W odbywającej się w grudniu w Katowicach 24. Konferencji Stron Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (COP24), uczestniczyła m.in. Scania, promując zmiany w kierunku zrównoważonego systemu transportowego, a Volvo Polska otrzymało od Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) i PwC wyróżnienie w rankingu „Liderzy Elektromobilności 2018”.
W konferencji COP24 uczestniczyło ok. 30 tys. osób, w tym politycy, przedstawiciele organizacji pozarządowych oraz świata nauki i biznesu z kilkudziesięciu krajów.
Scania w sprawie ograniczenia emisji CO2
– Naszą wizją w Scania jest przewodzenie zmianie w kierunku zrównoważonego systemu transportowego – powiedział Mathias Carlbaum, wiceprezes Scania CV AB, podczas swojego wystąpienia na COP24 w Katowicach. Tym samym potwierdził gotowość firmy do spełnienia warunków umowy paryskiej, aby ograniczyć globalne ocieplenie.
– Transport odpowiada za 14 proc. globalnej emisji CO2, dlatego jako Scania możemy przyczynić się do jej ograniczenia. Obecnie pojazdy ciężarowe wykonujące transport wykorzystują średnio jedynie 60 proc. swojej przestrzeni załadunkowej. Dzięki naszym systemom pozwalającym na monitoring i zdalną diagnostykę floty, możemy znacznie poprawić dyspozycyjność i efektywność jej wykorzystania. Tym samym możemy zmniejszyć koszty operacyjne firmy transportowej z korzyścią dla środowiska naturalnego. Nasze podejście do zrównoważonego transportu opiera się na trzech filarach: efektywności energetycznej, paliwach alternatywnych i elektryfikacji oraz na inteligentnym i bezpiecznym transporcie. Jeśli chcemy odnieść sukces, musimy wdrożyć nowe technologie. Aby było to możliwe, musimy współpracować i łączyć siły między różnymi sektorami – dodał Mathias Carlbaum, występując na panelu podczas Dnia Elektromobilności. Przesłanie to wpisuje się w hasło przewodnie tegorocznego szczytu: „Changing together”.
Mając na uwadze cele zrównoważonego transportu, przedstawiciele Scania z zadowoleniem przyjmują strategiczną, długoterminową wizję Komisji Europejskiej, w której państwa członkowskie UE przed końcem 2050 r. będą neutralne dla klimatu. Jak twierdzi Komisja Europejska, UE potrzebuje kompleksowych ram regulacyjnych obejmujących działania w zakresie czystych technologii dzięki lepszym standardom w zakresie emisji CO2 oraz przy wdrażaniu wykorzystania paliw o niskiej zawartości węgla.
Elektryfikacja i paliwa alternatywne
Zdaniem przedstawicieli Scanii wymaga to postępu w elektryfikacji, a jednocześnie szerszego wykorzystania paliw alternatywnych.
– Musimy szybko wdrożyć rozwiązania w zakresie transportu wolnego od emisji CO2, które są już dostępne. Odpowiednia technologia została już przetestowana – powiedział Mathias Carlbaum.
W nadchodzącym dziesięcioleciu pojazdy ciężarowe będą coraz bardziej zelektryfikowane, początkowo będą wykorzystywane najczęściej jako hybrydy. Tymczasem działają już autostrady elektryczne. Scania jest zaangażowana w tego typu projekty w Szwecji, Niemczech i we Włoszech.
Transport przyszłości
Biorąc pod uwagę, że zelektryfikowany ciężki transport prawdopodobnie nie będzie w pełni dostępny i przystępny cenowo przez najbliższe lata, należy w coraz większym stopniu wykorzystywać paliwa alternatywne. W ofercie Scania znajduje się największa na rynku gama silników zasilanych paliwami alternatywnymi, co pozwala na redukcję emisji dwutlenku węgla o 90 proc.
Pojazdy Scania na gaz są zasilane metanem. Oznacza to, że zarówno biogaz, jaki i gaz ziemny (LNG lub CNG), mogą być wykorzystywane równolegle, zaś samo przejście z jednego paliwa na drugie jest proste do wykonania. Oba rodzaje gazu są również dostępne w formie sprężonej lub skroplonej.
– Posiadamy rozwiązania dostępne tu i teraz, również dla polskich klientów. Optymalizując transport i mobilność w inteligentny sposób, wykorzystując digitalizację i automatyzację oraz paliwa alternatywne, możemy ograniczyć marnotrawstwo w transporcie i zadbać o środowisko – skomentował Harald Woitke, dyrektor generalny Scania Polska S A.
