Łańcuchy z rodziny pewag starmove najczęściej będą stanowiły
wyposażenie pojazdów odśnieżających, pojazdów pożarniczych,
a także innych np. municypalnych, pracujących w
trudnych warunkach terenowych
Podczas prezentacji opon Bridgestone Duravis R002 na Torze Modlin można było zaobserwować, jak łatwo jest utrzymać tor jazdy ciągnika po
przejeździe przez tzw. szarpak na płycie poślizgowej
Janusz Krupa (Goodyear): – W większości
przypadków do działania w zimowych warunkach
drogowych wystarczające będą opony z
certyfikacją M+S oraz 3PMSF
Bridgestone Duravis R002 na oś kierowaną
zapewnia najwyższą w klasie przyczepność na
mokrej nawierzchni (klasa A)
Opona Bridgestone Duravis R002 gwarantuje
żywotność zwiększoną o 45% w porównaniu
do jej poprzednich modeli
Janusz Długiński (Bridgestone): – Opony Duravis
R002 mają oznaczenia 3PMSF i M+S i na
dzień dzisiejszy spełniają wszystkie regulacje
i przepisy dotyczące użytkowaniu opon ciężarowych
w okresie zimowym, nawet te najbardziej
wymagające, pochodzące z krajów skandynawskich
Continental zwraca uwagę na optymalną przyczepność podczas hamowania w przypadku opon naczepowych Scandinavia HTW 2
Wszystkie opony Continental dla transportu
publicznego, regionalnego i dalekobieżnego
mają zimową homologację (3PMSF); na zdjęciu
Scandinavia
Opony Goodyear FUELMAX GEN-2 opracowano
z myślą o przewozach międzyregionalnych i
dalekobieżnych
Opony Goodyear KMAX GEN-2 polecane są
dla flot regionalnych
Adam Kossakowski (Michelin): – Na polskich
drogach w większości wystarczą opony z gam
Michelin X LINE czy X MULTI, do ekstremalnych
zimowych warunków posiadamy w ofercie
oponę typowo zimową, na przykład X MULTI
WINTER T
Przykład opony uniwersalnej – Michelin X
MULTI Z
Marek Ormaniec (Pewag): – Łańcuchy produkowane
w Austrii są atestowane i nie będą budzić
wątpliwości w trakcie kontroli
Łańcuchy pewag starmove są o 20% lżejsze od poprzednich, porównywalnych modeli łańcuchów
pewag, osiągają do 30% większą żywotność w podstawowej wersji i aż do 70% większą
żywotność w wersji F (na zdjęciu)
Ryszard Wasyłyk (Jenox Akumulatory): –
Akumulator Jenox SRP stworzony został z myślą
o samochodach ciężarowych i autobusach
pracujących na krótkich odcinkach, które często
są uruchamiane, a ich specyfika pracy wiąże
się z dużym zapotrzebowaniem na energię
W przypadku akumulatorów do aut ciężarowych i specjalistycznych oferta Jenox Akumulatory
w ostatnich latach poszerzyła się m.in. o akumulatory serii Jenox SHD
Zima to wymagający czas dla branży transportowej. O tej porze roku na drodze liczą
się nie tylko umiejętności kierowców, ale też odpowiednie wyposażenie pojazdów. Opony
zimowe, łańcuchy, dobre akumulatory, łopata czy worek z piaskiem zwiększają ich
szanse w starciu z mrozem, śniegiem i oblodzeniem.
Na rynku obecnie mamy spory wybór
opon z oznaczeniem M+S, a także
3PMSF. Jak zwraca uwagę Adam
Kossakowski, manager marketingu operacyjnego
Michelin, oznakowanie M+S jest oznakowaniem
stosowanym na podstawie oświadczenia
producenta w oparciu o wewnętrzne
kryteria nieobjęte testami. Oznakowanie
3PMSF jest oznakowaniem certyfikacyjnym
przyznawanym na podstawie testów przeprowadzonych
w warunkach zimowych zgodnie
z wymogami regulaminu nr 117 (UNECE R117).
Wyniki testów są wymierne i mogą być porównywane
między sobą. 3PMSF jest jedynym
prawdziwym kryterium pomiaru skuteczności
opon w warunkach zimowych.
Przedstawiciele firmy Goodyear radzą, iż
opony przede wszystkim powinny być dostosowane
do warunków drogowych panujących
w regionie, w którym głównie działa przedsiębiorstwo,
ale także spełniać wymagania lokalnych
przepisów, a te ulegają zmianom. Poszukując
opon zimowych do pojazdów użytkowych
warto zwracać uwagę nie tylko na oznaczenia
na ścianie bocznej, ale także na inne cechy konstrukcyjne.
Ani oznaczenie M+S, ani symbol
3PMSF nie daje pełnych informacji o ogumieniu,
tym bardziej że symbol trzech szczytów
górskich i płatka śniegu znajduje się nie tylko
na oponach zimowych, ale także na niektórych
modelach całorocznych spełniających określone,
minimalne wymagania przyczepności na
śniegu. Dlatego poszukując typowego ogumienia
zimowego warto zwracać uwagę także na
inne cechy konstrukcyjne, jak np. rzeźba i mieszanka
bieżnika oraz użyte technologie.
Jak wyjaśnia Paweł Zakrzewski, Area Sales
Manager, Continental Opony Polska, typowe
opony zimowe do pojazdów ciężarowych
muszą spełniać określone wymagania i
przejść odpowiednie testy. Pod uwagę brana
jest nie tylko dopasowana do warunków rzeźba
bieżnika, ale też skład oraz twardość mieszanki
gumowej, które mają zapewnić wysoki
poziom trakcji nawet na mokrej i zaśnieżonej
lub oblodzonej nawierzchni. Według przedstawiciela
Continental ogumienie z oznaczeniem
M+S to takie, które ma sobie radzić z błotem
i śniegiem. Bardziej dostosowane do jazdy
w trudnych warunkach zimowych są opony z
oznaczeniem trzech szczytów górskich z płatkiem
śniegu. Mają one specjalnie opracowaną
mieszankę gumową, która nie traci swoich parametrów
przy ujemnych temperaturach, oraz
bieżnik, który pozwala utrzymać dobrą trakcję
na śniegu i skrócić drogę hamowania na śliskiej
nawierzchni. Opony, aby mogły być oznaczone
symbolem alpejskim muszą przejść specjalny
test praktyczny w warunkach zimowych sprawdzający
m.in. hamowanie i trakcję na ośnieżonej
nawierzchni.
W celu zapewnienia optymalnej przyczepności
i bezpieczeństwa podczas jazdy w warunkach
zimowych Continental zaleca montaż
opon zimowych na wszystkich osiach pojazdów
ciężarowych i autobusów. Jak wykazały
testy porównawcze, pozwala to skrócić drogę
hamowania na śniegu przy prędkości 50 km/h
o blisko 10 metrów. Zima potrafi zaskoczyć kierowcę
niemal w każdym zakątku Europy. Brak
odpowiedniego wyposażenia może nie tylko
utrudnić, ale wręcz uniemożliwić kontynuowanie
jazdy.
Jak dodaje Paweł Zakrzewski, osobną kwestią
są regulacje prawne dotyczące zimowego
wyposażenia ciężarówki obowiązujące w poszczególnych
krajach. Przepisy określają m.in.
obowiązek i terminy stosowania opon zimowych,
wymagane homologacje czy dopuszczalną
głębokość bieżnika. Opony zimowe na
pewno powinny mieć pojazdy poruszające się
po krajach nordyckich, czyli Norwegii, Szwecji,
Finlandii z wyjątkiem Danii, gdzie podobnie jak
w Polsce nie ma sprecyzowanych wytycznych
oraz państwach bałtyckich: Litwie, Łotwie i Estonii.
Bez opon zimowych lepiej nie wyjeżdżać
też na drogi m.in. w Czechach, Austrii i Słowacji
oraz większości państw bałkańskich. Choć
we wszystkich tych krajach samochody ciężarowe
powinny być wyposażone w opony zimowe,
to występują pewne różnice dotyczące terminów
obowiązywania zimówek, jak również
tego, na których osiach mają być założone. Na
przykład w Norwegii obowiązkowe jest stosowanie
opon zimowych na wszystkich pozycjach
osi w okresie od 15 listopada do 31 marca, natomiast
w Austrii od 1 listopada do 15 kwietnia
pojazdy ciężarowe muszą mieć przynajmniej
na jednej osi napędowej opony z oznaczeniem
co najmniej M+S (błoto i śnieg). Warto sprawdzić,
jakie są wytyczne poszczególnych krajów
w zakresie zimowego wyposażenia pojazdów
ciężarowych, ponieważ brak odpowiedniego
ekwipunku może spowodować odmowę zgody
na wjazd do kraju lub wydanie zakazu prowadzenia
pojazdu.
