Wiadomości z rynku

wtorek
30 kwietnia 2024

Scania i Volvo w stronę elektromobilności

Na konferencji klimatycznej w Katowicach
28 grudnia 2018
W odby­wa­ją­cej się w grud­niu w Kato­wi­cach 24. Kon­fe­ren­cji Stron Ramo­wej Kon­wen­cji Naro­dów Zjed­no­czo­nych w spra­wie zmian kli­matu (COP24), uczest­ni­czyła m.in. Sca­nia, pro­mu­jąc zmiany w kie­runku zrów­no­wa­żo­nego sys­temu trans­por­to­wego, a Volvo Pol­ska otrzy­mało od Pol­skiego Sto­wa­rzy­sze­nia Paliw Alter­na­tyw­nych (PSPA) i PwC wyróż­nie­nie w ran­kingu „Lide­rzy Elek­tro­mo­bil­no­ści 2018”. 
W kon­fe­ren­cji COP24 uczest­ni­czyło ok. 30 tys. osób, w tym poli­tycy, przed­sta­wi­ciele orga­ni­za­cji poza­rzą­do­wych oraz świata nauki i biznesu z kil­ku­dzie­się­ciu kra­jów. 

Sca­nia w spra­wie ogra­ni­cze­nia emi­sji CO2 

– Naszą wizją w Sca­nia jest prze­wo­dze­nie zmia­nie w kie­runku zrów­no­wa­żo­nego sys­temu trans­por­to­wego – powie­dział Mathias Carl­baum, wice­pre­zes Sca­nia CV AB, pod­czas swo­jego wystą­pie­nia na COP24 w Kato­wi­cach. Tym samym potwier­dził goto­wość firmy do speł­nie­nia warun­ków umowy pary­skiej, aby ogra­ni­czyć glo­balne ocie­ple­nie. 
– Trans­port odpo­wiada za 14 proc. glo­balnej emi­sji CO2, dla­tego jako Sca­nia możemy przy­czy­nić się do jej ogra­ni­cze­nia. Obec­nie pojazdy cię­ża­rowe wyko­nu­jące trans­port wyko­rzy­stują śred­nio jedy­nie 60 proc. swo­jej prze­strzeni zała­dun­ko­wej. Dzięki naszym sys­te­mom pozwa­la­ją­cym na moni­to­ring i zdalną dia­gno­stykę floty, możemy znacz­nie popra­wić dys­po­zy­cyj­ność i efek­tyw­ność jej wyko­rzy­sta­nia. Tym samym możemy zmniej­szyć koszty ope­ra­cyjne firmy trans­portowej z korzy­ścią dla śro­do­wi­ska natu­ral­nego. Nasze podej­ście do zrów­no­wa­żo­nego trans­portu opiera się na trzech fila­rach: efek­tyw­no­ści ener­ge­tycz­nej, pali­wach alter­na­tyw­nych i elek­try­fi­ka­cji oraz na inte­li­gent­nym i bez­piecz­nym trans­por­cie. Jeśli chcemy odnieść suk­ces, musimy wdro­żyć nowe tech­no­lo­gie. Aby było to moż­liwe, musimy współ­pra­co­wać i łączyć siły mię­dzy róż­nymi sek­to­rami – dodał Mathias Carl­baum, wystę­pu­jąc na panelu pod­czas Dnia Elek­tro­mo­bil­no­ści. Prze­sła­nie to wpi­suje się w hasło prze­wod­nie tego­rocz­nego szczytu: „Chan­ging toge­ther”. 
Mając na uwa­dze cele zrów­no­wa­żo­nego trans­portu, przed­sta­wi­ciele Sca­nia z zado­wo­le­niem przyj­mują stra­te­giczną, dłu­go­ter­mi­nową wizję Komi­sji Euro­pej­skiej, w któ­rej pań­stwa człon­kow­skie UE przed koń­cem 2050 r. będą neu­tralne dla kli­matu. Jak twier­dzi Komi­sja Euro­pej­ska, UE potrze­buje kom­plek­so­wych ram regu­la­cyj­nych obej­mu­ją­cych dzia­ła­nia w zakre­sie czy­stych tech­no­lo­gii dzięki lep­szym stan­dar­dom w zakre­sie emi­sji CO2 oraz przy wdra­ża­niu wyko­rzy­sta­nia paliw o niskiej zawar­to­ści węgla. 

