Wiadomości z rynku

Autor: ZM
Zdjęcia:
Tygodnik Truck.pl, 2019(1)
z dnia 22.03.2019

Cudzym wozicie, swego nie macie

Posiadacie naczepy wtedy, kiedy ich używacie

– Największą popularnością w wynajmie cieszą się naczepy firany, ale rośnie zainteresowanie także pojazdami specjalistycznymi

Tomasz Milecki (TIP Trailer Services): – Klienci oczekują, że odciążymy ich od obowiązków związanych z utrzymaniem floty w ruchu oraz będziemy ich wsparciem 24h w przypadku awarii na terenie całej Europy

Arkadiusz Pawlak (PEMA): Szczególnym okresem popytu na naczepy są zawsze ostatnie miesiące roku, listopad i grudzień, kiedy występuje szczyt przewozów związany ze świętami

Ilona Kącka (DBK Rental): – Tendencją jest rozpoczynanie przygody z wynajmem pojazdów od krótkich terminów, które w większości przypadków przeradzają się w długoterminowe umowy najmu

DBK Rental wraz z naczepami oferuje klientom ciągniki i inne typy pojazdów wraz z pełną ofertą TOTAL Care, czyli m.in. ubezpieczenia i usługi naprawcze

Rośnie popularność wynajmu naczep w Polsce. Coraz większa jest oferta takich pojazdów i coraz większe przekonanie użytkowników do „okresowego posiadania” sprzętu, w który mnie muszą inwestować na stałe. Klientami firm wynajmujących są głównie przewoźnicy działający w transporcie międzynarodowym, ale pojawia się coraz więcej kontraktów nietypowych, np. naczepy do przewozu mleka czy paliw.
Według przedstawicieli firm zajmujących się wynajmem naczep, jedną z podstawowych korzyści najmu pojazdów ciężarowych jest pełna mobilność. W profesjonalnych sieciach wynajmu zapewnia ją nowa i sprawna flota obsługiwana w sieci serwisów wysokiej jakości, w całym kraju, a u potentatów – w całej Europie, objęta dodatkowo obsługą awarii oraz szkód. To przekłada się na terminowość dostaw oraz lepsze wykorzystanie floty, a co za tym idzie, większe dochody z transportu. Zaletą jest też skupienie się przedsiębiorstwa na działalności transportowo-logistycznej, bez konieczności angażowania kapitału, także ludzkiego, jak również czasu na czynności, w których to inni są ekspertami. Pozwala to zwiększyć efektywność i konkurencyjność. Ponadto najem nie obciąża bilansu najemcy, ponieważ koszty amortyzacyjne ponosi wynajmujący. Istotna jest także pełna przejrzystość i przewidywalność kosztów. Wybór pełnego zakresu serwisu pozwala uniknąć niespodziewanych kosztów w trakcie obowiązywania umowy, gdyż wszelkie ewentualne wydatki związane z utrzymaniem pojazdu zawarte są w stałej racie miesięcznej. – Zauważamy wzrost zainteresowania ofertą wynajmu naczep w Polsce – powiedziała nam Ilona Kącka, Product Manager DBK Rental. – Taka tendencja ma miejsce z kilku powodów – klienci odnawiają flotę, co ma bezpośrednie przełożenie na ich wizerunek. 3-4-letnia flota wygląda profesjonalnie i buduje odpowiednią reputację przewoźnika. Zależy im na dostępności naczep, aby móc w 100% realizować zlecenia i wywiązywać się z kontraktów. W ich przypadku wynajem to również pewność kosztów, które ponoszą w związku z utrzymaniem floty. W dobie ciągłego wzrostu opłat – drogowych, ubezpieczeń, kosztów serwisowych, etc. – chcą mieć pewne i stałe koszty z tym związane. Jednocześnie dążą do oszczędności, np. przy kosztach własnych dotyczących serwisu. – Klienci oczekują, że odciążymy ich od obowiązków związanych z utrzymaniem floty w ruchu oraz będziemy ich wsparciem 24h w przypadku awarii na terenie całej Europy – zauważył Tomasz Milecki, Country Sales Manager w TIP Trailer Services. – W dużych przedsiębiorstwach transportowych menedżerowie flot to zwykle byli mechanicy. Ze względu na telematykę, oprogramowanie logistyczne i inne technologie stające się integralną częścią biznesu logistycznego, rola zewnętrznego dostawcy wynajmu i utrzymania floty staje się coraz bardziej istotna ze względu na przesunięcie odpowiedzialności za zakup oraz utrzymanie floty poza biuro klienta. Firmy z małą flotą mogą kontynuować działalność bez pełnoetatowego menedżera flot. Mogą wybrać pracownika do przejęcia odpowiedzialności za obowiązki handlowe oraz spedycyjne, które zostały opisane powyżej i zlecić pozostałą ich część firmom zewnętrznym.

