Wiadomości z rynku

poniedziałek
20 maja 2024

Planowana procedura celna we Francji po Brexicie

Chcą zapobiec paraliżowi w Eurotunelu i portach
1 listopada 2019

Terminal portowy w Calais. Władze francuskie zmieniają przepisy, chcąc uniknąć zatorów w takich miejscach po twardym Brexicie

Rząd francuski przygotował nową procedurę celną, aby przyspieszyć przejazd samochodów ciężarowych i ograniczyć poważne skutki gospodarcze, techniczne oraz zatory w Eurotunelu i portach m.in. Calais lub Dunkierce. Nowa procedura celna została utworzona na wypadek bezumownego wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Z tego powodu ambasada Francji w Hiszpanii zorganizowała w poniedziałek, 23 września br., konferencję techniczną, podczas której został przedstawiony tzw. inteligentny system graniczny. Celem nowego systemu celnego jest utrzymanie płynności tranzytu, zapewnienie wypełnienia obowiązków prawnych oraz ułatwienie wymiany informacji między podmiotami gospodarczymi, przedsiębiorstwami żeglugowymi, zarządcą Eurotunelu i organami celnymi. Cały proces opiera się na dopełnieniu formalności celnych przed załadunkiem poprzez nadanie kodu kreskowego związanego z pojazdem oraz dokumentacją tranzytową. Proces tranzytowy będzie przebiegał w czterech głównych etapach: 1. Przygotowanie towarów przez importera/eksportera, który przekaże operatorowi wszystkie informacje niezbędne do zgłoszenia celnego (zgłoszenie tranzytowe lub zgłoszenie wstępne). 2. Działanie zgłaszającego, który będzie odpowiedzialny za sporządzenie zgłoszenia (w tranzycie lub przewidywanego). 3. Wysyłka towaru przez nadawcę, który będzie odpowiedzialny za przekazanie deklaracji. 4. Przedstawienie dokumentacji przez przewoźnika. Na tym etapie organy celne, pomimo przypisania kodu kreskowego do tablicy rejestracyjnej, zwrócą się do kierowcy o oświadczenie dotyczące kilku konkretnych kwestii: czy jest to transport z ładunkiem, czy też pusty, czy przewozi towary podlegające kontroli sanitarnej lub fitosanitarnej, czy przewozi produkty rybołówstwa, czy też przewozi na podstawie karnetu TIR/ATA. Po wjeździe ciężarówki do Eurotunelu lub na prom, ekrany pokładowe zidentyfikują tablice rejestracyjne i kody, przypisując im konkretny kolor, w zależności od ważności dokumentów tranzytowych: a) zielony - dla przewozów realizowanych w tranzycie oraz tych, w których nastąpiła prawidłowa walidacja deklaracji celnej b) pomarańczowy – dla przewozów, w których zajdzie potrzeba przeprowadzenia kontroli sanitarnych, fitosanitarnych, itp. – Nowa procedura celna będzie obowiązywać w przypadku bezumownego wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Nałoży ona dodatkowe obowiązki na nadawców, odbiorców i przewoźników, ale ograniczy czas odpraw celnych w Eurotunelu oraz portach. Niemniej nie są jeszcze znane działania władz brytyjskich, dlatego nie można aktualnie przewidzieć, jakie będą opóźnienia i zatory podczas przekraczania granicy – komentuje Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP. Więcej informacji dostępnych jest na francuskiej stronie https://www. douane.gouv.fr Pomocne również mogą okazać się poradniki dot. Brexitu, przygotowane przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii oraz Ministerstwo Finansów– Jak przygotować się do Brexitu oraz dot. procedury celnej po Brexicie.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.