Wiadomości z rynku

wtorek
21 maja 2024

Pojedziemy szybciej

Kolejne odcinki dróg ekspresowych i autostrad
25 stycznia 2019
 
W końcówce roku 2018, niejako rzutem na taśmę, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddała do użytku kolejne odcinki nowych dróg, ogłosiła przetargi na kolejne i zapowiedziała rozbudowę ruchliwych odcinków autostrad.
Pod koniec ubiegłego roku do ruchu oddano drugą jezdnię drogi S3 na odcinku od węzła Niedoradz do Nowej Soli (skrzyżowanie z drogą 283) o długości 17,3 km. 30 grudnia 2018 r. udostępniono odc. S5 Poznań – Wronczyn (ok. 15,9 km – ruch po jednej jezdni na całej długości), 31 grudnia udostępniono około 7 z 14,4 km odcinka w. Kaźmierzów – w. Lubin Północ na S3 pomiędzy w. Polkowice i Lubin Północ. W 2018 roku GDDKiA podpisała 41 umów na łącznie 535,4 km – poinformował Jan Krynicki, rzecznik prasowy GDDKiA. – 2018 rok kończmy z aż 49 podpisanymi projektami unijnymi. 28 grudnia podpisaliśmy Umowę o Dofinansowanie ze środków UE, z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014- 2020 na realizację drogi S7 Warszawa – Grójec. Dzięki temu, łączna wartość całkowita wszystkich dofinasowanych inwestycji to około 61,8 mld zł. Koszty kwalifikowalne wynoszą łącznie około 36,1 mld zł a wkład unijny to blisko 30,7 mld zł. Obecnie sieć dróg szybkiego ruchu liczy 3730,7 km (1638,5 km autostrad i 2092,2 km dróg ekspresowych). W postępowaniach przetargowych jest 11 zadań o łącznej długości 119,5 km, w realizacji jest 113 zadań o łącznej dł. 1425,6 km. W 2019 roku GDDKiA planuje oddać do ruchu blisko 390 km nowych dróg z czego 378 km będą to nowe odcinki dróg ekspresowych. Zaktualizowany (w lipcu 2017 r.) Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) zakłada wybudowanie 3262,7 km, w tym: 252,2 km autostrad, 2.641, 1 km dróg ekspresowych i 35 obwodnic o łącznej długości 369,4 km. Wydatki na realizację programu zostały podniesione ze 107 mld do 135 mld zł

S3 w Lubuskiem kompletna

Jak już wspomnieliśmy, do ruchu została oddana druga jezdnia drogi S3 na odcinku od węzła Niedoradz do Nowej Soli (skrzyżowanie z drogą 283) o długości 17,3 km. Wartość kontraktu to 212 mln zł. Inwestycja została dofinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Infrastruktura i Środowisko. – Droga ekspresowa S3 połączy porty w Świnoujściu i Szczecinie z granicą polsko-czeską i jesteśmy coraz bliżej tego momentu – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. – Budowa szlaków komunikacyjnych północ-południe jest dla nas priorytetem. Dlatego jesteśmy zdeterminowani, aby oprócz drogi S3 takie szlaki jak autostrada A1, drogi S5, S7 i Via Carpatia powstały możliwie szybko. W woj. lubuskim to niemal finisz przedsięwzięcia polegającego na budowie drogi ekspresowej S3, jest to bowiem ostatni odcinek tej drogi, który został dostosowany do przekroju dwujezdniowego, umożliwiając tym samym bezpieczny i komfortowy przejazd przez całe województwo. Kropką nad „i” będzie zakończenie prac przy budowie drugiego mostu na Odrze na wysokości Cigacic. Jego udostępnienie planowane jest w drugiej połowie 2019 roku. Lubuski fragment S3 to środkowy odcinek tego szlaku na terenie Polski. W województwach ościennych zachodniopomorskim i dolnośląskim znaczna część trasy została już udostępniona kierowcom. W zachodniopomorskim prace trwają jeszcze między Szczecinem a Świnoujściem, w realizacji jest obecnie ponad 40 km trasy na odcinkach Brzozowo – Miękowo i Miękowo – Rzęśnica, roboty budowlane na tych odcinkach ruszą wiosną przyszłego roku, a ich zakończenie nastąpi w 2021 roku. W przygotowaniu jest ostatni fragment S3 w województwie Zachodniopomorskim - Świnoujście – Troszyn o długości 33 km.