Elek­try­fi­ka­cja i paliwa alter­na­tywne

Zda­niem przed­sta­wi­cieli Sca­nii wymaga to postępu w elek­try­fi­ka­cji, a jed­no­cze­śnie szer­szego wyko­rzy­sta­nia paliw alter­na­tyw­nych. 
– Musimy szybko wdro­żyć roz­wią­za­nia w zakre­sie trans­portu wol­nego od emi­sji CO2, które są już dostępne. Odpo­wied­nia tech­no­lo­gia została już prze­te­sto­wana – powie­dział Mathias Carl­baum. 
W nad­cho­dzą­cym dzie­się­cio­le­ciu pojazdy cię­ża­rowe będą coraz bar­dziej zelek­try­fi­ko­wane, począt­kowo będą wyko­rzy­sty­wane naj­czę­ściej jako hybrydy. Tym­cza­sem dzia­łają już auto­strady elek­tryczne. Sca­nia jest zaan­ga­żo­wana w tego typu pro­jekty w Szwe­cji, Niem­czech i we Wło­szech. 

Trans­port przy­szło­ści

Bio­rąc pod uwagę, że zelek­try­fi­ko­wany ciężki trans­port praw­do­po­dob­nie nie będzie w pełni dostępny i przy­stępny cenowo przez naj­bliż­sze lata, należy w coraz więk­szym stop­niu wyko­rzy­sty­wać paliwa alter­na­tywne. W ofer­cie Sca­nia znaj­duje się naj­więk­sza na rynku gama sil­ni­ków zasi­la­nych pali­wami alter­na­tyw­nymi, co pozwala na reduk­cję emi­sji dwu­tlenku węgla o 90 proc. 
Pojazdy Sca­nia na gaz są zasi­lane meta­nem. Ozna­cza to, że zarówno bio­gaz, jaki i gaz ziemny (LNG lub CNG), mogą być wyko­rzy­sty­wane rów­no­le­gle, zaś samo przej­ście z jed­nego paliwa na dru­gie jest pro­ste do wyko­na­nia. Oba rodzaje gazu są rów­nież dostępne w for­mie sprę­żo­nej lub skro­plo­nej. 
– Posia­damy roz­wią­za­nia dostępne tu i teraz, rów­nież dla pol­skich klien­tów. Opty­ma­li­zu­jąc trans­port i mobil­ność w inte­li­gentny spo­sób, wyko­rzy­stując digi­ta­li­za­cję i auto­ma­ty­za­cję oraz paliwa alter­na­tywne, możemy ogra­ni­czyć mar­no­traw­stwo w trans­por­cie i zadbać o śro­do­wi­sko – sko­men­to­wał Harald Woitke, dyrek­tor gene­ralny Sca­nia Pol­ska S A. 

Bada­nie Sca­nii 

Metody reduk­cji emi­sji CO2 przez branżę trans­portową zostały przed­sta­wione w bada­niu „Path­ways”, opu­bli­ko­wa­nym przez Sca­nię w poło­wie 2018 r. W ramach bada­nia prze­ana­li­zo­wano branżę trans­portową metodą pro­gno­zo­wa­nia wstecz, co dopro­wa­dziło do opra­co­wa­nia czte­rech sce­na­riu­szy. W bada­niu przed­sta­wiono rów­nież ocze­ki­wa­nia wobec innych sek­to­rów oraz pozo­sta­łych part­ne­rów w całym eko­sys­te­mie. 
W ramach pod­ję­tych dzia­łań na rzecz ochrony kli­matu przed­sta­wi­ciele Sca­nii utwo­rzyli też koali­cję z innymi czo­ło­wymi fir­mami. W dys­ku­sji, która odbyła się w sied­miu mia­stach na całym świe­cie wzięły udział m.in. przed­sta­wi­ciele takich firm, jak: ABB, BP, IKEA, For­tum, Fujitsu Nor­dea, Phi­lips, Volk­swa­gen i Yara. 