Badanie Scanii
Metody redukcji emisji CO2 przez branżę transportową zostały przedstawione w badaniu „Pathways”, opublikowanym przez Scanię w połowie 2018 r. W ramach badania przeanalizowano branżę transportową metodą prognozowania wstecz, co doprowadziło do opracowania czterech scenariuszy. W badaniu przedstawiono również oczekiwania wobec innych sektorów oraz pozostałych partnerów w całym ekosystemie.
W ramach podjętych działań na rzecz ochrony klimatu przedstawiciele Scanii utworzyli też koalicję z innymi czołowymi firmami. W dyskusji, która odbyła się w siedmiu miastach na całym świecie wzięły udział m.in. przedstawiciele takich firm, jak: ABB, BP, IKEA, Fortum, Fujitsu Nordea, Philips, Volkswagen i Yara.
Volvo wyróżnione
Volvo zostało wyróżnione za wkład w rozwój zero- i niskoemisyjnego transportu zbiorowego, bogatą ofertę produktową, rozwój centrum produkcyjnego w Polsce oraz promocję czystych technologii w miastach. Volvo to jedyny producent autobusów wyróżniony w tym rankingu.
– Bardzo się cieszymy z przyznanego wyróżnienia – powiedział Marek Gawroński, wiceprezes Volvo Polska ds. relacji z sektorem publicznym, który w imieniu Volvo odebrał wyróżnienie. – Volvo wspiera rozwój elektromobilności już od blisko 10 lat, kiedy to jako jedyny producent autobusów miejskich zrezygnowaliśmy z produkcji pojazdów o napędzie wyłącznie spalinowym, stawiając na autobusy zelektryfikowane: hybrydowe, elektryczno-hybrydowe (plug-in) oraz całkowicie elektryczne. Wszystkie produkowane są w Polsce, w naszej wrocławskiej fabryce, która jest dziś europejskim centrum kompetencyjnym autobusów, zatrudniającym ok. tysiąca inżynierów, którzy projektują pojazdy dostarczane operatorom miejskiego transportu publicznego oraz przewoźnikom międzymiastowym i międzynarodowym na rynkach całej Europy. Coraz więcej pojazdów trafia z Wrocławia do polskich miast, zelektryfikowane autobusy Volvo służą dziś pasażerom w Krakowie, Sosnowcu, Inowrocławiu, Tarnowskich Górach, Jeleniej Górze, Białymstoku, Krośnie i Warszawie, a kolejne miasta czekają na realizację dostaw.
Polska fabryka
Wrocławskie zakłady Volvo są największą fabryką autobusów tej marki w Europie. Powstają w niej kompletne autobusy miejskie, międzymiastowe i turystyczne, które dostarczane są do operatorów miejskiego transportu publicznego, przewoźników na trasach międzymiastowych i międzynarodowych oraz firm turystycznych na rynkach całej Europy.
W 2010 roku w polskiej fabryce rozpoczęła się seryjna produkcja autobusu hybrydowego. Obecnie Volvo oferuje pełną flotę zelektryfikowanych autobusów. Gama obejmuje hybrydę Volvo 7900 Hybrid (dostępną również w wersji przegubowej), elektryczną hybrydę Volvo 7900 Electric Hybrid oraz najnowszy model – w pełni elektryczny autobus Volvo 7900 Electric. W Europie zelektryfikowane autobusy Volvo stanowią część transportu zbiorowego w wielu miastach, między innymi w Szwecji, Danii, Norwegii, Wielkiej Brytanii, na Węgrzech, w Niemczech, Szwajcarii, Hiszpanii, Luksemburgu, Austrii, Holandii i innych. Do tej pory Volvo na całym świecie dostarczyło operatorom transportu publicznego ponad 4 tys. zelektryfikowanych autobusów.
Ranking dla innowatorów
Liderzy elektromobilności zostali wyłonieni na podstawie wyników szczegółowej ankiety, zawierającej pytania o użytkowane pojazdy elektryczne, plany rozwojowe związane z ich zakupem, przewidywane nakłady finansowe na infrastrukturę, ofertę produktową, projekty badawcze lub inne doświadczenia w zakresie e-mobility. Wyróżnienia trafiły do firm i instytucji, najbardziej zaangażowanych w rozwój zero- i niskoemisyjnego transportu w Polsce.
