Wiadomości z rynku

Autor: ZM
Zdjęcia:
Auto Market Truck, 2019(1)
z dnia 2019-06-14

Zamienniki kupowane z głową

Często dorównują oryginalnym częściom zamiennym

Części oryginalne Volvo i Renault zamontowane w ASO są objęte 2-letnią gwarancją obowiązującą w całej Europie

Bartosz Kucharski współwłaściciel Truck BP: – Jeśli chodzi o zamienniki to szukamy tych najlepszych, drogą selekcji

Sprzedawca w Truck BP często wyjaśnia, że firma proponuje wybrane, wyselekcjonowane i sprawdzone produkty klasy premium

Lusterka należą do najczęściej wymienianych części, jako elementy narażone na uszkodzenia. W Truck BP oferują znacznie tańsze od oryginałów zamienniki

Haldex oferuje pełen zakres ekonomicznych części zamiennych „dopasowanych” do wieku pojazdu; strategia obejmuje trzy linie produktowe: Haldex, Grau oraz Reman

ProVia ma w ofercie ponad 160 pozycji części zamiennych w ramach 21 oddzielnych linii produktów stworzonych specjalnie na potrzeby rynku wtórnego

Philippe Colpron (WABCO, Fleet Solutions Global): – W ramach marek ProVia, Reman oraz oryginalnych części wyposażenia WABCO oferujemy trzy gamy wysokiej jakości produktów z różnymi specyfikacjami, odpowiadającymi różnym wymaganiom flot

Dobór części w serwisie Nijhof-Wassink „pod numer ramy” gwarantuje 100-procentowe jej dopasowanie do danego wariantu pojazdu

Z jakich części zamiennych korzystać przy naprawach pojazdów ciężarowych – oryginalnych, polecanych przez producentów takich samochodów, czy tańszych zamienników? Nie ma jednej dobrej odpowiedzi. Często zamienniki dorównują jakością tzw. oryginałom i ich rozsądny wybór może przynieść spore oszczędności, przy zachowaniu pełnych walorów eksploatacyjnych pojazdów.
Jednak, żeby nie okazało się, jak w przysłowiu o stryjku, który zamienił siekierkę na kijek, warto zachować ostrożność przy wyborze takich elementów pojazdów, aby uniknąć kupowania tanich podróbek o niskiej jakości trwałości. Symbolicznym przykładem zamiennika, który ratuje kieszeń posiadacza ciężarówki przy częstych wymianach, może być prawe lusterko, które naturalnie jest „podatne” na uszkodzenia. – Niektórzy kierowcy potrafią uszkodzić je co miesiąc – mówi Bartosz Kucharski, współwłaściciel firmy Truck BP, oferującej części do pojazdów ciężarowych. – Właściciele takich pojazdów nie pozwolą sobie na wydawanie dużych pieniędzy na oryginały i zazwyczaj kupują zamienniki. Przyzwoite kompletne prawe lusterko do Scanii, ustawiane elektrycznie, jako zamiennik kosztuje 350-400 zł, tymczasem używane oryginalne 800 zł, a nowe oryginalne 1.570 zł. Jeśli taka wymiana przytrafia się częściej to zamiennik jest najlepszy.

