VI edycja Międzynarodowych Targów Transportu i Logistyki w Warszawie (6–8 XI) – największego spotkania branży TSL w tej części Europy – odbyła się pod znakiem rekordów. W targach udział wzięło aż 242 wystawców oraz 7.030 uczestników z 58 państw z których aż 24% stanowili tzw. załadowcy (właściciele ładunków) z przedsiębiorstw produkcyjnych, dystrybucyjnych i handlowych.
Liczba wystawców i odwiedzających targi wzrosła odpowiednio o 27% i 16% w stosunku do ubiegłorocznej edycji, co jest najlepszym dowodem na dynamiczny rozwój wydarzenia.
Podczas TransLogistica Poland odbyło się wiele merytorycznych wydarzeń towarzyszących, które przyciągnęły zarówno najlepszych ekspertów, jak i wielu zainteresowanych słuchaczy. Na konferencjach poruszano najbardziej aktualne dla branży tematy, takie jak bezpieczeństwo, najnowsze technologie oraz sytuacja na rynku pracy w branży TSL.
Jednym z najważniejszych punktów programu była konferencja pt. Polski import i eksport z wykorzystaniem multimodalnych łańcuchów logistycznych: optymalizacja i rozwój a infrastruktura i bezpieczeństwo. Dużą publiczność przyciągnęła także debata dotycząca kontroli przewoźników w Europie.
Na szczególną uwagę zasługują Pierwsze Ogólnopolskie Targi Pracy Branży TSL – TransLogistica Jobs. W wydarzeniu wzięło udział 24 wystawców. Możliwość zaprezentowania się miały nie tylko firmy, ale także kandydaci poszukujący nowych wyzwań zawodowych.
Paliwa, opłaty drogowe…
Licznie stawiły się firmy paliwowe, a wśród nich Moya, która promowała swój własny program flotowy MOYA Firma, działający na wszystkich stacjach tej sieci, w tym na 12 stacjach automatycznych w kluczowych dla przewoźników lokalizacjach. Europejska wersja karty Moya IQ Europe jest akceptowana na ponad 1.600 stacjach w większości krajów UE. Karty pozwalają na zakup paliwa, AdBlue i produktów poza paliwowych w wybranych krajach.
Sieć stacji Moya rozwija się tak szybko, że firma nie nadąża z informacjami o ich liczbie – w katalogu targowym figuruje jeszcze 180 placówek, ale Marcin Godlewski, specjalista ds. sprzedaży kart flotowych obecny na stoisku targowym poinformował, że w Polsce jest już 190 stacji tej marki. Nową usługą, jaką udostępniono już na jednej stacji automatycznej – w Słubicach – jest możliwość zważenia pojazdu, także ciężarowego, za symboliczną złotówkę.
M. Godlewski zwrócił uwagę, że zaletą karty flotowej Moya IQ Europe jest prosty cennik, czyli jedna tygodniowa cena na wszystkich stacjach objętych programem w danym kraju. To ułatwia przewoźnikom planowanie wydatków na paliwo.
Jak ujawnił Marcin Puchalski, manager ds. sprzedaży kart flotowych, firma pozyskała inwestora – fundusz Enterprise Investors objął mniejszościowy pakiet akcji, co pozwoli na dalszy rozwój sieci stacji paliw. W 2019 roku sieć ma liczyć 250 placówek, a plan na pięć kolejnych lat przewiduje 350 stacji. Według M. Puchalskiego intensywnemu rozwojowi i ekspansji Moya sprzyja ukrócenie procederu nielegalnego importu paliw, a także planowane połączenie dwóch rodzimych koncernów. Przedstawiciele Moya liczą na to, że po tej fuzji będą do kupienia lub przejęcia kolejne stacje paliw. Moya bierze pod uwagę zarówno zakup takich placówek, jak i przejęcie ich w formie franczyzy – obecnie większość stacji w sieci Moya działa właśnie na zasadzie franczyzy.
Przewoźników i kierowców szczególnie zainteresuje na pewno aplikacja mobilna, jaką Moya wkrótce zamierza wprowadzić do swojej oferty. Marcin Puchalski poinformował, że ułatwi ona zarządzanie kartami flotowymi i docelowo zastąpi karty. Przy okazji Moya zamierza poszerzyć zakres usług i towarów dostępnych w tej ofercie, m.in. o opłaty drogowe. Obecnie aplikacja jest testowana u kilku klientów, na finiszu są rozmowy prowadzone z ogólnoeuropejskim operatorem.
