Wiadomości z rynku

poniedziałek
6 maja 2024

Czas na zimowy ekwipunek

Jakie opny, łańcuchy i akumulatory na zimę?
15 listopada 2019

Łańcuchy z rodziny pewag starmove najczęściej będą stanowiły wyposażenie pojazdów odśnieżających, pojazdów pożarniczych, a także innych np. municypalnych, pracujących w trudnych warunkach terenowych

Podczas prezentacji opon Bridgestone Duravis R002 na Torze Modlin można było zaobserwować, jak łatwo jest utrzymać tor jazdy ciągnika po przejeździe przez tzw. szarpak na płycie poślizgowej

Janusz Krupa (Goodyear): – W większości przypadków do działania w zimowych warunkach drogowych wystarczające będą opony z certyfikacją M+S oraz 3PMSF

Bridgestone Duravis R002 na oś kierowaną zapewnia najwyższą w klasie przyczepność na mokrej nawierzchni (klasa A)

Opona Bridgestone Duravis R002 gwarantuje żywotność zwiększoną o 45% w porównaniu do jej poprzednich modeli

Janusz Długiński (Bridgestone): – Opony Duravis R002 mają oznaczenia 3PMSF i M+S i na dzień dzisiejszy spełniają wszystkie regulacje i przepisy dotyczące użytkowaniu opon ciężarowych w okresie zimowym, nawet te najbardziej wymagające, pochodzące z krajów skandynawskich

Continental zwraca uwagę na optymalną przyczepność podczas hamowania w przypadku opon naczepowych Scandinavia HTW 2

Wszystkie opony Continental dla transportu publicznego, regionalnego i dalekobieżnego mają zimową homologację (3PMSF); na zdjęciu Scandinavia

Opony Goodyear FUELMAX GEN-2 opracowano z myślą o przewozach międzyregionalnych i dalekobieżnych

Opony Goodyear KMAX GEN-2 polecane są dla flot regionalnych

Adam Kossakowski (Michelin): – Na polskich drogach w większości wystarczą opony z gam Michelin X LINE czy X MULTI, do ekstremalnych zimowych warunków posiadamy w ofercie oponę typowo zimową, na przykład X MULTI WINTER T

Przykład opony uniwersalnej – Michelin X MULTI Z

Marek Ormaniec (Pewag): – Łańcuchy produkowane w Austrii są atestowane i nie będą budzić wątpliwości w trakcie kontroli

Łańcuchy pewag starmove są o 20% lżejsze od poprzednich, porównywalnych modeli łańcuchów pewag, osiągają do 30% większą żywotność w podstawowej wersji i aż do 70% większą żywotność w wersji F (na zdjęciu)

Ryszard Wasyłyk (Jenox Akumulatory): – Akumulator Jenox SRP stworzony został z myślą o samochodach ciężarowych i autobusach pracujących na krótkich odcinkach, które często są uruchamiane, a ich specyfika pracy wiąże się z dużym zapotrzebowaniem na energię

W przypadku akumulatorów do aut ciężarowych i specjalistycznych oferta Jenox Akumulatory w ostatnich latach poszerzyła się m.in. o akumulatory serii Jenox SHD

Zima to wymagający czas dla branży transportowej. O tej porze roku na drodze liczą się nie tylko umiejętności kierowców, ale też odpowiednie wyposażenie pojazdów. Opony zimowe, łańcuchy, dobre akumulatory, łopata czy worek z piaskiem zwiększają ich szanse w starciu z mrozem, śniegiem i oblodzeniem.
Na rynku obecnie mamy spory wybór opon z oznaczeniem M+S, a także 3PMSF. Jak zwraca uwagę Adam Kossakowski, manager marketingu operacyjnego Michelin, oznakowanie M+S jest oznakowaniem stosowanym na podstawie oświadczenia producenta w oparciu o wewnętrzne kryteria nieobjęte testami. Oznakowanie 3PMSF jest oznakowaniem certyfikacyjnym przyznawanym na podstawie testów przeprowadzonych w warunkach zimowych zgodnie z wymogami regulaminu nr 117 (UNECE R117). Wyniki testów są wymierne i mogą być porównywane między sobą. 3PMSF jest jedynym prawdziwym kryterium pomiaru skuteczności opon w warunkach zimowych. Przedstawiciele firmy Goodyear radzą, iż opony przede wszystkim powinny być dostosowane do warunków drogowych panujących w regionie, w którym głównie działa przedsiębiorstwo, ale także spełniać wymagania lokalnych przepisów, a te ulegają zmianom. Poszukując opon zimowych do pojazdów użytkowych warto zwracać uwagę nie tylko na oznaczenia na ścianie bocznej, ale także na inne cechy konstrukcyjne. Ani oznaczenie M+S, ani symbol 3PMSF nie daje pełnych informacji o ogumieniu, tym bardziej że symbol trzech szczytów górskich i płatka śniegu znajduje się nie tylko na oponach zimowych, ale także na niektórych modelach całorocznych spełniających określone, minimalne wymagania przyczepności na śniegu. Dlatego poszukując typowego ogumienia zimowego warto zwracać uwagę także na inne cechy konstrukcyjne, jak np. rzeźba i mieszanka bieżnika oraz użyte technologie. Jak wyjaśnia Paweł Zakrzewski, Area Sales Manager, Continental Opony Polska, typowe opony zimowe do pojazdów ciężarowych muszą spełniać określone wymagania i przejść odpowiednie testy. Pod uwagę brana jest nie tylko dopasowana do warunków rzeźba bieżnika, ale też skład oraz twardość mieszanki gumowej, które mają zapewnić wysoki poziom trakcji nawet na mokrej i zaśnieżonej lub oblodzonej nawierzchni. Według przedstawiciela Continental ogumienie z oznaczeniem M+S to takie, które ma sobie radzić z błotem i śniegiem. Bardziej dostosowane do jazdy w trudnych warunkach zimowych są opony z oznaczeniem trzech szczytów górskich z płatkiem śniegu. Mają one specjalnie opracowaną mieszankę gumową, która nie traci swoich parametrów przy ujemnych temperaturach, oraz bieżnik, który pozwala utrzymać dobrą trakcję na śniegu i skrócić drogę hamowania na śliskiej nawierzchni. Opony, aby mogły być oznaczone symbolem alpejskim muszą przejść specjalny test praktyczny w warunkach zimowych sprawdzający m.in. hamowanie i trakcję na ośnieżonej nawierzchni. W celu zapewnienia optymalnej przyczepności i bezpieczeństwa podczas jazdy w warunkach zimowych Continental zaleca montaż opon zimowych na wszystkich osiach pojazdów ciężarowych i autobusów. Jak wykazały testy porównawcze, pozwala to skrócić drogę hamowania na śniegu przy prędkości 50 km/h o blisko 10 metrów. Zima potrafi zaskoczyć kierowcę niemal w każdym zakątku Europy. Brak odpowiedniego wyposażenia może nie tylko utrudnić, ale wręcz uniemożliwić kontynuowanie jazdy. Jak dodaje Paweł Zakrzewski, osobną kwestią są regulacje prawne dotyczące zimowego wyposażenia ciężarówki obowiązujące w poszczególnych krajach. Przepisy określają m.in. obowiązek i terminy stosowania opon zimowych, wymagane homologacje czy dopuszczalną głębokość bieżnika. Opony zimowe na pewno powinny mieć pojazdy poruszające się po krajach nordyckich, czyli Norwegii, Szwecji, Finlandii z wyjątkiem Danii, gdzie podobnie jak w Polsce nie ma sprecyzowanych wytycznych oraz państwach bałtyckich: Litwie, Łotwie i Estonii. Bez opon zimowych lepiej nie wyjeżdżać też na drogi m.in. w Czechach, Austrii i Słowacji oraz większości państw bałkańskich. Choć we wszystkich tych krajach samochody ciężarowe powinny być wyposażone w opony zimowe, to występują pewne różnice dotyczące terminów obowiązywania zimówek, jak również tego, na których osiach mają być założone. Na przykład w Norwegii obowiązkowe jest stosowanie opon zimowych na wszystkich pozycjach osi w okresie od 15 listopada do 31 marca, natomiast w Austrii od 1 listopada do 15 kwietnia pojazdy ciężarowe muszą mieć przynajmniej na jednej osi napędowej opony z oznaczeniem co najmniej M+S (błoto i śnieg). Warto sprawdzić, jakie są wytyczne poszczególnych krajów w zakresie zimowego wyposażenia pojazdów ciężarowych, ponieważ brak odpowiedniego ekwipunku może spowodować odmowę zgody na wjazd do kraju lub wydanie zakazu prowadzenia pojazdu. – Decydując się na zakup modeli całorocznych warto szukać takich, które są oznaczone symbolem trzech szczytów górskich i płatka śniegu – radzi Janusz Krupa, menadżer marketingu opon użytkowych w Goodyear Dunlop Tires Polska. – Typowe opony zimowe mają mniejszościowy udział w rynku ogumienia dla pojazdów użytkowych w Europie. Ich nabywcami są najczęściej operatorzy flot, którzy realizują zlecenia np. w Skandynawii lub Rosji, a także poruszający się w regionach alpejskich. Natomiast w większości przypadków do działania w zimowych warunkach drogowych wystarczające będą opony z certyfikacją M+S oraz 3PMSF. Wybór ogumienia, według J. Krupy, zależy w dużej mierze od regionu, w którym głównie działa dany operator flotowy oraz przepisów drogowych obowiązujących w poszczególnych krajach – w Europie są mocno zróżnicowane. Niedostosowanie się do wymogów prawa może oznaczać grzywnę i/lub zatrzymanie auta na policyjnym parkingu. Warto też pamiętać, że w państwach, w których wprowadzono regulacje dotyczące opon zimowych, zwykle zaczynają one obowiązywać w wyznaczonych terminach lub gdy wystąpią określone warunki atmosferyczne. Obecnie najwcześniejsza data, od której obowiązują przepisy zimowe to 1 listopada, lecz nagłe opady śniegu lub oblodzenia mogą pojawiać się już znacznie wcześniej – szczególnie w regionach górzystych lub najbardziej na północ wysuniętych częściach Europy. Ponadto niektóre kraje określają także minimalną głębokość bieżnika, jaka jest wymagana do jazdy w zimowych warunkach i co ciekawe, może ona być inna niż standardowa minimalna głębokość bieżnika. W rezultacie, wraz ze zbliżającym się zimowym sezonem, zarządzanie oponami nabiera szczególnego znaczenia. Przedstawiciel Goodyear Dunlop Tires Polska przypomina o ważnej zmianie legislacyjnej w niemieckich przepisach, która zacznie obowiązywać 1 lipca 2020 roku. Nakłada ona obowiązek stosowania opon zimowych w pojazdach ciężarowych pracujących na terenie Niemiec również na osiach prowadzących. W chwili obecnej wymóg ten dotyczy tylko opon na osiach napędowych. Zatem, kupując ogumienie na osie prowadzące już dziś warto sięgnąć po produkty z symbolem 3PMSF. Takie oznaczenie posiadają opony na oś prowadzącą z Grupy Goodyear.

