Wiadomości z rynku

sobota
4 maja 2024

Pogromcy śniegu i lodu

Pługi, podmiatarki, nośniki narzędzi
25 stycznia 2019
Mimo ocieplenia klimatu zima potrafi niemile zaskoczyć. Zakłady zajmujące się utrzymaniem dróg muszą mieć cały czas kompletny sprzęt w pełnej gotowości. Dlatego na rynku pługów odśnieżnych, posypywarek i pojazdów potrzebnych do współpracy z takim sprzętem nie ma zastoju.
Przybywa w Polsce dróg szybkiego ruchu, w tym autostrad i dróg ekspresowych. To też rzutuje na rodzaj sprzętu wybieranego do odśnieżania i zwalczania śliskości Tylko GDDKiA do utrzymania dróg krajowych ma do dyspozycji około 2.300 pojazdów, m. in. pługi, solarki, czy pługi wirnikowe. Dużo takiego sprzętu kupują także zakłady komunalne. Producenci oferują zaś coraz bardziej zaawansowany technologicznie sprzęt.

Ten sam na zimę i na lato

W gamie pojazdów marki Mercedes-Benz szczególne miejsce zajmuje Unimog – uniwersalny nośnik narzędzi, będący funkcjonalnie hybrydą traktora szybkobieżnego i pojazdu ciężarowego. Szybki jak samochód ciężarowy (prędkość maksymalna do 90 km/h), ze skrzynią ładunkową, pełnowartościową kabiną dla maksymalnie trzech osób – z jednej strony, z drugiej strony pełne wyposażenie w hydraulikę roboczą i opcjonalnie siłową, przedni wałek odbioru mocy, skrzynię biegów o maksymalnie 24 przełożeniach. Dzięki wysokiej prędkości maksymalnej błyskawicznie może się znaleźć na miejscu pracy, a potem wykorzystując biegi robocze lub pełzające może wykonywać zadania zimowego utrzymania dróg. Stały napęd pojedynczo ogumionych identycznych kół zapewnia odpowiednią trakcję, a ich równobieżność gwarantuje bezpieczeństwo przy hamowaniu na śliskiej nawierzchni. Unimog polecany jest m.in. do utrzymania zimowego węzłów autostradowych, także wąskich dróg, w obszarach podgórskich i górskich. Szeroki zakres masy całkowitej (od 7,5 do 16,5 t) mocy silnika (od 156 do 299 KM) i rozstawu osi (2.800-3.900 mm) pozwala na dobranie podwozia stosownie do potrzeb. 
Najczęściej zamawianymi pojazdami do zimowego utrzymania dróg są Unimog U 423 o mocy 231 KM i masie całkowitej 13 ton, i U 530 z silnikiem 299 KM i masie całkowitej 16,5 t. Każdy z zamawianych pojazdów wyposażony jest w kompletny układ hydrauliki roboczej (do sterowania ruchami nastawczymi urządzeń), najczęściej dwuobwodowy o czterech sekcjach z dodatkowymi szybkozłączami z tyłu pojazdu i w przedni wał odbioru mocy do napędu urządzeń roboczych (moc odbierana do 150 kW). Takie wyposażenie pozwala na montaż nawet najbardziej skomplikowanych pługów wirnikowych.
Zastosowane rozwiązania hydrauliki zapewniają również bezproblemową pracę w letnim utrzymaniu dróg. Standardowe miejsca mocowania urządzeń doczepianych gwarantują pełną kompatybilność Unimoga z urządzeniami posiadanymi przez użytkownika. Do utrzymania letniego dróg najczęściej wykorzystywany jest układ hydrauliki siłowej do napędu kosiarek, który może zostać na okres zimy zdemontowany zwiększając dzięki temu ładowność Unimoga. Najczęściej spotykanym rozwiązaniem w okresie zimowym jest uzbrojenie Unimoga w przedni pług lemieszowy i posypywarko-polewaczkę do roztworu soli.
Igor Kaczorkiewicz, Head of Product&Marketing Mercedes-Benz Trucks Polska: - Ze względu na ciągłą rozbudowę sieci dróg w Polsce należy się spodziewać zwiększonych zakupów Unimogów dla branży utrzymania dróg. W istotny sposób uzupełniają one ciężkie wieloosiowe pojazdy utrzymania zimowego odśnieżające szlaki komunikacyjne, które jednak nie radzą sobie z odśnieżaniem węzłów autostradowych, parkingów, placów. Tam niezastąpiony jest Unimog. W Niemczech przyjęte jest, że na każde 40 km autostrady niezbędny jest jeden pojazd Unimog do całorocznego utrzymania drogi. Sami więc widzimy, jak duży jest potencjał polskiego rynku, tym bardziej że Unimog jest w zasadzie jedynym oferowanym na rynku pojazdem tego typu.

Pługi na drogi osiedlowe i autostrady

Najczęściej używanymi pługami marki Pronar są tzw. pługi łamane. Dzięki ruchomym skrzydłom mogą one pracować w jednej z czterech pozycji roboczych: odgarnianie na boki - w prawo lub lewo, tzw. strzałka - do udrożnienia ciągów komunikacyjnych, a w przypadku bardzo dużych opadów - pozycja Y do nagarniania śniegu na muldę. Zmiana pozycji skrzydeł odbywa się z kabiny operatora. Pługi te przeznaczone są do nośników o mocy od 80 do 150 KM. Wszystkie pługi można wyposażyć w lemiesze wykonane z gumy lub stali trudnościeralnej. 
Sprzęt używany do udrażniania głównych ciągów komunikacyjnych i dróg krajowych musi spełniać wiele wymagań. Inżynierowie Pronaru, projektując konstrukcję pługów samochodowych kierowali się przede wszystkim potrzebą ich szczególnie wysokiej wydajności. Tak powstały modele przystosowane do pracy z samochodami półciężarowymi (PU-S25H) oraz ciężarowymi (PU-S32H i PU-S35H). Głównym elementem ich konstrukcji jest wykonana z polietylenu (PEHD) odkładnica zamocowana na ramie centralnej. Ten elastyczny i wytrzymały materiał pozwala zmniejszyć wagę całego pługu przy zachowaniu odpowiednich  parametrów roboczych.
Wszystkie ruchy siłowników hydraulicznych, które regulują: pozycją pługu, światłami oraz funkcjami pomocniczymi, są sterowane za pomocą panelu umieszczanego w kabinie kierowcy. 

