Wiadomości z rynku

piątek
29 marca 2024

Ciężarówki LNG ruszają na drogi

Biolng euronet będzie wspierać obniżenie emisyjności transportu drogowego
1 lutego 2019

Osiągi i charakterystyka silnika Scania zasilanego gazem są takie, jakich oczekuje się od nowoczesnego silnika wysokoprężnego o tej samej mocy

IVECO Stralis NP 460 - całkowity koszt posiadania niższy nawet o 9% w porównaniu z analogicznym pojazdem z silnikiem Diesla

Po przeprowadzonych testach, firma EPO-Trans Logistic podpisała umowę na dostawę 20 ciągników IVECO Stralis NP 460. Podczas uroczystości obecni byli przedstawiciele stron: Piotr Ozimek - prezes EPO-Trans Logistic, Paweł Ozimek - członek zarządu EPO-Trans Logistic, Daniel Wolszczak - prezes IVECO Poland, Piotr Suwała - direct sales manager IVECO Poland, Artur Wygnański - K.A. manager IVECO Poland, Rafał Kotalewicz - trener IVECO Poland oraz Marcin Chodyniecki z firmy Novatek Polska

20 ciągników IVECO Stralis Natural Power o mocy 460 KM trafiło już do firmy Don Trucking

Na mocy podpisanego kontraktu, 10 ciągników siodłowych Scania zasilanych LNG zostanie dostarczonych do firmy Sachs Trans International Sp. z o.o.