Uniwersalne o większej żywotności

Firma Bridgestone wprowadziła na rynek ultra wytrzymałe, uniwersalne opony Duravis R002. Nowy produkt ma umożliwić flotom obniżenie kosztów eksploatacji w wyniku redukcji kosztu przejechanego kilometra, dzięki trwałości i zoptymalizowanej wydajności paliwowej. Ponadto nowe opony zapewniają bardzo dobrą przyczepność na mokrej nawierzchni. Opona Duravis R002 gwarantuje żywotność zwiększoną o 45% w porównaniu do jej poprzednich modeli, a koszt przejechanego kilometra zmniejszył się o 15% w stosunku do poprzedniego modelu (średnia opon na oś kierowaną, napędową i naczepową). Oszczędności poczyniono nie tylko w zakresie kosztów, ale także emisji CO2 - nowe opony zapewniają zoptymalizowaną wydajność paliwową dzięki kombinacji B-C-B w osiach kierowanych, napędowych i naczepowych. Przyczepność na mokrej nawierzchni dla osi kierującej poprawiono o 9,17% w porównaniu z oponami poprzedniej generacji (w porównaniu R-STEER 001 poprzedniej generacji i modelu DURAVIS R-STEER 002, w rozmiarze 315/80R22.5). Duravis R002 to wielofunkcyjne opony dla wszystkich rodzajów flotowych pojazdów ciężarowych, mające szeroki zakres zastosowań, od jazdy po drogach regionalnych po autostrady. Zapewniają - według producenta - najwyższą w klasie przyczepność na mokrej nawierzchni i wydajność przez cały rok, dzięki najwyżej klasie A w zakresie przyczepności opon na oś kierowaną na mokrej nawierzchni. To pierwsza opona do zastosowań regionalnych, która uzyskała taką wartość (rozmiar: 315/80R22.5). Ponadto są dostosowane do jazdy w warunkach zimowych, o czym świadczą oznaczenia opon 3PSFM i M+S na osiach kierowanych, napędowych i naczepowych. Konstruując nowe opony, aby zminimalizować ich zużycie, zastosowano wzory bieżnika o niskim współczynniku odkształcania. W ogumieniu na oś skrętną ciasny bieżnik i lamele trójwymiarowe zaprojektowano z myślą o dynamicznym pokonywaniu zakrętów. Na osi napędowej technologia Low Energy Pattern ogranicza odkształcenia, zwiększając trwałość oraz zapewniając równomierne zużycie opony, zaś w ogumieniu na oś naczepy - gęsty bieżnik. Do produkcji opon na oś skrętną i napędową używa się mieszanek o wysokiej zawartości krzemionki i nowej technologii mieszania tandemowego. Mieszanka bieżnika Nano-pro Tech redukuje straty energii i opór toczenia. Dzięki wysokiej zawartości krzemionki zapewnia wysoką przyczepność na mokrej nawierzchni i niską temperaturę pracy. Nowe opony zostały sprawdzone w 13 flotach (151 pojazdów) na dystansie ponad 12,3 mln km. Okazało się, że zapewniają oszczędność 112 082 euro na rok pod względem kosztu na km, oraz 554 459 euro/rok pod względem kosztów paliwa dla przeciętnej floty regionalnej. Jeśli chodzi o zużycie paliwa, uzyskano oszczędność 2,3 l/100 km dla pojazdu ciężarowego w przeciętnej flocie regionalnej, a jednocześnie o 1119 ton/rok mniejsza emisję CO2 (ekstrapolacja ograniczenia emisji CO2 dla całej floty zgodnie z następującymi założeniami: flota złożona ze 150 ciągników i naczep, 130 000 km rocznego przebiegu na zestaw). Cztery główne rozmiary opon Duravis R002 dostępne są od września 2019 roku, a w roku 2020 pojawi się sześć dodatkowych rozmiarów. Nowe opony uproszczą gamę produktów Bridgestone w segmencie uniwersalnym, zastępując wszystkie dotychczas oferowane produkty. Nowe opony będą fabrycznie montowane u czołowych producentów pojazdów takich jak MAN, SCANIA, DAIMLER, VOLVO, RENAULT, IVECO, po przeprowadzeniu dokładnych testów homologacji. – Opony Duravis R002 mają oznaczenia 3PMSF i M+S i na dzień dzisiejszy spełniają wszystkie regulacje i przepisy dotyczące użytkowaniu opon ciężarowych w okresie zimowym, nawet te najbardziej wymagające, pochodzące z krajów skandynawskich – zapewnia Janusz Długiński, Key Account Manager OE & Training Manager Commercial Products East Region w Bridgestone Europe, Middle East & Africa. – Możemy powiedzieć o nich powiedzieć, iż są to opony ,,Winter Ready” . Ze względu na zastosowanie zupełnie nowych mieszanek z dużą zawartością krzemionki oraz nowych wzorów bieżników z technologami poprawiającymi przyczepność zarówno na mokrej (przy konfiguracji 315/80 R22,5 ciągnik i 385 /65R22,5 naczepa, etykietowanie dla przyczepności na mokrej nawierzchni wynosi: oś kierowana - A; oś napędowa - B; oś naczepowa - B ) jak i zaśnieżonej nawierzchni, nie ma konieczności stosowania opon typowo zimowych.