– Decydując się na zakup modeli całorocznych
warto szukać takich, które są oznaczone
symbolem trzech szczytów górskich i płatka
śniegu – radzi Janusz Krupa, menadżer marketingu
opon użytkowych w Goodyear Dunlop
Tires Polska. – Typowe opony zimowe
mają mniejszościowy udział w rynku ogumienia
dla pojazdów użytkowych w Europie. Ich nabywcami są najczęściej operatorzy flot, którzy
realizują zlecenia np. w Skandynawii lub
Rosji, a także poruszający się w regionach alpejskich.
Natomiast w większości przypadków
do działania w zimowych warunkach drogowych
wystarczające będą opony z certyfikacją
M+S oraz 3PMSF.
Wybór ogumienia, według J. Krupy, zależy
w dużej mierze od regionu, w którym głównie
działa dany operator flotowy oraz przepisów
drogowych obowiązujących w poszczególnych
krajach – w Europie są mocno zróżnicowane.
Niedostosowanie się do wymogów prawa może
oznaczać grzywnę i/lub zatrzymanie auta na
policyjnym parkingu. Warto też pamiętać, że w
państwach, w których wprowadzono regulacje
dotyczące opon zimowych, zwykle zaczynają
one obowiązywać w wyznaczonych terminach
lub gdy wystąpią określone warunki atmosferyczne.
Obecnie najwcześniejsza data, od której
obowiązują przepisy zimowe to 1 listopada,
lecz nagłe opady śniegu lub oblodzenia mogą
pojawiać się już znacznie wcześniej – szczególnie
w regionach górzystych lub najbardziej na
północ wysuniętych częściach Europy. Ponadto
niektóre kraje określają także minimalną głębokość
bieżnika, jaka jest wymagana do jazdy
w zimowych warunkach i co ciekawe, może ona
być inna niż standardowa minimalna głębokość
bieżnika. W rezultacie, wraz ze zbliżającym
się zimowym sezonem, zarządzanie oponami
nabiera szczególnego znaczenia.
Przedstawiciel Goodyear Dunlop Tires Polska
przypomina o ważnej zmianie legislacyjnej
w niemieckich przepisach, która zacznie
obowiązywać 1 lipca 2020 roku. Nakłada ona
obowiązek stosowania opon zimowych w pojazdach
ciężarowych pracujących na terenie
Niemiec również na osiach prowadzących. W
chwili obecnej wymóg ten dotyczy tylko opon
na osiach napędowych. Zatem, kupując ogumienie
na osie prowadzące już dziś warto sięgnąć
po produkty z symbolem 3PMSF. Takie
oznaczenie posiadają opony na oś prowadzącą
z Grupy Goodyear.
Uniwersalne o większej żywotności
Firma Bridgestone wprowadziła na rynek
ultra wytrzymałe, uniwersalne opony Duravis
R002. Nowy produkt ma umożliwić flotom obniżenie
kosztów eksploatacji w wyniku redukcji
kosztu przejechanego kilometra, dzięki trwałości
i zoptymalizowanej wydajności paliwowej.
Ponadto nowe opony zapewniają bardzo
dobrą przyczepność na mokrej nawierzchni.
Opona Duravis R002 gwarantuje żywotność
zwiększoną o 45% w porównaniu do jej poprzednich
modeli, a koszt przejechanego kilometra
zmniejszył się o 15% w stosunku do
poprzedniego modelu (średnia opon na oś kierowaną,
napędową i naczepową). Oszczędności
poczyniono nie tylko w zakresie kosztów,
ale także emisji CO2 - nowe opony zapewniają
zoptymalizowaną wydajność paliwową dzięki
kombinacji B-C-B w osiach kierowanych, napędowych
i naczepowych.
Przyczepność na mokrej nawierzchni dla
osi kierującej poprawiono o 9,17% w porównaniu
z oponami poprzedniej generacji (w porównaniu
R-STEER 001 poprzedniej generacji
i modelu DURAVIS R-STEER 002, w rozmiarze
315/80R22.5).
Duravis R002 to wielofunkcyjne opony dla
wszystkich rodzajów flotowych pojazdów ciężarowych,
mające szeroki zakres zastosowań,
od jazdy po drogach regionalnych po autostrady.
Zapewniają - według producenta - najwyższą
w klasie przyczepność na mokrej nawierzchni
i wydajność przez cały rok, dzięki
najwyżej klasie A w zakresie przyczepności
opon na oś kierowaną na mokrej nawierzchni.
To pierwsza opona do zastosowań regionalnych,
która uzyskała taką wartość (rozmiar:
315/80R22.5). Ponadto są dostosowane do jazdy
w warunkach zimowych, o czym świadczą
oznaczenia opon 3PSFM i M+S na osiach kierowanych,
napędowych i naczepowych.
Konstruując nowe opony, aby zminimalizować
ich zużycie, zastosowano wzory bieżnika
o niskim współczynniku odkształcania. W
ogumieniu na oś skrętną ciasny bieżnik i lamele
trójwymiarowe zaprojektowano z myślą o
dynamicznym pokonywaniu zakrętów. Na osi
napędowej technologia Low Energy Pattern
ogranicza odkształcenia, zwiększając trwałość
oraz zapewniając równomierne zużycie opony,
zaś w ogumieniu na oś naczepy - gęsty bieżnik.
Do produkcji opon na oś skrętną i napędową
używa się mieszanek o wysokiej zawartości
krzemionki i nowej technologii mieszania
tandemowego. Mieszanka bieżnika Nano-pro
Tech redukuje straty energii i opór toczenia.
Dzięki wysokiej zawartości krzemionki zapewnia
wysoką przyczepność na mokrej nawierzchni
i niską temperaturę pracy.
Nowe opony zostały sprawdzone w 13 flotach
(151 pojazdów) na dystansie ponad 12,3
mln km. Okazało się, że zapewniają oszczędność
112 082 euro na rok pod względem kosztu
na km, oraz 554 459 euro/rok pod względem
kosztów paliwa dla przeciętnej floty regionalnej.
Jeśli chodzi o zużycie paliwa, uzyskano
oszczędność 2,3 l/100 km dla pojazdu ciężarowego
w przeciętnej flocie regionalnej, a jednocześnie
o 1119 ton/rok mniejsza emisję CO2
(ekstrapolacja ograniczenia emisji CO2 dla całej
floty zgodnie z następującymi założeniami:
flota złożona ze 150 ciągników i naczep, 130
000 km rocznego przebiegu na zestaw).
Cztery główne rozmiary opon Duravis R002
dostępne są od września 2019 roku, a w roku
2020 pojawi się sześć dodatkowych rozmiarów.
Nowe opony uproszczą gamę produktów Bridgestone
w segmencie uniwersalnym, zastępując
wszystkie dotychczas oferowane produkty.
Nowe opony będą fabrycznie montowane u
czołowych producentów pojazdów takich jak
MAN, SCANIA, DAIMLER, VOLVO, RENAULT,
IVECO, po przeprowadzeniu dokładnych testów
homologacji.
– Opony Duravis R002 mają oznaczenia
3PMSF i M+S i na dzień dzisiejszy spełniają
wszystkie regulacje i przepisy dotyczące użytkowaniu
opon ciężarowych w okresie zimowym,
nawet te najbardziej wymagające, pochodzące
z krajów skandynawskich – zapewnia
Janusz Długiński, Key Account Manager OE &
Training Manager Commercial Products East
Region w Bridgestone Europe, Middle East
& Africa. – Możemy powiedzieć o nich powiedzieć,
iż są to opony ,,Winter Ready” . Ze
względu na zastosowanie zupełnie nowych
mieszanek z dużą zawartością krzemionki oraz
nowych wzorów bieżników z technologami poprawiającymi
przyczepność zarówno na mokrej
(przy konfiguracji 315/80 R22,5 ciągnik i
385 /65R22,5 naczepa, etykietowanie dla przyczepności
na mokrej nawierzchni wynosi: oś
kierowana - A; oś napędowa - B; oś naczepowa
- B ) jak i zaśnieżonej nawierzchni, nie ma
konieczności stosowania opon typowo zimowych.
Nazwa zobowiązuje
Jak informuje Paweł Zakrzewski, Area Sales
Manager, Continental Opony Polska, marka ta
oferuje opony zimowe zoptymalizowane pod
kątem poszczególnych osi pojazdu i różnych
warunków drogowych. Wszystkie produkty dla
transportu publicznego, regionalnego i dalekobieżnego
mają zimową homologację (3PMSF).
Opony zimowe tej marki gwarantują przyczepność
nawet na oblodzonej nawierzchni.
Continental oferuje opony zimowe, które
dzięki mieszankom gum oraz wzorom bieżnika
zoptymalizowanym pod kątem poszczególnych
osi pojazdu i różnych warunków drogowych
wyróżniają się wysokim poziomem trakcji
nawet na mokrej i zaśnieżonej lub oblodzonej
nawierzchni.
Z myślą o zastosowaniach w transporcie
stworzona została gama opon zimowych Continental
Scandinavia, obejmująca ogumienie
do samochodów ciężarowych używanych w ruchu
dystrybucyjnym (rozmiary 17,5 i 19,5 cala)
oraz dalekobieżnym (w rozmiarze 22,5 cala).