Wyselekcjonowane zamienniki

W ofercie TRUCK BP znajduje się bogaty wybór części do ciężarówek DAF i Scania. Firma posiada w sprzedaży zarówno części nowe, jak i używane, oryginalne oraz zamienniki, do takich ciężarówek jak Scania 124 (Scania 4), 144, 114, 94, Scania R, (380, 400, 420, 440, 500), DAF XF 105 (euro 5), XF 106 (euro 6), XF 95, CF 85. Główny nurt sprzedaży stanowią części oryginalne używane, ale nie brakuje też nowych zamienników, zwłaszcza takich jak elementy plastikowe, światła, lusterka i niektóre części mechaniczne silników, skrzyń biegów i dyferencjałów. – Jeśli chodzi o zamienniki to szukamy tych najlepszych, drogą selekcji – zapewnia Bartosz Kucharski, współwłaściciel Truck BP. – Po prostu kupujemy części i oceniamy je mając je już na miejscu, bo inaczej nie jesteśmy w stanie tego zrobić. Albo jakiś producent jest polecony przez kogoś, albo jego produkty są przetestowane na „żywym organizmie”. Jak nie sprawdzały się u użytkowników to rezygnowaliśmy z nich i wybieraliśmy inne, aż do skutku. To są lata doświadczeń. Większości dostępnych na rynku części plastikowych, takich jak zderzaki, nadkola, błotniki, owiewki nie można niestety polecić do użytku, nie proponujemy ich nabywcom. O ich niskiej jakości można się przekonać zwłaszcza zimą, na mrozie, kiedy pękają, mimo że w momencie kupna wyglądają nawet nieźle, także w dotyku i strukturze są bardzo zbliżone. Zmieniają się też odcienie kolorów pod wpływem zmieniającej się temperatury i czynników atmosferycznych. Na przykład Scania cały dół ma w kolorze szarym i to nie są elementy malowane, lecz kolor jest w strukturze tworzywa, z którego są wykonane. Jeśli wstawi się tam jeden element i on zmieni barwę to od razu to widać, rzuca się w oczy, że odbiega od reszty. W ogóle nie jest łatwo dobrać nawet już jako nowy takli element, żeby pasował do całości. Na początku naszej działalności zamówiliśmy cały kontener części z Chin. Tam były lampy, błotniki i inne, takie części, których, wydawało nam się, tamtejsi producenci nie są w stanie zepsuć. Okazało się, że lampy nie świeciły tak jak powinny, odbłyski były zupełnie nie w tym kolorze, w którym powinny być, później okazało się, że plastiki nie trzymają koloru, a co najgorsze, kiedy przechowywaliśmy je w nieogrzewanym magazynie, zimą pękały nam w rękach! To pokazuje, jak trzeba uważać, od kogo się zamawia takie części. Przykładem mogą być też części elektryczne, jak sterowniki, np. do otwierania szyb, czy te na kierownicy do multimediów i komputera, Jeśli chodzi o Scanie i DAF-a nie trafiliśmy na dobre zamienniki tych ostatnich. Zawsze się okazywało, że coś w nich nie działa, że nie są do końca dobrze zrobione, choć bywają wykonane niemal identycznie jak oryginały, przynajmniej z wyglądu. Jest wiele firm, które nam dostarczały różne zamienniki i po pewnym czasie okazywało się, że jakość była kiepska i trzeba było rezygnować i szukać innych. Są jednak firmy, także chińskie, które oferują zamienniki sprawdzone, wysokiej jakości. – Doszliśmy do tego metodą prób i błędów, ale dziś oferujemy zamienniki z grupy premium – dodaje nasz rozmówca. – Przykładem może być chińska firma QTC, także chiński producent Tank D, czy włoski Covind. Doszło do tego, że pojawiły się już podróbki części produkowanych np. przez Tank D, co w pewnym sensie świadczy o wysokiej jakości produktów tej marki. Niekiedy trudno jest dociec, skąd dokładnie pochodzą dane części, elementy, bo firma może być znana z Europy, ale fizycznie produkcja odbywa się w Chinach. Bywa też na odwrót, że turecka firma dostarcza nam produkty z fabryki w Niemczech. Nie ma wielu dobrych producentów części z tworzyw, bo to jest kwestia wysokich kosztów. Trzeba mieć odpowiednie wtryskarki i formy, które kosztują nawet kilkaset tysięcy euro. Nie każdy producent chce tak ryzykować i inwestować. Z prostymi elementami zazwyczaj nie ma kłopotu, ale z bardziej skomplikowanymi, jak