W Warszawie w pierwszych dniach grudnia rozpoczęły się dostawy towarów do klientów IKEA w 100% elektrycznym Volkswagenem e-Crafterem. Kolejny etap to dostawy takim pojazdem do sklepów H& M. W ramach pilotażu Misja Zerowa Emisja, Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) bada, czy logistyka w miastach może być przyjazna środowisku i efektywna ekonomicznie. Analizowana jest emisja CO2 oraz całkowite koszty posiadania (TCO) dostawczego pojazdu elektrycznego.
Ponad miliard ton różnego rodzaju ładunków przewozi się rocznie w Warszawie. Kurierzy, dostawcy i przewoźnicy, w samym tylko Śródmieściu wykonują dziennie ponad kilkanaście tysięcy operacji załadunku i rozładunku. Wpływa to na jakość powietrza w mieście, w którym ponad 60 proc. zanieczyszczeń powoduje transport drogowy.
Badanie w codziennej pracy
– Celem projektu Misja Zerowa Emisja jest przeprowadzenie rzetelnej i miarodajnej analizy porównawczej emisji CO2 oraz całkowitych kosztów posiadania pojazdu elektrycznego w odniesieniu do pojazdu spalinowego. W tym celu, na ulice Warszawy wyjechały dwa pojazdy: elektryczny e-Crafter i jego konwencjonalny odpowiednik, Crafter z silnikiem Diesla – mówi Łukasz Witkowski z PSPA.
W badanie zaangażowało się wiele firm. Pojazdy dostarczył Volkswagen, a procesem logistycznym zarządza lider niskoemisyjnej logistyki w Polsce, firma No Limit. W pierwszej kolejności dostawy są realizowane dla marki IKEA. Towary ze sklepów trafiają wprost do klientów (B2C) w ramach usługi home delivery. Następny etap to dostawy dla H& M – ładunki z magazynów firmy No Limit transportowane do sieci sklepów w Warszawie (B2B). Badanie przeprowadzane jest w codziennym trybie pracy, na tych samych trasach przez dwa pojazdy, w ciągu trzech tygodni dla każdego z partnerów.
– Dbałość o środowisko naturalne jest priorytetem coraz szerszego grona firm. Przejawia się to zaangażowaniem w projekty i tworzenie rozwiązań, które łączą efektywność z ekologią. Cieszymy się, że projekt tej skali, pod patronatem Europejskiego Stowarzyszenia Elektromobilności (AVERE), możemy realizować jako pierwsi w Polsce – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, największej w kraju organizacji nakierowanej na promocję elektromobilności.
Udział w projekcie Misja Zerowa Emisja bierze także Przemysłowy Instytut Motoryzacji (PIMOT), który we współpracy z PSPA opracował metodologię badania i zajmie się agregacją i analizą danych. Jeden z największych w Europie dostawców usług Car Fleet Management, badający potencjał elektryfikacji flot, firma Alphabet, dostarczyła urządzenia pomiarowe. Największy producent infrastruktury w Polsce, firma GARO, zapewniła ładowarki na czas realizacji badania, a wsparcie technologiczne zapewnia koncern energetyczny Engie, światowy lider w zakresie elektromobilności, z niemal 60 tysiącami urządzeń do ładowania EV na całym świecie.
– Zdecydowaliśmy się wziąć udział w projekcie, ponieważ wykorzystanie niskoemisyjnego transportu produktów do klientów jest częścią naszej globalnej strategii zrównoważonego rozwoju – mówi Wiktor Zaremba, Sustainability Developer IKEA. – Jednym z jej priorytetowych obszarów jest przeciwdziałanie zmianom klimatycznym. W tym celu zobowiązaliśmy się do 2030 roku zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych w ilości większej niż IKEA emituje w całym swoim łańcuchu wartości. W ramach podejmowanych działań chcemy, aby do 2025 roku 100% transportu realizowanego w związku z dostawami i usługami dla klientów bazowało na pojazdach elektrycznych lub innych rozwiązaniach o zerowej emisji spalin. Ciekawi jesteśmy wyników badań oraz tego, jak sprawdzi się elektryczny samochód ciężarowy w realizacji naszych dostaw.