Opony te charakteryzuje doskonała przyczepność
i wysoki poziom trakcji w przypadku osi
przedniej – HSW 2 Scandinavia, najlepsza trakcja
i skuteczność hamowania na osi napędowej
– HDW 2 Scandinavia, a także optymalna przyczepność
podczas jazdy w zakrętach czy podczas
hamowania w przypadku osi naczepowej
– HTW 2 Scandinavia. Wszystkie opony Continental
Scandinavia charakteryzuje wyższa
sztywność bieżnika ograniczająca poziom jego
odkształceń i zmniejszająca opory toczenia, a
także mniejsze straty energii, dzięki zoptymalizowanemu
punktowi styku z nawierzchnią.
Lepsza trakcja we wszelkich
warunkach atmosferycznych
Nowe produkty Goodyear KMAX GEN-2 i FUELMAX
GEN-2 odpowiadają na ciągłe zapotrzebowanie
na ogumienie o doskonałej trakcji
przez cały okres eksploatacji i we wszystkich
warunkach pogodowych, a przy tym zdolne są
poradzić sobie ze zmiennym obciążeniem.
Opony Goodyear KMAX GEN-2 na oś prowadzącą
i napędową, dedykowane dla flot regionalnych,
zapewniają wysokie przebiegi, przy
zoptymalizowanej żywotności i pokonywanie
trudnych warunków drogowych. Ogólne zalety
produktów z serii KMAX GEN-2 to do 25% lepsza
trakcja we wszelkich warunkach atmosferycznych,
o 15% wyższa odporność na uszkodzenia
i o 5% lepsza efektywność paliwowa
przy jednoczesnym utrzymaniu długich przebiegów,
charakterystycznych dla poprzedniej
generacji KMAX.
Opony Goodyear FUELMAX GEN-2 na oś prowadzącą
i napędową opracowano z myślą o
przewozach międzyregionalnych i dalekobieżnych.
Zapewniają one wysoką efektywność paliwową
w połączeniu ze zwiększonymi przebiegami,
doskonałą trakcję i obniżoną emisję
hałasu. Ogumienie FUELMAX GEN-2 to do
10% dłuższe przebiegi, do 30% lepsza trakcja
w każdych warunkach pogodowych i niższy poziom
hałasu , przy jednoczesnym utrzymaniu
tej samej wydajności paliwowej co poprzednia
generacja opon FUELMAX.
Wszystkie nowe opony spełniają rygorystyczne
wymagania przepisów dotyczących
opon zimowych, w tym z oznaczeniem 3PMSF.
Ze względu na najlepsze w swojej klasie niskie
opory toczenia, nowe serie opon KMAX GEN-
2 i FUELMAX GEN-2 przyczyniają się również
do zmniejszenia emisji CO2 przez samochody
ciężarowe i tym samym wspierają spełnienie
przyszłych, ambitnych wymogów prawnych w
tym zakresie.
Typowe opony zimowe dla pojazdów ciężarowych
posiadają oba oznaczenia (M+S i
3PMSF), a ponadto konstrukcyjnie są najlepiej
przygotowane do pracy w trudnych warunkach
zimowych.
Bieżnik ciężarowych opon zimowych charakteryzuje
się większą ilością agresywnych lameli
oraz blokową budową. Taka konstrukcja w połączeniu
ze specjalną mieszanką gumową zapewnia
skuteczną jazdę w każdych warunkach
zimowych. O zimowej skuteczności ogumienia
decydują też zastosowane technologie.
Przykładowo, w linii opon ciężarowych Goodyear
ULTRA GRIP MAX – w której skład wchodzą:
opona na oś kierowaną ULTRA GRIP MAX
S, opona na oś napędową ULTRA GRIP MAX
D oraz opona do naczep ULTRA GRIP MAX T
– zastosowano dwa nowatorskie rozwiązania:
technologię inteligentnych bloków i technologię
inteligentnych krawędzi.
Technologia inteligentnych bloków (IntelliMax
Block Technology) to podłużne bloki w
kształcie rombów z profilowanymi blaszkami o
zróżnicowanej głębokości. Klocki bieżnika mają
różną sztywność, co maksymalizuje uchylenie
blaszek, zapewniając optymalną przyczepność
na śniegu i lodzie. Z kolei konturowane blaszki
o naprzemiennym układzie zapewniają optymalną
sztywność bieżnika na całej powierzchni
styku opony, co przekłada się na regularne
zużycie i potencjalnie długie przebiegi. Natomiast
technologia inteligentnych krawędzi (IntelliMax
Edge Technology) to zwężające się,
ustawione pod odpowiednim kątem krawędzie
tnące, których duża liczba optymalizuje kontakt
opony z drogą, szczególnie na śliskich nawierzchniach.
Dzięki tym rozwiązaniom opony
zimowe ULTRA GRIP MAX uzyskują lepszą przyczepność przez cały okres eksploatacji i
zapewniają kierowcom kontrolę we wszystkich
warunkach drogowych, szczególnie na zaśnieżonych
oraz oblodzonych drogach. Co ważne,
ogumienie ULTRA GRIP MAX spełnia normy
oznaczenia 3PMSF nawet przy bieżniku zużytym
do połowy.
Zimowy przewodnik
Continental dla flot
ciężarowych na sezon
2019/2020
Continental przygotował przegląd europejskich
przepisów dotyczących zimowego wyposażenia
samochodów ciężarowych i autobusów.
Coraz częściej wymagane są opony z symbolem
alpejskim.
Europejskie przepisy dotyczące obowiązkowego
zimowego wyposażenia pojazdów
ciężarowych i autobusów wprowadzają kilka
istotnych zmian. Continental, aby pomóc
menedżerom flot w spełnianiu najnowszych
wymogów prawnych, zebrał regulacje dotyczące
m.in. opon zimowych i stosowania łańcuchów
w 39 krajach.
W sezonie zimowym 2019/2020 opony z
tzw. symbolem alpejskim w wielu krajach zyskają
większe znaczenie. W odpowiedzi na
zmiany regulacyjne dotyczące obowiązku
stosowania typowych zimówek Continental
rozszerza gamę swoich produktów z homologacją
zimową. Wszystkie opony do samochodów
ciężarowych oraz autobusów na oś prowadzącą
i napędową w rozmiarach 17,5, 19,5
i 22,5 cala są dostępne w wariantach ze znakiem
3PMSF (3-Peak Mountain with Snow
Flake).
Albania. Brak ogólnych przepisów dotyczących
opon zimowych.
W pojeździe muszą być przewożone łańcuchy
na oś napędową. Stosowanie łańcuchów
zgodnie ze znakami i warunkami drogowymi.
Opony z kolcami są zabronione.
Austria. Opony zimowe obowiązkowe od
1 listopada do 15 kwietnia. Brak stosowania
się do wymogów wiąże się z ryzykiem zakazu
dalszej jazdy i wysokich mandatów (od 35 do
5000 €). Pojazdy ciężarowe > 3,5 t DMC muszą
mieć przynajmniej na jednej osi napędowej
opony oznaczone symbolem M+S i/lub
symbolem alpejskim (3PMSF) o minimalnej
głębokości bieżnika 6 mm (diagonalne) lub 5
mm (radialne). Opony zimowe są obowiązkowe
dla autobusów (kategorie M2, M3) od 1 listopada
do 15 marca.
Od 1 listopada do 15 kwietnia należy przewozić
w pojeździe łańcuchy na co najmniej
dwie opony na oś napędową. Wyjątkiem są
autobusy komunikacji publicznej. Do użytku
na drogach pokrytych śniegiem i lodem.
Stosowanie opon z kolcami jest zabronione
w pojazdach > 3,5 t DMC.
Belgia. Brak ogólnych przepisów dotyczących
opon zimowych. Obowiązek symetrycznego
montażu opon M+S oraz ogumienia zimowego.
Łańcuchy dozwolone wyłącznie na drogach
pokrytych śniegiem i/lub lodem.
Opony z kolcami są zabronione.
Białoruś. Brak ogólnych przepisów dotyczących
opon zimowych.
Łańcuchy dozwolone wyłącznie na drogach
pokrytych śniegiem i lodem.
Użytkowanie opon z kolcami jest dozwolone.
Bośnia i Hercegowina. Od 15 listopada do
15 kwietnia dostępne są dwie opcje, które są
obowiązkowe do wyboru dla pojazdów posiadających
więcej niż 8 siedzeń oraz dla pojazdów
> 3,5 t DMC: Opcja 1: Opony z profilem
zimowym na osi napędowej, minimalna
głębokość bieżnika 4 mm. Opcja 2: Opony z
profilem standardowym, minimalna głębokość
bieżnika 4 mm, w przypadku warunków
zimowych (np. opady śniegu, zamarzający
deszcz) na osi napędowej należy zamontować
łańcuchy. Od 15 listopada do 15 kwietnia
w pojeździe muszą być przewożone łańcuchy.
