Wiadomości z rynku

piątek
17 maja 2024

„Krzyżówka” scanii gotowa do pracy

Uniwersalne, hybrydowe pojazdy ciężarowe dla miast
25 stycznia 2019
Scania przygotowała ciężarową hybrydę plug-in (PHEV), na bazie pojazdu nowej generacji. W wersji PHEV oraz bliźniaczej, hybrydowej (HEV) może być wykorzystywana aplikacja Scania Zone, pozwalająca na sprostanie ograniczeniom odnośnie emisji hałasu, CO2 oraz prędkości, obowiązującym na określonych obszarach.
- W Scania zamierzamy w dalszym ciągu podążać ścieżką eMobility, oferując rozwiązania dostępne tu i teraz, o własnościach, które będą wspierać klientów w miastach w zakresie zrównoważonego transportu już od pierwszego dnia ich użytkowania. Na początku przedstawiamy wersję HEV, odmiana PHEV pojawi się rok później. Klienci Scania otrzymują rozwiązanie z solidnym podwoziem, z odzyskiem energii i zerową emisją spalin. Tym samym, mogą być spokojni o zasięg pojazdu i korzystny całkowity koszt użytkowania – komentuje Maria Johansson pełniąca obowiązki dyrektora produktów miejskich Scania Trucks.
Nowe, hybrydowe pojazdy ciężarowe Scania są napędzane 5-cylindrowym, rzędowym silnikiem DC09 (dowolnie w wersji o mocy 280, 320 lub 360 KM). Silnik, który może być zasilany olejem napędowym lub HVO (uwodorniony olej roślinny) współpracuje z silnikiem elektrycznym o mocy 130 kW (177 KM) i momencie obrotowym 1050 Nm. Dla zestawu baterii litowo-jonowych przyjęto roboczą pojemność energetyczną 7,4 kWh, co służy wydłużeniu ich żywotności. Dzięki elektrycznemu wspomaganiu układu kierowniczego i hamulcowego, pojazd może poruszać się wyłącznie za pomocą energii elektrycznej, bez pomocy silnika spalinowego. – Hybrydy znajdują się w czołówce pojazdów miejskich pod względem całkowitego kosztu użytkowania, dyspozycyjności i zrównoważonego rozwoju. Przy wykorzystaniu HVO zapewniają redukcję CO2 do 92 proc., a jednocześnie wyjątkową wydajność w rozrastających się miastach, gdzie przewoźnicy muszą zmagać się z intensywnym ruchem ulicznym i równocześnie dbać o bezpieczeństwo i ochronę środowiska – mówi Maria Johansson. Zamówienia na hybrydę Scania HEV można składać od końca 2018 roku, wersja PHEV będzie dostępna w 2019 r. – Przewidujemy, że w najbliższej dekadzie większość nowych pojazdów ciężarowych dla miast będzie dążyć ku pełnej elektryfikacji, w miarę jak będzie rozwijać się konstrukcja akumulatorów oraz rozrastać niezbędna infrastruktura ¬ – powiedział Jesper Brauer, menedżer ds. produktów miejskich Scania Trucks. – Lecz nim to nastąpi, nasz sektor znajduje się w okresie przejściowym, gdy rozwiązania takie jak hybrydy lub paliwa alternatywne – albo połączenie obydwu, jak w naszym przypadku – zaoferują najlepsze rezultaty przy korzystnym całkowitym koszcie posiadania uzyskiwanym w praktyce przez klientów. Nowe, hybrydowe pojazdy ciężarowe Scania mogą pracować dzień po dniu w trudnym, miejskim środowisku przy zachowaniu tej samej dyspozycyjności i przewidywalnych potrzebach obsługowych jak konwencjonalne pojazdy ciężarowe Scania. Lecz gdy dodać możliwości zero-emisyjnego napędu elektrycznego, hybrydy stają się narzędziem rozwoju zrównoważoneg o transportu nieporównywalnym z innymi pojazdami ciężarowymi. Ich mocny silnik elektryczny i rzeczywisty zasięg 10 km na napędzie elektrycznym otwierają zupełnie nowe możliwości. Pojazdy dystrybucyjne, a także pojazdy budowlane wykorzystywane w miastach będą mogły, wykonywać nocą zadania w okolicach, które w ciągu dnia są zatłoczone lub obłożone ograniczeniami ruchu. Pojazdy te wykazują się zerową emisją spalin i poziomem hałasu sięgającym znacznie poniżej 72 dB(A), jaki de facto stał się obowiązującym standardem, którego podstawą jest holenderska norma PIEK.