Nazwa zobowiązuje

Jak informuje Paweł Zakrzewski, Area Sales Manager, Continental Opony Polska, marka ta oferuje opony zimowe zoptymalizowane pod kątem poszczególnych osi pojazdu i różnych warunków drogowych. Wszystkie produkty dla transportu publicznego, regionalnego i dalekobieżnego mają zimową homologację (3PMSF). Opony zimowe tej marki gwarantują przyczepność nawet na oblodzonej nawierzchni. Continental oferuje opony zimowe, które dzięki mieszankom gum oraz wzorom bieżnika zoptymalizowanym pod kątem poszczególnych osi pojazdu i różnych warunków drogowych wyróżniają się wysokim poziomem trakcji nawet na mokrej i zaśnieżonej lub oblodzonej nawierzchni. Z myślą o zastosowaniach w transporcie stworzona została gama opon zimowych Continental Scandinavia, obejmująca ogumienie do samochodów ciężarowych używanych w ruchu dystrybucyjnym (rozmiary 17,5 i 19,5 cala) oraz dalekobieżnym (w rozmiarze 22,5 cala). Opony te charakteryzuje doskonała przyczepność i wysoki poziom trakcji w przypadku osi przedniej – HSW 2 Scandinavia, najlepsza trakcja i skuteczność hamowania na osi napędowej – HDW 2 Scandinavia, a także optymalna przyczepność podczas jazdy w zakrętach czy podczas hamowania w przypadku osi naczepowej – HTW 2 Scandinavia. Wszystkie opony Continental Scandinavia charakteryzuje wyższa sztywność bieżnika ograniczająca poziom jego odkształceń i zmniejszająca opory toczenia, a także mniejsze straty energii, dzięki zoptymalizowanemu punktowi styku z nawierzchnią.

Lepsza trakcja we wszelkich warunkach atmosferycznych

Nowe produkty Goodyear KMAX GEN-2 i FUELMAX GEN-2 odpowiadają na ciągłe zapotrzebowanie na ogumienie o doskonałej trakcji przez cały okres eksploatacji i we wszystkich warunkach pogodowych, a przy tym zdolne są poradzić sobie ze zmiennym obciążeniem. Opony Goodyear KMAX GEN-2 na oś prowadzącą i napędową, dedykowane dla flot regionalnych, zapewniają wysokie przebiegi, przy zoptymalizowanej żywotności i pokonywanie trudnych warunków drogowych. Ogólne zalety produktów z serii KMAX GEN-2 to do 25% lepsza trakcja we wszelkich warunkach atmosferycznych, o 15% wyższa odporność na uszkodzenia i o 5% lepsza efektywność paliwowa przy jednoczesnym utrzymaniu długich przebiegów, charakterystycznych dla poprzedniej generacji KMAX. Opony Goodyear FUELMAX GEN-2 na oś prowadzącą i napędową opracowano z myślą o przewozach międzyregionalnych i dalekobieżnych. Zapewniają one wysoką efektywność paliwową w połączeniu ze zwiększonymi przebiegami, doskonałą trakcję i obniżoną emisję hałasu. Ogumienie FUELMAX GEN-2 to do 10% dłuższe przebiegi, do 30% lepsza trakcja w każdych warunkach pogodowych i niższy poziom hałasu , przy jednoczesnym utrzymaniu tej samej wydajności paliwowej co poprzednia generacja opon FUELMAX. Wszystkie nowe opony spełniają rygorystyczne wymagania przepisów dotyczących opon zimowych, w tym z oznaczeniem 3PMSF. Ze względu na najlepsze w swojej klasie niskie opory toczenia, nowe serie opon KMAX GEN- 2 i FUELMAX GEN-2 przyczyniają się również do zmniejszenia emisji CO2 przez samochody ciężarowe i tym samym wspierają spełnienie przyszłych, ambitnych wymogów prawnych w tym zakresie. Typowe opony zimowe dla pojazdów ciężarowych posiadają oba oznaczenia (M+S i 3PMSF), a ponadto konstrukcyjnie są najlepiej przygotowane do pracy w trudnych warunkach zimowych. Bieżnik ciężarowych opon zimowych charakteryzuje się większą ilością agresywnych lameli oraz blokową budową. Taka konstrukcja w połączeniu ze specjalną mieszanką gumową zapewnia skuteczną jazdę w każdych warunkach zimowych. O zimowej skuteczności ogumienia decydują też zastosowane technologie. Przykładowo, w linii opon ciężarowych Goodyear ULTRA GRIP MAX – w której skład wchodzą: opona na oś kierowaną ULTRA GRIP MAX S, opona na oś napędową ULTRA GRIP MAX D oraz opona do naczep ULTRA GRIP MAX T – zastosowano dwa nowatorskie rozwiązania: technologię inteligentnych bloków i technologię inteligentnych krawędzi. Technologia inteligentnych bloków (IntelliMax Block Technology) to podłużne bloki w kształcie rombów z profilowanymi blaszkami o zróżnicowanej głębokości. Klocki bieżnika mają różną sztywność, co maksymalizuje uchylenie blaszek, zapewniając optymalną przyczepność na śniegu i lodzie. Z kolei konturowane blaszki o naprzemiennym układzie zapewniają optymalną sztywność bieżnika na całej powierzchni styku opony, co przekłada się na regularne zużycie i potencjalnie długie przebiegi. Natomiast technologia inteligentnych krawędzi (IntelliMax Edge Technology) to zwężające się, ustawione pod odpowiednim kątem krawędzie tnące, których duża liczba optymalizuje kontakt opony z drogą, szczególnie na śliskich nawierzchniach. Dzięki tym rozwiązaniom opony zimowe ULTRA GRIP MAX uzyskują lepszą przyczepność przez cały okres eksploatacji i zapewniają kierowcom kontrolę we wszystkich warunkach drogowych, szczególnie na zaśnieżonych oraz oblodzonych drogach. Co ważne, ogumienie ULTRA GRIP MAX spełnia normy oznaczenia 3PMSF nawet przy bieżniku zużytym do połowy.