W pojeździe musi być przewożona
łopata i worek z piaskiem o masie 25-50 kg.
Opony z kolcami są zabronione.
Bułgaria. Od 15 listopada do 1 marca używane
opony letnie lub zimowe muszą mieć co
najmniej 4 mm głębokości bieżnika. Od 1 listopada
do 31 marca w pojeździe muszą być
przewożone łańcuchy. Ich wykorzystanie jest
obowiązkowe na górskich drogach oznaczonych
odpowiednimi znakami.
Opony z kolcami są zabronione. Brak odpowiedniego
wyposażenia zimowego może
spowodować odmowę zgody na wjazd do kraju
lub zakaz prowadzenia pojazdu.
Chorwacja. Opony zimowe obowiązkowe
od 15 listopada do 15 kwietnia. Opony M+S
obowiązkowe na osi napędowej wszystkich
pojazdów > 3,5 t DMC. W niektórych warunkach
na osi napędowej konieczne jest stosowanie
łańcuchów (jeśli pojazd jest wyposażony
w opony SU). Łańcuchy są obowiązkowe
w niektórych regionach (Lika/Gorski Kotar).
Opony z kolcami są zabronione. Pojazdy
użytkowe muszą mieć na wyposażeniu łopatę.
Czarnogóra. Opony oznaczone symbolem
M+S lub opony zimowe obowiązkowe od listopada
do kwietnia na określonych drogach,
wyznaczonych przez ministerstwo porządku
publicznego. Wymagana głębokość bieżnika
4 mm. W pojeździe muszą być przewożone
łańcuchy na oś napędową. Stosowanie
łańcuchów zgodnie ze znakami i warunkami
drogowymi.
Opony z kolcami są zabronione. Autobusy i
pojazdy ciężarowe muszą być wyposażone w
łopatę do śniegu.
Czechy. Opony zimowe są obowiązkowe od
1 listopada do 31 marca, w zależności od warunków
drogowych w zimie oraz w miejscach
oznaczonych znakiem „wyposażenie zimowe”.
Opony M+S obowiązkowe na osi napędowej
pojazdów > 3,5 t DMC. Minimalna głębokość
bieżnika 6 mm. Możliwe stosowanie
różnych znaków drogowych. Łańcuchy są
obowiązkowe w miejscach oznaczonych stosownymi
znakami drogowymi, co najmniej na
2 kołach osi napędowej pojazdów o 3 lub więcej
osiach. Opony z kolcami są zabronione.
Dania. Brak ogólnych przepisów dotyczących
opon zimowych. Łańcuchy śniegowe dozwolone
od 1 listopada do 15 kwietnia. Opony
z kolcami dozwolone od 1 listopada do 15
kwietnia. Jeżeli są stosowane w tym okresie,
opony z kolcami powinny być zamontowane
na wszystkich kołach.
Estonia. Opony zimowe obowiązkowe dla
pojazdów < 3,5 t DMC (opony radialne o minimalnej
głębokości bieżnika 3 mm) od 1 grudnia
do 1 marca (również od października do
kwietnia, w zależności od warunków pogodowych).
Dla cięższych pojazdów opony zimowe
nie są wymagane, ale wymagana głębokość
bieżnika to 3 mm. Łańcuchy dozwolone
wyłącznie na drogach pokrytych śniegiem i
lodem. Opony z kolcami są dozwolone od 15
października do 31 marca.
Finlandia. Pojazdy > 3,5 t DMC w okresie
od grudnia do lutego na osi napędowej muszą
mieć opony o głębokości bieżnika min. 5 mm
a na pozostałych osiach 3 mm. Opony zimowe,
rozumiane jako M+S obowiązkowe są na
osiach prowadzącej i napędowej. Łańcuchy
dozwolone wyłącznie na drogach pokrytych
śniegiem i lodem. Opony z kolcami są dozwolone
od 1 listopada do 31 marca w zależności
od warunków drogowych w zimie. Nie ma testu
najazdowego dla opon kolcowanych.
Francja. Brak ogólnych przepisów dotyczących
opon zimowych. Wyjątki - zgodnie
ze znakami drogowymi. Wyposażenie zimowe
jest obowiązkowe dla pojazdów poruszających
się po drogach oznaczonych znakiem
B26. Stosowanie łańcuchów - zgodnie
ze znakami drogowymi. Pojazdy < 3,5 t DMC:
opony z kolcami dozwolone od soboty poprzedzającej
11 listopada do ostatniej niedzieli
marca, maks. prędkość 90 km/h. Pojazdy
z oponami kolcowanymi muszą być
oznaczone stosowną naklejką. Stosowanie
opon z kolcami jest zabronione w pojazdach
> 3,5 t DMC.
Hiszpania. Na drogach górskich (15/TV-
87): autobusy na oponach 3PMSF na wszystkich
osiach z bieżnikiem minimalnym 4 mm.
W pojazdach o DMC 3,5 t – 7,5 t zbierających
odpady, przewożących żywność, pomoc drogowa,
opony zimowe na wszystkich osiach z
bieżnikiem 4 mm. Zakaz poruszania się innych
pojazdów. Stosowanie łańcuchów jest
dozwolone na górskich drogach (15/TV-87):
w pojazdach o DMC 3,5 t – 7,5 t oraz autobusach,
jeżeli nie są wyposażone w opony zimowe.
Opony z kolcami o długości do 2 mm są
dozwolone na drogach pokrytych śniegiem.
Holandia. Brak ogólnych przepisów dotyczących
opon zimowych.
Łańcuchy śniegowe są zabronione na drogach
publicznych. Opony z kolcami są zabronione.
Irlandia. Brak ogólnych przepisów dotyczących
opon zimowych.
Łańcuchy dozwolone wyłącznie na drogach
pokrytych śniegiem i lodem.
Opony z kolcami dozwolone, maksymalna
prędkości 96/112 km/h (drogi krajowe/autostrady).
Islandia. Na razie brak regulacji, które są
planowane w przyszłości.
Kosowo. Brak ogólnych przepisów dotyczących
opon zimowych.
W pojeździe muszą być przewożone łańcuchy
na oś napędową. Stosowanie łańcuchów
zgodnie ze znakami i warunkami drogowymi.
Opony z kolcami są zabronione.
Autobusy i pojazdy ciężarowe muszą być wyposażone
w łopatę do śniegu.
Lichtenstein. Brak ogólnych przepisów dotyczących
opon zimowych. Jeśli jednak w pojeździe
zamontowane są niewłaściwe opony,
może to powodować ograniczenie ochrony
ubezpieczeniowej. Wyposażenie pojazdu
musi odpowiadać warunkom pogodowym.
Stosowanie łańcuchów śniegowych jest dozwolone.
Nie są konieczne na obszarach nizinnych.
W górach o konieczności stosowania
łańcuchów informują znaki drogowe. Pojazdy
> 7,5 t DMC: Opony z kolcami dozwolone
od 1 listopada do 30 kwietnia, maks. prędkość
80 km/h. Opony z kolcami powinny być zamontowane
na wszystkich kołach. Pojazdy z
oponami kolcowanymi muszą być oznaczone
stosowną naklejką.
Litwa. Opony zimowe obowiązkowe dla
pojazdów < 3,5 t DMC od 1 listopada do1
kwietnia. Dla cięższych pojazdów opony zimowe
nie są wymagane, ale minimalna głębokość
bieżnika 1,6 mm. Łańcuchy dozwolone
wyłącznie na drogach pokrytych śniegiem
i lodem. Opony z kolcami dozwolone od 1 listopada
do 1 kwietnia.
Luksemburg. Wszystkie osie napędowe
pojazdów ciężarowych i autobusów muszą
być wyposażone w opony zimowe (z oznaczeniem
M+S) podczas jazdy w warunkach
zimowych (śnieg, lód, czarny lód). Łańcuchy
dozwolone wyłącznie na drogach pokrytych
śniegiem i lodem. Opony z kolcami są zabronione.
Łotwa. Opony zimowe (M+S) obowiązkowe
dla pojazdów < 3,5 t DMC od 1 grudnia do 1
marca. Minimalna głębokość bieżnika 4 mm.
Dla cięższych pojazdów opony zimowe nie są
wymagane, ale minimalna głębokość bieżnika
4 mm. Łańcuchy dozwolone wyłącznie na
drogach pokrytych śniegiem i lodem.
Opony z kolcami dozwolone od 1 października
do 30 kwietnia, dla pojazdów > 3,5 t
DMC.
Macedonia. Brak ogólnych przepisów dotyczących
opon zimowych.
Łańcuchy śniegowe muszą być przewożone
w pojeździe od 15 października do 15
marca, jeśli jest on wyposażony wyłącznie
w opony standardowe. Autokary i pojazdy
ciężarowe muszą być wyposażone w łopaty
śniegowe. Opony z kolcami są zabronione.