Na świeży śnieg

Nowością w ofercie Pronaru jest odśnieżarko-podmiatarka ZM-28H. Maszyna z napędem hydraulicznym charakteryzuje się największą szerokością roboczą spośród zamiatarek tego producenta. Przeznaczona jest do pracy zarówno zimą (przy usuwaniu świeżej warstwy śniegu), jak i latem (podmiata różne zanieczyszczenia na utwardzonych powierzchniach). Jest zawieszana z przodu nośnika wyposażonego w urządzenie do podnoszenia (np. tuz). Może to być np. ciągnik rolniczy, ładowarka czy pojazd specjalny. Zanieczyszczenia są podmiatane przez obracającą się szczotkę walcową o szerokości 2,8 m i średnicy 650 mm, napędzaną silnikiem hydraulicznym zabudowanym wewnątrz jej wału.

Klasa ciężka w akcji

Oferowany przez firmę SaMASZ  pług odśnieżny klasy ciężkiej JUMP 280 przeznaczony jest do szybkiego usuwania zalegającego śniegu, błota pośniegowego i lodu. Został specjalnie zaprojektowany i przystosowany do pracy z dużą prędkością jazdy. Dlatego sprawdza się na drogach ekspresowych, głównych, jak też lokalnych i dojazdowych. Nowoczesna, mocna konstrukcja i odpowiednio dobrana masa pługa pozwalają usunąć duże ilości śniegu niezależnie od stopnia zlodowacenia. JUMP dostosowuje się do profilu pasa drogowego i eliminuje nadmiar pokrywy śnieżnej, nie niszcząc odśnieżanej nawierzchni. Odkładnica wykonana została z tworzywa sztucznego, dzięki czemu wyeliminowano możliwość korozji, a jej duży kąt skrętu (45 st.) w prawo i lewo gwarantuje bardzo dokładny odrzut zgarnianej masy. JUMP jest dobrą propozycją na ekstremalne warunki zimowe. 
Zalety pługów JUMP:
• unikatowy mechanizm odkładnicy i zachowanie dużego kąta natarcia trzysegmentowego lemiesza (od 35 st.) zapewniają skuteczność na każdym rodzaju powierzchni,
• kopiowanie poprzeczne na ramce w zakresie ±5 st. i funkcja pływania (ok. 40 mm) wpływa na właściwe dostosowanie pługa do terenu,
• unikatowe zabezpieczenie sprężynowe i ciśnieniowe (na siłowniku)  chronią konstrukcję przed przeciążeniami, 
• wykonana z tworzywa odkładnica ułatwia przesuwanie śniegu i nie koroduje,
• 45-stopniowy kąt skrętu w prawo i lewo gwarantuje dokładny odrzut zgarnianego śniegu, 
• możliwość agregowania z ciągnikami o mocy 80-160 KM, ładowarkami i pojazdami oczyszczania miejskiego przez system ramek,
• płozy ślizgowe KÜPER chronią pług przed uszkodzeniem i amortyzują uderzenia.
Andrzej Panasiuk, dyrektor ds. rozwoju, Ośrodek Badawczo-Rozwojowy SaMASZ: - Rynek maszyn do zimowego utrzymania dróg będzie nadal się rozwijał, podobnie jak myśl techniczna i rozwiązania stosowane w maszynach SaMASZ. Wzrost wymagań rynku i oczekiwań użytkowników będzie wymuszał na producentach dostarczanie maszyn charakteryzujących się coraz większą jakością i wydajnością pracy jak i zwiększeniem automatyzacji procesów i łatwości obsługi. Duże znaczenie będą miały nowe materiały i technologie zwiększające wytrzymałość, żywotność i precyzję pracy. Podobnie jak w innych segmentach, większe znaczenie zaczyna odgrywać ich wygląd i estetyka. Klienci oczekują maszyn, które poza oczywistymi walorami użytkowymi będą ładnie wyglądać. Jeżeli do tego dodamy aspekt zapewnienia bezpieczeństwa zarówno dla operatora jak i innych użytkowników dróg mogących znaleźć się w pobliżu strefy pracy tego typu maszyn to rysuje nam się całokształt wymagań i kierunków rozwoju maszyn do zimowego utrzymania dróg. 
Mając na względzie powyższe Firma Samasz poza maszynami zielonkowymi i komunalnymi oferuje swoim klientom również maszyny do zimowego utrzymania dróg, chodników itp. W naszym portfolio można znaleźć bardzo szeroką gamę pługów do odśnieżania, począwszy od małych, lekkich pługów montowanych na pojazdach komunalnych po bardzo duże i ciężkie pługi montowane na samochodach ciężarowych służące do odśnieżania dróg i autostrad. Uzupełnieniem gamy tych maszyn są pługi wirnikowe doskonale radzące sobie z dużymi ilościami śniegu i posypywarki występujące w różnych konfiguracjach.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.