na przykład przednia atrapa ciężarówki to już bywa różnie. Jakość produkcji, precyzja wykonania, ma też znaczenie w momencie montażu takich części. Zdarzało się, że taka atrapa wizualnie wyglądała bardzo dobrze, ale nie pasowały mocowania. Niekiedy trzeba było dowiercać nowe otwory. Na pewno zamienniki są znacznie tańsze. Według Bartosza Kucharskiego w porównaniu z oryginałami to jest połowa, a niekiedy nawet 1/3, czy 1/4 ceny. Im lepszy zamiennik, tym ta różnica jest mniejsza, ale wówczas wiemy, że ten produkt jest prawie taki tak oryginał. Niejednokrotnie są to produkty z tych samych fabryk, tylko bez logo danej marki pojazdu. Czy na zamienniki producenci dają gwarancję? – Tak, wszystko zależy od tego, kto je sprowadza – zapewnia B. Kucharski. – Zazwyczaj nasi dostawcy oferują gwarancję do pół roku, ale nie przypominam sobie, żeby ktoś musiał z niej korzystać. Truck BP sprzedaje też zamienniki części mechanicznych, jak np. wałki rozrządu. – W przypadku Scanii chodliwym towarem są wałki do silników Euro 4 i Euro 5 – ujawnia B. Kucharski. – Mamy cały czas tego samego dostawcę, firmę z Turcji, ale części są produkowane w Niemczech. Jak nas zapewniają, w tym samym zakładzie, który produkuje wałki oryginalne do Scanii. Mieliśmy taką sytuację, że dostaliśmy partię wałków, które były wizualnie inaczej wykonane. Zawsze te wałki mają jakieś przetłoczenia, cechy charakterystyczne, które nie wpływają na ich pracę, ale niektórzy klienci widząc, że są nieco inne, rezygnowali z zakupów. Czyli niekiedy kupuje się „oczami”. Nieważne, że to ten sam materiał, takie samo wykonanie… Musimy nieraz przekonywać nabywców, że części pochodzą z wiarygodnego źródła. W ofercie Truck BP znajdujemy też koła zębate do skrzyń biegów i do dyferencjałów, produkowane przez włoskie firmy Euroricambi i C.E.I. Według przedstawiciela firmy są to zamienniki wysokiej jakości, z których Truck BP korzysta też sam, regenerując skrzynie. Użytkownicy takich skrzyń nie zgłaszają żadnych reklamacji. Truck BP oferuje też lampy w postaci zamienników. – Lampy zamienniki np. do Scanii powstają w zakładach, które produkują części oryginalne – mówi Bartosz Kucharski. – Przykładem mogą być produkty Hella, które nie mają logo Scanii, ale są dokładnie takie same, także jakościowo. Mamy też lampy firmy TBM, które też możemy zaliczyć do tych z wyższej półki. – Opieramy się głównie na sprzedaży internetowej i wysyłce tego samego dnia, kiedy zostaje złożone zamówienie – dodaje nasz rozmówca. – Często jest tak, że klienci rozmawiają ze sprzedawcą przez telefon i słysząc słowo zamiennik mówią, że nie chcą, bo kiedyś gdzieś kupili zamiennik i nie sprawdził się. Sprzedawca musi wyjaśniać wtedy, że proponujemy wybrane, wyselekcjonowane przez nas i sprawdzone przez innych klientów produkty klasy premium, które nie odbiegają od oryginałów. Kiedy taki klient zostanie przekonany i wyda mniej pieniędzy na zakup, a potem jest zadowolony z użytkowania, to przy następnym zakupie już nie ma problemu i decyduje się na takie zamienniki. Według właściciela Truck BP w przypadku nowych pojazdów, w okresie gwarancji, rękojmi, ich posiadacze kupują elementy oryginalne, później zazwyczaj decydują się na zamienniki. Są też tacy, którzy nawet do starszych pojazdów wybierają oryginały, choćby używane. Takie mają przekonanie. Często z oferty zamienników kupowane są elementy zewnętrzne, plastikowe, wymieniane po kolizjach. Rzadko się zdarza, że kolor zamiennika, czy jego odcień, jest taki sam jak elementów oryginalnych, więc wymienia się cały dół, gdzie zderzak składa się z pięciu czy sześciu elementów. Wtedy nabywca bierze np. wszystkie te elementy oryginalne używane, albo wszystkie jako zamienniki, żeby tworzyły jednolitą całość. Według naszego rozmówcy części oryginalne będą coraz droższe, tak więc porządne zamienniki, o zbliżonych parametrach, jakości, będą się cieszyły coraz większym popytem.