Z pewnego źródła

Pojazdy do wynajmu w wiodących firmach są pozyskiwane od markowych producentów, zazwyczaj jako nowe. – Naszymi partnerami biznesowymi są wiodący, sprawdzeni producenci naczep – zapewniła przedstawicielka DBK Rental. – Wśród nich znajdują się firmy, których autoryzacje posiadamy w Grupie DBK. Nasze marki własne to Koegel oraz Kaessbohrer, dzięki czemu wraz z produktem oferujemy naszym klientom pełen zakres usług takich jak dostęp autoryzowanej sieci serwisowej, oryginalnych części zamiennych. Stale rozwijamy nasze portfolio produktowe, aby zaoferować większy wybór przewoźnikom. Co dzieje się z naczepami wycofywanymi z parku wynajmu? Według I. Kąckiej, w 95% przypadków okres eksploatacji to około trzech lat, natomiast zdarzają się również takie umowy, zarówno przy wynajmie naczep standardowych jak i specjalistycznych, nietypowych lub na życzenie klienta, gdzie okres najmu to ponad 36 miesięcy. Po zakończeniu eksploatacji istnieje możliwość odkupu przez klienta lub pojazdy trafiają do sprzedaży w ramach Grupy DBK.

Okresowe spiętrzenia

Według Arkadiusz Pawlaka, szefa działa technicznego z firmy PEMA Polska, szczególnym okresem popytu na naczepy są zawsze ostatnie miesiące roku, listopad i grudzień, kiedy występuje szczyt przewozów związany ze świętami. Przewóz paczek wzrasta wówczas nawet 3-4-krotnie. Najbardziej pożądane do ich przewozu są furgony. Ten świąteczny sezon przewozowy rośnie z roku na rok. Oczywistym jest, że firmy przewozowe, kurierskie, nie potrzebują tych naczep w takiej ilości w ciągu całego roku. Dla nich właśnie oferta najem jest optymalnym rozwiązaniem. – W okresach przedświątecznych pojawia się więcej zapytań, szczególnie dotyczących wynajmu krótkoterminowego na takie produkty jak firany, chłodnie, boxy/furgony, w zasadzie wszystko czym można przewieźć dodatkowe zlecenia – potwierdziła I. Kącka z DBK Rental. – Patrząc kwartalnie, to obserwujemy wzmożony ruch w Q4 i przed wiosną na przełomie Q1/Q2. Jak ujawnił A. Pawlak, PEMA zakupuje do parku wynajmu nowe pojazdy i po okresie eksploatacji około 3-4 lat odprzedaje je. Cieszą się sporym powodzeniem na rynku wtórnym, ponieważ nabywcy mają świadomość, że były objęte opieką autoryzowanych serwisów, zadbane. We flocie wynajmu PEMA prym wiodą naczepy Schmitz (najczęściej chłodnie), Krone (firanki) i Koegel (firanki), a także Feldbinder (silosy). Nie ma tu monopolu, są też pojazdy innych marek.

