Wiadomości z rynku

poniedziałek
3 czerwca 2024

Stralis NP 460 – zrównoważona ciężarówka

Model Iveco otrzymał tytuł „Sustainable Truck of the Year 2019”.
28 grudnia 2018
Stra­lis NP. 460 otrzy­mał tytuł „Susta­ina­ble Truck of the Year 2019” w kate­go­rii cią­gni­ków sio­dło­wych. Nagroda spon­so­ro­wana przez cza­so­pi­smo Vado e Torno, współ­pra­cu­jące z Life­gate, została przy­znana pod­czas Eco­mondo 2018 – tar­gów doty­czą­cych eko­lo­gii i ener­gii odna­wial­nej oraz zrów­no­wa­żo­nego roz­woju. 
Firma IVECO nie po raz pierw­szy zdo­bywa nagrodę z tej pre­sti­żo­wej serii. W 2017 roku otrzy­mała ją za nowego Daily Elec­tric w kate­go­rii samo­cho­dów dostaw­czych oraz za Euro­cargo CNG w kate­go­rii pojaz­dów dys­try­bu­cyj­nych, a w 2018 roku – za Daily Blue Power, rów­nież w kate­go­rii samo­cho­dów dostaw­czych. Wło­ski pro­du­cent ma rów­nież na kon­cie nagrodę „Bus of the Year 2018” przy­znaną za model Cros­sway LE NP. w kate­go­rii mię­dzy­mia­sto­wej oraz ana­lo­giczny tytuł na rok 2019 w kate­go­rii miej­skiej przy­znany 18-metro­wemu auto­bu­sowi Cre­alis. 
Nagroda jest kolej­nym potwier­dze­niem pozy­cji IVECO jako lidera trans­for­ma­cji ener­ge­tycz­nej, roz­po­czy­na­ją­cej erę post­die­slow­ską – podob­nie jak tego­roczna eks­po­zy­cja firmy na tar­gach w Hano­we­rze, gdzie marka jako pierw­szy z wystaw­ców zade­mon­stro­wała sto­isko w 100% wolne od sil­ni­ków Die­sla. 

Może zastą­pić die­sla

To już trze­cia edy­cja nagrody przy­zna­wa­nej za naj­waż­niej­sze inno­wa­cje w eko­lo­gicz­nym trans­por­cie. Tym razem nagrodę otrzy­mała firma IVECO, za jak dotąd naj­bar­dziej przy­ja­zny dla śro­do­wi­ska pojazd cię­ża­rowy, w uzna­niu jego para­me­trów tech­nicz­nych, osią­gów i zasto­so­wa­nych tech­no­lo­gii. 
Mau­ri­zio Cervetto, redak­tor naczelny cza­so­pi­sma Vado e Torno, wrę­czył nagrodę Fabio Pel­le­gri­nel­lemu, który od nie­dawna kie­ruje dzia­łem roz­woju w seg­men­cie cięż­kich pojaz­dów z napę­dem gazo­wym w regio­nie EMEA. Przed­sta­wi­ciel orga­ni­za­tora ple­bi­scytu tak sko­men­to­wał zwy­cię­stwo Stra­lisa NP. 460: 
– Jako więk­szy brat Stra­lisa NP. 400, ten pojazd nie tylko ofe­ruje osiągi pozwa­la­jące zastą­pić mu samo­chód z sil­ni­kiem Die­sla w każ­dym zada­niu trans­por­to­wym, ale także podnosi poprzeczkę pod wzglę­dem kom­fortu, bez­pie­czeń­stwa i zgod­no­ści z zasa­dami zrów­no­wa­żo­nego roz­woju. 
Pierre Lahutte, pre­zes marki IVECO, powie­dział: 
– Jeste­śmy dumni z tej pre­sti­żo­wej nagrody, którą otrzy­mu­jemy w bar­dzo waż­nym okre­sie dla napę­dów alter­na­tyw­nych. Kilka tygo­dni temu nie­miecki par­la­ment zatwier­dził zwol­nie­nie samo­cho­dów cię­ża­rowych napę­dza­nych CNG i LNG z opłat dro­go­wych. Stra­te­gia, która do bar­dzo nie­dawna ucho­dziła za „wizjo­ner­ską”, teraz staje się rze­czy­wi­sto­ścią. Spo­łe­czeń­stwa i świat idą do przodu, two­rząc nową wizję trans­portu – nie jako źró­dła zanie­czysz­czeń, lecz jako sek­tora, który może być postrze­gany z per­spek­tywy zrów­no­wa­żo­nego korzy­sta­nia ze śro­do­wi­ska. Tę wizję można urze­czy­wist­nić poprzez gospo­darkę o obiegu zamknię­tym, opartą na bio­me­ta­nie, w któ­rej ener­gia jest wytwa­rzana z opa­dów orga­nicz­nych lub rol­nych. W takich warun­kach nasz Stra­lis NP. 460 – który w ubie­głym roku w Wiel­kiej Bry­ta­nii otrzy­mał tytuł „Low Car­bon Truck of the Year” – będzie nie­kwe­stio­no­wa­nym lide­rem trwa­ją­cego już pro­cesu trans­for­ma­cji ener­ge­tycz­nej. Po raz kolejny potwier­dza on tezę, że gaz to naj­sku­tecz­niej­sza odpo­wiedź na koniecz­ność ogra­ni­cza­nia wpływu trans­portu dłu­go­dy­stan­so­wego na śro­do­wi­sko. 
Pierre Lahutte dodał: 
– Dodat­ko­wym zaszczy­tem dla nas jest otrzy­ma­nie tej nagrody od Vado e Torno, jed­nego z naj­waż­niej­szych euro­pej­skich wydaw­nictw bran­żo­wych poświę­co­nych naszemu sek­to­rowi, które po prze­te­sto­wa­niu samo­chodu na dro­gach potwier­dziło jego wyjąt­kowe para­me­try pod wzglę­dem efek­tyw­no­ści mie­rzo­nej znacz­nym ogra­ni­cze­niem zuży­cia paliwa i emi­sji CO2.