Ważne jest źródło pochodzenia części

Marka Haldex to synonim innowacyjnych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa i dynamiki dla globalnej branży pojazdów użytkowych. Haldex to nie tylko tzw. rynek pierwszego wyposażenia (OEM), ale również rynek części zamiennych (AM). – Nasze doświadczenie na globalnym rynku już dawno pozwoliło nam dostrzec, że wraz z wiekiem pojazdu zmienia się zapotrzebowanie na części zamienne – mówi Mirosław Peciak, Haldex Aftermarket Manager, Central Europe . – Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom Haldex oferuje pełen zakres ekonomicznych, bezpiecznych i zarazem dobrej jakości części zamiennych „dopasowanych” do wieku pojazdu. Nasza strategia obejmuje trzy linie produktowe: Haldex, Grau oraz Reman. Haldex to produkty najwyższej specyfikacji technicznej, Grau to „stara” marka znana w branży systemów hamulcowych reaktywowana przez firmę Haldex, żeby tworzyć ofertę produktów o dobrej jakości, nieco innej specyfikacji technicznej i, co za tym idzie, w cenie odpowiadającej oczekiwaniom posiadaczy nieco starszych pojazdów. Marka Reman z kolei to oferta produktów regenerowanych dla najstarszych pojazdów. Rynek tzw. alternatywnych części zamiennych w Europie różni się w zależności od regionu. Jest to związane z wiekiem taboru transportowego, co z kolei jest pochodną wielkości danej gospodarki w sensie ekonomicznym i zasobności portfela firm transportowych. – W krajach naszego regionu, czyli w tzw. Europie Środkowej zapotrzebowanie na tańsze części zamienne jest większe niż w krajach Europy Zachodniej z uwagi na wyższy średni wiek pojazdów – kontynuuje Mirosław Peciak. – Jeśli dodamy do tego fakt, że ok 33% europejskiego taboru pojazdów użytkowych zarejestrowane jest w tej części Europy, możemy sobie łatwo wyobrazić, że alternatywne części zamienne to bardzo ważna część strategii produktowej wielu graczy tzw. aftermarketu; zaczynając od marek znanych z pierwszego wyposażenia jak na przykład Haldex, poprzez dostawców znanych tylko z części zamiennych, a kończąc na dystrybutorach tychże części, czyli dużych hurtowniach motoryzacyjnych. Alternatywne części możemy znaleźć właściwie we wszystkich grupach produktów, niektóre z nich mają jednak zdecydowanie większy wpływ na bezpieczeństwo niż inne. Do takich z całą pewnością należą elementy układów hamulcowych, w których Haldex specjalizuje się już ponad 100 lat. – Wszystkie produkty stanowiące ofertę marki Grau spełniają nie tylko wymogi europejskich certyfikacji, ale również wymogi naszych własnych rygorystycznych standardów jakościowych i są zgodnie z nimi testowane – dodaje M. Peciak. – Na pytanie, czy stosowanie produktów alternatywnych we wszystkich systemach w pojazdach użytkowych jest bezpieczne, można odpowiedzieć, że tak. Właściwym jest pytanie o to kto, jakie standardy i jakie doświadczenie stoją za daną marką? Klient stosujący alternatywne części zamienne oczekuje na nie takiej samej gwarancji i tego samego poziomu obsługi posprzedażnej jak na części tzw. oryginalne, czyli stosowane w pierwszym wyposażeniu. Czy wszyscy są w stanie to zapewnić? Pewnie nie, gdyż wymaga to wieloletniego doświadczenia, produktowego „know-how”, europejskiej sieci serwisowej i wsparcia technicznego nie tylko w kraju sprzedaży danej części, ale oczywiście wszędzie tam, gdzie pojazd pojedzie. Tzw. zamienniki o niesprawdzonej reputacji mogą być problematyczne nie tylko podczas szeroko pojętej obsługi posprzedażnej, okazując się tylko pozorną oszczędnością mogą doprowadzić np. do większych uszkodzeń w pojeździe lub nawet do niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Wypełniają lukę pomiędzy tanimi i oryginalnymi