Volvo wyróż­nione 

Volvo zostało wyróż­nione za wkład w roz­wój zero- i nisko­emi­syj­nego trans­portu zbio­ro­wego, bogatą ofertę pro­duk­tową, roz­wój cen­trum pro­duk­cyj­nego w Pol­sce oraz pro­mo­cję czy­stych tech­no­lo­gii w mia­stach. Volvo to jedyny pro­du­cent auto­bu­sów wyróż­niony w tym ran­kingu. 
– Bar­dzo się cie­szymy z przy­zna­nego wyróż­nie­nia – powie­dział Marek Gaw­roń­ski, wice­pre­zes Volvo Pol­ska ds. rela­cji z sek­to­rem publicz­nym, który w imie­niu Volvo ode­brał wyróż­nie­nie. – Volvo wspiera roz­wój elek­tro­mo­bil­no­ści już od bli­sko 10 lat, kiedy to jako jedyny pro­du­cent auto­bu­sów miej­skich zre­zy­gno­wa­li­śmy z pro­duk­cji pojaz­dów o napę­dzie wyłącz­nie spa­li­no­wym, sta­wia­jąc na auto­busy zelek­try­fi­ko­wane: hybry­dowe, elek­tryczno-hybry­dowe (plug-in) oraz cał­ko­wi­cie elek­tryczne. Wszyst­kie pro­du­ko­wane są w Pol­sce, w naszej wro­cław­skiej fabryce, która jest dziś euro­pej­skim cen­trum kom­pe­ten­cyj­nym auto­bu­sów, zatrud­nia­ją­cym ok. tysiąca inży­nie­rów, któ­rzy pro­jek­tują pojazdy dostar­czane ope­ra­to­rom miej­skiego trans­portu publicz­nego oraz prze­woź­ni­kom mię­dzymiastowym i mię­dzynarodowym na ryn­kach całej Europy. Coraz wię­cej pojaz­dów tra­fia z Wro­cła­wia do pol­skich miast, zelek­try­fi­ko­wane auto­busy Volvo służą dziś pasa­że­rom w Kra­ko­wie, Sosnowcu, Inow­ro­cła­wiu, Tar­now­skich Górach, Jele­niej Górze, Bia­łym­stoku, Kro­śnie i War­sza­wie, a kolejne mia­sta cze­kają na reali­za­cję dostaw. 

Pol­ska fabryka

Wro­cław­skie zakłady Volvo są naj­więk­szą fabryką auto­bu­sów tej marki w Euro­pie. Pow­stają w niej kom­pletne auto­busy miej­skie, mię­dzymiastowe i tury­styczne, które dostar­czane są do ope­ra­to­rów miej­skiego trans­portu publicz­nego, prze­woź­ni­ków na tra­sach mię­dzymiastowych i mię­dzynarodowych oraz firm tury­stycz­nych na ryn­kach całej Europy. 
W 2010 roku w pol­skiej fabryce roz­po­częła się seryjna pro­duk­cja auto­busu hybry­dowego. Obec­nie Volvo ofe­ruje pełną flotę zelek­try­fi­ko­wanych auto­bu­sów. Gama obej­muje hybrydę Volvo 7900 Hybrid (dostępną rów­nież w wer­sji prze­gu­bo­wej), elek­tryczną hybrydę Volvo 7900 Elec­tric Hybrid oraz naj­now­szy model – w pełni elek­tryczny auto­bus Volvo 7900 Elec­tric. W Euro­pie zelek­try­fi­ko­wane auto­busy Volvo sta­no­wią część trans­portu zbio­ro­wego w wielu mia­stach, mię­dzy innymi w Szwe­cji, Danii, Nor­we­gii, Wiel­kiej Bry­ta­nii, na Węgrzech, w Niem­czech, Szwaj­ca­rii, Hisz­pa­nii, Luk­sem­burgu, Austrii, Holan­dii i innych. Do tej pory Volvo na całym świe­cie dostar­czyło ope­ra­to­rom trans­portu publicz­nego ponad 4 tys. zelek­try­fi­ko­wanych auto­bu­sów. 