Opa­ten­to­wane roz­wią­za­nia w sil­niku

Stra­lis NP. 460 jest wypo­sa­żony w sil­nik Cur­sor 13 NP., opra­co­wany pod kątem spraw­nej reali­za­cji naj­trud­niej­szych zadań trans­por­to­wych. Zasto­so­wane w nim roz­wią­za­nia tech­niczne są chro­nione dwoma paten­tami. Pierw­szy z nich doty­czy sys­temu kon­troli spa­la­nia stu­ko­wego, który umoż­li­wia poprawę osią­gów przy mak­sy­mal­nej kom­pa­ty­bil­no­ści pali­wo­wej oraz chroni sil­nik i trój­funk­cyjny kata­li­za­tor przed skut­kami tzw. wypa­da­nia zapło­nów. Drugi patent doty­czy sys­temu aktyw­nej kon­troli prze­pływu powie­trza, czyli nowej logiki ste­ro­wa­nia skła­dem mie­szanki pali­wowo-powietrz­nej w trak­cie zmiany bie­gów. 

„Czy­sty” i oszczędny

Stra­lis NP. 460 jest pojaz­dem do auten­tycz­nie zrów­no­wa­żo­nych zadań trans­por­to­wych, zarówno pod wzglę­dem eko­lo­gicz­nym, jak i eko­no­micz­nym. Z jed­nej strony zasto­so­wane w nim roz­wią­za­nia tech­niczne służą zapew­nie­niu pro­duk­cji „czy­stej mocy” i wyso­kich para­me­trów śro­do­wi­skowych – emi­sję czą­stek sta­łych i NOx zmniej­szono odpo­wied­nio o 99% i 60% w sto­sunku do normy Euro VI, a ogra­ni­cze­nie emi­sji CO2 może się­gać 95% w przy­padku sto­so­wa­nia bio­me­tanu. Z dru­giej strony zaawan­so­wana tech­no­lo­gia i usługi IVECO słu­żące opty­ma­li­za­cji zuży­cia paliwa pozwa­lają obni­żyć cał­ko­wity koszt posia­da­nia (TCO) o 9% w porów­na­niu z ana­lo­giczną wer­sją pojazdu z sil­ni­kiem Die­sla oraz zmniej­szyć zuży­cie paliwa nawet o 15%. 
Samo­chód testo­wany przez czo­łowe cza­so­pi­sma bran­żowe jest lide­rem ran­kin­gów jako jeden z naj­lep­szych cięż­kich pojaz­dów dro­go­wych wszech­cza­sów, który na jed­nym kilo­gra­mie skro­plo­nego metanu poko­nuje 4,21 kilo­me­tra (ok. 24 kg/100 km). Kolej­nym jego atu­tem jest lekki i bar­dzo pro­sty układ wyde­chowy. Głów­nym jego pod­ze­spo­łem jest trój­funk­cyjny kata­li­za­tor o uprosz­czo­nej kon­struk­cji. Samo­chód nie ma fil­tra czą­stek sta­łych, kata­li­za­tora SCR, nie wymaga sto­so­wa­nia płynu AdBlue. 
Samo­chód przy­go­to­wał grunt dla sto­so­wa­nia napędu tego rodzaju w dłu­go­dy­stan­so­wych zada­niach trans­por­to­wych. Wyeli­mi­no­wano w nim tra­dy­cyjne ogra­ni­cze­nia pojaz­dów zasi­la­nych gazem, a zasięg na jed­nym tan­ko­wa­niu pary zbior­ni­ków LNG wynosi impo­nu­jące 1600 kilo­me­trów. Stra­lis NP. 460 z nowo zapro­jek­to­waną 12-bie­gową zauto­ma­ty­zo­waną prze­kład­nią Hi Tro­nix jest uni­wer­sal­nym mode­lem wystę­pu­ją­cym w peł­nej gamie wer­sji, takich jak obni­żony cią­gnik sio­dłowy, samo­chód do prze­wozu kon­te­ne­rów BDF, czy super­lekki cią­gnik do prze­wozu mate­ria­łów nie­bez­piecz­nych pod­le­ga­ją­cych ADR, a także X WAY NP. do prze­wozu mate­ria­łów budow­la­nych. 
***
Stra­te­gia IVECO znaj­duje uzna­nie w branży, a jej słusz­ność potwier­dzają różne insty­tu­cje, które poprzez sze­reg wpro­wa­dzo­nych nie­dawno prze­pi­sów i roz­wią­zań zwal­niają samo­chody napę­dzane gazem z ogra­ni­czeń w ruchu, zaka­zów wjazdu i opłat dro­go­wych w waż­nych węzłach trans­por­to­wych w Euro­pie, w tym w Niem­czech. 
Gaz ziemny coraz powszech­niej jest więc postrze­gany jako alter­na­tywa dla oleju napę­do­wego oraz dostępne i mniej zanie­czysz­cza­jące paliwo, któ­rego sto­so­wa­nie może przy­czy­nić się do roz­wią­za­nia obec­nych wyzwań w ochro­nie śro­do­wi­ska. 
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.