Firma WABCO, światowy lider wśród dostawców układów hamulcowych oraz innych zaawansowanych technologii zwiększających bezpieczeństwo, wydajność i łączność pojazdów użytkowych, utworzyła w 2016 roku markę ProVia, oferującą w przystępnej cenie (tzw. budżetowe) części zamienne do układów hamowania samochodów użytkowych. Pro- Via posiada w ofercie ponad 160 pozycji części zamiennych w ramach 21 oddzielnych linii produktów stworzonych specjalnie na potrzeby rynku wtórnego. Szeroka gama produktów ProVia z serii „bez dodatków” (koncepcja „no frills”) obejmuje wszystkie najważniejsze pneumatyczne części zamienne do hamulców do samochodów ciężarowych stosowane przez wiodących producentów oryginalnego sprzętu (OEM), zapewniając ponad 1300 odniesień do części OEM. W 2018 r. ProVia rozszerzyła swoje portfolio produktów, dodając do niego siedem nowych linii produktów, w tym zawory zwalniające hamulec przyczepy, siłowniki dwumembranowe do hamulców sprężynowych i zawory 4-obwodowe. – Wspieramy floty i przewoźników z całego świata, oferując im szeroki wachlarz rozwiązań, takich jak zaawansowane systemy wspomagające kierowcę (ADAS), zaawansowane układy hamowania, kontrola stabilności, zawieszenia, przekładnie automatyczne, systemy zarządzania flotą (FMS), czy też aerodynamika przyczepy – mówi Philippe Colpron, wiceprezes WABCO i lider biznesowy Fleet Solutions Global. – Pragniemy wspierać naszych klientów w dążeniu do poprawy bezpieczeństwa, wydajności i łączności pojazdów po zakupie. Dlatego też oferujemy na rynku wtórnym szeroką gamę zaawansowanych rozwiązań dla flot pojazdów użytkowych oraz związanego z nimi ekosystemu. Obejmuje to dostarczanie części używanych, ekonomiczną markę ProVia, zestawy naprawcze, rozwiązania dla warsztatów, rozwiązania telematyczne, a nawet Akademię WABCO, w ramach której oferujemy profesjonalne szkolenia i coaching dla wsparcia rynku samochodów użytkowych. Producenci ciężarówek wciąż uważają, że najlepszym pod względem jakości i trwałości rozwiązaniem dla ich pojazdów są części oryginalne. W jakich sytuacjach można w ciężarówkach wykorzystywać części zamienne, a kiedy lepiej jest używać oryginalnych? – Jeśli planuje się używać pojazdu przez cały okres jego żywotności, to oczywiście oryginalne części zapewnią najczęściej najlepszy zwrot z inwestycji – mówi Philippe Colpron. – Jednak na nich możliwości się nie kończą. W WABCO rozumiemy, że klienci zawsze chcą mieć jakąś alternatywę. Dlatego też w naszej ofercie posiadamy nie tylko części oryginalne, ale też używane, jak również całą gamę przystępnych cenowo części zamiennych ProVia. W ramach marek ProVia, Reman oraz oryginalnych części wyposażenia WABCO oferujemy trzy gamy wysokiej jakości produktów z różnymi specyfikacjami, odpowiadającymi różnym wymaganiom flot. Jeśli użytkownik zamierza korzystać z pojazdu przez cały okres jego żywotności, to zaleca się korzystanie z części oryginalnych. Alternatywnym rozwiązaniem jest firma WABCO Reman Solutions, zapewniająca efektywne kosztowo i przyjazne dla środowiska usługi regeneracji części elektronicznych, hydraulicznych i mechatronicznych oraz konwencjonalne produkty mechaniczne z gwarancją jakości i w bardzo dobrym stanie. Jednak nie każdy produkt można zregenerować. WABCO pomaga wypełnić tę lukę poprzez gamę produktów ProVia. Części ProVia są dla przewoźników atrakcyjną możliwością, pozwalającą na maksymalizację zwrotu z inwestycji poprzez wydłużenie okresu generowania dochodu oraz przez poprawę bezpieczeństwa starszych pojazdów użytkowych. Pomaga to wypełnić lukę pomiędzy tanimi częściami – często gorszymi pod względem jakości i niezawodności – a dużymi inwestycjami związanymi z wysokiej jakości częściami zamiennymi dla samochodów ciężarowych, autobusów i przyczep. To prawdziwy „must-have” dla klientów, którzy nie mogą lub nie chcą płacić za oryginalne części zamienne, jednocześnie nie chcąc rezygnować z bezpieczeństwa i niezawodności. – WABCO stale rozwija również rozwiązania zwane „retrofits” – dodaje P. Colpron. – Są to części, które operatorzy floty mogą dopasowywać do istniejących pojazdów, aby ulepszyć ich efektywność, działalność operacyjną oraz zarządzanie ładunkami. Na przykład system kontroli ciśnienia w oponach WABCO OptiTireTM może być dopasowywany do opon pojazdu, a jeśli zostanie podłączony do narzędzia do zarządzania flotą FMS, które również można dostosowywać, to system będzie wysyłał informacje do back office. Managerowie floty mogą więc zdalnie kontrolować optymalne ciśnienie w oponach w każdej chwili, zapobiegając zwiększonym oporom toczenia wynikającym z niedopompowanych opon. Dodanie informacji o temperaturze pozwala na szybsze wykrycie spadku ciśnienia w oponach, co poprawia konserwację i czas działania pojazdu. Kolejnym przykładem są aerodynamiczne panele boczne WABCO, takie jak seria OptiFlowTM, która pomagają zwiększyć ogólną wydajność pojazdu oraz ograniczyć zużycie paliwa przy wysokich prędkościach nawet o pięć procent. Dzięki tym produktom starsze pojazdy mogą stawać się bardziej produktywne, bezpieczne i ekologiczne, przynosząc przewoźnikom dodatkową wartość.