Niemcy. Wymagane wyposażenie zimowe
zależne od aktualnych warunków: pojazdy
< 3,5 t DMC muszą być wyposażone w opony
zimowe (3PMSF) na wszystkich kołach od
1 stycznia 2018. Pojazdy > 3,5 t DMC muszą
być wyposażone w opony zimowe (3PMSF)
na osiach napędowych. Ramy czasowe nie
są określone. Dotyczy to opon wyprodukowanych
po 1 stycznia 2018. Dla opon wyprodukowanych
przed 1 stycznia 2018 oznaczone M+S
do 30 września 2024. Od 1 lipca 2020 opony
zimowe 3PMSF obowiązkowe również dla
osi prowadzącej. Najpóźniej od 1 lipca 2020
obowiązkowe będą także opony oznaczone
symbolem alpejskim (3PMSF) dla przedniej
osi skrętnej. W warunkach zimowych odnosi
się to także do opon wyprodukowanych po 1
stycznia 2018 roku. Opony M+S produkowane
do 1 stycznia 2018 są przyjęte jako właściwe
zimowe wyposażenie do 30 września 2024.
Stosowanie łańcuchów - zgodnie ze znakami
drogowymi. Opony z kolcami są zabronione.
Wyjątek: Droga prowadząca przez „Kleines
Deutsches Eck”. Kary: 60 € za nieodpowiednie
opony, 80 € za spowodowanie przeszkód
w ruchu z powodu nieodpowiednich opon,
100 € za spowodowanie niebezpiecznej sytuacji
z powodu nieodpowiednich opon, 120 € a
spowodowanie wypadku z powodu nieodpowiednich
opon. Plus 1 punkt a każde wykroczenie.
(System Flensburg)
Norwegia. Pojazdy >3.5 t GVW obowiązkowe
minimum 5 mm głębokości bieżnika
w okresie od 1 listopada do pierwszego poniedziałku
po Wielkanocy (południowa Norwegia)
oraz od 16 października do 30 kwietnia
włącznie (północna Norwegia). Opony z
oznaczeniem M+S i/lub z symbolem alpejskim
(3PMSF) obowiązkowe na wszystkich
kołach od 15 listopada do 31 marca. Pojazdy
> 3,5 t DMC muszą mieć na wyposażeniu łańcuchy
w okresie, w którym dozwolone jest korzystanie
z opon z kolcami. Ciągnik z przyczepą
musi mieć na wyposażeniu 7 łańcuchów.
Opony z kolcami (średnia długość 1,7 mm) są
dozwolone od 1 listopada do pierwszej niedzieli
po Wielkanocy. W regionach Nordland,
Troms oraz Finnmark od 16 października do
30 kwietnia. Pojazdy ciężarowe i przyczepy -
opony z kolcami na tej samej osi. W przypadku
opon bliźniaczych, kolce na jednej z nich
są wystarczające. W Trondheim i Oslo korzystanie
z opon z kolcami wiąże się obowiązkiem
uiszczenia opłaty:
bilety dzienne można nabyć w automatach
znajdujących się przy głównych drogach
albo przez telefon lub SMS (z norweskiego,
szwedzkiego lub duńskiego numeru). Bilety
miesięczne i roczne ważne na terenie Trondheim
można nabyć w Miejskim Biurze Parkingowym
Trondheim w Erling, Skakkes Gate
40, 7012 Trondheim. Bilety dzienne kosztują
około 3,90 euro, miesięczne około 52 euro
zaś roczne około 155 euro (ceny są dwukrotnie
wyższe dla pojazdów > 3,5 t DMC). Brak
stosowania się do powyższych wymagań karany
jest grzywną w wysokości 97 euro.
Polska. Brak ogólnych przepisów dotyczących
opon zimowych. Łańcuchy dozwolone
wyłącznie na drogach pokrytych śniegiem i
lodem. Miejsca, w których stosowanie łańcuchów
jest obowiązkowe, są oznaczone odpowiednimi
znakami drogowymi. Opony z kolcami
są zabronione.
Portugalia. Brak ogólnych przepisów dotyczących
opon zimowych.
Stosowanie łańcuchów jest dozwolone
tymczasowo w miejscach oznaczonych odpowiednimi
znakami drogowymi (wyłącznie
w najwyżej położonych regionach). Opony z
kolcami są zabronione.
Rosja. Przewidywane jest wejście w życie
nowego rozporządzenia technicznego. W
grudniu, styczniu oraz lutym pojazdy osobowe,
lekkie pojazdy użytkowe, pojazdy ciężarowe
oraz autobusy muszą być wyposażone w opony z symbolem M+S lub 3PMSF (płatka
śniegu na tle trzech szczytów) na wszystkich
osiach. Minimalna głębokość bieżnika
4 mm. Łańcuchy śniegowe są zalecane,
lecz nie są obowiązkowe. Stosowanie opon
z kolcami jest zabronione w miesiącach letnich
(czerwiec, lipiec, sierpień).
Rumunia. W zimowych warunkach drogowych
osie napędowe wszystkich pojazdów
> 3,5 t DMC oraz pojazdów przewożących
ludzi (o liczbie miejsc wyższej niż
9) muszą być wyposażone w opony zimowe
lub noszące oznaczenie M+S. Pojazdy >
3,5 t DMS muszą mieć na wyposażeniu łańcuchy,
które należy montować w miejscach
oznaczonych odpowiednimi znakami drogowymi.
Pojazdy > 3,5 t DMC muszą mieć na wyposażeniu
łopatę i piach. Opony z kolcami
są zabronione.
Serbia. Opony oznaczone symbolem M+S
lub opony zimowe obowiązkowe od listopada
do kwietnia. Minimalna głębokość bieżnika
4 mm. Stosowanie łańcuchów zgodnie
ze znakami i warunkami drogowymi. W pojeździe
muszą być przewożone łańcuchy na
oś napędową. Stosowanie łańcuchów zgodnie
ze znakami i warunkami drogowymi.
Opony z kolcami są zabronione. Autobusy
i pojazdy ciężarowe muszą być wyposażone
w łopatę do śniegu.
Słowacja. Opony zimowe / M+S obowiązkowe
dla ciężarówek > 3,5 t DMC od 15 listopada
do 31 marca na osi napędowej (min.
głębokość bieżnika 3 mm). Łańcuchy śniegowe
są obowiązkowym wyposażeniem pojazdu.
Opony z kolcami są zabronione.
Słowenia. Od 15 listopada do 15 kwietnia
dostępne są dwie opcje, które są obowiązkowe
do wyboru dla pojazdów > 3,5 t DMC:
opcja 1: opony zimowe przynajmniej na osi
napędowej (minimalna głębokość bieżnika
3 mm); opcja 2: opony standardowe, ale w
pojeździe muszą być przewożone łańcuchy,
które należy zamontować na kołach na osi
napędowej w przypadku wystąpienia warunków
zimowych. Łańcuchy śniegowe są
obowiązkowym wyposażeniem pojazdów >
3,5 t DMC jeśli nie posiadają one opon zimowych.
Opony z kolcami są zabronione.
Szwajcaria. Brak ogólnych przepisów
dotyczących opon zimowych, przy zimowych
warunkach drogowych mogą obowiązywać
regulacje lokalne (np. drogi prowadzące
przez przełęcze alpejskie). Jeżeli w
wypadku, do którego doszło w warunkach
zimowych, uczestniczył pojazd wyposażony
w ogumienie standardowe, jego kierowca
może być pociągnięty do odpowiedzialności.
Tylko opony 3PMSF uznawane są za
odpowiednie do warunków zimowych. Minimalna
głębokość bieżnika opon zimowych
1,6 mm, 4 mm to rekomendowana wartość.
Władze mogą ogłosić obowiązek stosowania
łańcuchów śniegowych (pojazdy z napędem
na cztery koła mogą być z niego wyłączone)
Stosowanie łańcuchów zgodnie z
właściwymi znakami drogowymi oraz warunkami
drogowymi. Opony z kolcami są dozwolone
dla pojazdów < 7,5 t DMC od 1 listopada
do 30 kwietnia, na drogach pokrytych
śniegiem. Prędkość maksymalna 80 km/h.
Pojazdy z oponami kolcowanymi muszą być
oznaczone naklejką z ograniczeniem prędkości
do 80 km/h.
Szwecja. W warunkach zimowych minimalna
głębokość bieżnika wynosi 5 mm dla
wszystkich opon poza ogumieniem przyczepy.
W zależności od warunków pogodowych,
od 1 grudnia do 31 marca, pojazdy
GVW < 3.5 t muszą być wyposażone w
opony oznaczone 3PMSF lub opony z kolcami.
Pojazdy > 3.5 t GVW muszą być wyposażone
w 3PMSF, POR lub opony z kolcami
na prowadzącej i napędowej osi, w innych
osiach opony M+S są także dozwolone. Do
30 listopada 2024 dozwolone jest użycie
opon z oznaczeniem M+S (specjalnie zaprojektowane
na warunki drogowe w zimie) na
wszystkich osiach. Przyczepy < 3.5 t GVW,
opony M+S (specjalnie zaprojektowane na
warunki drogowe w zimie) są dozwolone do
30 listopada 2028. Zaleca się przewożenie
w pojeździe łańcuchów śniegowych. Opony
z kolcami dozwolone od 1 października do 15
kwietnia. W zależności od warunków pogodowych,
okres ten może ulec przedłużeniu.
