Wiadomości z rynku

piątek
19 kwietnia 2024

Lekkie i skomputeryzowane

Zaawansowane technologie w cysternach do przewozu paliw
7 grudnia 2018
Zmie­niają się pre­fe­ren­cje nabyw­ców cystern do prze­wozu paliw – skur­czył się popyt na naj­tań­sze, pro­ste pojazdy. Obo­wią­zu­jące obec­nie prze­pisy tzw. pakietu pali­wo­wego raczej sprzy­jają pro­du­cen­tom ofe­ru­ją­cym zaawan­so­wane roz­wią­za­nia tech­no­lo­giczne. 
Po wpro­wa­dze­niu kon­ce­sji na trans­port z zagra­nicy zapo­trze­bo­wa­nie na cysterny spa­dło, a dotych­cza­sowi użyt­kow­nicy bez kon­ce­sji sta­rają się ich pozbyć. Zablo­ko­wa­nie roz­woju rynku pali­wo­wego spo­wo­do­wało, że nie­któ­rzy prze­woź­nicy zain­te­re­so­wali się bar­dziej cyster­nami che­micz­nymi. Obo­strze­nia prze­pi­sów doty­czą­cych obrotu pali­wami spo­wo­do­wały spa­dek importu paliw i zwięk­sze­nie sprze­daży w rafi­ne­riach kra­jo­wych. W efek­cie spa­dło zapo­trze­bo­wa­nie na cysterny gra­wi­ta­cyjne, a więk­sze wzię­cie mają teraz cysterny z ukła­dami wydaw­czymi, w tym tzw. auto­cy­sterny. Maria M. Bak­ker, odpo­wie­dzialna za rynek pol­ski w Van Hool Com­mer­cial Vehic­les, oce­nia­jąc pol­ski rynek w tym seg­men­cie, stwier­dziła, że na prze­strzeni lat kształ­tuje się on na wzór sinu­so­idy. Aktu­al­nie mamy do czy­nie­nia z pewną sta­gna­cją, która wynika m.in. z braku sta­bi­li­za­cji prze­pi­sów. W takich warun­kach przed­się­biorcy przyj­mują postawy wycze­ku­jące i są mniej skłonni do inwe­sto­wa­nia w tabor. Według Toma­sza Bogu­sia, mene­dżera sprze­daży w fir­mie Sto­kota, roz­wój kon­struk­cji w dużej mie­rze kon­cen­truje się teraz na insta­la­cjach pomia­ro­wych i moni­to­ringu, pozwa­la­ją­cym śle­dzić każdy ruch takich pojaz­dów i odno­to­wy­wać każdą ilość tan­ko­wa­nego i wyda­wa­nego paliwa. Jak poka­zuje przy­kład BC-LDS zna­cze­nia na rynku nabie­rają nadwo­zia wymienne do prze­wozu i dys­try­bu­cji paliw. 