Firma AS 24, spółka zależna grupy TOTAL, specjalizująca się w dystrybucji paliwa i ofercie usług dla firm transportowych, powstała w 1988 roku. AS 24 posiada sieć ponad 800 stacji paliw przygotowanych dla pojazdów ciężarowych i 12 tys. partnerskich w 28 krajach Europy. Na stacjach oprócz oleju napędowego dostępny jest m.in. AdBlue i CNG. Płatności można dokonać za pomocą karty paliwowej AS 24 lub AS 24 Eurotrafic. Świadczy też m.in. usługi w zakresie zarządzania flotą, w tym uiszczania opłat za przejazdy w Europie.
Oferowany przez AS 24 system opłat drogowych Passango umożliwia uiszczanie opłat drogowych za pomocą jednego urządzenia pokładowego w pięciu krajach (Francja, Hiszpania, Portugalia, Belgia i Austria), a jak poinformował Szymon Paszek, regionalny przedstawiciel handlowy AS 24, w drugim kwartale 2019 roku ma objąć Niemcy. Dodatkowo opłatami objęte są: tunel Liefkenshoek w Belgii, a w trakcie przygotowywania są opłaty za mosty w Danii i Szwecji. System zapewnia też tzw. geolokalizację oraz dostęp do strzeżonych parkingów dla samochodów ciężarowych. Urządzenie umożliwia płynne pobieranie opłat na pasach zarezerwowanych. Jak zwrócił uwagę Sz. Paszek, urządzenie pokładowe można przenosić do innych pojazdów, a także zmieniać liczbę osi, np. w zależności od tego, czy ciągnik jedzie z naczepą lub bez. Korzystający z systemu Passango przewoźnicy mogą uzyskać do 13 proc. rabatu we Francji i do 50 proc. w Hiszpanii, w stosunku do stawek proponowanych przez spółki zarządzające autostradami.
Także firma BP promowała swój BP Tollbox, czyli jedno urządzenie pokładowe, zgodne z EETS (European EWlectronic Toll Service), umożliwiające automatyczne uiszczanie opłat w różnych krajach. BP Tollbox od momentu uruchomienia sieci w kwietniu 2018 r. obsługuje kraje i trasy: Austria, Belgia (wraz z tunelem Liefkenshoek), Francja, Hiszpania, Polska (A4 – Kraków-Katowice), Portugalia i Włochy. Kraje i trasy planowane do dołączenia w latach 2018-2019 to most nad Sundem (Oresund), most Storebaelt, Niemcy, Norwegia, Polska, Słowenia, Węgry. W latach 2020-2021 mają dołączyć Czechy i Słowacja.
Przedstawiciele BP podkreślają takie zalety systemu BP Tollbox, jak komplet faktur w jednej przesyłce, prosta instalacja typu „podłącz i używaj”, możliwość prostej wymiany urządzenia między pojazdami, możliwość podłączenia na stałe, czy bezprzewodowe aktualizacje i automatyczna aktywacja kolejnych krajów przystępujących do EETS oraz możliwość korzystania z szerokiej oferty usług drogowych. W czasie targów w ramach promocji oferowano system na pół roku bez prowizji.
Logistyka, spedycja…
Oczywiście nie mogło zabraknąć na takiej imprezie wystawienniczej firm logistycznych i spedycyjnych. Wśród nich dls. Niemiecka firma transportowo-logistyczna poszukuje posiadaczy ciągników siodłowych i zestawów z naczepami z Polski. Zaprasza do całorocznej współpracy. Oferta dotyczy m.in. transportów plandekowych w relacji Polska-Europa Zachodnia (głównie do Niemiec i krajów Beneluksu) w obie strony oraz przewozów kabotażowych w Niemczech.
Firma posiada 120 własnych naczep, z których 40 to chłodnie, a pozostałe 80 to tzw. firanki i właśnie do ciągnięcia tych naczep dls potrzebuje wolnych ciągników.
