­skiego Sto­wa­rzy­sze­nia na rzecz Pojaz­dów Zasi­la­nych Gazem Ziem­nym i Bio­ga­zem) w Unii Euro­pej­skiej jest obec­nie nie­wiele ponad 100 punk­tów, w któ­rych można zatan­ko­wać pojazdy z napę­dem LNG. W naj­bliż­szych kilku latach ich liczba ma jed­nak zna­cząco wzro­snąć. 
Wszystko za sprawą dyrek­tywy Par­la­mentu Euro­pej­skiego i Rady Unii Euro­pej­skiej w spra­wie roz­woju infra­struk­tury paliw alter­na­tyw­nych, która zakłada, że od 2025 r. mak­sy­malna odle­głość mię­dzy dwiema sta­cjami ze skro­plo­nym gazem ziem­nym będzie mogła wyno­sić mak­sy­mal­nie 400 km. Bene­fi­cjen­tem nowych zapi­sów sta­nie się rów­nież Pol­ska. W naszym kraju w roz­wój infra­struk­tury sta­cji LNG chce inwe­sto­wać Pol­skie Gór­nic­two Naftowe i Gazow­nic­two. Nowe obiekty w pierw­szej kolej­no­ści mają powsta­wać wzdłuż odcin­ków szla­ków tran­zy­to­wych trans­eu­ro­pej­skiej sieci trans­por­to­wej (TEN-T – Trans-Euro­pean Trans­port Networks).
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.