Zimowy przewodnik Continental dla flot ciężarowych na sezon 2019/2020

Continental przygotował przegląd europejskich przepisów dotyczących zimowego wyposażenia samochodów ciężarowych i autobusów. Coraz częściej wymagane są opony z symbolem alpejskim. Europejskie przepisy dotyczące obowiązkowego zimowego wyposażenia pojazdów ciężarowych i autobusów wprowadzają kilka istotnych zmian. Continental, aby pomóc menedżerom flot w spełnianiu najnowszych wymogów prawnych, zebrał regulacje dotyczące m.in. opon zimowych i stosowania łańcuchów w 39 krajach. W sezonie zimowym 2019/2020 opony z tzw. symbolem alpejskim w wielu krajach zyskają większe znaczenie. W odpowiedzi na zmiany regulacyjne dotyczące obowiązku stosowania typowych zimówek Continental rozszerza gamę swoich produktów z homologacją zimową. Wszystkie opony do samochodów ciężarowych oraz autobusów na oś prowadzącą i napędową w rozmiarach 17,5, 19,5 i 22,5 cala są dostępne w wariantach ze znakiem 3PMSF (3-Peak Mountain with Snow Flake).
Albania. Brak ogólnych przepisów dotyczących opon zimowych. W pojeździe muszą być przewożone łańcuchy na oś napędową. Stosowanie łańcuchów zgodnie ze znakami i warunkami drogowymi. Opony z kolcami są zabronione.
Austria. Opony zimowe obowiązkowe od 1 listopada do 15 kwietnia. Brak stosowania się do wymogów wiąże się z ryzykiem zakazu dalszej jazdy i wysokich mandatów (od 35 do 5000 €). Pojazdy ciężarowe > 3,5 t DMC muszą mieć przynajmniej na jednej osi napędowej opony oznaczone symbolem M+S i/lub symbolem alpejskim (3PMSF) o minimalnej głębokości bieżnika 6 mm (diagonalne) lub 5 mm (radialne). Opony zimowe są obowiązkowe dla autobusów (kategorie M2, M3) od 1 listopada do 15 marca. Od 1 listopada do 15 kwietnia należy przewozić w pojeździe łańcuchy na co najmniej dwie opony na oś napędową. Wyjątkiem są autobusy komunikacji publicznej. Do użytku na drogach pokrytych śniegiem i lodem. Stosowanie opon z kolcami jest zabronione w pojazdach > 3,5 t DMC.
Belgia. Brak ogólnych przepisów dotyczących opon zimowych. Obowiązek symetrycznego montażu opon M+S oraz ogumienia zimowego. Łańcuchy dozwolone wyłącznie na drogach pokrytych śniegiem i/lub lodem. Opony z kolcami są zabronione.
Białoruś. Brak ogólnych przepisów dotyczących opon zimowych. Łańcuchy dozwolone wyłącznie na drogach pokrytych śniegiem i lodem. Użytkowanie opon z kolcami jest dozwolone.
Bośnia i Hercegowina. Od 15 listopada do 15 kwietnia dostępne są dwie opcje, które są obowiązkowe do wyboru dla pojazdów posiadających więcej niż 8 siedzeń oraz dla pojazdów > 3,5 t DMC: Opcja 1: Opony z profilem zimowym na osi napędowej, minimalna głębokość bieżnika 4 mm. Opcja 2: Opony z profilem standardowym, minimalna głębokość bieżnika 4 mm, w przypadku warunków zimowych (np. opady śniegu, zamarzający deszcz) na osi napędowej należy zamontować łańcuchy. Od 15 listopada do 15 kwietnia w pojeździe muszą być przewożone łańcuchy. W pojeździe musi być przewożona łopata i worek z piaskiem o masie 25-50 kg. Opony z kolcami są zabronione.
Bułgaria. Od 15 listopada do 1 marca używane opony letnie lub zimowe muszą mieć co najmniej 4 mm głębokości bieżnika. Od 1 listopada do 31 marca w pojeździe muszą być przewożone łańcuchy. Ich wykorzystanie jest obowiązkowe na górskich drogach oznaczonych odpowiednimi znakami. Opony z kolcami są zabronione. Brak odpowiedniego wyposażenia zimowego może spowodować odmowę zgody na wjazd do kraju lub zakaz prowadzenia pojazdu.
Chorwacja. Opony zimowe obowiązkowe od 15 listopada do 15 kwietnia. Opony M+S obowiązkowe na osi napędowej wszystkich pojazdów > 3,5 t DMC. W niektórych warunkach na osi napędowej konieczne jest stosowanie łańcuchów (jeśli pojazd jest wyposażony w opony SU). Łańcuchy są obowiązkowe w niektórych regionach (Lika/Gorski Kotar). Opony z kolcami są zabronione. Pojazdy użytkowe muszą mieć na wyposażeniu łopatę.
Czarnogóra. Opony oznaczone symbolem M+S lub opony zimowe obowiązkowe od listopada do kwietnia na określonych drogach, wyznaczonych przez ministerstwo porządku publicznego. Wymagana głębokość bieżnika 4 mm. W pojeździe muszą być przewożone łańcuchy na oś napędową. Stosowanie łańcuchów zgodnie ze znakami i warunkami drogowymi. Opony z kolcami są zabronione. Autobusy i pojazdy ciężarowe muszą być wyposażone w łopatę do śniegu.
Czechy. Opony zimowe są obowiązkowe od 1 listopada do 31 marca, w zależności od warunków drogowych w zimie oraz w miejscach oznaczonych znakiem „wyposażenie zimowe”. Opony M+S obowiązkowe na osi napędowej pojazdów > 3,5 t DMC. Minimalna głębokość bieżnika 6 mm. Możliwe stosowanie różnych znaków drogowych. Łańcuchy są obowiązkowe w miejscach oznaczonych stosownymi znakami drogowymi, co najmniej na 2 kołach osi napędowej pojazdów o 3 lub więcej osiach. Opony z kolcami są zabronione.
Dania. Brak ogólnych przepisów dotyczących opon zimowych. Łańcuchy śniegowe dozwolone od 1 listopada do 15 kwietnia. Opony z kolcami dozwolone od 1 listopada do 15 kwietnia. Jeżeli są stosowane w tym okresie, opony z kolcami powinny być zamontowane na wszystkich kołach.
Estonia. Opony zimowe obowiązkowe dla pojazdów < 3,5 t DMC (opony radialne o minimalnej głębokości bieżnika 3 mm) od 1 grudnia do 1 marca (również od października do kwietnia, w zależności od warunków pogodowych). Dla cięższych pojazdów opony zimowe nie są wymagane, ale wymagana głębokość bieżnika to 3 mm. Łańcuchy dozwolone wyłącznie na drogach pokrytych śniegiem i lodem. Opony z kolcami są dozwolone od 15 października do 31 marca.
Finlandia. Pojazdy > 3,5 t DMC w okresie od grudnia do lutego na osi napędowej muszą mieć opony o głębokości bieżnika min. 5 mm a na pozostałych osiach 3 mm. Opony zimowe, rozumiane jako M+S obowiązkowe są na osiach prowadzącej i napędowej. Łańcuchy dozwolone wyłącznie na drogach pokrytych śniegiem i lodem. Opony z kolcami są dozwolone od 1 listopada do 31 marca w zależności od warunków drogowych w zimie. Nie ma testu najazdowego dla opon kolcowanych.
Francja. Brak ogólnych przepisów dotyczących opon zimowych. Wyjątki - zgodnie ze znakami drogowymi. Wyposażenie zimowe jest obowiązkowe dla pojazdów poruszających się po drogach oznaczonych znakiem B26. Stosowanie łańcuchów - zgodnie ze znakami drogowymi. Pojazdy < 3,5 t DMC: opony z kolcami dozwolone od soboty poprzedzającej 11 listopada do ostatniej niedzieli marca, maks. prędkość 90 km/h. Pojazdy z oponami kolcowanymi muszą być oznaczone stosowną naklejką. Stosowanie opon z kolcami jest zabronione w pojazdach > 3,5 t DMC.
Hiszpania. Na drogach górskich (15/TV- 87): autobusy na oponach 3PMSF na wszystkich osiach z bieżnikiem minimalnym 4 mm. W pojazdach o DMC 3,5 t – 7,5 t zbierających odpady, przewożących żywność, pomoc drogowa, opony zimowe na wszystkich osiach z bieżnikiem 4 mm. Zakaz poruszania się innych pojazdów. Stosowanie łańcuchów jest dozwolone na górskich drogach (15/TV-87): w pojazdach o DMC 3,5 t – 7,5 t oraz autobusach, jeżeli nie są wyposażone w opony zimowe. Opony z kolcami o długości do 2 mm są dozwolone na drogach pokrytych śniegiem.
Holandia. Brak ogólnych przepisów dotyczących opon zimowych. Łańcuchy śniegowe są zabronione na drogach publicznych. Opony z kolcami są zabronione.
Irlandia. Brak ogólnych przepisów dotyczących opon zimowych. Łańcuchy dozwolone wyłącznie na drogach pokrytych śniegiem i lodem. Opony z kolcami dozwolone, maksymalna prędkości 96/112 km/h (drogi krajowe/autostrady). Islandia. Na razie brak regulacji, które są planowane w przyszłości.
Kosowo. Brak ogólnych przepisów dotyczących opon zimowych. W pojeździe muszą być przewożone łańcuchy na oś napędową. Stosowanie łańcuchów zgodnie ze znakami i warunkami drogowymi. Opony z kolcami są zabronione. Autobusy i pojazdy ciężarowe muszą być wyposażone w łopatę do śniegu.
Lichtenstein. Brak ogólnych przepisów dotyczących opon zimowych. Jeśli jednak w pojeździe zamontowane są niewłaściwe opony, może to powodować ograniczenie ochrony ubezpieczeniowej. Wyposażenie pojazdu musi odpowiadać warunkom pogodowym. Stosowanie łańcuchów śniegowych jest dozwolone. Nie są konieczne na obszarach nizinnych. W górach o konieczności stosowania łańcuchów informują znaki drogowe. Pojazdy > 7,5 t DMC: Opony z kolcami dozwolone od 1 listopada do 30 kwietnia, maks. prędkość 80 km/h. Opony z kolcami powinny być zamontowane na wszystkich kołach. Pojazdy z oponami kolcowanymi muszą być oznaczone stosowną naklejką.
Litwa. Opony zimowe obowiązkowe dla pojazdów < 3,5 t DMC od 1 listopada do1 kwietnia. Dla cięższych pojazdów opony zimowe nie są wymagane, ale minimalna głębokość bieżnika 1,6 mm. Łańcuchy dozwolone wyłącznie na drogach pokrytych śniegiem i lodem. Opony z kolcami dozwolone od 1 listopada do 1 kwietnia.
Luksemburg. Wszystkie osie napędowe pojazdów ciężarowych i autobusów muszą być wyposażone w opony zimowe (z oznaczeniem M+S) podczas jazdy w warunkach zimowych (śnieg, lód, czarny lód). Łańcuchy dozwolone wyłącznie na drogach pokrytych śniegiem i lodem. Opony z kolcami są zabronione.
Łotwa. Opony zimowe (M+S) obowiązkowe dla pojazdów < 3,5 t DMC od 1 grudnia do 1 marca. Minimalna głębokość bieżnika 4 mm. Dla cięższych pojazdów opony zimowe nie są wymagane, ale minimalna głębokość bieżnika 4 mm. Łańcuchy dozwolone wyłącznie na drogach pokrytych śniegiem i lodem. Opony z kolcami dozwolone od 1 października do 30 kwietnia, dla pojazdów > 3,5 t DMC.
Macedonia. Brak ogólnych przepisów dotyczących opon zimowych. Łańcuchy śniegowe muszą być przewożone w pojeździe od 15 października do 15 marca, jeśli jest on wyposażony wyłącznie w opony standardowe. Autokary i pojazdy ciężarowe muszą być wyposażone w łopaty śniegowe. Opony z kolcami są zabronione.