Ranking odbywał się pod patronatem Ministerstwa Energii oraz Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju. Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) to największa organizacja branżowa, promująca zero- i niskoemisyjne technologie w transporcie.
– Polska ma ogromny potencjał w zakresie elektromobilności, ale trzeba jasno powiedzieć, że jesteśmy na początku tej drogi. Badanie „Lider Elektromobilności 2018” ma uhonorować przedsiębiorstwa, które przecierają szlaki, firmy najbardziej zaangażowane w rozwój zrównoważonego transportu, dzięki którym będzie wzrastać innowacyjność i konkurencyjność polskiej gospodarki na świecie – powiedział podczas wydarzenia Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.
– Pokonanie kolejnych barier dotyczących zasięgów, dostępności infrastruktury czy wciąż wyższych cen pojazdów elektrycznych sprawi, że elektromobilność stanie się masowa. Ten moment jest na wyciągnięcie ręki i oznacza już dzisiaj zmiany dla wielu gałęzi przemysłu, sektora usług czy nawet zmiany społeczne – dodał Piotr Michalczyk, partner w PwC, lider zespołu doradztwa dla branży motoryzacyjnej.
Ranking „Lider Elektromobilności 2018” został przygotowany na podstawie badania, przeprowadzonego przez PSPA i PwC w okresie wrzesień – listopad br. To pierwsza edycja rankingu, który pokazuje stan rynku elektromobilności w Polsce oraz wskazuje podmioty najbardziej zaangażowane w jego rozwój. W badaniu udział wzięło 116 firm i instytucji.
– Każda z ankiet zawierała ponad 160 pytań, m.in. o użytkowane pojazdy elektryczne, plany związane z ich zakupem, przewidywane nakłady finansowe na infrastrukturę czy aktualną ofertę produktów i usług w segmencie e-mobility. W badaniu wzięły udział firmy reprezentujące niemal cały łańcuch wartości w elektromobilności, w tym m.in. producenci pojazdów, infrastruktury ładowania, komponentów, instytucje finansowe, użytkownicy flot oraz odbiorcy technologii – powiedział Marcin Bagiński, wicedyrektor w PwC.
– Producenci pojazdów objęci badaniem, zakładają 100% dynamikę sprzedaży (r/r), zarówno w 2019, jaki i w 2020 roku. Oczekiwany wzrost sprzedaży ładowarek przez producentów infrastruktury wynosi 98% w 2019 r. i 162% w 2020 r. Z zauważalnych trendów podkreślić także należy wpisywanie zrównoważonego transportu w misję przedsiębiorstw, tworzenie w firmach stanowisk specjalnie dedykowanych elektromobilności oraz aktywność edukacyjną i marketingową w tym obszarze – dodał Łukasz Witkowski, dyrektor w PSPA.
Tytuł „Lider Elektromobilności 2018” przyznano firmom:
- BMW Group Polska – za systematyczne działanie na rzecz budowy rynku elektromobilności w Polsce, wyniki sprzedaży, odpowiedzialność za produkt i konsekwentną realizację wizji mobilności przyszłości.
- Ekoenergetyka-Polska – za pozycję na europejskim rynku stacji ładowania wysokiej mocy, wsparcie rozwoju zeroemisyjnego transportu zbiorowego oraz promocję polskiej technologii na arenie międzynarodowej.
- GARO Polska – za dominującą pozycję w zakresie sprzedaży stacji ładowania w Polsce, rozbudowę centrum produkcyjnego oraz kompleksową ofertę dostosowaną do potrzeb kreującego się rynku.
- GreenWay Polska – za podejmowanie odważnych decyzji w czasie, gdy elektromobilności w Polsce dopiero się kreowała, obecną pozycję lidera w zakresie budowy i eksploatacji infrastruktury ładowania oraz ambitne plany rozwojowe.
- Magenta Grupa TAURON – za kompleksowe, przemyślane oraz odpowiedzialne podejście do rozwoju elektromobilności w ramach działalności przedsiębiorstwa, w szczególności w zakresie realizacji projektów pilotażowych oraz wspierania innowacji.
- Nissan Sales CEE – za systematyczne działania na rzecz budowy rynku elektromobilności w Polsce, wyniki sprzedaży, technologię przyjazną użytkownikom i konsekwentną promocję inteligentnej mobilności.