Asortyment rośnie

Jednym z czołowych graczy na rynku części zamiennych w Polsce jest firma MARTEX. Aktualna oferta handlowa to asortyment blisko 400 renomowanych producentów i dostawców z dostępnością około 75 tysięcy referencji m.in. do samochodów ciężarowych, naczep, przyczep i autobusów. Główna siedziba firmy znajduje się w Rybniku, gdzie mieszczą się m.in. działy zakupów, eksportu, sprzedaży hurtowej, logistyki i transportu. W oddziałach handlowych, znajdujących się w 27 polskich miastach, zlokalizowane są magazyny oraz działy sprzedażowe. Przedsiębiorstwo posiada magazyn centralny w Dąbrowie Górniczej o powierzchni ponad 20 tysięcy m2. Zautomatyzowany proces magazynowania gwarantuje szybką i sprawną realizację zamówień klientów. Wszystkie procesy logistyczne poddawane są szczegółowej kontroli ilościowej i jakościowej przed wysyłką do oddziałów i klientów hurtowych. Wdrożony zintegrowany system zarządzania jakością ISO jest gwarancją zapewnienia wysokiej jakości oferowanych produktów, optymalizacji procesów, ciągłego doskonalenia procesu zarządzania firmą oraz obsługi posprzedażnej na wysokim poziomie. Firma Martex oferuje pełny asortyment części do ciężarówek m.in. marek Mercedes, Volvo czy MAN. Sprzedaje także części autobusowe oraz akcesoria do naczep. Bogata jest oferta części silnikowych i skrzyń biegów, a także wyposażenia warsztatowego. Ponadto w asortymencie oddziałów znajdziemy m.in. amortyzatory, układy wydechowe, sprzęgi, siodła i resory, elementy zawieszenia, filtry, akumulatory, kosmetyki i chemię warsztatową, narzędzia, oleje i smary, opony, akcesoria do ciężarówek i wiele innych. W styczniu sieć sprzedaży MARTEX powiększyła się o oddział Piaseczno zlokalizowany przy ul. Technicznej. W Tarnowie przy ul. Braci Saków zostało oddane do użytku biuro handlowe, które wkrótce zostanie przekształcone w oddział Martex. Ostatnio oferta firmy została wzbogacona o asortyment kilku nowych dostawców, są to: AVA – chłodnice do samochodów ciężarowych; MASTER POWER – turbosprężarki, FIRENZA – opony do samochodów ciężarowych; DEPO – oświetlenie do samochodów ciężarowych i autobusów, LOTOS – oferta olejów silnikowych do samochodów ciężarowych; DAKEN – skrzynie narzędziowe.