Niemcy. Wymagane wyposażenie zimowe zależne od aktualnych warunków: pojazdy < 3,5 t DMC muszą być wyposażone w opony zimowe (3PMSF) na wszystkich kołach od 1 stycznia 2018. Pojazdy > 3,5 t DMC muszą być wyposażone w opony zimowe (3PMSF) na osiach napędowych. Ramy czasowe nie są określone. Dotyczy to opon wyprodukowanych po 1 stycznia 2018. Dla opon wyprodukowanych przed 1 stycznia 2018 oznaczone M+S do 30 września 2024. Od 1 lipca 2020 opony zimowe 3PMSF obowiązkowe również dla osi prowadzącej. Najpóźniej od 1 lipca 2020 obowiązkowe będą także opony oznaczone symbolem alpejskim (3PMSF) dla przedniej osi skrętnej. W warunkach zimowych odnosi się to także do opon wyprodukowanych po 1 stycznia 2018 roku. Opony M+S produkowane do 1 stycznia 2018 są przyjęte jako właściwe zimowe wyposażenie do 30 września 2024. Stosowanie łańcuchów - zgodnie ze znakami drogowymi. Opony z kolcami są zabronione. Wyjątek: Droga prowadząca przez „Kleines Deutsches Eck”. Kary: 60 € za nieodpowiednie opony, 80 € za spowodowanie przeszkód w ruchu z powodu nieodpowiednich opon, 100 € za spowodowanie niebezpiecznej sytuacji z powodu nieodpowiednich opon, 120 € a spowodowanie wypadku z powodu nieodpowiednich opon. Plus 1 punkt a każde wykroczenie. (System Flensburg)
Norwegia. Pojazdy >3.5 t GVW obowiązkowe minimum 5 mm głębokości bieżnika w okresie od 1 listopada do pierwszego poniedziałku po Wielkanocy (południowa Norwegia) oraz od 16 października do 30 kwietnia włącznie (północna Norwegia). Opony z oznaczeniem M+S i/lub z symbolem alpejskim (3PMSF) obowiązkowe na wszystkich kołach od 15 listopada do 31 marca. Pojazdy > 3,5 t DMC muszą mieć na wyposażeniu łańcuchy w okresie, w którym dozwolone jest korzystanie z opon z kolcami. Ciągnik z przyczepą musi mieć na wyposażeniu 7 łańcuchów. Opony z kolcami (średnia długość 1,7 mm) są dozwolone od 1 listopada do pierwszej niedzieli po Wielkanocy. W regionach Nordland, Troms oraz Finnmark od 16 października do 30 kwietnia. Pojazdy ciężarowe i przyczepy - opony z kolcami na tej samej osi. W przypadku opon bliźniaczych, kolce na jednej z nich są wystarczające. W Trondheim i Oslo korzystanie z opon z kolcami wiąże się obowiązkiem uiszczenia opłaty: bilety dzienne można nabyć w automatach znajdujących się przy głównych drogach albo przez telefon lub SMS (z norweskiego, szwedzkiego lub duńskiego numeru). Bilety miesięczne i roczne ważne na terenie Trondheim można nabyć w Miejskim Biurze Parkingowym Trondheim w Erling, Skakkes Gate 40, 7012 Trondheim. Bilety dzienne kosztują około 3,90 euro, miesięczne około 52 euro zaś roczne około 155 euro (ceny są dwukrotnie wyższe dla pojazdów > 3,5 t DMC). Brak stosowania się do powyższych wymagań karany jest grzywną w wysokości 97 euro.
Polska. Brak ogólnych przepisów dotyczących opon zimowych. Łańcuchy dozwolone wyłącznie na drogach pokrytych śniegiem i lodem. Miejsca, w których stosowanie łańcuchów jest obowiązkowe, są oznaczone odpowiednimi znakami drogowymi. Opony z kolcami są zabronione.
Portugalia. Brak ogólnych przepisów dotyczących opon zimowych. Stosowanie łańcuchów jest dozwolone tymczasowo w miejscach oznaczonych odpowiednimi znakami drogowymi (wyłącznie w najwyżej położonych regionach). Opony z kolcami są zabronione.
Rosja. Przewidywane jest wejście w życie nowego rozporządzenia technicznego. W grudniu, styczniu oraz lutym pojazdy osobowe, lekkie pojazdy użytkowe, pojazdy ciężarowe oraz autobusy muszą być wyposażone w opony z symbolem M+S lub 3PMSF (płatka śniegu na tle trzech szczytów) na wszystkich osiach. Minimalna głębokość bieżnika 4 mm. Łańcuchy śniegowe są zalecane, lecz nie są obowiązkowe. Stosowanie opon z kolcami jest zabronione w miesiącach letnich (czerwiec, lipiec, sierpień).
Rumunia. W zimowych warunkach drogowych osie napędowe wszystkich pojazdów > 3,5 t DMC oraz pojazdów przewożących ludzi (o liczbie miejsc wyższej niż 9) muszą być wyposażone w opony zimowe lub noszące oznaczenie M+S. Pojazdy > 3,5 t DMS muszą mieć na wyposażeniu łańcuchy, które należy montować w miejscach oznaczonych odpowiednimi znakami drogowymi. Pojazdy > 3,5 t DMC muszą mieć na wyposażeniu łopatę i piach. Opony z kolcami są zabronione.
Serbia. Opony oznaczone symbolem M+S lub opony zimowe obowiązkowe od listopada do kwietnia. Minimalna głębokość bieżnika 4 mm. Stosowanie łańcuchów zgodnie ze znakami i warunkami drogowymi. W pojeździe muszą być przewożone łańcuchy na oś napędową. Stosowanie łańcuchów zgodnie ze znakami i warunkami drogowymi. Opony z kolcami są zabronione. Autobusy i pojazdy ciężarowe muszą być wyposażone w łopatę do śniegu.
Słowacja. Opony zimowe / M+S obowiązkowe dla ciężarówek > 3,5 t DMC od 15 listopada do 31 marca na osi napędowej (min. głębokość bieżnika 3 mm). Łańcuchy śniegowe są obowiązkowym wyposażeniem pojazdu. Opony z kolcami są zabronione.
Słowenia. Od 15 listopada do 15 kwietnia dostępne są dwie opcje, które są obowiązkowe do wyboru dla pojazdów > 3,5 t DMC: opcja 1: opony zimowe przynajmniej na osi napędowej (minimalna głębokość bieżnika 3 mm); opcja 2: opony standardowe, ale w pojeździe muszą być przewożone łańcuchy, które należy zamontować na kołach na osi napędowej w przypadku wystąpienia warunków zimowych. Łańcuchy śniegowe są obowiązkowym wyposażeniem pojazdów > 3,5 t DMC jeśli nie posiadają one opon zimowych. Opony z kolcami są zabronione.
Szwajcaria. Brak ogólnych przepisów dotyczących opon zimowych, przy zimowych warunkach drogowych mogą obowiązywać regulacje lokalne (np. drogi prowadzące przez przełęcze alpejskie). Jeżeli w wypadku, do którego doszło w warunkach zimowych, uczestniczył pojazd wyposażony w ogumienie standardowe, jego kierowca może być pociągnięty do odpowiedzialności. Tylko opony 3PMSF uznawane są za odpowiednie do warunków zimowych. Minimalna głębokość bieżnika opon zimowych 1,6 mm, 4 mm to rekomendowana wartość. Władze mogą ogłosić obowiązek stosowania łańcuchów śniegowych (pojazdy z napędem na cztery koła mogą być z niego wyłączone) Stosowanie łańcuchów zgodnie z właściwymi znakami drogowymi oraz warunkami drogowymi. Opony z kolcami są dozwolone dla pojazdów < 7,5 t DMC od 1 listopada do 30 kwietnia, na drogach pokrytych śniegiem. Prędkość maksymalna 80 km/h. Pojazdy z oponami kolcowanymi muszą być oznaczone naklejką z ograniczeniem prędkości do 80 km/h.
Szwecja. W warunkach zimowych minimalna głębokość bieżnika wynosi 5 mm dla wszystkich opon poza ogumieniem przyczepy. W zależności od warunków pogodowych, od 1 grudnia do 31 marca, pojazdy GVW < 3.5 t muszą być wyposażone w opony oznaczone 3PMSF lub opony z kolcami. Pojazdy > 3.5 t GVW muszą być wyposażone w 3PMSF, POR lub opony z kolcami na prowadzącej i napędowej osi, w innych osiach opony M+S są także dozwolone. Do 30 listopada 2024 dozwolone jest użycie opon z oznaczeniem M+S (specjalnie zaprojektowane na warunki drogowe w zimie) na wszystkich osiach. Przyczepy < 3.5 t GVW, opony M+S (specjalnie zaprojektowane na warunki drogowe w zimie) są dozwolone do 30 listopada 2028. Zaleca się przewożenie w pojeździe łańcuchów śniegowych. Opony z kolcami dozwolone od 1 października do 15 kwietnia. W zależności od warunków pogodowych, okres ten może ulec przedłużeniu. Maks. 50 kolców na metr obwodu opony dla ogumienia wyprodukowanego po 1 lipca 2013 r. Na niektórych odcinkach dróg mogą obowiązywać wyjątki.
Turcja. Używanie opon zimowych jest obowiązkowe przez okres 4 miesięcy począwszy od 1 grudnia do 1 kwietnia. Władze lokalne decydują czy mają egzekwować przepisy dotyczące opon zimowych, a może ogłaszać średnie temperatury. Wszelkiego rodzaju opony, które podlegają wymianie muszą być zastąpione oponami zimowymi. We wszystkich rodzajach ciężarówek, ciągników siodłowych, autobusów oraz lekkich pojazdów ciężarowych, vanów i taksówek obowiązkowe jest dopasowanie opon zimowych na osi napędowej. W wyznaczonym terminie opony zimowe powinny zawierać symbol M+S i 3PMSF lub oba symbole na bocznych ścianach opony. Głębokość bieżnika i wzór na oponach bieżnikowanych powinien odpowiadać oponom zimowym, nawet jeśli zawierają symbol M+S. Opony zimowe powinny mieć minimum 4 mm głębokości bieżnika w ciężarówkach, ciągnikach siodłowych i autobusach oraz 1.6 mm w lekkich pojazdach ciężarowych, vanach i samochodach. Posiadanie lub korzystanie z łańcuchów nie zwalnia z obowiązku posiadania opon zimowych. Tylko opony kolcowane do użytku na lodzie mogą zastąpić opony zimowe. Głębokość bieżnika należy mierzyć od środka bieżnika.
Ukraina. Brak ogólnych przepisów dotyczących opon zimowych. Łańcuchy dozwolone wyłącznie na drogach pokrytych śniegiem i lodem. Opony z kolcami dozwolone.
Węgry. Brak ogólnych przepisów dotyczących opon zimowych. Łańcuchy dozwolone wyłącznie na drogach pokrytych śniegiem i lodem. Stosowanie łańcuchów śniegowych może być obowiązkowe w określonych warunkach pogodowych (prędkość maksymalna 50 km/h). W warunkach zimowych pojazdy zagraniczne mogą nie być wpuszczone na teren kraju jeżeli nie mają na wyposażeniu łańcuchów. Opony z kolcami są zabronione.
Wielka Brytania. Brak ogólnych przepisów dotyczących opon zimowych. Łańcuchy dozwolone wyłącznie na drogach pokrytych śniegiem i lodem. Opony z kolcami dozwolone, ale tylko na ośnieżonych i oblodzonych drogach, jeśli nie powodują uszkodzeń nawierzchni. W przeciwnym razie możliwość wystąpienia z regresem o zwrot kosztów naprawy nawierzchni.
Włochy. Brak ogólnych przepisów dotyczących opon zimowych. Wyjątki - zgodnie ze znakami drogowymi. Urządzenia antypoślizgowe (np. łańcuchy) muszą być przewożone w pojeździe. Rozporządzenie zimowe RU/158 dotyczy wyłącznie pojazdów następujących kategorii: M1, N1 oraz O1. W przypadku wystąpienia śniegu lokalna policja może zakazać ruchu na wybranych odcinkach autostrad. Przegląd aktualnych, europejskich przepisów dotyczących zimowego wyposażenia samochodów ciężarowych i autobusów na sezon 2019/2020 dostępny jest pod adresem:
https://www.continental-opony.pl/
transport/knowhow/przepisy-zimowe

