Mamy już ponad 2 tys. km ekspresówek, szykują się kolejne
Oddane do ruchu w ostatnich miesiącach kolejne odcinki dróg szybkiego ruchu pozwoliły przekroczyć próg 2000 km dróg ekspresowych w Polsce. Obecnie mamy ich 2038 km, a do końca roku przybędą kolejne odcinki – zapowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Połączono ekspresowo Białystok z Warszawą, Trójmiasto z woj. mazowieckim a jeszcze przed końcem grudnia przejdziemy z północy na południe w ciągu S3 od Szczecina przez Zieloną Górę, Legnicę i autostradę A4 do Bolkowa w okolicach granicy z Czechami. Jak zapowiada GDDKiA, ostatni kwartał br. zaowocuje przetargami na prace przygotowawcze (ok. 700 km) i realizację (ok. 130 km).
Z Białegostoku do Berlina w 8 godzin
2018 r. to dokończenie połączeń dużych miast i regionów Polski, jak i możliwość omijania kolejnych aglomeracji i terenów silnie zurbanizowanych. Kierowcy korzystają już z połączenia Białegostoku w ciągu S8 aż do obwodnicy Warszawy. To nie tylko krótszy czas przejazdu, ale także wyższy komfort i poziom bezpieczeństwa kierowców.
– Tylko przez ostatnie trzy lata udostępniliśmy kierowcom niemal 100 km nowo wybudowanych odcinków drogi ekspresowej pomiędzy Warszawą a Białymstokiem. Wartości realizowanych na tych kontraktach robót przekroczyły 3 mld zł. Razem z wcześniej wybudowanymi fragmentami dwujezdniowej S8 z pasami awaryjnymi daje to ok. 180 km bezpiecznego połączenia pomiędzy stolicami Polski i Podlasia – stwierdził Jan Krynicki, rzecznik prasowy
GDDKiA.
Połączenie portów w Szczecinie z Ukrainą i Czechami
W ciągu ostatnich miesięcy udostępniono kierowcom ponad 100 km S3 w województwach lubskim i dolnośląskim. Planowane jest oddanie do użytku do końca roku kolejnych blisko 45 km tej trasy. To pozwoli kierowcom podróżującym ze Szczecina na południe Polski ominąć aglomeracje Gorzowa Wielkopolskiego, Zielonej Góry i Legnicy, następnie przeciąć bezkolizyjnie autostradę A4 i dojechać do Bolkowa. Biegnąca wzdłuż zachodniej granicy prawie 500-kilometrowa droga ekspresowa S3 to element Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego. Fragment europejskiej trasy E65 o łącznej długości ok. 3950 km łączącej szwedzkie Malmö z greckim Chania na Krecie.
Dalsze odcinki S3 są już projektowane i będą powstawać sukcesywnie w 2021 i 2023 r. Południowy fragment S3 podzielono na dwa odcinki: węzeł Bolków – w. Kamienna Góra Północ mający ponad 16 km. Przebiega on przez pasmo Gór Wałbrzyskich m.in. w dwóch tunelach. Jeden z nich będzie miał długość ok. 2300 m, natomiast drugi 320 m. Koszt budowy tego odcinka to ponad 1,5 mld zł, jego oddanie do ruchu jest planowane w pierwszej połowie 2023 r. Drugi, przygraniczny odcinek S3 w. Kamienna Góra Północ – w. Lubawka o długości 15,3 km, ma być udostępniony kierowcom w drugiej połowie 2021 r., a wartość robót wynosie prawie 880 mln zł.
Realizacja drogi ekspresowej S3 pomiędzy Legnicą a granicą państwa w Lubawce, a więc zarówno odcinków już oddanych jak i tych projektowanych, jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wartość całkowita projektu to 3,96 mld zł, z czego dofinansowanie wynosi 1,89 mld zł.
Ekspresowo z Gdańska do Warszawy i dalej na południe
Kolejne otwarcia dotyczyły S7. Najpierw do ruchu oddano 25-kilometrową obwodnicę Radomia omijającą miasto po jego zachodniej stronie. Przejazd nią pozwala zaoszczędzić co najmniej kilkanaście minut, a w godzinach szczytu nawet kilkadziesiąt. Budowa kosztowała ok. 728,2 mln zł, z czego ok. 402 mln zł to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Tuż przed dniem Wszystkich Świętych udostępniono kierowcom kolejne 40 km drogi ekspresowej S7 na Żuławach w dwóch fragmentach między Koszwałami a Elblągiem. Tym samym mają już do dyspozycji ponad 203 km drogi ekspresowej aż do granicy z woj. mazowieckim. Tak jak przy poprzednich inwestycjach budowa była współfinansowana z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wartość projektu to blisko 3,75 mld zł a dofinansowanie ponad 2 mld zł.
Dalsze odcinki S7 są w budowie lub wkrótce ruszy ich realizacja w terenie. Kierowcy korzystają już niemal z połowy budowanego właśnie odcinka Chęciny-Jędrzejów (ok. 21 km) a kolejne 7 km ma być udostępnione jeszcze w tym roku. Trwa budowa 8-kilometrowego odcinka od granicy województw do Skarżyska-Kamiennej. Kolejne odcinki S7, 73 km od granicy z woj. warmińsko-mazurskim aż do obwodnicy Płońska, są już w toku i GDDKiA planuje oddać je do ruchu w połowie 2021 roku. Obecnie trwają procedury związane z uzyskaniem zezwoleń na realizację, a wiosną przyszłego roku rozpoczną się prace w terenie.