A2 między Łodzią a Warszawą zyska dodatkowy pas ruchu

W końcu ubiegłego roku ogłoszono przetargi na opracowanie elementów koncepcji programowej wraz z materiałami do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na poszerzenie autostrady A2 na odcinku pomiędzy węzłami Łódź Północ i Konotopa o dodatkowy pas ruchu. Przebudowany zostanie blisko 89-kilometrowy odcinek autostrady, a na poszerzenie wykorzystany zostanie szeroki pas dzielący jaki przewidziano pod ten cel podczas budowy drogi. Generalny pomiar ruchu wykonany w 2015 r. wskazuje, że na odcinku Wiskitki - Grodzisk Maz. natężenie wynosiło 45 tys. pojazdów na dobę, na odcinku pomiędzy Grodziskiem Maz. a Pruszkowem wzrosło osiągając ok. 57 tys. pojazdów na dobę, natomiast na wlocie do Warszawy pomiędzy Pruszkowem a Konotopą liczba pojazdów sięgnęła ok. 75 tys. na dobę. Przeprowadzony w 2017 r. pomiar ruchu na odcinku pomiędzy Wiskitkami a Grodziskiem Maz. wykazał wzrost o 13 tys. pojazdów na dobę w stosunku do danych z 2015 r. Realizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego będzie również powodowała zwiększenie ruchu. Dlatego niezbędne jest przeanalizowanie możliwości poszerzenia autostrady a następnie wybudowanie dodatkowych pasów ruchu. Przetarg na opracowanie elementów koncepcji programowej wraz z materiałami do uzyskania decyzji środowiskowych ogłosiły oddziały GDDKiA w Warszawie i Łodzi które odpowiadają za utrzymanie autostrady A2. W województwie łódzkim termin otwarcia ofert to 29 stycznia, a w województwie mazowieckim przypada na 1 lutego 2019 roku. W obu przetargach czas realizacji to 19 miesięcy od dnia podpisania umowy. Zadaniem wyłonionych w przetargu wykonawców będzie zaprojektowanie dodatkowych pasów ruchu po wewnętrznych stronach obu jezdni istniejącej autostrady A2. Po przebudowie kierowcy jadący od w. Łódź Północ w kierunku Warszawy będą mieli do dyspozycji trzy pasy ruchu, a od węzła Pruszków do Konotopy cztery pasy ruchu.

Ostatni odcinek S19

W grudniu ub.r. GDDKiA podpisała umowę na projekt i budowę ostatniego odcinka drogi ekspresowej S19 na Podkarpaciu, od węzła Kamień do węzła Sokołów Małopolski Północ (dł. ok. 8 km). Oznacza to, że szlak Via Carpatia od Lublina do Sokołowa Małopolskiego o dł. ponad 131 km jest w realizacji. – Via Carpatia jest dla nas priorytetem infrastrukturalnym a dzięki determinacji wielu osób, dla których jest to przedsięwzięcie strategiczne, udaje nam się realizować ten jakże ważny szlak komunikacyjny – podkreślił biorący udział w uroczystości minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk. Odcinek od węzła Kamień (z węzłem) do węzła Sokołów Małopolski Północ (z węzłem) zrealizuje firma Budimex S.A. za kwotę brutto 286 403 716,49 zł brutto w terminie 34 miesięcy. Idea utworzenia szlaku Via Carpatia została zapoczątkowana w 2006 r. w Łańcucie przez ministrów Litwy, Polski, Słowacji i Węgier. Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), wskazuje budowę szlaku jako główny priorytet inwestycyjny. Docelowo Via Carpatia połączy kraje Bałtyckie z resztą Unii Europejskiej oraz jej wschodnimi sąsiadami. Na Podkarpaciu będzie mieć długość 169 km. Cały jej przebieg ma zapewnione finansowanie.

S7 Warszawa-Grójec z unijnym dofinansowaniem

28 grudnia 2018 r. w Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisano kolejną umowę o dofinansowaniu inwestycji realizowanej przez GDDKiA. Unijne dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 trafi na realizację oczekiwanej przez kierowców drogi S7 Warszawa – Grójec. To już 49. projekt z dofinansowaniem unijnym a łączna wartość całkowita tych inwestycji to około 61,8 mld zł. Koszty kwalifikowalne około 36,1 mld zł a wkład unijny to blisko 30,7 mld zł. Podpisana umowa dotyczy odcinka drogi ekspresowej S7 o długości 29,2 km. Wartość inwestycji to ponad 1.455 mln zł. Budowana droga w całości zlokalizowana jest w sieci kompleksowej TEN-T. W ramach inwestycji, podzielonej na trzy odcinki realizacyjne, powstanie sześć węzłów drogowych: Zamienie, Lesznowola, Antoninów, Złotokłos, Tarczyn Północ i Tarczyn Południe. Zbudowane zostaną dwa miejsca obsługi podróżnych. Prace budowlane w terenie ruszą wiosną 2019 roku, a planowany termin oddania do użytkowania kierowcom to wiosna 2021 roku. Nowy wylot z Warszawy w kierunku południowym pozwoli skrócić czas przejazdu na trasie do Radomia i dalej w kierunku Krakowa.