Zindywidualizowana oferta

Jak stwierdził Tomasz Milecki, Country Sales Manager w firmie TIP Trailer Services Poland Sp. z o.o. główne korzyści dla klientów wynikające z wynajmu długoterminowego naczep to indywidualna długość kontraktu, indywidualna specyfikacja jednostki, pełen serwis naczep, brak inwestycji własnego kapitału oraz stała rata miesięczna – bez ukrytych kosztów. – Wynajem naczep jest potężnym i elastycznym rozwiązaniem – powiedział nam T. Milecki. – Zakup własnych naczep jest dużą inwestycją, może się znacząco odbić na zestawieniu bilansowym firmy klienta. Zamiast tego, wynajem w TIP umożliwia dostęp do najlepszych naczep i najnowszych technologii bez wysokich kosztów początkowych i kosztów utrzymania. Klienci decydujący się na wynajem naczep z TIP Trailer Services mogą korzystać z preferencyjnych warunków wynajmu w ramach umów leasingu operacyjnego, w celu zwiększania lub zmniejszania liczby naczep w zależności od zmian na rynku. W ramach wynajmu naczep, TIP przejmuje na siebie cały ciężar zapewnienia usług serwisowych i zarządzania naprawami. Podczas gdy my dbamy o finansowanie, doradztwo, serwis i naprawę wynajętych naczep, klient może skupić się na obsłudze swoich klientów oraz dostawach na czas. Flota pojazdów DBK Rental to ponad 2800 pojazdów z różnych segmentów – w tym znaczna część to naczepy, a wśród nich głównie naczepy firanki marek Koegel oraz Kaessbohrer, chłodnie Schmitz i Krone. – Jedną z nowości w naszej ofercie stanowi marka Kaessbohrer – powiedziała Ilona Kącka z DBK Rental. – Jesteśmy w stanie wynająć każdy rodzaj naczepy oraz przygotować zakres oferty dostosowany do potrzeb klienta. Nie bazujemy jedynie na standardach, rozszerzyliśmy ofertę o naczepy specjalistyczne, zapewniając klientom szeroki wachlarz produktów, czyniąc ofertę jeszcze bardziej atrakcyjną. Wraz z naczepami oferujemy klientom ciągniki i inne typy pojazdów wraz z pełną ofertą TOTAL Care Grupy DBK, czyli m.in. ubezpieczenia, pojazdy używane, usługi naprawcze, dzięki czemu klient może być kompleksowo obsłużony przez jednego dostawcę.

Firanki na topie

– Klienci najchętniej wynajmują naczepy firany, z zastosowaniem w transporcie międzynarodowym – powiedziała Ilona Kącka, Product Manager DBK Rental. – Stawiamy na najem na okres trzech lat - jest to optymalny czas zachowania profesjonalnego wizerunku, pełnej sprawności oraz uniknięcia ryzyka przestojów naczep u klientów. Jest to też preferowany okres, który często regulują własne kontrakty klienta. Często klienci zaczynają od wynajmu na krótki okres z kilku względów. Jednym z nich jest optymalizacja kosztów - chcą sprawdzić swoich partnerów i zlecenia pod kątem opłacalności i bezpieczeństwa kontraktu. Kolejny to zapoznanie się z usługą – oferujemy krótkie terminy, aby klienci mogli poznać naszą usługę, jej zakres, zbudować relację. Finalnie większość z nich decyduje się na wynajem długoterminowy. Obserwujemy wzrost zainteresowania wynajmem naczep specjalistycznych – często jest to związane z chęcią uniknięcia ryzyka przy utracie wartości sprzętu, który nie należy do najtańszych, jak również nieprzewidzianych kosztów. Coraz częściej wynajmujemy naczepy cysterny do przewozu chemii, produktów spożywczych, np. mleko. Sprzęt specjalistyczny wynajmujemy na dłuższe okresy (5 lat), zachowując atrakcyjne stawki. W związku z ożywieniem na rynku budowlanym, otrzymujemy coraz więcej zapytań o wynajem wywrotek. Nasza oferta charakteryzuje się dużą elastycznością – możemy ją dostosować pod klienta i jego potrzeby.