Dostępność skroplonego gazu ziemnego (LNG) jako paliwa rośnie w Europie dzięki rozwijanej infrastrukturze. Jej dalszy rozwój mają przyspieszyć m.in. działania podejmowane przez konsorcjum BioLNG EuroNet, którego częścią są m.in. firmy Iveco, Scania i Shell.
Konsorcjum BioLNG EuroNet ogłosiło zamiar zaangażowania się w dalszy rozwój LNG jako paliwa dla europejskiego transportu drogowego w oparciu o nową infrastrukturę, która powinna zapewnić jego długoterminowy sukces i masowe zastosowanie.
Każdy z podmiotów tworzących konsorcjum – Shell, DISA, Scania, IVECO, CNH Industrial Capital Europe, działająca pod nazwą handlową IVECO Capital oraz Nordsol – podejmie własne działania, dzięki którym na drogi wyjedzie dodatkowe 2 tys. pojazdów ciężarowych napędzanych LNG (skroplonym gazem ziemnym) oraz powstanie 39 nowych stacji LNG i zakład produkcji BioLNG w Holandii. Stacje LNG będą stanowić część ogólnoeuropejskiej sieci i powstaną na terenie Belgii, Francji, Niemiec, Holandii, Polski i Hiszpanii. Zostaną rozmieszczone co 400 km wzdłuż głównych korytarzy sieci drogowych – od Hiszpanii po wschód Polski.
– Rośnie przystępność cenowa LNG jako paliwa dla pojazdów ciężarowych, a tym samym jego znaczenie jako źródła energii w kontekście przyszłego rozwoju sektora transportu – stwierdził wiceprezes Shell Retail István Kapitány. – Shell dąży do zapewnienia klientom większej podaży niskoemisyjnej energii, a nowe stacje detaliczne LNG są ważnym elementem tej układanki. Cieszę się, że w nadchodzących latach nasi europejscy klienci będą mieli do dyspozycji tak istotną sieć stacji.
– Program obejmuje stacje paliw, produkcję biopaliw oraz dopłaty, czyli elementy niezbędne dla klientów perspektywicznie planujących inwestycje w samochody ciężarowe, pomimo dodatkowych kosztów początkowych – powiedział Jonas Nordh, dyrektor spółki Scania ds. zrównoważonych rozwiązań dla transportu. – Dostępność LNG, który zmniejsza emisję CO2 nawet o 20 proc. jest obecnie większa, natomiast biogaz, który redukuje emisję CO2 o ponad 90 proc., będzie w coraz większym stopniu mieszany z gazem ziemnym przy jednoczesnym wzroście produkcji.
Prezes marki IVECO, Pierre Lahutte, wskazał: – Dzięki temu projektowi otwiera się możliwość płynnego przejścia do modelu gospodarki o obiegu zamkniętym, opartym na pozyskiwaniu energii z odpadów. Umożliwia on nawet osiągnięcie ujemnego poziomu emisji gazów cieplarnianych i pochłanianie dwutlenku węgla. Środki projektowe pozwolą nam pomóc naszym klientom w przestawieniu własnych flot na LNG poprzez konkurencyjne plany finansowania i leasingu IVECO Capital, co zwiększy liczbę pojazdów napędzanych gazem ziemnym na europejskich drogach i przyczyni się do budowy zrównoważonej branży transportowej.
Zakład produkcji BioLNG będzie wytwarzać 3 tys. ton rocznie, wykorzystując biogaz pozyskany z odpadów organicznych. Sprzedaż użytkownikom końcowym będzie odbywać się poprzez sieć LNG.
– Uwolnienie możliwości BioLNG oznacza, że skroplony gaz ziemny będzie mógł stać się paliwem przyszłości dla szeroko rozumianego sektora transportu – powiedział Jerom van Roosmalen, partner - założyciel Nordsol. – Dążeniem Nordsol jest zapewnienie powszechnego zastosowania BioLNG jako czystego,bezpiecznego i zaawansowanego paliwa o dużej dostępności i przystępności cenowej. Nasza koncepcja dotycząca BioLNG opiera się na tej właśnie misji. Cieszymy się, że będziemy mieli możliwość realizacji tego rozwoju wspólnie z partnerami z konsorcjum. Ambicją konsorcjum BioLNG EuroNet jest zapewnienie ekspansji LNG jako paliwa dla europejskiego transportu drogowego również w perspektywie długoterminowej.
Są zachęty, rozwija się sprzedaż
Tymczasem producenci ciężarówek dostarczają już coraz większe partie pojazdów zasilanych LNG. To już nie dziwi. Pogląd, że gaz ziemny jest dojrzałym rozwiązaniem dla zrównoważonego transportu podzielają instytucje UE oraz rządy poszczególnych państw członkowskich, które na różne sposoby wspierają rozwijanie tej technologii. Są to między innymi takie inicjatywy jak finansowe zachęty do zakupu efektywnych energetycznie samochodów ciężarowych o niskiej emisji CO2 oraz zwolnienia od stycznia 2019 z opłat drogowych dla samochodów napędzanych skroplonym gazem ziemnym (LNG) w Niemczech, zniesienie akcyzy na LNG i obciążenie oleju napędowego podatkiem na finansowanie rozwoju infrastruktury LNG w Polsce.