Sprawdzone akumulatory litowo-jonowe

– Najlepszym, sprawdzonym rozwiązaniem są nadal baterie litowo-jonowe – dodał Jesper Brauer. – Podobnie, jak nasz pojazd ciężarowy Scania HEV poprzedniej generacji, również pojazdy HEV/ PHEV nowej generacji do doładowywania akumulatorów wykorzystują głównie odzysk energii hamowania. Służy to zapewnieniu pojazdowi napędu w trybie zero-emisyjnym (Auto ZTE – Auto Zero Tailpipe Emission), co oznacza, że silnik elektryczny jest używany przy ruszaniu i niskiej prędkości, pod warunkiem, że bateria ma odpowiedni poziom energii. Tryb Auto ZTE przynosi rezultaty w postaci możliwie najniższego zużycia paliwa, gdyż wyłącza silnik spalinowy za każdym razem, gdy przynosi to korzyści. Wersja PHEV (plug-in), która będzie wkrótce dostępna oznacza, że pojazd zawsze rusza do pracy z akumulatorem w pełni naładowanym. Doładowywanie jest możliwe, gdy pojazd parkuje podczas za- lub rozładunku albo w czasie przerwy kierowcy. Uzupełnienie akumulatora o 22 kW zajmuje około 20 minut przy zastosowaniu typowego złącza. W ten sposób można uzyskać jeszcze większe oszczędności paliwa. Parametry pracy akumulatora ustaliliśmy dość zachowawczo, aby wydłużyć jego żywotność. Dzięki unikaniu skokowego poboru energii oraz całkowitego wyczerpania baterii, jego trwałość wynosi od 4 do 7 lat w typowych warunkach, w zależności od wykonywanych zadań. Kierowca może włączyć doładowanie baterii w trakcie jazdy, przygotowując się do jazdy w trybie ZTE, ale wówczas spalanie będzie naturalnie większe.

Kierowca może sterować użyciem akumulatora

– W pojazdach hybrydowych kierowca może obserwować przepływ energii na tablicy rozdzielczej – wyjaśnił J. Brauer. – Przy używaniu hamulców, pojazd przekazuje informację, czy silnik elektryczny może zagospodarować całą, wytworzoną energię hamowania, czy też konieczne jest użycie hamulca wydechowego lub hamulców zasadniczych. O tym, że akumulator może wchłonąć całą energię hamowania informuje niebieska strzałka na wyświetlaczu w kabinie. Jeśli kierowca hamuje z większą mocą niż ta, którą jest w stanie przyjąć układ rekuperacji, pojawi się żółta strzałka. Tak jak w przypadku każdego pojazdu ciężarowego o dużym tonażu jazda przewidująca przynosi znaczne i liczne korzyści. Wyświetlacz na tablicy rozdzielczej pokazuje stan naładowania akumulatora oraz spodziewany zasięg w trybie ZTE. Hybrydy są wyposażone w elektryczny retarder z typową dźwigienką na kolumnie kierownicy. Do wyboru jest 5 pozycji: 1-3 hamowanie wyłącznie przy użyciu elektrycznego retardera, 4 – maksymalna moc hamowania elektrycznym retarderem oraz użycie hamulca wydechowego, 5 – redukcja biegu celem wykorzystania hamowania silnikiem.