Maks. 50 kolców na metr obwodu opony
dla ogumienia wyprodukowanego po 1 lipca
2013 r. Na niektórych odcinkach dróg mogą
obowiązywać wyjątki.
Turcja. Używanie opon zimowych jest
obowiązkowe przez okres 4 miesięcy począwszy
od 1 grudnia do 1 kwietnia. Władze
lokalne decydują czy mają egzekwować
przepisy dotyczące opon zimowych, a może
ogłaszać średnie temperatury. Wszelkiego
rodzaju opony, które podlegają wymianie
muszą być zastąpione oponami zimowymi.
We wszystkich rodzajach ciężarówek,
ciągników siodłowych, autobusów oraz lekkich
pojazdów ciężarowych, vanów i taksówek
obowiązkowe jest dopasowanie opon
zimowych na osi napędowej. W wyznaczonym
terminie opony zimowe powinny zawierać
symbol M+S i 3PMSF lub oba symbole
na bocznych ścianach opony. Głębokość
bieżnika i wzór na oponach bieżnikowanych
powinien odpowiadać oponom zimowym,
nawet jeśli zawierają symbol M+S. Opony
zimowe powinny mieć minimum 4 mm
głębokości bieżnika w ciężarówkach, ciągnikach
siodłowych i autobusach oraz 1.6 mm
w lekkich pojazdach ciężarowych, vanach i
samochodach.
Posiadanie lub korzystanie z łańcuchów
nie zwalnia z obowiązku posiadania opon
zimowych. Tylko opony kolcowane do użytku
na lodzie mogą zastąpić opony zimowe.
Głębokość bieżnika należy mierzyć od środka
bieżnika.
Ukraina. Brak ogólnych przepisów dotyczących
opon zimowych.
Łańcuchy dozwolone wyłącznie na drogach
pokrytych śniegiem i lodem.
Opony z kolcami dozwolone.
Węgry. Brak ogólnych przepisów dotyczących
opon zimowych.
Łańcuchy dozwolone wyłącznie na drogach
pokrytych śniegiem i lodem. Stosowanie
łańcuchów śniegowych może być
obowiązkowe w określonych warunkach
pogodowych (prędkość maksymalna 50
km/h). W warunkach zimowych pojazdy zagraniczne
mogą nie być wpuszczone na teren
kraju jeżeli nie mają na wyposażeniu
łańcuchów. Opony z kolcami są zabronione.
Wielka Brytania. Brak ogólnych przepisów
dotyczących opon zimowych.
Łańcuchy dozwolone wyłącznie na drogach
pokrytych śniegiem i lodem.
Opony z kolcami dozwolone, ale tylko
na ośnieżonych i oblodzonych drogach, jeśli
nie powodują uszkodzeń nawierzchni. W
przeciwnym razie możliwość wystąpienia
z regresem o zwrot kosztów naprawy nawierzchni.
Włochy. Brak ogólnych przepisów dotyczących
opon zimowych. Wyjątki - zgodnie
ze znakami drogowymi. Urządzenia antypoślizgowe
(np. łańcuchy) muszą być przewożone
w pojeździe. Rozporządzenie zimowe
RU/158 dotyczy wyłącznie pojazdów następujących
kategorii: M1, N1 oraz O1. W przypadku
wystąpienia śniegu lokalna policja
może zakazać ruchu na wybranych odcinkach
autostrad.
Przegląd aktualnych, europejskich przepisów
dotyczących zimowego wyposażenia
samochodów ciężarowych i autobusów
na sezon 2019/2020 dostępny jest pod adresem:
https://www.continental-opony.pl/
transport/knowhow/przepisy-zimowe
Na łagodną i ostrą zimę
– W swojej ofercie Michelin posiada wiele
opon do zastosowania zimą – informuje
Adam Kossakowski, manager marketingu operacyjnego
Michelin. – Są to opony do użytkowania
przez cały rok, wyróżniające się zwiększoną
przyczepnością oraz opony dedykowane
na ostrą zimę do zastosowania tylko zimą.
Biorąc pod uwagę warunki jakie panują w zimie,
na przykład na polskich drogach w większości
wystarczą opony z gam: X LINE czy X
MULTI o zwiększonej przyczepności w trudnych
warunkach pogodowych z oznaczeniem
M+S oraz 3PMSF. Opony te można zastosować
na wszystkich osiach pojazdów ciężarowych.
Gwarantują one bezpieczeństwo i mobilność
na drogach mokrych i zaśnieżonych do ostatnich
milimetrów pozostałego bieżnika.
Do ekstremalnych zimowych warunków posiadamy
w ofercie oponę typowo zimową, na
przykład X MULTI WINTER T, której czas użytkowania
ograniczony jest do typowo zimowych
warunków – przez analogię do opon w samochodach
osobowych - po zimie opony należy
wymienić w celu ograniczenia szybkości ich zużycia.
Są to opony przeznaczone na osie prowadzące,
napędowe oraz toczące. Głównie kupują
je użytkownicy poruszający się w krajach
o surowszym klimacie, gdzie występują intensywnie
zaśnieżone oraz oblodzone szlaki.
Jednym z najnowszych produktów Michelin
są opony gamy X Multi Z oraz X Multi D do
małych ciężarówek do 16 t DMC. Mogą być one
użytkowane na wszystkich typach dróg, zarówno
latem jak i zimą. Gama posiada homologację
opony zimowej, o czym świadczy oznaczenie
3PMSF na bokach opon. Bezpieczeństwo
gamy X Multi, nawet przy znacznym zużyciu
bieżnika, zostało potwierdzone najnowszymi
testami TÜV SÜD.
W gamie X Multi producent oferuje łącznie
16 rozmiarów opon, które pokrywają 80% zapotrzebowania
użytkowników ciężarówek do
16 ton - X Multi Z (opona do zastosowania na
wszystkich pozycjach) i X Multi D (na osie napędowe)
Do zalet opon MICHELIN X Multi należy
wszechstronność i możliwość całorocznego
użytkowania, także zgodność z najsurowszymi
normami ochrony środowiska przekładająca
się na niższe zużycie paliwa i obniżenie poziomu
hałasu. Hałas toczenia opony X Multi jest
o 5 dB niższy od średniego wyniku opon konkurentów
(różnica 3 dB to dwukrotny wzrost
natężenia hałasu) oraz niższy całkowity koszt
użytkowania.
Gama opon X Multi jest przeznaczona
przede wszystkim dla użytkowników, dla których
usługi transportowe są rozszerzeniem
podstawowej działalności. W większości przypadków
użytkownicy ciężarówek do 16 ton to
osoby prowadzące jednoosobową działalność
gospodarczą i posiadające jeden pojazd ciężarowy.
Świadcząc usługi transportowe, poruszają
się po drogach różnego typu, włącznie z
drogami w obszarach miejskich i podmiejskich.
Małe ciężarówki pracują w wymagających
warunkach: towar musi być dostarczony na
czas niezależnie od lokalizacji odbiorcy czy warunków
pogodowych. Opony są dla właścicieli
takich pojazdów nie tylko elementem ich
wyposażenia, lecz partnerem biznesowym odpowiedzialnym
za mobilność.
Łańcuchy - mocne,
ale to nie wszystko…
Pewag zaprezentował nową rodzinę łańcuchów
do pojazdów ciężarowych/maszyn roboczych
i traktorów, do warunków ciężkich - starmove.
Jak mówi Marek Ormaniec, manager produktu
Pewag Polska Sp. z o.o., firma ciągle
udoskonala swoje łańcuchy, dążąc do maksymalizacji
osiągów, czyli skuteczności łańcuchów,
ich trwałości oraz wygody użytkowania.
Dla osiągnięcia tych celów powstała
nowa rodzina łańcuchów. Czym się wyróżnia? Sześciokątna siatka jezdna tych łańcuchów
wykonana jest z ogniw o przekroju kwadratowym,
usytuowanych pod kątem 45 st. do podłoża,
co zapewnia większą przyczepność. Zaś
w wersji starmowe F ogniwa bieżne posiadają
napawane dodatkowe poprzeczki, których
celem jest zwiększenie przyczepności do podłoża
oraz wydłużenie żywotności łańcuchów.
Kolejną innowacją zastosowaną w tych łańcuchach
jest falowana powierzchnia ogniw, dająca
większą powierzchnię rozwinięcia materiału
o najwyższym stopniu utwardzenia,
co również przekłada się na wzrost trwałości
produktu. Cała siatka jest łączona za pomocą
zgrzewanych pierścieni o spłaszczonym przekroju
poprzecznym - celem zmniejszenia ciężaru
łańcuchów. To oczywiście aby ułatwić ich
montaż. Łańcuchy z rodziny starmove rzadziej
trafią na koła standardowego TIR-a, najczęściej
będą stanowiły wyposażenie pojazdów
odśnieżających, pojazdów pożarniczych, a także
innych np. municypalnych, pracujących w
trudnych warunkach terenowych.