Na łagodną i ostrą zimę

– W swojej ofercie Michelin posiada wiele opon do zastosowania zimą – informuje Adam Kossakowski, manager marketingu operacyjnego Michelin. – Są to opony do użytkowania przez cały rok, wyróżniające się zwiększoną przyczepnością oraz opony dedykowane na ostrą zimę do zastosowania tylko zimą. Biorąc pod uwagę warunki jakie panują w zimie, na przykład na polskich drogach w większości wystarczą opony z gam: X LINE czy X MULTI o zwiększonej przyczepności w trudnych warunkach pogodowych z oznaczeniem M+S oraz 3PMSF. Opony te można zastosować na wszystkich osiach pojazdów ciężarowych. Gwarantują one bezpieczeństwo i mobilność na drogach mokrych i zaśnieżonych do ostatnich milimetrów pozostałego bieżnika. Do ekstremalnych zimowych warunków posiadamy w ofercie oponę typowo zimową, na przykład X MULTI WINTER T, której czas użytkowania ograniczony jest do typowo zimowych warunków – przez analogię do opon w samochodach osobowych - po zimie opony należy wymienić w celu ograniczenia szybkości ich zużycia. Są to opony przeznaczone na osie prowadzące, napędowe oraz toczące. Głównie kupują je użytkownicy poruszający się w krajach o surowszym klimacie, gdzie występują intensywnie zaśnieżone oraz oblodzone szlaki. Jednym z najnowszych produktów Michelin są opony gamy X Multi Z oraz X Multi D do małych ciężarówek do 16 t DMC. Mogą być one użytkowane na wszystkich typach dróg, zarówno latem jak i zimą. Gama posiada homologację opony zimowej, o czym świadczy oznaczenie 3PMSF na bokach opon. Bezpieczeństwo gamy X Multi, nawet przy znacznym zużyciu bieżnika, zostało potwierdzone najnowszymi testami TÜV SÜD. W gamie X Multi producent oferuje łącznie 16 rozmiarów opon, które pokrywają 80% zapotrzebowania użytkowników ciężarówek do 16 ton - X Multi Z (opona do zastosowania na wszystkich pozycjach) i X Multi D (na osie napędowe) Do zalet opon MICHELIN X Multi należy wszechstronność i możliwość całorocznego użytkowania, także zgodność z najsurowszymi normami ochrony środowiska przekładająca się na niższe zużycie paliwa i obniżenie poziomu hałasu. Hałas toczenia opony X Multi jest o 5 dB niższy od średniego wyniku opon konkurentów (różnica 3 dB to dwukrotny wzrost natężenia hałasu) oraz niższy całkowity koszt użytkowania. Gama opon X Multi jest przeznaczona przede wszystkim dla użytkowników, dla których usługi transportowe są rozszerzeniem podstawowej działalności. W większości przypadków użytkownicy ciężarówek do 16 ton to osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą i posiadające jeden pojazd ciężarowy. Świadcząc usługi transportowe, poruszają się po drogach różnego typu, włącznie z drogami w obszarach miejskich i podmiejskich. Małe ciężarówki pracują w wymagających warunkach: towar musi być dostarczony na czas niezależnie od lokalizacji odbiorcy czy warunków pogodowych. Opony są dla właścicieli takich pojazdów nie tylko elementem ich wyposażenia, lecz partnerem biznesowym odpowiedzialnym za mobilność.