W kierunku efektywności

BC-LDS Sp. z o. o. to firma spe­cja­li­zu­jąca się w pro­duk­cji oraz ser­wi­sie spe­cja­li­stycz­nych środ­ków trans­portu, prze­zna­czo­nych do prze­wozu dro­go­wego towa­rów nie­bez­piecz­nych. Przed­się­bior­stwo ma ugrun­to­waną pozy­cję na rynku pol­skim i euro­pej­skim jako pro­du­cent naczep cystern i auto­cy­stern do trans­portu i dys­try­bu­cji LPG. Jak poin­for­mo­wał Mariusz Szy­mań­ski, spe­cja­li­sta ds. han­dlu i mar­ke­tingu, w ostat­nich latach firma wpro­wa­dziła na rynek kilka nowych cystern do trans­portu i dys­try­bu­cji paliw takich jak naczepa cysterna NCP-37, auto­cy­sterny prze­zna­czone do tan­ko­wa­nia stat­ków powietrz­nych, nadwo­zia wymienne do prze­wozu i dys­try­bu­cji paliw, czy mobilne sta­cje paliw do tan­ko­wa­nia samo­cho­dów. 
Cysterna NCP-37 to odpo­wiedź BC-LDS na zapo­trze­bo­wa­nie rynku na środki trans­portu o zwięk­szo­nych moż­li­wo­ściach prze­wo­zo­wych. Ideą przy­świe­ca­jącą kon­stru­owa­niu tej naczepy było stwo­rze­nie mak­sy­mal­nie eko­no­micz­nego w uży­ciu środka trans­portu paliw na dłu­gich dystan­sach. Pod­sta­wową zaletą cysterny jest lekki zbior­nik, który uzy­skano poprzez zasto­so­wa­nie: 
–    kształtu cylin­drycz­nego z prze­wę­że­niem „łabę­dzia szyja” – 1900/2200 mm, pozwa­la­ją­cego na znaczne obni­że­nie środka cięż­ko­ści cysterny oraz dają­cego naj­ko­rzyst­niej­szy sto­su­nek uzy­ska­nej pojem­no­ści masy zbior­nika; 
–    mini­mal­nej dopusz­czal­nej przez ADR ilo­ści wewnętrz­nej prze­gród;
–    alu­mi­nio­wej ramy podwo­zia, spa­wa­nej bez­po­śred­nio do płasz­cza zbior­nika. 
Te roz­wią­za­nia pozwo­liły zwięk­szyć pojem­ność w sto­sunku do kon­struk­cji wcze­śniej­szych, przy jed­no­cze­snym obni­że­niu masy cysterny. 
Drugą nowo­ścią firmy BC-LDS jest nadwo­zie wymienne NWP-19. Cysterna skon­stru­owana wg normy dla nadwozi wymien­nych umoż­li­wia trans­port i dys­try­bu­cję paliw jak zwy­kła auto­cy­sterna, z tym że w razie koniecz­no­ści moż­liwe jest zdję­cie zbior­nika z podwo­zia w celu np. ser­wisu samo­chodu lub wyko­rzy­sty­wa­nia podwo­zia do prze­wozu innego nadwo­zia wymien­nego. Zaletą tej kon­struk­cji jest łatwy mon­taż i demon­taż na podwo­ziu. Wyko­rzy­sty­wane w takim przy­padku podwo­zie może być sto­so­wane zamien­nie do dys­try­bu­cji paliwa NWP-19 a także gazu NWG-26.
BC-LDS posiada wła­sne biuro kon­struk­cyjne, co pozwala każ­do­ra­zowo dosto­so­wy­wać sprze­da­wane wyroby do indy­wi­du­al­nych potrzeb klien­tów w zakre­sie zarówno roz­wią­zań kon­struk­cyj­nych zbior­ników cystern jak i szcze­gó­łów w zakre­sie ich wypo­sa­że­nia, np. kon­fi­gu­ra­cji insta­la­cji zała­dow­czo-spu­sto­wych, ukła­dów pomia­ro­wych czy zawie­sze­nia. 
BC-LDS posiada sze­reg cer­ty­fi­ka­tów i tzw. dopusz­czeń do wytwa­rza­nia i sprze­daży wyro­bów na rynki zagra­niczne, także poza UE jak np. Bia­ło­ruś, Rosja czy Ukra­ina. 