Ostatnio firma dls zatrudniła przedstawiciela w Polsce. Katarzyna Karczmarz-Sowa stacjonując w Przemyślu zajmuje się akwizycją przewoźników, a także klientów – szczególnie w rejonie południowo-wschodnim. Reprezentowała też firmę na targach. Jak nam powiedziała, oferta skierowana jest przede wszystkim do posiadaczy własnych ciągników lub zestawów, z naczepami plandekowymi, którzy mogą zająć się transportem mebli z Podkarpacia do Niemiec. Mile widziana jest podwójna obsada, co jest szczególnie istotne przy rozładunku. Pani Katarzyna dodała, że to jest rozwojowy kierunek w transporcie. Przewoźnicy zgłaszają się tym chętniej, gdy widzą, że mają zapewnione ładunki powrotne, dlatego też firma dls stara się pomóc w poszukiwaniu takich ładunków.
Prezentowała się także firma Raben Logistics Polska, która oferuje usługi z zakresu dystrybucji krajowej, międzynarodowej oraz kompleksowej obsługi logistycznej, a także frachtu morskiego i lotniczego. Przedsiębiorstwo dysponuje magazynami o powierzchni ok. 500 tys. mkw. Oraz ponad 3.000 nowoczesnych środków transportu. Raben zajmuje się obsługą wielu grup produktowych, m.in. artykułów spożywczych, FMCG, kosmetyków, towarów przemysłowych i artykułów chemicznych oraz produktów niebezpiecznych. Działająca od wielu lat stabilna sieć oddziałów ułatwia szybkie przemieszczanie przesyłek, zarówno w kraju, jak i w Europie.
Działalność firmy w zakresie transportu krajowego opiera się na stałej współpracy z przewoźnikami. Aktualnie współpracuje z około 600 firmami.
W czasach deficytu na rynku kierowców ogromne znaczenie ma utrzymanie i pozyskanie najlepszych pracowników. Dlatego w ubiegłym roku w każdym regionie Raben Logistics Polska zostali powołani regionalni koordynatorzy ds. współpracy z przewoźnikami, osoby do zadań specjalnych, których celem jest dbanie o interesy przewoźników oraz kierowców.
Aby zachęcić przewoźników i kierowców do współpracy firma organizuje konkurs dla kierowców z nagrodami, wyposażają ich w nowe terminale, wyposażone są m.in. w nawigację, telefon, latarkę, wi-fi, bluetooth i aplikację Skype, która ułatwi kontakty z dyspozytorem. Nowi kierowcy przez jakiś czas otrzymują łatwiejsze plany dostaw, aby mogli spokojnie wdrożyć się do pracy w nowych warunkach. Raben pomaga też kierowcom zaopatrzyć się w nowoczesne wózki, ułatwiające za- i wyładunek.
Podobnie jak inne firmy transportowe i spedycyjne TBX Logistix poszukuje przewoźników i kierowców. Firma świadczy usługi w zakresie organizacji transportu krajowego i międzynarodowego w temperaturze kontrolowanej. Jak powiedział Marcin Jeziorski, prezes firmy, projekt rozwoju jej floty kontraktowej przewiduje zaangażowanie ponad 40 pojazdów o zabudowie chłodniczej, do realizacji zadań transportowych w Europie Zachodniej. TBX Logistix wozi głównie banany. Może zapewnić przewoźnikom stałe przebiegi przez cały rok, bo to nie jest ładunek sezonowy. Potrzebne są zestawy ciągnik z naczepą chłodniczą (13,6), z zapisem temperatury, z możliwością wydruku na wyładunku, aby w razie potrzeby udowodnić, że ładunek jest przewożony we właściwych warunkach. Utrzymanie reżimu temperaturowego jest warunkiem zachowania określonego okresu przydatności owoców do spożycia. Pojazdy muszą mieć dopuszczenie do przewozu produktów spożywczych, prowadzoną na bieżąco kartę mycia, tyczki zabezpieczające przed mechanicznym uszkodzeniem towaru i komplet palet na wymianę. Oczywiście musi być jeszcze kierowca.
W zamian spedycja proponuje regularną trasę przez cały rok, ze stałą liczbą kilometrów, według umówionej stawki, krótki termin płatności – 21 dni na kontrakcie, opiekuna pojazdu i szkolenia w zakresie przewozów chłodniczych.
