Wiadomości z rynku

poniedziałek
29 kwietnia 2024

Co z tym mytem w Republice Czeskiej?

Rozmowa z Patrykiem Krajewskim, Country Managerem na Polskę w W.A.G. Payment Solutions a.s.
1 listopada 2019

 

 

 

W rozmowie z przedstawicielem W.A.G. Payment Solutions omówimy nowe Truck Parki Eurowag na terytorium Polski oraz to jak ważna jest rejestracja w nowym mycie czeskim.

Miło nam Cię gościć, Patryku. Na początek, czy możesz powiedzieć nam jak liczna jest sieć akceptacyjna Eurowag w Polsce?

- Jeśli mowa o sieci akceptacyjnej, nie skupiałbym się jedynie na Polsce i rynku lokalnym, ponieważ naszym klientom zależy na sieci na całą Europę. Na dzień dzisiejszy mamy ponad 10.000 stacji w grupowej sieci akceptacyjnej od Hiszpanii po Azerbejdżan, w tym 800 stacji w Polsce. Co ważne, poza stacjami partnerskimi, z którymi współpracujemy w oparciu o różne modele biznesowe, posiadamy własną sieć 17 Truck Parków w lokacjach kluczowych z punktu widzenia naszych klientów.

Czy planujecie ją rozwijać? Jak wielu klientów obsługujecie w Polsce?

- W celu zaspokojenia oczekiwań klientów stale pracujemy nad powiększaniem sieci akceptacyjnej, chcemy towarzyszyć im dokądkolwiek pojadą. Polski oddział Eurowag przekroczył już 3000 klientów, a liczba ta w dalszym ciągu rośnie dość szybko.

Czy posiadacie Truck Parki w Polsce? Jeżeli tak, to gdzie? Czy planujecie dalszą ekspansję?

- Tak, wkrótce otworzymy dwa nowe Truck Parki Eurowag na terytorium Polski. Pierwszy w Kudowie, w pobliżu granicy z Republiką Czeską, który będzie kluczowy dla kierowców podróżujących przez centralną Europę, oraz drugi w Pruszczu Gdańskim. Dostępne tam będą stacje samoobsługowe przeznaczone wyłącznie dla posiadaczy kart Eurowag. Obie stacje zostaną wyposażone w pompy umożliwiające szybkie tankowanie diesla oraz AdBlue. Ta lokalizacja będzie strategiczna dla klientów podróżujących do krajów skandynawskich oraz firm zajmujących się transportem międzynarodowym z siedzibą w tym regionie.

Wiemy że Republika Czeska planuje znaczące zmiany w ramach myta czeskiego. Czy możesz nam o tym powiedzieć coś więcej?

- Tak, wprowadzone zostaną znaczące zmiany w mycie czeskim. Przede wszystkim wybrany został nowy operator. Po drugie, zmieni się technologia, z której korzysta system. Jest to ważna informacja dla właścicieli firm logistycznych i przewozowych oraz operatorów posiadających i zarządzających pojazdami powyżej 3,5 t w Republice Czeskiej oraz przejeżdżających przez ten kraj. Zmiana będzie również zauważalna dla kierowców.

Jak obecnie funkcjonuje system myta w Republice Czeskiej?

- Obecnie płatnościami za przejazdy zajmuje się firma Kapsch, która obsługuje bramki na autostradach, drogach szybkiego ruchu oraz drogach pierwszej klasy. Wszystkie pojazdy powyżej 3,5 t muszą być zarejestrowane w systemie opłat, co wiąże się z posiadaniem jednostki pokładowej (OBU), która komunikuje się z bramkami poprzez fale elektromagnetyczne. Płatność następuje zatem drogą elektroniczną i działa w systemie pre-pay, gdzie opłata składana jest przed wjechaniem na drogę płatną lub post-pay, rozliczana fakturą. Opłaty można dokonać kartą paliwową, na przykład kartą Eurowag lub standardową kartą płatniczą.

Kiedy możemy się spodziewać wprowadzenia nowego systemu w życie?

- Przewidujemy że będzie to 1 grudnia 2019 roku, ale ta data może ulec zmianie.

Wspomniałeś, że system czekają zmiany. Jakich zmian mogą spodziewać się przewoźnicy?