Łańcuchy - mocne, ale to nie wszystko…

Pewag zaprezentował nową rodzinę łańcuchów do pojazdów ciężarowych/maszyn roboczych i traktorów, do warunków ciężkich - starmove. Jak mówi Marek Ormaniec, manager produktu Pewag Polska Sp. z o.o., firma ciągle udoskonala swoje łańcuchy, dążąc do maksymalizacji osiągów, czyli skuteczności łańcuchów, ich trwałości oraz wygody użytkowania. Dla osiągnięcia tych celów powstała nowa rodzina łańcuchów. Czym się wyróżnia? Sześciokątna siatka jezdna tych łańcuchów wykonana jest z ogniw o przekroju kwadratowym, usytuowanych pod kątem 45 st. do podłoża, co zapewnia większą przyczepność. Zaś w wersji starmowe F ogniwa bieżne posiadają napawane dodatkowe poprzeczki, których celem jest zwiększenie przyczepności do podłoża oraz wydłużenie żywotności łańcuchów. Kolejną innowacją zastosowaną w tych łańcuchach jest falowana powierzchnia ogniw, dająca większą powierzchnię rozwinięcia materiału o najwyższym stopniu utwardzenia, co również przekłada się na wzrost trwałości produktu. Cała siatka jest łączona za pomocą zgrzewanych pierścieni o spłaszczonym przekroju poprzecznym - celem zmniejszenia ciężaru łańcuchów. To oczywiście aby ułatwić ich montaż. Łańcuchy z rodziny starmove rzadziej trafią na koła standardowego TIR-a, najczęściej będą stanowiły wyposażenie pojazdów odśnieżających, pojazdów pożarniczych, a także innych np. municypalnych, pracujących w trudnych warunkach terenowych. Łańcuchy starmove są o 20% lżejsze od poprzednich, porównywalnych modeli łańcuchów pewag, osiągają do 30% większą żywotność w podstawowej wersji i aż do 70% większą żywotność w wersji starmove F. Od tego sezonu rodzina jest rozbudowywana o starmove pro, przeznaczone szczególnie do traktorów odśnieżających. Jeśli chodzi o standardowe łańcuchy śniegowe do pojazdów ciężarowych, do warunków średnio-trudnych, pewag poleca popularne na polskim rynku łańcuchy KWB Spur SLV. Mały ciężar własny łańcuchów umożliwia ich łatwy i szybki montaż. Siatka łańcuchów o śladzie rombowym, ukośnym, zbudowana jest z sześciu sekcji bieżnych, z ogniw o przekroju kwadratowym o średnicy 7,0 mm. Siatka bieżna łączona jest z łańcuchami bocznymi za pomocą zaginanych spinek. Łańcuchy posiadają certyfikat potwierdzający zgodność z austriacką normą ÖNORM V5119. Do warunków średnio-trudnych pewag proponuje także łańcuchy cervino – uniwersalne, do wielu zastosowań. Teraz dostępne są w wersji ze zgrzewanymi pierścieniami bocznymi – to odpowiedź producenta na rosnącą moc pojazdów. Mały ciężar własny łańcuchów umożliwia ich łatwy i szybki montaż. Spełniają wymagania austriackiej normy ÖNORM V5119. Produkowane są – w zależności od gabarytów pojazdu i rozmiaru ogumienia – z ogniw 5,6 mm lub 7,0 mm o przekroju kwadratowym. Siatka jezdna połączona jest z łańcuchami bocznymi za pomocą zgrzewanych pierścieni, dzięki czemu cała konstrukcja łańcuchów jest bardzo odporna na rozerwanie. Łańcuchy na koła bliźniacze do ciągników siodłowych, do warunków bardzo trudnych pewag austro super wzmocnione podwójne, wykonane są w zależności od rozmiaru ogumienia - z ogniw 7,0 mm, 8,2 mm o przekroju kwadratowym, falowanym, ze specjalnej tytanowej stali stopowej TitanGrip. Zastosowanie ogniw o nowym, falowanym profilu gwarantuje lepsze walory trakcyjne i dłuższą żywotność. Siatka jezdna łańcuchów połączona jest z siatkami bocznymi za pomocą zgrzewanych pierścieni, dzięki czemu cała konstrukcja łańcuchów jest bardzo odporna na rozerwanie. Łańcuchy pewag „norweskie” z kolcami są rekomendowane przez norweskich transportowców. Skręcane ogniwa z nagrzanymi kolcami zapewniają znakomitą trakcję na oblodzonych skandynawskich drogach. Stosunkowo mały ciężar własny ułatwia szybki i prosty montaż i demontaż. Części boczne siatki znajdują się wysoko na obu ścianach opony, zaraz pod jej barkiem. Taka konstrukcja umożliwia montaż dwóch pojedynczych łańcuchów na kołach „bliźniaka”, co nie jest możliwe w przypadku standardowych łańcuchów rombowych. Siatka jezdna w standardowej wersji łańcuchów wykonana jest z ogniw o średnicy 7,0 mm i posiada w swej konstrukcji - w zależności od rozmiaru łańcuchów – od 15 do 18 sekcji poprzecznych. Łańcuch boczny wykonany jest z drutu o średnicy 6,0 mm, a zaginane spinki z drutu o średnicy 8,0 mm. Wszystkie łańcuchy pewag „norweskie” wyposażone są w kolce o pofalowanym profilu w technologii star-stud. Utwardzona powierzchnia kolca o pofalowanej powierzchni jest o 5% większa i dzięki temu zapewnia dłuższą żywotność łańcuchów. Ciekawostką są sekcje łańcuchowe do szybkiego montażu, bez konieczności najeżdżania na łańcuch. Służą do zakładania na koła jako opaski. Pomagają przy ruszaniu na śliskim podłożu. Można je założyć nawet wtedy, gdy pojazd zaczął się już ślizgać lub zakopał się w śniegu (na założenie klasycznych łańcuchów jest wówczas za późno). Szeroki zakres tolerancji pozwala na montaż na większości rozmiarów ogumienia 22,5” pojazdów TIR. Sekcje łańcuchowe nie spełniają austriackiej normy ÖNORM V5119. Wg tej normy nie są łańcuchami śniegowymi dopuszczonymi do eksploatacji na drogach publicznych Austrii. Jak radzi Marek Ormaniec, jeśli zestaw (ciągnik siodłowy + naczepa) porusza się w kierunkach alpejskich, w krajach takich jak: Austria, Włochy, Szwajcaria, a także dodatkowo Słowacja, czy Słowenia, to powinien być wyposażony minimum w jedną parę łańcuchów zakładanych na zewnętrzne koła bliźniaka napędowego. Najbardziej wymagające i rygorystycznie przestrzegane są przepisy dotyczące łańcuchów śniegowych w Austrii. Pojazd ciężarowy (o ładowności powyżej 3,5 tony) poruszający się po drogach tego kraju w okresie od 1 listopada do 15 kwietnia musi posiadać w wyposażeniu łańcuchy śniegowe spełniające austriacką normę Ö-norm V5119. Kontrole łańcuchów są częste i szczegółowe. Sprawdzeniu podlega to czy łańcuchy rzeczywiście są atestowane oraz czy pasują na koła pojazdu. Na rynku pojawia się sporo łańcuchów dalekowschodniego pochodzenia, które kuszą niską ceną, ale bywa, że ich „atest Ö-norm V5119” nie jest prawdziwy. Takie łańcuchy „nie przejdą” kontroli w Austrii, a kara może być wielokrotnie wyższa od korzyści wygenerowanej w trakcie zakupu. Według przedstawiciela firmy Pewag najlepiej zaopatrywać się w łańcuchy produkowane w Austrii, bo te na pewno są atestowane, nie będą budzić wątpliwości w trakcie kontroli i spełnią swoje zadanie kiedy trzeba będzie ich użyć. Mając w wyposażeniu łańcuchy z atestem na Austrię Ö-norm V5119 możemy także „legalnie” poruszać się po drogach innych krajów alpejskich, mając pewność, że spełniamy lokalne wymagania w zakresie łańcuchów. Przykładem łańcuchów produkcji austriackiej, posiadających atest Ö-norm V5119 jest KWB Spur SLV. Pewag do każdej pary łańcuchów dodatkowo, prócz oznaczeń na łańcuchach, dołącza zalaminowany dokument atestacji, aby kierowca mógł się nim okazać w trakcie kontroli. Jeśli zestaw będzie poruszał w Skandynawii, w szczególności w Norwegii, gdzie obowiązują najbardziej rygorystyczne przepisy, musi być wyposażony w łańcuchy śniegowe. Tam posiadanie łańcuchów w wyposażeniu jest wymagane w okresie od 16 października do 30 kwietnia (dotyczy północnej Norwegii). Norweskie przepisy nakazują wyposażenie zestawu w minimum siedem sztuk, przy ich następującym rozkładzie: oś przednia – minimum jeden łańcuch - montowany po prawej stronie, oś napędowa – cztery łańcuchy - wszystkie koła bliźniaka napędowego w łańcuchach, osie naczepy – minimum dwa łańcuchy, zamontowane po skosie, na kołach pierwszej i ostatniej osi. W Norwegii nie określa się za pomocą normy (jak to czynią Austriacy) jak mają być zbudowane łańcuchy. To rozsądek musi nam nakazać wybór solidnych łańcuchów, które pozwolą na pokonanie zaśnieżonych tras (przykładowo Pewag norweskie z kolcami L .. 8 STD – łańcuchy na oś napędową). Trzeba pamiętać, że dystanse do przejechania w łańcuchach są tam o wiele dłuższe niż w Polsce, czy Austrii więc i łańcuchy muszą być wytrzymalsze.