Łańcuchy starmove są o 20% lżejsze od poprzednich,
porównywalnych modeli łańcuchów
pewag, osiągają do 30% większą żywotność w
podstawowej wersji i aż do 70% większą żywotność
w wersji starmove F. Od tego sezonu
rodzina jest rozbudowywana o starmove pro,
przeznaczone szczególnie do traktorów odśnieżających.
Jeśli chodzi o standardowe łańcuchy śniegowe
do pojazdów ciężarowych, do warunków
średnio-trudnych, pewag poleca popularne na
polskim rynku łańcuchy KWB Spur SLV. Mały
ciężar własny łańcuchów umożliwia ich łatwy
i szybki montaż. Siatka łańcuchów o śladzie
rombowym, ukośnym, zbudowana jest z sześciu
sekcji bieżnych, z ogniw o przekroju kwadratowym
o średnicy 7,0 mm. Siatka bieżna łączona
jest z łańcuchami bocznymi za pomocą
zaginanych spinek. Łańcuchy posiadają certyfikat
potwierdzający zgodność z austriacką
normą ÖNORM V5119.
Do warunków średnio-trudnych pewag proponuje
także łańcuchy cervino – uniwersalne,
do wielu zastosowań. Teraz dostępne są
w wersji ze zgrzewanymi pierścieniami bocznymi
– to odpowiedź producenta na rosnącą
moc pojazdów. Mały ciężar własny łańcuchów
umożliwia ich łatwy i szybki montaż.
Spełniają wymagania austriackiej normy
ÖNORM V5119. Produkowane są – w zależności
od gabarytów pojazdu i rozmiaru ogumienia
– z ogniw 5,6 mm lub 7,0 mm o przekroju
kwadratowym. Siatka jezdna połączona jest z
łańcuchami bocznymi za pomocą zgrzewanych
pierścieni, dzięki czemu cała konstrukcja łańcuchów
jest bardzo odporna na rozerwanie.
Łańcuchy na koła bliźniacze do ciągników
siodłowych, do warunków bardzo trudnych
pewag austro super wzmocnione podwójne,
wykonane są w zależności od rozmiaru ogumienia
- z ogniw 7,0 mm, 8,2 mm o przekroju
kwadratowym, falowanym, ze specjalnej tytanowej
stali stopowej TitanGrip. Zastosowanie
ogniw o nowym, falowanym profilu gwarantuje
lepsze walory trakcyjne i dłuższą żywotność.
Siatka jezdna łańcuchów połączona jest
z siatkami bocznymi za pomocą zgrzewanych
pierścieni, dzięki czemu cała konstrukcja łańcuchów
jest bardzo odporna na rozerwanie.
Łańcuchy pewag „norweskie” z kolcami są
rekomendowane przez norweskich transportowców.
Skręcane ogniwa z nagrzanymi kolcami
zapewniają znakomitą trakcję na oblodzonych
skandynawskich drogach. Stosunkowo
mały ciężar własny ułatwia szybki i prosty
montaż i demontaż.
Części boczne siatki znajdują się wysoko
na obu ścianach opony, zaraz pod jej barkiem.
Taka konstrukcja umożliwia montaż dwóch
pojedynczych łańcuchów na kołach „bliźniaka”,
co nie jest możliwe w przypadku standardowych
łańcuchów rombowych. Siatka jezdna
w standardowej wersji łańcuchów wykonana
jest z ogniw o średnicy 7,0 mm i posiada w swej
konstrukcji - w zależności od rozmiaru łańcuchów
– od 15 do 18 sekcji poprzecznych. Łańcuch
boczny wykonany jest z drutu o średnicy
6,0 mm, a zaginane spinki z drutu o średnicy
8,0 mm.
Wszystkie łańcuchy pewag „norweskie” wyposażone
są w kolce o pofalowanym profilu w
technologii star-stud. Utwardzona powierzchnia
kolca o pofalowanej powierzchni jest o 5%
większa i dzięki temu zapewnia dłuższą żywotność
łańcuchów.
Ciekawostką są sekcje łańcuchowe do szybkiego
montażu, bez konieczności najeżdżania
na łańcuch. Służą do zakładania na koła jako
opaski. Pomagają przy ruszaniu na śliskim
podłożu. Można je założyć nawet wtedy, gdy
pojazd zaczął się już ślizgać lub zakopał się w
śniegu (na założenie klasycznych łańcuchów
jest wówczas za późno). Szeroki zakres tolerancji
pozwala na montaż na większości rozmiarów
ogumienia 22,5” pojazdów TIR.
Sekcje łańcuchowe nie spełniają austriackiej
normy ÖNORM V5119.
Wg tej normy nie są łańcuchami śniegowymi
dopuszczonymi do eksploatacji na drogach
publicznych Austrii.
Jak radzi Marek Ormaniec, jeśli zestaw (ciągnik
siodłowy + naczepa) porusza się w kierunkach
alpejskich, w krajach takich jak: Austria,
Włochy, Szwajcaria, a także dodatkowo
Słowacja, czy Słowenia, to powinien być wyposażony
minimum w jedną parę łańcuchów
zakładanych na zewnętrzne koła bliźniaka napędowego.
Najbardziej wymagające i rygorystycznie
przestrzegane są przepisy dotyczące
łańcuchów śniegowych w Austrii. Pojazd ciężarowy
(o ładowności powyżej 3,5 tony) poruszający
się po drogach tego kraju w okresie od
1 listopada do 15 kwietnia musi posiadać w wyposażeniu
łańcuchy śniegowe spełniające austriacką
normę Ö-norm V5119. Kontrole łańcuchów
są częste i szczegółowe. Sprawdzeniu
podlega to czy łańcuchy rzeczywiście są atestowane
oraz czy pasują na koła pojazdu. Na
rynku pojawia się sporo łańcuchów dalekowschodniego
pochodzenia, które kuszą niską
ceną, ale bywa, że ich „atest Ö-norm V5119”
nie jest prawdziwy. Takie łańcuchy „nie przejdą”
kontroli w Austrii, a kara może być wielokrotnie
wyższa od korzyści wygenerowanej w
trakcie zakupu. Według przedstawiciela firmy
Pewag najlepiej zaopatrywać się w łańcuchy
produkowane w Austrii, bo te na pewno są atestowane,
nie będą budzić wątpliwości w trakcie
kontroli i spełnią swoje zadanie kiedy trzeba
będzie ich użyć.
Mając w wyposażeniu łańcuchy z atestem
na Austrię Ö-norm V5119 możemy także „legalnie”
poruszać się po drogach innych krajów
alpejskich, mając pewność, że spełniamy lokalne
wymagania w zakresie łańcuchów.
Przykładem łańcuchów produkcji austriackiej,
posiadających atest Ö-norm V5119 jest
KWB Spur SLV. Pewag do każdej pary łańcuchów
dodatkowo, prócz oznaczeń na łańcuchach,
dołącza zalaminowany dokument atestacji,
aby kierowca mógł się nim okazać w
trakcie kontroli.
Jeśli zestaw będzie poruszał w Skandynawii,
w szczególności w Norwegii, gdzie obowiązują
najbardziej rygorystyczne przepisy, musi być
wyposażony w łańcuchy śniegowe. Tam posiadanie
łańcuchów w wyposażeniu jest wymagane
w okresie od 16 października do 30 kwietnia
(dotyczy północnej Norwegii). Norweskie
przepisy nakazują wyposażenie zestawu w minimum
siedem sztuk, przy ich następującym
rozkładzie: oś przednia – minimum jeden łańcuch
- montowany po prawej stronie, oś napędowa
– cztery łańcuchy - wszystkie koła bliźniaka
napędowego w łańcuchach, osie naczepy
– minimum dwa łańcuchy, zamontowane po
skosie, na kołach pierwszej i ostatniej osi.
W Norwegii nie określa się za pomocą normy
(jak to czynią Austriacy) jak mają być zbudowane
łańcuchy. To rozsądek musi nam nakazać
wybór solidnych łańcuchów, które pozwolą
na pokonanie zaśnieżonych tras (przykładowo
Pewag norweskie z kolcami L .. 8 STD – łańcuchy
na oś napędową). Trzeba pamiętać, że dystanse
do przejechania w łańcuchach są tam
o wiele dłuższe niż w Polsce, czy Austrii więc i
łańcuchy muszą być wytrzymalsze.
Wybierając akumulator…
Dynamiczny rozwój segmentu ciężarowego
sprawił, że wymagania wobec akumulatorów
znacznie się zmieniły. Przedstawiciele Europart
Polska S.A. podpowiadają, na co zwrócić
uwagę, wybierając ten odpowiedni do naszego
pojazdu.