Warto zachować ostrożność

Decydując się na zamienniki warto jednak zachować rozsądek i ostrożność, co sugeruje przedstawiciel spółki Nijhof-Wassink. Nijhof-Wassink Sp. z o.o., należąca do holenderskiej Nijhof-Wassink Group, specjalizuje się w logistyce, transporcie i magazynowaniu towarów sypkich luzem oraz płynów. Przedsiębiorstwo jest również dealerem samochodów ciężarowych marek Volvo i Renault Trucks, o szeroko rozwiniętej bazie serwisowej w Polsce. – Oczywiście jako dealer promujemy oryginalne części Volvo czy Renault – mówi Grzegorz Pudło, dyrektor obsługi posprzedażnej w Nijhof-Wassink Sp. z o.o. – Mają one kilka zalet. Z całą pewnością cechują się najwyższą jakością w porównaniu do zamienników. Dobór części w serwisie „pod numer ramy” gwarantuje 100-procentowe dopasowanie części do danego wariantu pojazdu. Warto zwrócić uwagę na to, że części oryginalne podlegają regularnym modyfikacjom jakościowym, producent stale poprawia produkt na podstawie doświadczeń z eksploatacji. Częstą sytuacją jest, że dana część jest wycofywana i zastępowana nową z nowym numerem katalogowym. W zamiennikach nikt na to nie patrzy, jak część „pasuje” to wystarczy. W przypadku awarii, gdy części są zamontowana w serwisie Volvo i Renault, gwarancja obejmuje nie tylko koszt samej części, lecz także jej wymiany w sieci serwisowej w całej Europie. Części oryginalne Volvo i Renault zamontowane w ASO są objęte 2-letnią gwarancją obowiązującą w całej Europie. Ponadto samochód naprawiany z użyciem oryginalnych części zachowuje wyższą wartość przy odsprzedaży Jak informuje G. Pudło, Volvo i Renault prowadzą wiele promocji, obniżając ceny części oryginalnych do poziomu cen dobrych zamienników. Ostatnia promocja dotyczy listy kilkudziesięciu popularnych numerów katalogowych dostępnych od ręki w sieci serwisów Nijhof Wassink. Stałym elementem oferty są tak zwane „HIT-y cenowe” - to lista kilkuset części zamiennych Volvo i Renault o bardzo atrakcyjnych cenach Warto zainteresować się też ofertami sezonowymi. „Akcja Lato” w Volvo Trucks i Renault Trucks obejmuje naprawy i obsługę klimatyzacji, wymiany filtrów kabinowych, osuszaczy powietrza czy wycieraczek w promocyjnych cenach. „Akcja Zima” w Volvo Trucks i Renault Trucks to zwyczajowo atrakcyjna obniżka cen na akumulatory czy ogrzewania parkingowe. W okresie zimy 2018/2019 hitem były akumulatory żelowe Volvo. Według naszego rozmówcy z Nijhof-Wassink trzeba bardzo zwracać uwagę na jakość zamienników. Bardzo dobre zamienniki niewiele odbiegają ceną od oryginału. Te tańsze zwykle mają znacznie niższą jakość i trwałość, często nie pasują, co dotyczy szczególnie części blacharskich. – Używanie tanich zamienników części odpowiedzialnych za bezawaryjną jazdę w przypadku samochodów ciężarowych jest bardzo ryzykowne – ostrzega Grzegorz Pudło. – Usunięcie awarii takiego pojazdu w trasie za granicą to z reguły koszt idący w tysiące euro. Przedstawiciel Nijhof-Wassink zwraca uwagę, że w przypadku części odpowiedzialnych za bezpieczeństwo istotną sprawą jest spełnianie wymogów homologacji. Dlatego takie części jak reflektory, lampy, części układu hamulcowego i kierowniczego, elementy systemów wspomagających bezpieczeństwo jazdy, części odpowiedzialne za emisję spalin, elementy tachografów rejestrujących jazdę, zbiorniki paliwa, szyby powinny mieć wszystkie niezbędne certyfikaty i być zgodne z homologacją pojazdu. – Zastosowanie części niezgodnych z homologacją może skończyć się utratą dowodu rejestracyjnego, odholowaniem pojazdu i wielotysięcznym mandatem. Szczególnie dotkliwe kary są za granicą – dodaje G. Pudło.

Optymizm w branży

Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych obawia się rosnącej roli internetowych platform e-commerce z Dalekiego Wschodu. Według niego dziś już bez problemu można kupić tam dowolną część do samochodu. Bez ceł, bez podatków, bez jakiejkolwiek kontroli jakości… Produkty te już dziś zaczynają zalewać nasz rynek, a polskie sklepy z moto- -częściami, w tym także internetowe, zaczynają mieć problemy. Po prostu wiele z nich nie wytrzymuje konkurencji. Jednak 89 proc. dystrybutorów oraz 84 proc. producentów części motoryzacyjnych, zrzeszonych w stowarzyszeniu spodziewa się wzrostu przychodów w 2019 roku. Połowa z tych dystrybutorów planuje wzrosty większe niż 10 proc. W przypadku producentów tak optymistyczne prognozy wskazuje 25 proc. firm, przy czym są nawet i tacy producenci (10 proc.), którzy spodziewają się bardziej spektakularnych wzrostów przekraczających 20 proc. Takie są wyniki głosowania przedstawicieli branży podczas niedawnego kongresu, imprezy zorganizowanej przez stowarzyszenie. – Wartość produkcji części motoryzacyjnych w Polsce wynosi 84,3 miliarda złotych i systematycznie rośnie. To potężna, a tym samym niezwykle istotna część naszej gospodarki. To wszystko pokazuje potencjał naszej branży i daje dobre perspektywy na przyszłość – podsumowuje Alfred Franke.