Podpisano umowy z wykonawcami odcinków od Szczepanowic do Nowej Huty (21 km) oraz na nowy wylot z Warszawy do obwodnicy Grójca (ok. 29 km) a w przygotowaniu jest ostatni fragment S7 od granicy woj. do Szczepanowic (24 km). Kierowcy ukończoną ekspresową S7 z Warszawy do Krakowa pojadą pod koniec 2022 r.
W przygotowaniu jest ponad 57-kilometrowy odcinek od Płońska do obwodnicy Warszawy. Dla odcinka Płońsk – Czosnów opracowywana jest koncepcja programowa, a wiosną przyszłego roku GDDKiA ma ogłosić przetarg na realizację inwestycji (ten odcinek ma zapewnione finansowanie). Projektanci pracują także nad koncepcją programową dla odcinka Czosnów-Kiełpin, a na dalszy fragment trasy łączący się z obwodnicą Warszawy toczy się przetarg na opracowanie dokumentacji. S7 od Czosnowa do Warszawy jest obecnie poza limitem 135 mld zł przewidzianych na realizację zadań z Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–23.
Według Jana Krynickiego, przy zapewnieniu finansowania wylot z Warszawy w kierunku Gdańska mógłby zostać oddany do ruchu w drugiej połowie 2024 roku. Tym samym z Gdańska aż do Rabki Zdroju przejechalibyśmy drogą ekspresową i autostradą z wyjątkiem dwujezdniowego odcinka od Krakowa do Myślenic.
Przybliżyli Poznań do Wrocławia
9 listopada oddano do ruchu 19-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S5 od Radomicka do Leszna. Jest to kolejny fragment drogi ekspresowej łączącej Poznań z Wrocławiem. Całą trasą pojedziemy w przyszłym roku, po oddaniu do użytku trzech realizowanych odcinków. Dzięki nowo oddanej trasie kierowcy zaoszczędzą co najmniej kilkanaście minut. Ponad 19-kilometrowy odcinek Radomicko – Leszno łączy się z oddanym na początku października br. odcinkiem Leszno – Kaczkowo (9,5 km) co pozwala ominąć zakorkowane centrum Leszna.
Realizacja S5 na odcinku od Radomicka do Leszna kosztowała ponad 443 mln zł. W ramach inwestycji wybudowana została dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu i rezerwą pod dobudowę trzeciego pasa. Powstały dwa węzły drogowe: Święciechowa i Leszno Zachód umożliwiające połączenie z drogami lokalnymi oraz DK12 Wschowa – Leszno – Gostyń. Zbudowano dwa miejsca obsługi podróżnych, 16 obiektów inżynierskich, sieć dróg dojazdowych i urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Aby zapewnić przejezdność w ciągu drogi krajowej nr 5 na połączeniu z oddanym odcinkiem S5 kierowcy skorzystają z przejazdu przez węzeł Lipno realizowany w ramach kolejnego kontraktu.
S5 Radomicko – Leszno powstała w ramach budowy drogi ekspresowej S5 Poznań – Kaczkowo, która jest dofinansowana ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
170 km nowych dróg w przetargach
W 2018 r. GDDKiA ogłosiła przetargi na ponad 80 km nowych dróg o szacowanej wartości ok. 2,2 mld zł. Na kolejne ponad 90 km tras o wartości ok. 3,5 mld zł planuje ogłosić postępowania jeszcze przed końcem roku. Przed sylwestrem w przetargach mają znajdować się m.in. odcinki dróg: A18, S1, S11, S16, DK9, 28, 45, 75 i 78.
Ogłoszono przetarg na wykonawcę ponad 17 km przyszłej S16 od Borek Wielkich do Mrągowa, obwodnicy Olesna (28 km) w ciągu przyszłej S11, czy też obwodnic: Ostrowca Świętokrzyskiego na DK9 (2,7 km), Nowego Sącza – fragmentu na terenie gminy Chełmiec na DK28 (1,4 km) oraz Praszki na DK45 (blisko 12 km).
– Będziemy szukać wykonawców przebudowy południowej nitki obecnej DK18, by dostosować ją do parametrów autostrady na blisko 22-kilometrowym odcinku za węzłem Żary Zachód na DK12 i przed węzłem Iłowa na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 296, a także odcinka trasy S11 od Koszalina do Bobolic (47,7 km) oraz Poręby i Zawiercia w ciągu DK78 (ponad 24 km) – zapowiedział Jan Krynicki.
Przetargi na dokumentację na ponad 700 km dróg
W ostatnim kwartale 2018 r. maja być rozpisane przetargi na prace przygotowawcze na ponad 700 km dróg krajowych, z czego ok. 444 km to planowane drogi ekspresowe. Wśród tych odcinków są zarówno długie ciągi dróg jak i krótsze, ważne dla lokalnych społeczności.
W ogłoszonych ostatnio przetargach na dokumentację znalazły się m.in.:
- S74 o łącznej długości ponad 130 km w woj. świętokrzyskim (przetarg na koncepcję programową) i podkarpackim (studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe);
- S6 Słupsk – Bożepole Wielkie oraz Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej o łącznej długości ok. 111 km (przetarg na elementy KP);
- S12 Piaski – Dorohusk (bez obw. Chełma) niemal 60 km (przetarg na KP);
- DK7 Libertów, budowa dwupoziomowego węzła oraz przejścia podziemnego;
- DK77 Sandomierz, most na Wiśle (materiały do decyzji środowiskowej).
- Do ogłoszenia są jeszcze przetargi m.in. na:
- S17 Piaski – Hrebenne, ok. 120 km (KP);
- S6 Koszalin – Słupsk, ok. 45 km (elementy KP);
- S19 przebudowa do przekroju drogi 2+2 od Sokołowa Małopolskiego do Jasionki, na długości ok. 15 km.