Wiadomości z rynku

wtorek
7 maja 2024

Odcinkowe pomiary prędkości skuteczne

Poprawa bezpieczeństwa w miejscach kontrolowanych
15 listopada 2019

Monitorowane są przede wszystkim odcinki dróg, na których przed montażem urządzeń dochodziło do niebezpiecznych zdarzeń drogowych

Mniej wypadków, mniej ofiar śmiertelnych i mniej rannych – odcinkowe pomiary prędkości wpływają na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Spada nie tylko liczba zdarzeń drogowych, ale zmieniają się też zachowania kierowców – większość zdejmuje nogę z gazu. Ponad trzy lata kontroli i pozytywne efekty wykorzystania odcinkowych pomiarów prędkości (opp) są widoczne. Liczba wypadków spadła o ponad połowę (57,1%), ofiar śmiertelnych aż o 71,1%, a rannych o 56,3%. Urządzenia miały zmienić zachowania kierowców i skłonić do przestrzegania prędkości na całej długości monitorowanego odcinka – z jakim rezultatem? Aż 83,8% kierowców jeździ z dozwoloną prędkością. Zmianę zachowania kierowców potwierdza Najwyższa Izba Kontroli, która przeprowadziła badania przestrzegania prędkości na trzech opp. NIK ocenił, że liczba kierowców przestrzegających ograniczenia prędkości w opp jest wyższa od 11% do 22%, niż na odcinkach dróg bezpośrednio sąsiadujących z opp, które nie są objęte kontrolami. Monitorowane są przede wszystkim odcinki dróg, na których przed montażem urządzeń dochodziło do niebezpiecznych zdarzeń drogowych, zarówno wypadków ze skutkiem śmiertelnym, jak i kolizji oraz w miejscach, w których kierowcy nagminnie przekraczali prędkość lub też na odcinkach dróg, których infrastruktura umożliwia rozwijanie dużych prędkości, co w konsekwencji może doprowadzić do tragicznych w skutkach zdarzeń drogowych. Z danych policji wynika, że od 2011 r., kiedy to rozpoczęto kontrole z wykorzystaniem fotoradarów, do 2018 r. liczba wypadków spadła o 20,9% (z 40 065 do 31 674), ofiar śmiertelnych o 31,7% (z 4 189 do 2 862) i osób rannych o 24,5% (z 49 501 do 37 359). GITD unowocześnia i rozbudowuje system CANARD, który dziś obejmuje 436 urządzeń stacjonarnych, 30 urządzeń do odcinkowego pomiaru średniej prędkości, 20 skrzyżowań, na których monitorowany jest wjazd na czerwonym świetle oraz 29 mobilnych urządzeń rejestrujących zamontowanych w pojazdach. Będą kolejne odcinki objęte nadzorem, nowoczesne urządzenia i wymiana starej technologii. ITD prowadzi już prace nad rozbudową i unowocześnieniem systemu fotoradarowego w Polsce. Przewidziano zakup 358 nowych urządzeń rejestrujących, w tym 100 urządzeń, które zostaną zainstalowane w nowych miejscach: 39 urządzeń do odcinkowego pomiaru średniej prędkości, 26 stacjonarnych urządzeń rejestrujących (fotoradarów), 30 urządzeń służących do monitorowanie wjazdu na skrzyżowanie na czerwonym świetle, pięć urządzeń rejestrujących niestosownie się do sygnalizacji świetlnej na przejeździe kolejowym. Dodatkowo, w miejscach niebezpiecznych, w których m.in. z przyczyn technicznych, nie jest możliwy montaż stacjonarnych urządzeń rejestrujących, kontrole będą prowadzone z wykorzystaniem 11 nowych przenośnych urządzeń. Pierwsze instalacje urządzeń w nowych lokalizacjach powinny rozpocząć się w III kwartale 2020 r.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.