Wcześniej podstawowym zadaniem akumulatora
wykorzystywanego w pojeździe ciężarowym
był rozruch silnika. Tymczasem wraz
z ogromnym postępem w szeroko dostępnych
rozwiązaniach elektronicznych zmienił
on swoją rolę, zasilając cały szereg urządzeń,
w tym: komputer pokładowy, tachografy cyfrowe,
systemy telematyczne, oświetlenie wewnętrzne
i zewnętrzne, urządzenia oparte na
GPS, radiową transmisję danych, urządzenia
komfortowe czy układy bezpieczeństwa i
ostrzegawcze. Co więcej, praca wielu urządzeń
odbywa się również na wyłączonym silniku.
Przed zakupem akumulatora musimy upewnić
się więc, że akumulator sprosta tak dużemu
poborowi mocy. To szczególnie ważne, gdy
samochód ciężarowy wykorzystujemy w transporcie
międzynarodowym, gdyż często staje
się on również drugim domem dla kierowcy i
znacznie zwiększa się potrzeba jego obciążenia
podczas postoju. W sytuacji bardzo intensywnego
korzystania z akumulatora, w dłuższej
perspektywie czasu w jego wnętrzu może
pojawić się zjawisko rozwarstwienia elektrolitu
(stratyfikacji). Jest to proces, który powoduje,
że elektrolit o wyższym współczynniku gęstości
skupia się u podstawy akumulatora, a
ten o niższym współczynniku gęstości – w jego
wyższych partiach. W uproszczenia taka sytuacja
prowadzi do nierównomiernego uczestnictwa
tych dwóch różnych stężeń elektrolitu
w procesie elektrolizy, co w konsekwencji
może doprowadzić do ograniczenia paramentów
akumulatora nawet przy jego prawidłowym
napięciu spoczynkowym. Stąd wybierając
baterię do samochodu użytkowanego w
dalekich trasach sięgnijmy po tę, w której zastosowano
cyrkulator kwasowy. Podczas jazdy
wykorzystuje on bowiem naturalne prawa
chemiczno-fizyczne, mieszając elektrolit, co w
konsekwencji zapewnia jego równomierne stężenie
we wnętrzu akumulatora i dłuższą żywotność.
Przy wyborze odpowiedniej baterii należy
pamiętać również, że w ostatnim okresie producenci
pojazdów ciężarowych musieli dostosować
ich konstrukcje pod kątem wymagań
ekologicznych. Dlatego też obecnie w miejscu,
gdzie wcześniej znajdowały się akumulatory,
pojawiły się zbiorniki na płyn AdBlue. Baterie
natomiast montowane są na tylnej osi pojazdu,
np. zaraz za siodłem ciągnika. W związku
z tym są one narażone na znacznie większe
wstrząsy i wibracje. Wybierając akumulator
zwróćmy uwagę, by spełniał on normę odporności
na wstrząsy V3 lub przewyższające
przedmiotową normę odporności. W przeciwnym
wypadku może dojść do jego trwałego
uszkodzenia w trakcie eksploatacji poprzez urwane
połączenia, mosty między celami i/lub
wzajemne przesunięcia płyt akumulatorowych.
Kolejnym ważnym parametrem, który powinniśmy
wziąć pod uwagę, powinna być bezobsługowość
akumulatora. W ten sposób
zaoszczędzimy na jego serwisowaniu oraz niezbędnemu
przestojowi pojazdu. Akumulator
bezobsługowy to taki, w których odpowiednia
technologia produkcji powoduje, że konsumpcja
wody ograniczona jest do absolutnego minimum,
dzięki czemu nie ma konieczności jej
uzupełniania w okresie użytkowania. Taka
bezobsługowość w nowoczesnych bateriach
uzyskiwana jest dzięki zastosowaniu stopu
ołowiu z dodatkiem wapnia oraz specjalnej
pokrywy labiryntowej. Ta, za pośrednictwem
wbudowanych kanalików labiryntowych,
schładza powstający podczas elektrolizy wodór
i tlen, zmieniając formę gazową na formę
ciekłą i odprowadzając powstałą ciecz ponownie
do wnętrza akumulatora.
Bez prądu nie pojedziemy
Przygotowując się do wyjazdu w trasę,
zwłaszcza w sezonie zimowym, warto poświęcić
chwilę akumulatorowi. Sprawdzić mocowanie
i czystość klem, poziom elektrolitu i stan
naładowania samochodowej baterii. Należy
też weryfikować czy poprawnie jest ładowana.
Marka Jenox Akumulatory od lat znana jest
z produkcji akumulatorów kwasowo-ołowiowych
tworzonych z myślą o transporcie. Wśród
nich jest Jenox Classic Truck oraz systematycznie
powiększająca się gama akumulatorów
specjalistycznych. Do najnowszych w ofercie
należy Jenox SRP.
Akumulatory tworzone z myślą o transporcie
muszą spełniać najwyższe wymagania, albowiem każde unieruchomienie auta to spore
straty dla przewoźnika. Stąd tak ważna
jest wysoka jakość i niezawodność samochodowych
baterii, zwłaszcza u progu zimy, gdy
akumulator prócz normalnych obciążeń musi
zachować swoje parametry rozruchowe przy
niekorzystnych warunkach atmosferycznych.
– Oferowany przez chodzieską fabrykę Jenox
SRP stworzony został z myślą o samochodach
ciężarowych i autobusach pracujących
na krótkich odcinkach, które często są uruchamiane,
a ich specyfika pracy wiąże się z dużym
zapotrzebowaniem na energię. Ten specjalistyczny
akumulator charakteryzuje się wysoką
odpornością na cykliczne wyładowania i
bardzo dobrym przyjmowaniem ładunku elektrycznego.
Parametry takie osiągnięte zostały
poprzez zastosowanie dodatków węglowych
oraz wprowadzenie zmienionej receptury mas
aktywnych – mówi Ryszard Wasyłyk, dyrektor
rynku krajowego Jenox Akumulatory. – To jeden
z najbardziej zaawansowanych produktów
w naszej ofercie, który doskonale sprawdzi się
w pojazdach transportu zbiorowego oraz samochodach
ciężarowych.
Trzeba pamiętać, że o wyborze akumulatora
powinny decydować nie tylko parametry samochodu,
lecz także warunki w jakich pojazd
pracuje. Jeżeli są one skrajnie niekorzystne,
warto wybrać akumulator do zadań specjalnych
taki jak Jenox SVR. To bateria wykonana
w technologii Super Vibration Resistance,
która zapewnia akumulatorowi bardzo wysoką
odporność na wibracje, a co za tym idzie umożliwia
samochodom ciężarowym pracę w najbardziej
niekorzystnych warunkach. Akumulator
Jenox SVR został tak zaprojektowany by
bez uszczerbku znosić bardzo silne wstrząsy,
z którymi bateria najczęściej ma do czynienia,
gdy jest ulokowana w tylnej części podwozia.
Wśród akumulatorów specjalistycznych
warto również przyjrzeć się samochodowej baterii
Jenox SHD, która dedykowana jest do pojazdów
z silnikami o dużej mocy i pracujących
w trudnych warunkach, czyli tam, gdzie ogólnie
stosowana samochodowa bateria nie jest
w stanie sprostać obciążeniom. Zastosowanie
akumulatorów Jenox SHD gwarantuje wysoką
wydajność energetyczną, przy niskim poziomie
samorozładowania. To właśnie te parametry
sprawiły, że akumulatory tej serii znalazły
szerokie zastosowanie w samochodach
ciężarowych i są cenione przez klientów.
Produkty sygnowane logo Jenox dostępne są
w blisko 1000 punktach w całym kraju, a także
w większości państw europejskich.
– Ostatnie kilka tal to szczególny okres w
historii Jenox Akumulatory, który wiąże się z
bardzo dynamicznym rozwojem przedsiębiorstwa
i wielomilionowymi inwestycjami w nasz
zakład produkcyjny w Chodzieży – mówi Komentarz:
Ryszard Wasyłyk, Dyrektor Rynku
Krajowego Jenox Akumulatory sp. z o.o.
– Efektem tego są zwiększone możliwości
produkcyjne sięgające ok. 1 mln akumulatorów
rocznie. Do tego systematycznie wprowadzamy
nowe produkty. W przypadku akumulatorów
do aut ciężarowych i specjalistycznych,
nasza oferta w ostatnich latach poszerzyła
się o akumulatory serii Jenox SHD, Jenox SVR
i najnowszy w ofercie Jenox SRP. Akumulatory
z logo Jenox są bardzo dobrze znane wśród
kierowców aut ciężarowych, ale dzięki tak szerokiej
gamie produktów, nieprzerwanie zwiększamy
nasz udział w rynku akumulatorów dedykowanych
dla transportu. Blisko 60 proc.
całej naszej produkcji sprzedawane jest na rynek
krajowy, a ok 40 proc. przeznaczona jest
na eksport. Bez wątpienia za umacnianiem się
pozycji marki Jenox Akumulatory przemawia
również fakt, że coraz więcej dystrybutorów,
którzy dotychczas zamawiali u nas produkty
sygnowane własną marką, dziś zastępuje je w
swojej ofercie akumulatorami z logo Jenox.