Mniej­sza masa wła­sna – wię­cej ładunku 

Kon­struk­to­rzy zbior­ników i podwozi sto­sują coraz lżej­sze mate­riały i roz­wią­za­nia tech­niczne obni­ża­jące masę wła­sną cystern, aby zwięk­szyć ich ładow­ność. Dla przy­kładu, naczepy firmy Käss­boh­rer są pro­du­ko­wane zgod­nie z kon­cep­cją lean pro­duc­tion (szczu­pła pro­duk­cja) i prze­pi­sami doty­czą­cymi jako­ści z uwzględ­nie­niem cał­ko­wi­tego kosztu posia­da­nia (TCO). 
Przy­kładem lek­kiej naczepy jest Käss­boh­rer K. STB 39. Cysterna ta może wystę­po­wać w kon­fi­gu­ra­cji od jed­nej do sied­miu komór. Zbior­nik o pojem­no­ści 39 m sześc. wyko­ny­wany jest z alu­mi­nium. W podwo­ziu zasto­so­wano ramę ze spa­wa­nego alu­mi­nium. Pro­po­no­wane są też alu­mi­niowe obrę­cze kół. Masa wła­sna cysterny wynosi ok. 5.300 kg. 
Jak zapew­niają przed­sta­wi­ciele firmy Käss­boh­rer, zapew­nia ona naj­wyż­szy poziom bez­pie­czeń­stwa w zakre­sie trans­portu towa­rów nie­bez­piecz­nych. Może być wypo­sa­żona w sze­roki zakres ukła­dów pomia­ro­wych oraz opcji roz­ła­dunku. K. STB 39 nadaje się do prze­wo­że­nia paliw nowej gene­ra­cji oraz sub­stan­cji pochod­nych. 
Dla przy­kładu wer­sja 4-komo­rowa. Zbior­nik alu­mi­niowy (ADR), cylin­dryczny, napeł­nia­nie oddolne i odgórne. Zbior­nik podzie­lony jest ścia­nami i (lub) falo­ch­ro­nami, które zapo­bie­gają powsta­wa­niu fali. Znaj­dują się tam rów­nież łaty do pomiaru poziomu paliwa. Prze­groda (falo­ch­ron) jest ścianą przy­po­mi­na­jącą ściankę dzia­łową, która unie­moż­li­wia prze­pływ paliwa pośrodku. Ściana zapo­biega two­rze­niu się fali prze­wo­żo­nego pro­duktu przy gwał­tow­nym hamo­wa­niu lub przy­śpie­sze­niu oraz na ostrych zakrę­tach. Ruchy fal mogą powo­do­wać zmiany środka cięż­ko­ści w poje­ździe i w ten spo­sób wyka­zy­wać nie­ko­rzystny wpływ na sta­bil­ność jazdy i kon­trolę nad pojaz­dem. 
Włazy do napeł­nia­nia – DN500 z uszczel­nianą pokrywą, z zabez­pie­cze­niem próż­nio­wym. W wypo­sa­że­niu jest linia odzy­ski­wa­nia opa­rów oraz zawór wen­ty­lu­jący dla bez­piecz­nego ope­ro­wa­nia i wskaź­nik poziomu w każ­dej komo­rze z ozna­cze­niem co 500 litrów
Zabez­pie­cze­nie przed prze­peł­nie­niem zapew­nia optyczny czuj­nik. 
Rozła­du­nek umoż­li­wiają złą­cza API, 2 reduk­cje API z 4” na 3”
Zała­du­nek i roz­ła­du­nek odbywa się z lewej strony. 
Cysterna może być wypo­sa­żona w gra­wi­ta­cyjne lub pom­powe sys­temy pomia­rowe, ze zwi­ja­dłem na 35 metrowy wąż roz­ła­dun­kowy „mokry”. Do wyboru są: kolek­tor zbior­czy, dru­karka w pod­grze­wa­nej skrzynce, węże roz­ła­dun­kowe, pneu­ma­tycz­nie ste­ro­wane balu­strady, alu­mi­niowe nogi pod­po­rowe (w stan­dar­dzie prze­wi­dziano sta­lowe), sys­temy plomb elek­tro­nicz­nych. 
Pojazdy Käss­boh­rer opcjo­nal­nie wypo­sa­żane są w sys­tem elek­tro­nicz­nego kon­tro­lo­wa­nia zawie­sze­nia pneu­ma­tycz­nego (ECAS). Ste­ruje on elek­tro­nicz­nie wyso­kość jezdną oraz każdą inną ste­ro­walną wyso­kość pojazdu. ECAS przy wystar­cza­ją­cym zapa­sie powie­trza i dostęp­nym zasi­la­niu prą­do­wym regu­luje usta­wie­nie naczepy auto­ma­tycz­nie. 
Lek­kie cysterny wytwa­rza także bel­gij­ska firma LAG Tra­ilers. Jej fla­go­wym pro­duk­tem do trans­portu paliw płyn­nych jest 4-komo­rowa cysterna LGBF, o masie wła­snej 5.350 kg. Zbior­nik w kształ­cie cylin­drycznym ze zwę­że­niem, wyko­nany jest z alu­mi­nium. Firma pro­po­nuje też alu­mi­niową zabu­dowę do prze­wozu paliwa. Trzy­ko­mo­rowy, pro­sto­pa­dło­ścienny zbior­nik ma pojem­ność 18 000 l. 
4-komo­rowa cysterna LGBF ma pojem­ność 36.200 litrów (pojem­ność komór – 95%: 13.000–7.000 – 4200–12.000 l). Komory 1. i 4. wypo­sa­żone są w falo­ch­ron. Górne wypo­sa­że­nie każ­dej komory obej­muje okrą­gły właz (DN 530) z pokrywą zawie­ra­jący otwór wle­wowy DN 300 do zała­dunku odgór­nego, pneu­ma­tyczny zawór odde­chowy DN 50, bez­piecz­nik prze­ciw­o­gniowy z insta­la­cją her­me­ty­za­cji opa­rów i elek­tro-optyczny układ anty­prze­le­wowy. 
System roz­ła­dun­kowy i zała­dun­kowy cysterny: każda komora wypo­sa­żona jest w 4-calowy, pneu­ma­tyczny zawór denny, do któ­rego podłą­czony jest w ruro­ciąg roz­ła­dun­kowy skie­ro­wany na lewą stronę cysterny. W alu­mi­nio­wej sza­fie po lewej stro­nie insta­luje się cztery lub pięć złą­czy API do zała­dunku oraz złą­cze do her­me­ty­za­cji opa­rów. Rozła­du­nek odbywa się poprzez nakła­dany reduk­tor 4” API na 3” Kam­lock. Prawa strona – alu­mi­niowe osłony boczne (opcjo­nal­nie druga szafa, a w niej układ pomia­rowy). Górny zała­du­nek poprzez otwory we wła­zach. 