Permanentna dyspozycyjność

Jak zapewniła nasza rozmówczyni z DBK Rental, firma wynajmująca nie może sobie pozwolić na nieplanowane awarie, uszkodzenia, niesprawne pojazdy. – Dlatego dokładamy wszelkich starań, aby dbać o wizerunek nasz oraz klienta – dodała I. Kącka. – Serwisując naczepy we własnej, rozbudowanej sieci serwisowej, mamy kontrolę nad stanem technicznym i wizualnym naczep i możemy na bieżąco reagować. Nasi klienci otrzymują jasny przekaz o zasadach wynajmu i zwrotu pojazdów ciężarowych i naczep oparty o przewodnik zwrotu, dzięki czemu dbają o sprzęt i mają pełną wiedzę, z czym wiąże się zwrot naczepy z uszkodzeniami. Najemca jest zobowiązany do przekazywania w odpowiednim czasie informacji o ewentualnych uszkodzeniach i usterkach do dedykowanego działu serwisu DBK Rental, aby nie doprowadzić do niesprawności, przestojów czy większych uszkodzeń. Po otrzymaniu zgłoszenia organizujemy wszystkie działania, koordynujemy naprawę, a jeśli zaistnieje taka potrzeba, dostarczamy naczepy zastępcze. Oczywiście wszelkie kwestie organizacyjne zostają po naszej stronie, klient nie musi koordynować jakichkolwiek napraw w ramach kontraktu, co jest dla niego niekwestionowaną korzyścią. Klienci zauważają i doceniają fakt, że dostarczamy im sprawdzony sprzęt, dbamy o świeżość floty, nienaganny stan techniczny. Nasi doradcy dbają o dobór odpowiedniego sprzętu i utrzymanie go w należytym stanie. Przykładowo konkurencja oferuje niekiedy stary sprzęt, mający do 5-7 lat, w skrajnych przypadkach nawet 10 letni, a u nas w DBK Rental 95% sprzętu jest utylizowane po 36 miesiącach. Nasza dbałość o flotę przekłada się na wizerunek klienta i rozwój jego biznesu. Często dzięki naszej opcji wynajmu klienci decydują się na dodatkowe zlecenia, zmieniają kierunki, ponieważ zapewniamy możliwość wynajmu sprzętu od ręki, jednocześnie oferując kompleksowe rozwiązania i usługi jako Grupa DBK. Żaden dostawca nie ma tak szerokiej oferty wynajmu naczep dostępnych niemalże od ręki. *** Według naszych rozmówców ich klienci coraz rzadziej deklarują chęć do posiadania własnego sprzętu czy leasingu jako formy finansowania i dostrzegają korzyści płynące z wynajmu. Ilona Kącka zwróciła uwagę, że poniekąd idą oni za trendami i kierują się opinią innych przewoźników, którzy spróbowali wynajmu w swoich firmach i zachwalają to rozwiązanie. – Tendencją jest rozpoczynanie przygody z wynajmem pojazdów od krótkich terminów, które w większości przypadków przeradzają się w długoterminowe umowy najmu – uzupełniła I. Kącka. – Powoli odchodzi się od zakupu sprzętu specjalistycznego, klienci skłaniają się ku opcji wynajmu, aby ograniczyć ryzyko posiadania tak drogiego sprzętu i optymalizują koszty w swoich przedsiębiorstwach. U naszych klientów obserwujemy dynamiczny rozwój biznesu – nowe kierunki i zlecenia, których podejmują się za sprawą elastyczności wynajmu.