Ran­king dla inno­wa­to­rów

Lide­rzy elek­tro­mo­bil­no­ści zostali wyło­nieni na pod­sta­wie wyni­ków szcze­gó­ło­wej ankiety, zawie­ra­ją­cej pyta­nia o użyt­ko­wane pojazdy elek­tryczne, plany roz­wo­jowe zwią­zane z ich zaku­pem, prze­wi­dy­wane nakłady finan­sowe na infra­struk­turę, ofertę pro­duk­tową, pro­jekty badaw­cze lub inne doświad­cze­nia w zakre­sie e-mobi­lity. Wyróż­nie­nia tra­fiły do firm i insty­tu­cji, najbar­dziej zaan­ga­żo­wa­nych w roz­wój zero- i nisko­emi­syj­nego trans­portu w Pol­sce. 
Ran­king odby­wał się pod patro­na­tem Mini­ster­stwa Ener­gii oraz Mini­ster­stwa Inwe­sty­cji i Rozwoju. Pol­skie Sto­wa­rzy­sze­nie Paliw Alter­na­tyw­nych (PSPA) to naj­więk­sza orga­ni­za­cja bran­żowa, pro­mu­jąca zero- i nisko­emi­syjne tech­no­lo­gie w trans­por­cie. 
– Pol­ska ma ogromny poten­cjał w zakre­sie elek­tro­mo­bil­no­ści, ale trzeba jasno powie­dzieć, że jeste­śmy na początku tej drogi. Bada­nie „Lider Elek­tro­mo­bil­no­ści 2018” ma uho­no­ro­wać przed­się­bior­stwa, które prze­cie­rają szlaki, firmy najbar­dziej zaan­ga­żo­wane w roz­wój zrów­no­wa­żo­nego trans­portu, dzięki któ­rym będzie wzra­stać inno­wa­cyj­ność i kon­ku­ren­cyj­ność pol­skiej gospo­darki na świe­cie – powie­dział pod­czas wyda­rze­nia Maciej Mazur, dyrek­tor zarzą­dza­jący PSPA. 
– Poko­na­nie kolej­nych barier doty­czą­cych zasię­gów, dostęp­no­ści infra­struk­tury czy wciąż wyż­szych cen pojaz­dów elek­trycznych sprawi, że elektromobil­ność sta­nie się masowa. Ten moment jest na wycią­gnię­cie ręki i ozna­cza już dzi­siaj zmiany dla wielu gałęzi prze­my­słu, sek­tora usług czy nawet zmiany spo­łeczne – dodał Piotr Michal­czyk, part­ner w PwC, lider zespołu doradz­twa dla branży moto­ry­za­cyj­nej. 
Ran­king „Lider Elek­tro­mo­bil­no­ści 2018” został przy­go­to­wany na pod­sta­wie bada­nia, prze­pro­wa­dzo­nego przez PSPA i PwC w okre­sie wrze­sień – listo­pad br. To pierw­sza edy­cja ran­kingu, który poka­zuje stan rynku elek­tro­mo­bil­no­ści w Pol­sce oraz wska­zuje podmioty najbar­dziej zaan­ga­żo­wane w jego roz­wój. W bada­niu udział wzięło 116 firm i insty­tu­cji. 
– Każda z ankiet zawie­rała ponad 160 pytań, m.in. o użyt­ko­wane pojazdy elek­tryczne, plany zwią­zane z ich zaku­pem, prze­wi­dy­wane nakłady finan­sowe na infra­struk­turę czy aktu­alną ofertę pro­duk­tów i usług w seg­men­cie e-mobi­lity. W bada­niu wzięły udział firmy repre­zen­tu­jące nie­mal cały łań­cuch war­to­ści w elek­tro­mo­bil­no­ści, w tym m.in. pro­du­cenci pojaz­dów, infra­struk­tury łado­wa­nia, kom­po­nen­tów, insty­tu­cje finan­sowe, użyt­kow­nicy flot oraz odbiorcy tech­no­lo­gii – powie­dział Mar­cin Bagiń­ski, wicedyrek­tor w PwC. 