Stralisy LNG na europejskie trasy
Już jesienią ub.r. IVECO Poland oficjalnie przekazało 20 ciągników siodłowych Stralis Natural Power o mocy 460 KM zamówionych przez firmę Don Trucking, która uzupełniła swoją dotychczasową flotę pojazdów z silnikami wysokoprężnymi. Pojazdy przeznaczone są do logistyki w całej Europie. Uroczyste przekazanie odbyło się w siedzibie dealera IVECO GIBAS SERVICE CENTER w Pile.
W ramach umowy pakietowej z IVECO Poland, zostanie także wybudowana stacja tankowania gazu LNG w siedzibie firmy Don Trucking w Bydgoszczy. Stacja tankowania zostanie użyczona odbiorcy na pięć lat.
Dostarczone pojazdy zostały wyposażone w podwójne zbiorniki LNG o łącznej pojemności 389 kg (1080 litrów). Moc 460 KM i zasięg do 1600 km mają zapewnić nie tylko odpowiednie osiągi, ale również oszczędność paliwa i obniżenie całkowitego kosztu posiadania pojazdów.
Dariusz Nawrotek, dyrektor zarządzający Don Trucking: - Za naszą decyzją stoi kilka elementów. Po pierwsze, zmienia się klimat wokół transportu, a napędy, które cechuje obniżona emisja gazów wreszcie otrzymują wsparcie od decydentów i zaczynają się przebijać do realiów operacji transportowych. Po drugie, IVECO zaoferowało nam pakiet mający prowadzić nie tylko do przewozów ekologicznych, ale i do opłacalnych. Ekologia i ekonomia w tym przypadku się spotykają. Następnie, widzimy rozwój infrastruktury czyli sieci stacji tankowania. Poza tą stacją, którą stworzymy w Bydgoszczy, planowane są inne, publiczne, jak w Bielanach Wrocławskich i na S1 na Śląsku. Dodatkowo powstają stacje za granicą np. uruchomione stacje w Hamburgu i Berlinie.
Kolejnych 20 ciągników siodłowych Stralis Natural Power o mocy 460 KM zasilanych gazem ziemnym IVECO Poland dostarczy do firmy EPO- -Trans Logistic.
Po przeprowadzonych testach, firma EPO- -Trans Logistic z siedzibą w Tychach, podpisała umowę na dostawę takich ciągników, potwierdzając tym samym swoje przekonanie do technologii oferowanej przez IVECO wykorzystania gazu ziemnego jako paliwa.
Dzięki zastosowanym technologiom i usługom IVECO zapewnia o 15% niższe zużycie paliwa w porównaniu do swojego odpowiednika zasilanego olejem napędowy. Dodatkowo przy cenie gazu ziemnego niższej o 30% od ceny ON całkowita oszczędność na paliwie sięga nawet 40% w porównaniu do analogicznych pojazdów napędzanych silnikami diesla. Do wyjątkowo niskiego całkowitego kosztu posiadania przyczyniają się także długie okresy międzyprzeglądowe. Już w przypadku poprzedniego modelu były one najdłuższe w branży, a teraz ustalono je na aż 90 000 km, co przekłada się na więcej czasu na drodze i niższe koszty serwisowania. Brak skomplikowanego układu oczyszczania spalin, filtrów cząstek stałych czy aktywnej regeneracji również obniża koszty utrzymania Stralisa NP 460. Modułowa oferta zbiorników LNG i CNG spełnia wymagania klientów w różnych rodzajach eksploatacji, zapewniając miejsce dla dodatkowego wyposażenia pojazdu (układ hydrauliczny zasilania naczepy, kompresor do wydmuchu materiałów sypkich czy zasilanie agregatu chłodniczego).
Umowa została podpisana w grudniu 2018 r. Zamówione ciągniki zasilą obecną, liczącą 280 jednostek, flotę pojazdów firmy transportowej. Nowe Stralisy NP będą poruszać się po drogach w krajach Unii Europejskiej oraz Finlandii i Skandynawii. Firma EPO-Trans Logistic posiada wieloletnie doświadczenie i obsługuje firmy z sektora AGD i Automotive, a także DIY, FMCG oraz Fruits.
W ramach umowy pakietowej z IVECO Poland, zostaną także wybudowane dwie stacje tankowania gazu LNG. Jedna w siedzibie firmy EPO- -Trans Logistic w Tychach i kolejna w miejscowości Krzywa. Stacje tankowania zostaną użyczone odbiorcy przez spółkę Novatek Polska na 5 lat i będą dostępne dla innych użytkowników pojazdów LNG.
