„Może i nasza ciężarówka ma 50 lat, ale zostało jej jeszcze sporo czasu do przejścia na emeryturę”. Dzięki prowadzonym na skalę międzynarodową poszukiwaniom firma DAF znalazła najstarszy wyprodukowany przez siebie pojazd ciężarowy wykorzystywany nadal w celach komercyjnych – jak się okazuje, użytkowany niemal codziennie.
Chodzi o zdumiewająco żwawy egzemplarz A1600 będący własnością Fritsa i Nicky’ego Hoefnagelsów, którzy używają go do przewożenia po całej Holandii jednej z atrakcji wesołego miasteczka. „Tak, oczywiście korzystamy z niego jak z każdej innej ciężarówki. Do tego właśnie służą pojazdy DAF-a, prawda?”
DAF ogłosił poszukiwania najstarszego pojazdu ciężarowego na początku tego roku, w związku z obchodami 90-lecia firmy. Zaczęło się od opublikowania w portalach społecznościowych filmu z udziałem handlarza bydłem, jeżdżącego po Irlandii ciężarówką DAF od początku lat osiemdziesiątych. Film wyświetlono niemal pół miliona razy, co wywołało lawinę wskazówek, sugestii i zgłoszeń pretendentów do tytułu. Odpowiedzi napływały z całego świata, ale najstarszy pojazd ciężarowy odnalazł się niemal na zapleczu fabryki DAF w Eindhoven. Mówiąc dokładniej, w wiosce Bakel.
Do firmy DAF napłynęły liczne zgłoszenia pojazdów użytkowanych od końca lat 50. i początku lat 60. XX wieku, w tym wozu strażackiego z 1963 roku, nadal używanego do przewożenia turystów, a także bardzo starego pojazdu bez tablic rejestracyjnych, który wciąż służy do przewożenia plonów podczas żniw.
Nie spełniały one jednak przyjętych kryteriów: zwyciężyć mógł jedynie pojazd nie tylko eksploatowany w ramach transportu komercyjnego na drogach publicznych, ale również użytkowany regularnie.
Dumnym posiadaczem najstarszego pojazdu ciężarowego DAF jest prowadzona przez holenderską rodzinę firma Hoefnagels związana z wesołymi miasteczkami. Używa go do transportu urządzeń rozrywkowych na terytorium Holandii. Na zdjęciu przesłanym do firmy DAF za pośrednictwem serwisu Facebook przez ojca i syna – Fritsa i Nicky’ego Hofnagelsów – uwieczniono aż cztery klasyczne ciężarówki DAF, wszystkie w idealnym stanie dzięki stałej trosce i uwadze.
Frits Hoefnagels wyjaśnia: „Naszą atrakcją jest ruchomy mostek. Pojazdy DAF służą nam do przewozu naszego «Lunaparku». Były nowe, gdy weszły w skład naszej floty. Lunapark trafia do magazynu w okresie zimowym, ale poza nim, od wczesnej wiosny do późnej jesieni, jesteśmy w trasie i przewozimy tę potężną konstrukcję od jednego wesołego miasteczka do drugiego”.
„Oprócz modeli 2800 z 1975 roku i 1600 z 1971 roku mamy dwa egzemplarze A1600. Jeden z „kikkersów” DAF-a – określanych tak w języku niderlandzkim ze względu na podobieństwo do żaby – pochodzi z 1968, a drugi z 1969 roku. Nie mają u nas taryfy ulgowej” – żartuje Hoefnagels.