– Pro­du­cenci pojaz­dów objęci bada­niem, zakła­dają 100% dyna­mikę sprze­daży (r/r), zarówno w 2019, jaki i w 2020 roku. Ocze­ki­wany wzrost sprze­daży łado­wa­rek przez pro­du­centów infra­struk­tury wynosi 98% w 2019 r. i 162% w 2020 r. Z zauwa­żal­nych tren­dów pod­kre­ślić także należy wpi­sy­wa­nie zrów­no­wa­żo­nego trans­portu w misję przed­się­biorstw, two­rze­nie w fir­mach sta­no­wisk spe­cjal­nie dedy­ko­wa­nych elek­tro­mo­bil­no­ści oraz aktyw­ność edu­ka­cyjną i mar­ke­tin­gową w tym obsza­rze – dodał Łukasz Wit­kow­ski, dyrek­tor w PSPA. 
Tytuł „Lider Elek­tro­mo­bil­no­ści 2018” przy­znano fir­mom: 
  • BMW Group Pol­ska – za sys­te­ma­tyczne dzia­ła­nie na rzecz budowy rynku elek­tro­mo­bil­no­ści w Pol­sce, wyniki sprze­daży, odpo­wie­dzial­ność za pro­dukt i kon­se­kwentną reali­za­cję wizji mobil­no­ści przy­szło­ści. 
  • Eko­ener­ge­tyka-Pol­ska – za pozy­cję na euro­pej­skim rynku sta­cji łado­wa­nia wyso­kiej mocy, wspar­cie roz­woju zero­emi­syj­nego trans­portu zbio­ro­wego oraz pro­mo­cję pol­skiej tech­no­lo­gii na are­nie mię­dzynarodowej. 
  • GARO Pol­ska – za domi­nu­jącą pozy­cję w zakre­sie sprze­daży sta­cji łado­wa­nia w Pol­sce, roz­bu­dowę cen­trum pro­duk­cyj­nego oraz kom­plek­sową ofertę dosto­so­waną do potrzeb kreu­ją­cego się rynku. 
  • Gre­enWay Pol­ska – za podej­mo­wa­nie odważ­nych decy­zji w cza­sie, gdy elek­tro­mo­bil­no­ści w Pol­sce dopiero się kre­owała, obecną pozy­cję lidera w zakre­sie budowy i eks­plo­ata­cji infra­struk­tury łado­wa­nia oraz ambitne plany roz­wo­jowe. 
  • Magenta Grupa TAURON – za kom­plek­sowe, prze­my­ślane oraz odpo­wie­dzialne podej­ście do roz­woju elek­tro­mo­bil­no­ści w ramach dzia­łal­no­ści przed­się­bior­stwa, w szcze­gól­no­ści w zakre­sie reali­za­cji pro­jek­tów pilo­ta­żo­wych oraz wspie­ra­nia inno­wa­cji. 
  • Nis­san Sales CEE – za sys­te­ma­tyczne dzia­ła­nia na rzecz budowy rynku elek­tro­mo­bil­no­ści w Pol­sce, wyniki sprze­daży, tech­no­lo­gię przy­ja­zną użyt­kow­ni­kom i kon­se­kwentną pro­mo­cję inte­li­gent­nej mobil­no­ści. 
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.