Totalny moni­to­ring

Jak poin­for­mo­wał Tomasz Boguś, regio­nalny mene­dżer sprze­daży w fir­mie Sto­kota, ta firma pro­du­kuje naczepy cysterny o pojem­no­ści 33 tys. i 36 tys. litrów oraz cysterny zabu­dowy na podwo­zia 2-osiowe, o pojem­no­ści 11–12 tys. l i na podwo­zia 3-osiowe, o pojem­no­ści 18–19 tys. l. Wszyst­kie ze stopu alu­mi­nium, prze­zna­czone do prze­wozu oleju napę­do­wego, opa­ło­wego i ben­zyn. 
90 pro­cent z nich ma zbior­nik o prze­kroju owal­nym. Mniej popu­larne stają się zbior­niki o prze­kroju okrą­głym i tzw. kufer­kowe. Zbior­niki o prze­kroju owal­nym są tań­sze w pro­duk­cji i lżej­sze. W porów­na­niu z wcze­śniej pro­jek­to­wa­nymi zbior­nikami w kształ­cie kufer­ko­wym „owalne” mają obni­żony śro­dek cięż­ko­ści, a więc są bar­dziej sta­bilne i bez­pieczne. Ponadto speł­niają wyma­ga­nia prze­pi­sów ADR mając mniej wzmoc­nień, a dzięki temu są lżej­sze. 
Wszyst­kie cysterny marki Sto­kota speł­niają także normy eko­lo­giczne, doty­czące zamknię­tego obiegu opa­rów – zasto­so­wane roz­wią­za­nia tech­niczne unie­moż­li­wiają ich ulat­nia­nie się do atmos­fery pod­czas napeł­nia­nia i opróż­nia­nia zbior­nika. 
Według T. Bogu­sia postęp w tech­no­lo­gii pro­duk­cji cystern idzie m.in. w kie­runku coraz bar­dziej zaawan­so­wa­nych insta­la­cji pomia­ro­wych, w które wypo­saża się więk­szość takich pojaz­dów. Są to obec­nie urzą­dze­nia ste­ro­wane elek­tro­nicz­nie, zapew­niające moż­li­wość kon­troli otwar­cia zawo­rów, czy ilo­ści zrzutu paliwa. W połą­cze­niu z sys­temem GPS pozwa­lają one na trans­mi­sję takich danych do bazy prze­woź­nika. Dyspo­zy­tor na bie­żąco może kon­tro­lo­wać cały prze­bieg pro­cesu logi­stycz­nego, w tym ruch i miej­sca zatrzy­ma­nia pojazdu. Systemy te uła­twiają także roz­li­cza­nie z powie­rzo­nego kie­rowcy paliwa, które zmie­nia swoją obję­tość pod wpły­wem zmian tem­pe­ra­tury oto­cze­nia – odpo­wied­nie algo­rytmy prze­li­czają zawsze aktu­alną zawar­tość cysterny do poziomu w tem­pe­ra­tu­rze 15 stopni Cel­sju­sza. Coraz wię­cej klien­tów decy­duje się na takie zaawan­so­wane wypo­sa­że­nie. Prze­woź­nicy mogą też dzięki takim sys­temom łatwo udo­ku­men­to­wać prze­bieg ope­ra­cji logi­stycz­nych w przy­padku kon­troli prze­wo­zów towa­rów akcy­zo­wych. 
Jak ujaw­nił T. Boguś, sporą część pro­duk­cji sta­no­wią obec­nie cysterny spe­cja­li­styczne, m.in. do tan­ko­wa­nia samo­lo­tów na lot­ni­skach. Są to jesz­cze bar­dziej zaawan­so­wane kon­struk­cje, speł­niające wyso­kie wyma­ga­nia doty­czące bez­pie­czeń­stwa i jako­ści. 