– W grupie H& M wierzymy, że zrównoważona moda i design powinny być dostępne dla każdego. Dlatego bardzo duży nacisk kładziemy na kwestie związane z ochroną klimatu i gospodarką obiegu zamkniętego. Niskoemisyjny, elektryczny transport od dawna leży w zasięgu naszych zainteresowań, a dzięki badaniu będziemy mogli sprawdzić, jak działa w praktyce – mówi Michael Schulz Head of CEE logistics division H& M Polska.
Kompleksowa analiza
W ramach badania analizie zostanie poddanych wiele parametrów eksploatacyjnych obu Crafterów, w tym m.in. czas jazdy, pokonywany dystans, średnia prędkość, profil przyspieszeń, liczba tankowań i ładowań oraz spalanie i zużycie energii. Zakładając ośmiogodzinny dzień pracy kierowcy, na każdy parametr przypada około 25 tysięcy pomiarów każdego dnia. Dokładność lokalizacji pojazdów wynosi 1,5–4 m, a każdy nadajnik jest widoczny dla przynajmniej 4 z 24 satelitów. W raporcie końcowym uwzględnione będą dodatkowo takie parametry, jak cena pojazdu, cena paliwa i energii elektrycznej, koszty serwisu, a nawet temperatura otoczenia. Premierę raportu zaplanowano na marzec 2019 roku, podczas kongresu MOVE (Mobility & Vehicles) w trakcie Poznań Motor Show 2019, który współorganizuje PSPA.
– Rynek pojazdów elektrycznych, tak w zakresie transportu towarów, jak i transportu indywidualnego, rozwija się w sposób niezwykle dynamiczny. Powstaje wiele zagranicznych publikacji na temat analizy emisji CO2 i TCO, ale autorzy przyjmują różne założenia i dochodzą do rozbieżnych wniosków. Nasze badanie dostarczy miarodajnych i rzetelnych danych w polskich warunkach – dodaje Maciej Mazur z PSPA.
Kolejne elektryczne Volkswageny
– Jednym z celów marki Volkswagen Samochody Użytkowe jest wyznaczenie kierunków nowocześniej logistyki miejskiej. Koncentrujemy się na przyszłych obszarach mobilności. Mając na uwadze kwestie środowiskowe i nowe potrzeby naszych klientów uzupełniamy gamę modelową o pojazdy elektryczne. Pierwszym elektrycznym, samochodem dostawczym w ofercie jest e-Crafter, produkowany w Polsce. W przyszłym roku pojawi się także elektryczny Volkswagen Caddy i Transporter. Wszystkie wymienione modele są odpowiedzią na pojawiające się nowe ekologiczne zapotrzebowanie naszych klientów i ich odbiorców. Cieszymy się, że możemy wziąć udział w badaniu i zweryfikować założenia, które przyświecały nam przy tworzeniu tego samochodu – mówi Patryk Grzeczka z marki Volkswagen Samochody Użytkowe.
Przyszłościowe rozwiązanie
Wyniki badań społecznych przeprowadzonych w ramach inicjatywy FREVUE (Freight Electric Vehicles in Urban Europe), która jest określana jako flagowy projekt Komisji Europejskiej wspierający wprowadzanie floty elektrycznych pojazdów na potrzeby logistyki miejskiej, jednoznacznie wskazują, że zeroemisyjny transport towarów jest bardzo dobrze odbierany przez mieszkańców.
– Dostawcze samochody o napędzie elektrycznym to przyszłościowe rozwiązanie w logistyce miejskiej – mówi Maciej Rybak, dyrektor sprzedaży i rozwoju Home Delivery z NO LIMIT. – Jesteśmy ciekawi, jak elektryczny e-Crafter sprawdzi się w codziennej eksploatacji i jakie będą wyniki realizowanego badania. Wnioski z analizy danych na pewno weźmiemy pod uwagę przy kolejnych inwestycjach flotowych w naszej firmie. Cały projekt to krok naprzód w realizacji naszej ekologicznej strategii, którą realizujemy od 2015 roku stale inwestując w niskoemisyjne rozwiązania w transporcie.