Wybierając akumulator…

Dynamiczny rozwój segmentu ciężarowego sprawił, że wymagania wobec akumulatorów znacznie się zmieniły. Przedstawiciele Europart Polska S.A. podpowiadają, na co zwrócić uwagę, wybierając ten odpowiedni do naszego pojazdu. Wcześniej podstawowym zadaniem akumulatora wykorzystywanego w pojeździe ciężarowym był rozruch silnika. Tymczasem wraz z ogromnym postępem w szeroko dostępnych rozwiązaniach elektronicznych zmienił on swoją rolę, zasilając cały szereg urządzeń, w tym: komputer pokładowy, tachografy cyfrowe, systemy telematyczne, oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne, urządzenia oparte na GPS, radiową transmisję danych, urządzenia komfortowe czy układy bezpieczeństwa i ostrzegawcze. Co więcej, praca wielu urządzeń odbywa się również na wyłączonym silniku. Przed zakupem akumulatora musimy upewnić się więc, że akumulator sprosta tak dużemu poborowi mocy. To szczególnie ważne, gdy samochód ciężarowy wykorzystujemy w transporcie międzynarodowym, gdyż często staje się on również drugim domem dla kierowcy i znacznie zwiększa się potrzeba jego obciążenia podczas postoju. W sytuacji bardzo intensywnego korzystania z akumulatora, w dłuższej perspektywie czasu w jego wnętrzu może pojawić się zjawisko rozwarstwienia elektrolitu (stratyfikacji). Jest to proces, który powoduje, że elektrolit o wyższym współczynniku gęstości skupia się u podstawy akumulatora, a ten o niższym współczynniku gęstości – w jego wyższych partiach. W uproszczenia taka sytuacja prowadzi do nierównomiernego uczestnictwa tych dwóch różnych stężeń elektrolitu w procesie elektrolizy, co w konsekwencji może doprowadzić do ograniczenia paramentów akumulatora nawet przy jego prawidłowym napięciu spoczynkowym. Stąd wybierając baterię do samochodu użytkowanego w dalekich trasach sięgnijmy po tę, w której zastosowano cyrkulator kwasowy. Podczas jazdy wykorzystuje on bowiem naturalne prawa chemiczno-fizyczne, mieszając elektrolit, co w konsekwencji zapewnia jego równomierne stężenie we wnętrzu akumulatora i dłuższą żywotność. Przy wyborze odpowiedniej baterii należy pamiętać również, że w ostatnim okresie producenci pojazdów ciężarowych musieli dostosować ich konstrukcje pod kątem wymagań ekologicznych. Dlatego też obecnie w miejscu, gdzie wcześniej znajdowały się akumulatory, pojawiły się zbiorniki na płyn AdBlue. Baterie natomiast montowane są na tylnej osi pojazdu, np. zaraz za siodłem ciągnika. W związku z tym są one narażone na znacznie większe wstrząsy i wibracje. Wybierając akumulator zwróćmy uwagę, by spełniał on normę odporności na wstrząsy V3 lub przewyższające przedmiotową normę odporności. W przeciwnym wypadku może dojść do jego trwałego uszkodzenia w trakcie eksploatacji poprzez urwane połączenia, mosty między celami i/lub wzajemne przesunięcia płyt akumulatorowych. Kolejnym ważnym parametrem, który powinniśmy wziąć pod uwagę, powinna być bezobsługowość akumulatora. W ten sposób zaoszczędzimy na jego serwisowaniu oraz niezbędnemu przestojowi pojazdu. Akumulator bezobsługowy to taki, w których odpowiednia technologia produkcji powoduje, że konsumpcja wody ograniczona jest do absolutnego minimum, dzięki czemu nie ma konieczności jej uzupełniania w okresie użytkowania. Taka bezobsługowość w nowoczesnych bateriach uzyskiwana jest dzięki zastosowaniu stopu ołowiu z dodatkiem wapnia oraz specjalnej pokrywy labiryntowej. Ta, za pośrednictwem wbudowanych kanalików labiryntowych, schładza powstający podczas elektrolizy wodór i tlen, zmieniając formę gazową na formę ciekłą i odprowadzając powstałą ciecz ponownie do wnętrza akumulatora.

Bez prądu nie pojedziemy

Przygotowując się do wyjazdu w trasę, zwłaszcza w sezonie zimowym, warto poświęcić chwilę akumulatorowi. Sprawdzić mocowanie i czystość klem, poziom elektrolitu i stan naładowania samochodowej baterii. Należy też weryfikować czy poprawnie jest ładowana. Marka Jenox Akumulatory od lat znana jest z produkcji akumulatorów kwasowo-ołowiowych tworzonych z myślą o transporcie. Wśród nich jest Jenox Classic Truck oraz systematycznie powiększająca się gama akumulatorów specjalistycznych. Do najnowszych w ofercie należy Jenox SRP. Akumulatory tworzone z myślą o transporcie muszą spełniać najwyższe wymagania, albowiem każde unieruchomienie auta to spore straty dla przewoźnika. Stąd tak ważna jest wysoka jakość i niezawodność samochodowych baterii, zwłaszcza u progu zimy, gdy akumulator prócz normalnych obciążeń musi zachować swoje parametry rozruchowe przy niekorzystnych warunkach atmosferycznych. – Oferowany przez chodzieską fabrykę Jenox SRP stworzony został z myślą o samochodach ciężarowych i autobusach pracujących na krótkich odcinkach, które często są uruchamiane, a ich specyfika pracy wiąże się z dużym zapotrzebowaniem na energię. Ten specjalistyczny akumulator charakteryzuje się wysoką odpornością na cykliczne wyładowania i bardzo dobrym przyjmowaniem ładunku elektrycznego. Parametry takie osiągnięte zostały poprzez zastosowanie dodatków węglowych oraz wprowadzenie zmienionej receptury mas aktywnych – mówi Ryszard Wasyłyk, dyrektor rynku krajowego Jenox Akumulatory. – To jeden z najbardziej zaawansowanych produktów w naszej ofercie, który doskonale sprawdzi się w pojazdach transportu zbiorowego oraz samochodach ciężarowych. Trzeba pamiętać, że o wyborze akumulatora powinny decydować nie tylko parametry samochodu, lecz także warunki w jakich pojazd pracuje. Jeżeli są one skrajnie niekorzystne, warto wybrać akumulator do zadań specjalnych taki jak Jenox SVR. To bateria wykonana w technologii Super Vibration Resistance, która zapewnia akumulatorowi bardzo wysoką odporność na wibracje, a co za tym idzie umożliwia samochodom ciężarowym pracę w najbardziej niekorzystnych warunkach. Akumulator Jenox SVR został tak zaprojektowany by bez uszczerbku znosić bardzo silne wstrząsy, z którymi bateria najczęściej ma do czynienia, gdy jest ulokowana w tylnej części podwozia. Wśród akumulatorów specjalistycznych warto również przyjrzeć się samochodowej baterii Jenox SHD, która dedykowana jest do pojazdów z silnikami o dużej mocy i pracujących w trudnych warunkach, czyli tam, gdzie ogólnie stosowana samochodowa bateria nie jest w stanie sprostać obciążeniom. Zastosowanie akumulatorów Jenox SHD gwarantuje wysoką wydajność energetyczną, przy niskim poziomie samorozładowania. To właśnie te parametry sprawiły, że akumulatory tej serii znalazły szerokie zastosowanie w samochodach ciężarowych i są cenione przez klientów. Produkty sygnowane logo Jenox dostępne są w blisko 1000 punktach w całym kraju, a także w większości państw europejskich. – Ostatnie kilka tal to szczególny okres w historii Jenox Akumulatory, który wiąże się z bardzo dynamicznym rozwojem przedsiębiorstwa i wielomilionowymi inwestycjami w nasz zakład produkcyjny w Chodzieży – mówi Komentarz: Ryszard Wasyłyk, Dyrektor Rynku Krajowego Jenox Akumulatory sp. z o.o. – Efektem tego są zwiększone możliwości produkcyjne sięgające ok. 1 mln akumulatorów rocznie. Do tego systematycznie wprowadzamy nowe produkty. W przypadku akumulatorów do aut ciężarowych i specjalistycznych, nasza oferta w ostatnich latach poszerzyła się o akumulatory serii Jenox SHD, Jenox SVR i najnowszy w ofercie Jenox SRP. Akumulatory z logo Jenox są bardzo dobrze znane wśród kierowców aut ciężarowych, ale dzięki tak szerokiej gamie produktów, nieprzerwanie zwiększamy nasz udział w rynku akumulatorów dedykowanych dla transportu. Blisko 60 proc. całej naszej produkcji sprzedawane jest na rynek krajowy, a ok 40 proc. przeznaczona jest na eksport. Bez wątpienia za umacnianiem się pozycji marki Jenox Akumulatory przemawia również fakt, że coraz więcej dystrybutorów, którzy dotychczas zamawiali u nas produkty sygnowane własną marką, dziś zastępuje je w swojej ofercie akumulatorami z logo Jenox.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.