IVECO Poland dostarczy też do firmy Sachs Trans International 14 ciągników siodłowych Stralis Natural Power o mocy 460 KM zasilanych gazem ziemnym. Umowa została podpisana 15 stycznia 2019 roku w Radlinie w województwie śląskim, gdzie swoją siedzibę ma przewoźnik. Sachs Trans International to rodzinna firma z ponad trzydziestoletnim doświadczeniem na rynku transportowym. Zaczynając od jednej ciężarówki, dziś swój tabor opiera o ponad 300 pojazdów oraz przeszło 20 rodzajów naczep, oferując szeroki zakres usług transportowych i obejmując swoim zasięgiem całą Europę. IVECO Stralis NP 460 LNG dla Sachs Trans International mają zostać dostarczone w wersjach Low Tractor oraz Standard już wiosną 2019 r.
Pierwsze Scanie LNG na Śląsku i na Podlasiu
Pierwsze pojazdy Scania na Śląsku zasilane LNG zostaną dostarczone do firmy Sachs Trans International Sp. z o.o. Na mocy podpisanego kontraktu, 10 ciągników siodłowych Scania zasilanych gazem dołączy do floty przedsiębiorstwa w marcu 2019 r. Pojazdy objęte umową to ciągniki siodłowe Scania R410A4X2NA zasilane LNG do transportu międzynarodowego. To pierwszy kontrakt na pojazdy zasilane ciekłym gazem ziemnym z Ecolution by Scania na Śląsku i pierwsze pojazdy Scania w tej firmie.
– Osiągi i charakterystyka silnika Scania zasilanego gazem są takie, jakich oczekuje się od nowoczesnego silnika wysokoprężnego o tej samej mocy. Ciągniki Scania dla firmy Sachs zostaną wyposażone w 13-litrowe silniki zasilane gazem oraz w zautomatyzowane skrzynie biegów Scania Opticruise. Dla kierowcy oznacza to przede wszystkim płynną i szybką zmianę biegów oraz najwyższy komfort jazdy – komentuje Rafał Dawidczyk, inżynier sprzedaży Scania Polska S.A. Zainteresowanie pojazdami ciężarowymi Scania napędzanymi gazem wzrasta w Europie. Wynika to z rosnącej dostępności paliwa dzięki stale rozwijanej infrastrukturze, korzystnych zmian w przepisach (np. zwolnienie posiadaczy pojazdów na gaz ziemny z niemieckich opłat drogowych) oraz opłacalnego całkowitego kosztu posiadania tego typu pojazdu. Duże znaczenie mają również kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem. Wykorzystując gaz ziemny osiąga się redukcję emisji CO2 na poziomie około 20 proc. Zasięg typowego ciągnika siodłowego zasilanego LNG na równinnym terenie wynosi do 1200 km, a zasięg podwozia do zabudowy wynosi aż do 1600 km.
Sachs Trans International Sp. z o.o. wyspecjalizowała się w transporcie międzynarodowym i ponadgabarytowym. Aktualnie flota przedsiębiorstwa liczy ponad 300 pojazdów ciężarowych; wszystkie spełniają normę Euro 6.
Pojazd Scania R410 zasilany skroplonym gazem ziemnym zostanie dostarczony także do firmy Wojtex Transport Międzynarodowy na przełomie marca i kwietnia br. To pierwsza Scania we flocie tej firmy oraz pierwszy ciągnik Scania zasilany LNG na Podlasiu. Pojazd będzie wykorzystywany do przewozu ładunków na trasie Polska – Hiszpania w zestawie z naczepą chłodnią. Scania R410 LNG zostanie wyposażona w zautomatyzowaną skrzynię biegów Scania Opticruise z retarderem oraz we wszystkie systemy wspomagające prowadzenie pojazdu. Zgodnie z wymaganiami klienta ujętymi w kontrakcie, kabina kierowcy będzie przygotowana do transportu długodystansowego, w tym wyposażona m.in. w dwie lodówki oraz klimatyzację postojową.
– W krótkiej perspektywie skroplony gaz ziemny to najlepsza alternatywa dla oleju napędowego dla firm zajmujących się transportem długodystansowym, którym zależy na stosowaniu zrównoważonych rozwiązań transportowych. Wojtex Transport Międzynarodowy jest doskonałym przykładem przedsiębiorstwa, które inwestuje w rozwiązania przyszłości: efektywne pod względem ekonomicznym i środowiskowym oraz bezpieczne i komfortowe dla kierowcy – komentuje Jacek Dmuchowski, dyrektor Scania Białystok.
Wojtex Transport Międzynarodowy specjalizuje się w przewozach z Polski do Europy Zachodniej i z Europy Zachodniej do Rosji i Białorusi. Dostawcą skroplonego gazu ziemnego dla firmy Wojtex Transport Międzynarodowy będzie BARTER S.A.
