Model Iveco otrzymał tytuł „Sustainable Truck of the Year 2019”.
Stralis NP. 460 otrzymał tytuł „Sustainable Truck of the Year 2019” w kategorii ciągników siodłowych. Nagroda sponsorowana przez czasopismo Vado e Torno, współpracujące z Lifegate, została przyznana podczas Ecomondo 2018 – targów dotyczących ekologii i energii odnawialnej oraz zrównoważonego rozwoju.
Firma IVECO nie po raz pierwszy zdobywa nagrodę z tej prestiżowej serii. W 2017 roku otrzymała ją za nowego Daily Electric w kategorii samochodów dostawczych oraz za Eurocargo CNG w kategorii pojazdów dystrybucyjnych, a w 2018 roku – za Daily Blue Power, również w kategorii samochodów dostawczych. Włoski producent ma również na koncie nagrodę „Bus of the Year 2018” przyznaną za model Crossway LE NP. w kategorii międzymiastowej oraz analogiczny tytuł na rok 2019 w kategorii miejskiej przyznany 18-metrowemu autobusowi Crealis.
Nagroda jest kolejnym potwierdzeniem pozycji IVECO jako lidera transformacji energetycznej, rozpoczynającej erę postdieslowską – podobnie jak tegoroczna ekspozycja firmy na targach w Hanowerze, gdzie marka jako pierwszy z wystawców zademonstrowała stoisko w 100% wolne od silników Diesla.
Może zastąpić diesla
To już trzecia edycja nagrody przyznawanej za najważniejsze innowacje w ekologicznym transporcie. Tym razem nagrodę otrzymała firma IVECO, za jak dotąd najbardziej przyjazny dla środowiska pojazd ciężarowy, w uznaniu jego parametrów technicznych, osiągów i zastosowanych technologii.
Maurizio Cervetto, redaktor naczelny czasopisma Vado e Torno, wręczył nagrodę Fabio Pellegrinellemu, który od niedawna kieruje działem rozwoju w segmencie ciężkich pojazdów z napędem gazowym w regionie EMEA. Przedstawiciel organizatora plebiscytu tak skomentował zwycięstwo Stralisa NP. 460:
– Jako większy brat Stralisa NP. 400, ten pojazd nie tylko oferuje osiągi pozwalające zastąpić mu samochód z silnikiem Diesla w każdym zadaniu transportowym, ale także podnosi poprzeczkę pod względem komfortu, bezpieczeństwa i zgodności z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Pierre Lahutte, prezes marki IVECO, powiedział:
– Jesteśmy dumni z tej prestiżowej nagrody, którą otrzymujemy w bardzo ważnym okresie dla napędów alternatywnych. Kilka tygodni temu niemiecki parlament zatwierdził zwolnienie samochodów ciężarowych napędzanych CNG i LNG z opłat drogowych. Strategia, która do bardzo niedawna uchodziła za „wizjonerską”, teraz staje się rzeczywistością. Społeczeństwa i świat idą do przodu, tworząc nową wizję transportu – nie jako źródła zanieczyszczeń, lecz jako sektora, który może być postrzegany z perspektywy zrównoważonego korzystania ze środowiska. Tę wizję można urzeczywistnić poprzez gospodarkę o obiegu zamkniętym, opartą na biometanie, w której energia jest wytwarzana z opadów organicznych lub rolnych. W takich warunkach nasz Stralis NP. 460 – który w ubiegłym roku w Wielkiej Brytanii otrzymał tytuł „Low Carbon Truck of the Year” – będzie niekwestionowanym liderem trwającego już procesu transformacji energetycznej. Po raz kolejny potwierdza on tezę, że gaz to najskuteczniejsza odpowiedź na konieczność ograniczania wpływu transportu długodystansowego na środowisko.
Pierre Lahutte dodał:
– Dodatkowym zaszczytem dla nas jest otrzymanie tej nagrody od Vado e Torno, jednego z najważniejszych europejskich wydawnictw branżowych poświęconych naszemu sektorowi, które po przetestowaniu samochodu na drogach potwierdziło jego wyjątkowe parametry pod względem efektywności mierzonej znacznym ograniczeniem zużycia paliwa i emisji CO2.
Opatentowane rozwiązania w silniku
Stralis NP. 460 jest wyposażony w silnik Cursor 13 NP., opracowany pod kątem sprawnej realizacji najtrudniejszych zadań transportowych. Zastosowane w nim rozwiązania techniczne są chronione dwoma patentami. Pierwszy z nich dotyczy systemu kontroli spalania stukowego, który umożliwia poprawę osiągów przy maksymalnej kompatybilności paliwowej oraz chroni silnik i trójfunkcyjny katalizator przed skutkami tzw. wypadania zapłonów. Drugi patent dotyczy systemu aktywnej kontroli przepływu powietrza, czyli nowej logiki sterowania składem mieszanki paliwowo-powietrznej w trakcie zmiany biegów.
„Czysty” i oszczędny
Stralis NP. 460 jest pojazdem do autentycznie zrównoważonych zadań transportowych, zarówno pod względem ekologicznym, jak i ekonomicznym. Z jednej strony zastosowane w nim rozwiązania techniczne służą zapewnieniu produkcji „czystej mocy” i wysokich parametrów środowiskowych – emisję cząstek stałych i NOx zmniejszono odpowiednio o 99% i 60% w stosunku do normy Euro VI, a ograniczenie emisji CO2 może sięgać 95% w przypadku stosowania biometanu. Z drugiej strony zaawansowana technologia i usługi IVECO służące optymalizacji zużycia paliwa pozwalają obniżyć całkowity koszt posiadania (TCO) o 9% w porównaniu z analogiczną wersją pojazdu z silnikiem Diesla oraz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 15%.
Samochód testowany przez czołowe czasopisma branżowe jest liderem rankingów jako jeden z najlepszych ciężkich pojazdów drogowych wszechczasów, który na jednym kilogramie skroplonego metanu pokonuje 4,21 kilometra (ok. 24 kg/100 km). Kolejnym jego atutem jest lekki i bardzo prosty układ wydechowy. Głównym jego podzespołem jest trójfunkcyjny katalizator o uproszczonej konstrukcji. Samochód nie ma filtra cząstek stałych, katalizatora SCR, nie wymaga stosowania płynu AdBlue.
Samochód przygotował grunt dla stosowania napędu tego rodzaju w długodystansowych zadaniach transportowych. Wyeliminowano w nim tradycyjne ograniczenia pojazdów zasilanych gazem, a zasięg na jednym tankowaniu pary zbiorników LNG wynosi imponujące 1600 kilometrów. Stralis NP. 460 z nowo zaprojektowaną 12-biegową zautomatyzowaną przekładnią Hi Tronix jest uniwersalnym modelem występującym w pełnej gamie wersji, takich jak obniżony ciągnik siodłowy, samochód do przewozu kontenerów BDF, czy superlekki ciągnik do przewozu materiałów niebezpiecznych podlegających ADR, a także X WAY NP. do przewozu materiałów budowlanych.
***
Strategia IVECO znajduje uznanie w branży, a jej słuszność potwierdzają różne instytucje, które poprzez szereg wprowadzonych niedawno przepisów i rozwiązań zwalniają samochody napędzane gazem z ograniczeń w ruchu, zakazów wjazdu i opłat drogowych w ważnych węzłach transportowych w Europie, w tym w Niemczech.
Gaz ziemny coraz powszechniej jest więc postrzegany jako alternatywa dla oleju napędowego oraz dostępne i mniej zanieczyszczające paliwo, którego stosowanie może przyczynić się do rozwiązania obecnych wyzwań w ochronie środowiska.