Wśród firm transportowo-spedycyjnych uwagę zwracało też przedsiębiorstwo PKS Gdańsk-Oliwa SA, którego specjalnością są kompleksowe usługi spedycji i transportu całopojazdowego krajowego i międzynarodowego. PKS zajmuje się też przewozem kontenerów. Firma ma 15 oddziałów w całej Polsce. Jej atutem jest własny, nowoczesny tabor – samochody Euro 6 oraz sieć doświadczonych podwykonawców. We flocie są m.in. naczepy mega, standard, izotermy, joloda. Przesyłki są monitorowane i utrzymywana jest stała łączność z kierowcą, dzięki nowoczesnemu systemowi zarządzania flotą. Firma oferuje także ubezpieczenia transportowe oraz organizuje przeprawy promowe.
Wśród stoisk uwagę zwracała ekspozycja firmy Grupa Transportowa, która może być najlepszym przykładem rozwoju przedsiębiorstw przewozowych. Od 1998 roku, kiedy młodzi przedsiębiorcy kupili pierwszy ciągnik z naczepą, urosła i stała się dziś jedną z większych firm transportowo-logistycznych w kraju. Zajmuje się transportem krajowym, międzynarodowym oraz logistyką kontraktową. Nadal dynamicznie się rozwija Jak powiedział nam Damian Zelcer, kierownik spedycji krajowej, Grupa Transportowa, której główna siedziba mieści się w Piotrkowie Trybunalskim, otworzyła ostatnio nowe oddziały w Szczecinie, Świnoujściu, Koszalinie, Elblągu, Toruniu, Czestochowie, Czechowicach-Dziedzicach i Krakowie. Dla wygody klientów zmieniono lokalizację oddziałów z Pruszkowa na Warszawę oraz z Gdańska n Gdynię. Firma dysponuje obecnie około 1.400 zestawami (licząc łącznie z podwykonawcami). Najnowszy nabytek to 50 ciągników Volvo. Celem promocji Grupy Transportowej na targach przede wszystkim było poszukiwanie klientów, przewoźników i kierowców.
Naczepy na sprzedaż i wynajem
Cała logistyka transportu kręci się wokół środków transportu, znalazły się też i takie na warszawskich targach.
Firma CIMC zaprezentowała standardową naczepę firankę (w ofercie są także naczepy podkontenerowe). Jak powiedział nam obecny na ekspozycji Mariusz Wąsek reprezentujący spółkę Veco Trade (diler CIMC na Polskę południową), popyt na pojazdy tej marki jest duży, naczepy służą u niektórych klientów już od trzech lat i sprawdziły się w warunkach eksploatacji. Zaufanie nabywców rośnie, stąd także duże kontrakty, na dostawy 20, 30 czy 40 naczep. Nasz rozmówca ujawnił, że CIMC planuje uruchomienie w Gdyni produkcji naczep typu mega, co ma nastąpić prawdopodobnie z początkiem 2019 roku.
Na placu przed halą targowa można było też obejrzeć m.in. naczepę chłodnię wystawioną przez spółkę PEMA Polska, która zajmuje się wynajmem pojazdów użytkowych. Jak nam powiedział Arkadiusz Pawlak, szef działu technicznego w PEMA Polska, rynek przewozów w jakiejś części ma charakter sezonowy i nie zawsze opłaca się firmom transportowym utrzymywać floty pojazdów przez cały rok, aby wykorzystywać je w ciągu np. miesiąca czy dwóch. Dla przykładu, w listopadzie i w grudniu przewóz paczek rośnie o 300-400 procent, co związane jest ze Świętami. Właśnie m.in. do takich klientów skierowana jest oferta wynajmu, także krótkoterminowego.
***
TransLogistica Poland to także plebiscyt Przyjazny Pracodawca TSL, który miał w tym roku swoją czwartą edycję. Celem konkursu jest wyróżnienie i promowanie pracodawców, którzy w szczególny sposób dbają o stabilność i rozwój miejsc pracy, rozwój kompetencji i talentów, różnorodność w organizacji, zapewniając jednocześnie godne i przyjazne warunki zatrudnienia. 7 listopada, podczas uroczystego Bankietu Wystawców zostali ogłoszeni zwycięzcy w trzech kategoriach pod względem wielkości firmy. Nagrodzone zostały firmy Agility Logistics, Sped Partner oraz Trust Logistic.
Kolejna edycja targów TransLogistica Poland odbędzie się w dniach 5–7 listopada 2019 w EXPO XXI Warszawa. Rezerwacje stoisk już trwają! Więcej informacji na stronie www. translogistica. pl.