Pierwsze trzy z zamówionych 10 ciągników Scania R410 zostaną dostarczone też do firmy Epo-Trans na początku kwietnia 2019 r. To kolejne duże zamówienie na pojazdy tej marki zasilane gazem w oddziale Scania w Gliwicach. Są to ciągniki CR20 H z 13-litrowym silnikiem o mocy 410 KM, zasilanym gazem. Pojazdy zostaną objęte umową obsługowo-naprawczą. Dodatkowo, w ramach podpisanej umowy, kierowcy firmy wezmą udział w szkoleniu prowadzonym przez trenerów Szkoły Jazdy Scania.
– Wykorzystanie pojazdów Scania zasilanych gazem w transporcie pozwala na osiągnięcie idealnej równowagi między niską emisji spalin, mocą i zasięgiem. Nasz nowy, 13-litrowy silnik na gaz doskonale sprawdzi się na długodystansowych trasach. Mamy znakomity produkt oraz rozbudowaną i świetnie wyszkoloną sieć serwisową. Ponadto w ramach oferowanych przez nas rozwiązań udostępniamy naszym klientom systemy pozwalające na monitoring i zdalną diagnostykę floty, co może znacznie poprawić dyspozycyjność i efektywność jej wykorzystania. Tym samym możemy zmniejszyć koszty operacyjne firmy transportowej z korzyścią dla środowiska naturalnego – komentuje Adam Łęczycki, dyrektor oddziału Scania Gliwice.
O projekcie BioLNG EuroNet
• Projekt BioLNG Euronet tworzą główni gracze na europejskim rynku: Shell, DISA, Nordsol, Scania oraz IVECO. Celem partnerów projektu jest wsparcie realizacji unijnego celu ograniczenia emisji CO2 o 60 proc. do roku 2030 poprzez stymulowanie długoterminowej dekarbonizacji ciężkiego transportu drogowego w Europie kontynentalnej.
• Zakład produkcyjny BioLNG, którego budowę zaplanowano w Holandii, będzie przetwarzał biogaz pozyskany z odpadów organicznych w LNG pochodzenia biologicznego (BioLNG). Tym, co decyduje o wyjątkowości oferty Nordsol, jest zastosowanie inteligentnych, innowacyjnych, opatentowanych technologii w połączeniu ze wsparciem finansowym i ustabilizowanym odbiorem BioLNG. Dzięki temu Nordsol może budować i eksploatować własne zakłady BioLNG wspólnie z partnerami produkującymi biogaz w ramach współpracy opartej na solidnych podstawach biznesowych.
• Dwa tysiące nowych pojazdów ciężarowych napędzanych LNG zostanie oddane w leasing użytkownikom końcowym przy wykorzystaniu konkurencyjnych rozwiązań finansowych i przewozowych, które pozwolą ograniczyć koszty. Finansowanie obejmie jedynie dodatkowy koszt pojazdu ciężarowego napędzanego LNG w stosunku do ciężarówki z silnikiem diesla. Średni kwalifikowalny koszt w przeliczeniu na jeden pojazd ciężarowy napędzany LNG ograniczono do maksymalnie 30 tys. euro.
• Gęstość energetyczna BioLNG pozwala pojazdom pokonać większy dystans, co sprawia, że jest to paliwo lepiej odpowiadające zarówno obecnym, jak i przyszłym potrzebom przewoźników. Ze względu na wykorzystanie surowca w postaci przemysłowych odpadów organicznych poziom emisji CO2 będzie znacznie niższy niż w przypadku paliw tradycyjnych. BioLNG ma zasadnicze znaczenie dla realizacji długoterminowego celu dalszego obniżenia emisyjności sektora transportu drogowego w Europie do roku 2030. BioLNG praktycznie eliminuje siarkę oraz zapewnia ograniczenie emisji tlenków azotu i cząstek stałych.
• Na poczet kosztów podjętego zaangażowania finansowego, każdy z członków konsorcjum BioLNG EuroNet otrzyma 20 proc. środków z UE.
• Środki unijne przyznane członkom konsorcjum BioLNG EuroNet objęte są instrumentem „Łącząc Europę” (CEF) dla sektora transportu.
• Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE z dnia 22 października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych ustanawia wspólne ramy dla środków dotyczących rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych w Unii Europejskiej oraz zmniejszenia oddziaływania transportu na środowisko. Określono w niej minimalne wymogi dotyczące rozbudowy infrastruktury paliw alternatywnych, w tym LNG (skroplonego gazu ziemnego) i sprężonego gazu ziemnego (CNG).
• Więcej informacji na temat BioLNG EuroNet na witrynie konsorcjum
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.