A4 Wrocław-Krzyżowa: rozbudować czy budować w nowym przebiegu?

wanie studium korytarzowego wraz z analizą techniczno–ekonomiczno–logistyczną rozbudowy lub budowy autostrady A4 pomiędzy Wrocławiem i Krzyżową. Zadaniem projektantów będzie przeanalizowanie możliwych wariantów kompleksowych działań, mających na celu poprawę sytuacji w zakresie bezpieczeństwa, przepustowości i funkcjonalności dolnośląskiego odcinka autostrady A4. Termin składania ofert przypada na 22 stycznia 2019 r. Komisja przetargowa po zweryfikowaniu ofert wskaże najkorzystniejszą. Planowany termin podpisania umowy z wykonawcą to druga połowa kwietnia 2019 r. (przy założeniu, że nie będzie odwołań). Wykonawca na realizację dokumentacji będzie miał 270 dni. Przeanalizowane zostaną minimum trzy warianty rozwiązań: Wariant 1 – Rozbudowa istniejącej autostrady A4 w następujący sposób: budowa jednej jezdni (3 pasy ruchu + pas awaryjny) równolegle do istniejącej A4, po wcześniejszej przebudowie węzłów i budowie nowych obiektów inżynierskich, następnie przełożenie ruchu na wybudowaną nitkę, rozbiórka starej nawierzchni i budowa drugiej nitki (3 pasy ruchu + pas awaryjny); Wariant 2 – budowa A4 w nowym korytarzu przebiegającym stroną południową od np. węzła Wrocław Wschód do węzła z istniejącą A4 np. na wysokości Legnicy (z uwzględnieniem budowanej S3) i rozbudowa A4 po śladzie na odc. Legnica – Krzyżowa (zgodnie z wariantem 1); Wariant 3 – budowa A4 w nowym korytarzu przebiegającym stroną południową od np. węzła Wrocław Wschód do węzła Krzyżowa. Autostrada A4 w woj. dolnośląskim to najstarszy odcinek autostradowy w Polsce. Wybudowany został w latach 30. XX wieku. Autostrada A4 na odcinku od Wrocławia do Krzyżowej nie spełnia w pełnym zakresie warunków technicznych przewidzianych dla autostrad. W szczególności nie posiada pasa awaryjnego (pas awaryjny występuje tylko na krótkich odcinkach), a geometria węzłów w wielu przypadkach nie jest dostosowana do standardów autostradowych. Ponadto na autostradzie brakuje miejsc obsługi podróżnych. Z roku na rok wzrasta natężenie ruchu, które momentami dochodzi do 100 tys. pojazdów na dobę. Podczas wypadków, kolizji lub awarii tworzą się wielokilometrowe zatory drogowe. W ostatnich latach GDDKiA podejmowała szereg działań zmierzających do poprawy bezpieczeństwa na dolnośląskim odcinku autostrady A4. Na odcinku od Przylesia (granica z woj. opolskim) do Wrocławia przeprowadzono prace remontowe na prawie 80 km odcinku A4. Natomiast na odcinku od Wrocławia do Krzyżowej, wyremontowanym w latach 2002-2007, na ponad 40 kilometrach autostrady wprowadzono znaki zakazu wyprzedzania przez samochody ciężarowe. Obecnie trwa montaż ogrodzenia, którego celem będzie szczelne wygrodzenie autostrady. Ma to do minimum ograniczyć zdarzenia drogowe z udziałem zwierząt. Autostrada A4 należy do III Paneuropejskiego Korytarza Transportowego sieci TEN-T oraz jest częścią drogi międzynarodowej E40 o długości 8500 km (przebiega przez Belgię, Francję, Niemcy, Polskę, Ukrainę, Rosję i Kazachstan) i E462 na odcinku Mysłowice-Balice.

Przed nami kolejny rekordowy rok?

Obecnie kierowcy mają do dyspozycji 3730,7 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1638,5 km autostrad i 2092,2 km dróg ekspresowych. Jak poinformował Jan Krynicki, rzecznik prasowy GDDKiA, dDo końca 2019 roku planuje się udostępnić niemal pół tysiąca kilometrów nowych dróg. – W 2019 roku planujemy umożliwić kierowcom skorzystanie z nowych, autostradowych kilometrów w ciągu A1 w woj. śląskim i przejadą autostradą z Katowic do Częstochowy – zapowiedział J. Krynicki. – Do końca roku chcemy udostępnić możliwość podróży z Lublina do Warszawy, z wyjątkiem krótkiego odcinka obwodnicy Kołbieli w ciągu drogi ekspresowej S17. Podobnie w woj. zachodniopomorskim, w 2019 roku planujemy otworzyć kolejne fragmenty trasy S6 od drogi ekspresowej S3 (w okolicach Szczecina) do Koszalina. W ciągu najbliższych 12 miesięcy chcemy domknąć również ekspresowe połączenie w ciągu S5 Poznania z Wrocławiem.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.