Z opa­ten­to­wa­nymi falo­ch­ro­nami 

Bel­gij­ska firma Van Hool, spe­cja­li­zu­jąca się w pro­duk­cji cystern ze stali nie­rdzew­nej, ofe­ruje pojazdy uni­wer­salne, któ­rymi można prze­wo­zić nie tylko paliwa, lecz także różne sub­stan­cje che­miczne. Jak powie­działa nam Maria M. Bak­ker, odpo­wie­dzialna za rynek pol­ski w Van Hool Com­mer­cial Vehic­les, są to zaawan­so­wane tech­no­lo­gicz­nie cysterny ciśnie­niowe, któ­rych jakość wynika z ponad 70-let­niego doświad­cze­nia rodzin­nego przed­się­bior­stwa. Pro­du­cent opa­ten­to­wał nie­które roz­wią­za­nia tech­niczne, np. falo­ch­rony, które powstrzy­mują ciecz prze­le­wa­jącą się w cyster­nie pod­czas jazdy, aby nie zagra­żała bez­pie­czeń­stwu jazdy. 
Firma ofe­ruje m.in. spe­cja­li­styczną jed­no­ko­mo­rową naczepę cysternę typu Uni­vers oraz Uni­vers Plus dla trans­portu płyn­nych mate­ria­łów nie­bez­piecz­nych (także paliw płyn­nych), o pojem­no­ści 34.000 l. Zbior­nik podzie­lony jest za pomocą czte­rech falo­ch­ronów na pięć sek­cji. Dzięki nim można było ogra­ni­czyć liczbę otwo­rów w zbior­niku ze stan­dar­do­wych pię­ciu do czte­rech, a w efek­cie użyt­kow­nik oszczę­dza pod­czas oczysz­cza­nia zbior­nika (opłaty na myj­niach są uza­leż­nione od liczby otwo­rów). Dzięki rezy­gna­cji z jed­nego pojem­nika prze­le­wo­wego obni­żono masę wła­sną zbior­nika. Popra­wiono też efek­tyw­ność w pro­ce­sie oczysz­cza­nia – swo­bodę w poru­sza­niu się w zbior­niku, umoż­li­wiając przej­ście w pozy­cji pio­no­wej na całej jego dłu­go­ści.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.