- Największą różnicą będzie podstawowa zasada działania systemu. W przeciwieństwie do systemu dotychczasowego, nowy będzie korzystał z GNSS do bezpośredniej komunikacji z OBU, czyniąc bramki zbędnymi. Dzięki temu znacznie ułatwiony będzie proces powiększania sieci dróg płatnych, ponieważ budowa kolejnych bramek nie będzie już konieczna. Obecnie planuje się powiększenie sieci o 900 km. Zmiana ta sprawi, że infrastruktura będzie lepiej przygotowana na przyszły rozwój. Kolejną wielką zmianą jest operator. Wszyscy przewoźnicy muszą zmienić dotychczasowych operatorów, co jest dużym obciążeniem administracyjnym.

Czy zmiana operatora oraz systemu będzie wiązała się z kosztami dla przewoźników?

- Z pewnością największą inwestycją będzie depozyt za nowe OBU. Po zwrocie starych urządzeń zwrócony zostanie depozyt za nie, po czym trzeba będzie wnieść opłaty za nowe.

Ile kosztuje OBU?

- Za OBU nie trzeba płacić, ale jest konieczność wniesienia opłaty za depozyt. Obecnie wynosi on 1550 CZK (około 60 €), lecz za nowe jednostki będzie to około 2500 CZK (blisko 100 €). Zatem jeśli klient zwróci dotychczasowe OBU i zamówi nowe, depozyt będzie większy o jakieś 40 €.

Wspomniałeś o zmianach administracyjnych, które będą musiały przejść firmy. Czego przewoźnicy będą potrzebować, aby przenieść się lub zarejestrować?

- Każda firma musi zostać zarejestrowana w systemie. Co więcej, zarejestrowany musi zostać każdy pojazd w firmie, co naturalnie wymaga certyfikatu MOT. W niektórych przypadkach będzie również wymagany certyfikat CEMT. Cały proces może stać się czasochłonny w przypadku jakichkolwiek problemów.

To rzeczywiście wygląda na duże wyzwanie administracyjne!

- Nie wolno nie doceniać procesu rejestracji myta.

Jaką rolę w tym procesie gra Eurowag?

- Eurowag jest czeską firmą oferującą karty paliwowe, zwroty podatku, usługi zarządzania flotą, a co w tym kontekście najważniejsze, opłaty drogowe. Jesteśmy jednym z największych usługodawców w całej Europie z ponad 25-letnią historią. Jak już wspomniałem, Eurowag jest czeską firmą, zatem naturalnie posiada obszerną wiedzę o rynku lokalnym oraz bardzo dobre relacje z firmami naliczającymi opłaty. Jesteśmy w stanie zaoferować prosty i efektywny system opłat drogowych, co stawia nas w niezwykle komfortowej pozycji.

Co zatem proponuje Eurowag?

- Eurowag jest pierwszą firmą, która uruchomiła możliwość pre-rejestracji w nowym systemie. Dla przewoźników oznacza to możliwość rezerwacji OBU już w tej chwili oraz szanse na uniknięcie przyszłych problemów. Eurowag podjął się rozwiązania zadań administracyjnych w imieniu przewoźników, włącznie z wyrejestrowaniem starego OBU i nową rejestracją. Jesteśmy dumni z wprowadzenia tak jednolitego i wydajnego procesu dla naszych klientów. Wyeliminowaliśmy czas oczekiwania dla przewoźników oraz dla kierowców. Usługi te skierowane są do obecnych klientów, a także oferujemy je każdemu w Republice Czeskiej lub za granicą, kto jest chętny zarejestrować się w nowym systemie.

Jak przewoźnik może zarejestrować się w czeskim systemie opłat drogowych oferowanym przez Eurowag?

- Proces jest bardzo prosty. Zapraszamy wszystkich zainteresowanych na naszą stronę www.eurowag.com i wypełnienie formularza rejestracji. Po tym nastąpi kontakt ze strony Obsługi Klienta w celu przekazania niezbędnych informacji. Mogą też sami skontaktować się z Obsługą Klienta.

Dziękuję za dogłębny opis systemu opłat.

- Raz jeszcze dziękuję za zaproszenie!
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.