Inne nowości w hybrydach nowej generacji

– Dodaliśmy nową funkcję chwilowego podnoszenia osiągów – ujawnił przedstawiciel Scanii. – Jeśli kierowca użyje kickdown’u, silnik elektryczny „dołoży” 50 kW i około 250 Nm, o ile w akumulatorze będzie odpowiednia ilość energii. W trybie Power kierowca zawsze ma do dyspozycji dodatkowe 20 kW i 150 Nm podczas rozpędzania, nawet jeśli nie włączy się kickdown. W rzeczywistości nasze hybrydy w wielu sytuacjach podnoszą dostępny moment obrotowy, aby uniknąć redukcji biegu. Oczywiście przyczynia się do niższego spalania. Ogólnie rzecz biorąc strategia zmiany przełożeń jest całkiem inna niż w konwencjonalnym pojeździe ciężarowym. Ruszanie odbywa się najczęściej z 5 lub 6 biegu, na co pozwala olbrzymi moment obrotowy silnika elektrycznego. Gdy pojazd zwalnia lub hamuje, skrzynia unika redukcji, aby podnieść poziom odzysku energii hamowania. Aby w pełni wykorzystywać swój potencjał, pojazdy ciężarowe przystosowane do pracy w mieście powinny oferować szereg dodatkowych możliwości, np. tryb elektryczny, który zagwarantuje, że pojazd będzie pracował cicho, także przy używaniu osprzętu związanego z zabudową, np. żurawia. Ponadto wyposażyliśmy hybrydy w elektryczne wspomaganie układu kierowniczego i elektryczną sprężarkę układu hamulcowego. Pojazd może rzeczywiście pracować w trybie w pełni elektrycznym bez potrzeby uruchamiania silnika spalinowego na biegu jałowym, np. do zasilania układu hamulcowego.

Pojazdy hybrydowe w Scania Zone

– Scania Zone jest opcjonalną usługą w ramach Scania Fleet Management i doskonale współgra z pojazdami hybrydowymi – uzupełnił J. Brauer. –. Naturalnie Scania Zone może być używana we wszystkich typach obecnych pojazdów ciężarowych Scania. Scania Zone wspiera kierowcę troszcząc się o zgodność z ograniczeniami ruchu obowiązującymi na wyznaczonych obszarach. Na podstawie położenia pojazdu, Scania Zone dostosowuje w czasie rzeczywistym jego sposób funkcjonowania, zgodnie z wytycznymi wcześniej ustalonymi dla danej strefy. W ten sposób pomaga kierowcy spełnić wymogi przepisów. Nasze pojazdy PHEV/HEV mogą używać Scania Zone do ograniczania prędkości i włączenia napędu elektrycznego przy wjeździe na obszar z ograniczeniami ruchu. Gdy pojazd go opuszcza, automatycznie wraca do zwykłego trybu działania.

Ciężarówki do różnych zadań w mieście

Hybrydy bazują na systemie modułowym Scania przez co mogą być wyposażone w różne kabiny i konfiguracje napędu, zarówno jako podwozia, jak i ciągniki siodłowe. Dodając trzy poziomy mocy silnika DC09 oznacza to, że na bazie hybryd można zbudować bogatą gamę pojazdów miejskich, indywidualnie dopasowanych do zadań. Ich maksymalna masa całkowita może dochodzić do 26 t, a nawet więcej. Takie pojazdy uzyskują w typowych warunkach zasięg 10 km. Wiele zależy od warunków jazdy, liczby zatrzymań i startów, od liczby wzniesień, temperatury panującej na zewnątrz itd. Według przedstawicieli Scanii mogą być wykorzystywane m.in. jako różnego rodzaju pojazdy dystrybucyjne. Miejskie wywrotki, np. z kabinami L, a także śmieciarki czy inne pojazdy komunalne w wersji hybrydowej także sprawdzą się w środowisku miejskim.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.