Wiadomości z rynku

wtorek
30 kwietnia 2024

Niewyspany kierowca nawet 15 razy bardziej niebezpieczny

Eksperci ze Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault komentują wyniki badań
28 grudnia 2018
W przy­padku osoby, która w ciągu ostat­niej doby prze­spała mniej niż cztery godziny, ryzyko spo­wo­do­wa­nia wypadku dro­go­wego jest aż 15 razy więk­sze niż u osób, które spały przez zale­cane 7–9 godzin*. Z badań wynika rów­nież, że senni kie­rowcy mogą powo­do­wać bli­sko 10% koli­zji**. 
Co może przy­czy­niać się do sen­no­ści za kie­row­nicą, jak roz­po­znać u sie­bie objawy nie­bez­piecz­nego zmę­cze­nia i jak temu zara­dzić – wyja­śniają tre­ne­rzy Szkoły Bez­piecz­nej Jazdy Renault. 
Eksperci wska­zują, że doro­sła osoba powinna prze­sy­piać 7–9 godzin w ciągu doby. Wielu ludzi nie sto­suje się jed­nak do tych zale­ceń. Nie­do­bór snu ma wiele nie­ko­rzyst­nych skut­ków dla zdro­wia oraz nega­tyw­nie wpływa na zdol­ność do pro­wa­dze­nia pojazdu. Już skró­ce­nie czasu wypo­czynku do sze­ściu godzin ma taki efekt, a u osoby, która prze­spała mniej niż cztery godziny ryzyko spo­wo­do­wa­nia wypadku wzra­sta aż 15-krot­nie*. Prze­pro­wa­dzone na dużą skalę bada­nia wyka­zały, że w przy­padku 9,5% koli­zji dro­go­wych jed­nym z czyn­ni­ków była sen­ność kie­rowcy**. 

Nie­wy­spa­nie jak alko­hol 

Uczu­cie sen­no­ści za kie­row­nicą może być rów­nie nie­bez­pieczne jak jazda po spo­ży­ciu alko­holu, ponie­waż ryzyko spo­wo­do­wa­nia wypadku przez osobę, która prze­spała mniej niż cztery godziny w ciągu ostat­niej doby jest porów­ny­walne z tym u osoby z 1,2 pro­mila alko­holu we krwi*. Nie ma jed­nak prze­pi­sów, które pozwo­li­łyby karać kie­row­ców za pro­wa­dze­nie auta pod wpły­wem zmę­cze­nia, dla­tego tak ważne jest, by mieli oni świa­do­mość zagro­żeń z tym zwią­za­nych i w razie potrzeby sami powstrzy­mali się od jazdy samo­cho­dem. 

Kie­rowca a zegar bio­lo­giczny 

Nie tylko zbyt mała ilość snu jest nie­bez­pieczna – zna­cze­nie ma rów­nież pora dnia, w któ­rej pro­wa­dzimy samo­chód. Każdy czło­wiek ma swój wła­sny rytm dobowy, ale w przy­padku więk­szo­ści osób praw­do­po­do­bień­stwo zaśnię­cia za kie­row­nicą jest najwięk­sze w nocy, mię­dzy pół­nocą a szó­stą rano, a czę­sto także po połu­dniu, mię­dzy 13 a 17. 

Nie tylko ryzyko zaśnię­cia 

Zaśnię­cie za kie­row­nicą jest bar­dzo nie­bez­pieczne, ponie­waż może pro­wa­dzić do zje­cha­nia na sąsiedni pas ruchu i zde­rze­nia czo­ło­wego lub do ude­rze­nia w prze­szkodę znaj­du­jącą się przy dro­dze. Nawet jeśli tak się nie sta­nie, zmę­cze­nie powo­duje spo­wol­nie­nie reak­cji kie­rowcy oraz osła­bie­nie kon­cen­tra­cji, a także ma wpływ na nastrój kie­rowcy, który łatwo się iry­tuje i może pro­wa­dzić auto w bar­dziej agre­sywny spo­sób – mówią tre­ne­rzy Szkoły Bez­piecz­nej Jazdy Renault. 

Jak zapo­bie­gać? 

Aby uchro­nić się przed tymi zagro­że­niami, trzeba moni­to­ro­wać swoją zdol­ność do pro­wa­dze­nia samo­chodu. Najbar­dziej nara­żone na udział w wypadku w wyniku zmę­cze­nia są osoby, które sypiają nie­re­gu­lar­nie, pra­cują w sys­te­mie zmia­no­wym, pro­wa­dzą samo­chód w nocy i/lub na dłu­gich dystan­sach oraz kie­rowcy zawo­dowi. 
– Typowe oznaki tego, że powin­ni­śmy się zatrzy­mać i zro­bić prze­rwę, to m.in. pro­blem z utrzy­ma­niem otwar­tych oczu i sku­pie­nia, nie­upo­rząd­ko­wane myśli, czę­ste zie­wa­nie i pocie­ra­nie oczu, poiry­to­wa­nie, prze­ga­pie­nie znaku dro­go­wego czy zjazdu z drogi szyb­kiego ruchu lub auto­strady. Szcze­gól­nie nie­po­ko­jące jest nie­kon­tro­lo­wane zjeż­dża­nie ze swo­jego pasa ruchu – mówi Zbi­gniew Weseli, dyrek­tor Szkoły Bez­piecz­nej Jazdy Renault. 
W sytu­acji dużego zmę­cze­nia pomóc może roz­mowa z pasa­że­rem, zro­bie­nie sobie prze­rwy na kawę albo nawet krótka, 20-minu­towa drzemka. Należy jed­nak pamię­tać, że jedyne roz­wią­za­nie, które działa na dłuż­szą metę to pro­wa­dze­nie samo­chodu po dobrze prze­spa­nej nocy, ponie­waż nic nie zastąpi praw­dzi­wego odpo­czynku. 
* Acute sleep depri­va­tion and cul­pa­ble motor vehicle crash invo­lve­ment, AAA Foun­da­tion for Traf­fic Safety. 
** Pre­va­lence of Drowsy Dri­ving Cra­shes: Esti­ma­tes from a Large-Scale Natu­ra­li­stic Dri­ving Study, AAA Foun­da­tion for Traf­fic Safety. 
Szkoła Bez­piecz­nej Jazdy Renault to pierw­sza mar­kowa szkoła dosko­na­le­nia tech­niki jazdy Renault na świe­cie. Szkoła działa na tere­nie lot­ni­ska War­szawa-Bemowo. W ofer­cie szkoły znaj­dują się kursy dla klien­tów indy­wi­du­al­nych i flo­to­wych, pro­gram dla kie­row­ców samo­cho­dów dostaw­czych, jazda defen­sywna, czyli szko­le­nie z tech­niki bez­piecz­nej jazdy w real­nym ruchu dro­go­wym, kom­pletne audyty flot samo­cho­do­wych, kurs eko­jazdy, wykłady z psy­cho­lo­gii i bez­pie­czeń­stwa ruchu dro­go­wego oraz szko­le­nia z zakresu pierw­szej pomocy. Szkoła dys­po­nuje 50 000 m² powierzchni do ćwi­czeń, w tym płytą pośli­zgową o dłu­go­ści 120 m oraz krę­giem pośli­zgo­wym o śred­nicy 60 m, a także pły­tami beto­no­wymi do jazdy na tro­le­jach i torem do jazdy tere­no­wej.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.