Wiadomości z rynku

czwartek
2 maja 2024

Od 1 grudnia 2019 r. LPG objęte systemem monitorowania SENT

Za naruszenia przepisów grożą kary
29 listopada 2019

Dawid Korczyński

 

Monitorowanie będzie dotyczyło towarów objętych pozycją CN ex 2711 - propan, butan albo mieszaniny propanu-butanu, bez względu na ich ilość w przesyłce. Tym samym od 1 grudnia 2019 r. przewóz gazu LPG będzie podlegał monitorowaniu.
Monitorowaniu nie będzie podlegał gaz LPG:
• objęty procedurą celną tranzytu, składowania, odprawy czasowej, przetwarzania, wywozu albo powrotnym wywozem;
• przemieszczany z zastosowaniem systemu EMCS - krajowego systemu teleinformatycznego służącego do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych:
- z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy - na podstawie e-AD;
- poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy
- objęty zwolnieniem od akcyzy lub opodatkowany zerową stawką akcyzy - na podstawie e-DD,
• przewożony w butlach gazowych, których masa brutto nie przekracza 61 kg lub objętość nie przekracza 85 litrów,
• dostarczany do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Obowiązki SENT dotyczą zarówno transportu drogowego, jak i kolejowego.

Do obowiązków przewoźnika związanych z objęciem LPG systemem SENT należy:

1. wyposażenie środka transportu w lokalizator,
2. odebranie numeru referencyjnego od wysyłającego LPG (numer jest ważny 10 dni),
3. uzupełnienie zgłoszenia SENT o:
- dane przewoźnika obejmujące: imię i nazwisko albo nazwę, adres zamieszkania albo siedziby,
- numer NIP przewoźnika albo numer, za pomocą którego przewoźnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od towarów i usług albo podatku od wartości dodanej,
- numery rejestracyjne środka transportu,
- miejsce i datę rozpoczęcia przewozu towaru na terytorium kraju,
- planowaną datę zakończenia przewozu towaru,
- numer zezwolenia, zaświadczenia lub licencji w rozumieniu przepisów o transporcie drogowym,
- numer dokumentu przewozowego towarzyszącego przewożonemu towarowi,
- numer lokalizatora albo numer urządzenia;
4. przekazanie numer referencyjnego kierującemu przed rozpoczęciem przewozu towaru,
5. zapewnienie w trakcie całej trasy przewozu towaru objętego zgłoszeniem przekazywania aktualnych danych geolokalizacyjnych środka transportu objętego tym zgłoszeniem,
6. aktualizowanie danych w przypadku ich zmiany,

Do obowiązków kierowcy związanych z objęciem LPG systemem SENT należy:

1. włączenie lokalizatora przed rozpoczęciem przewozu towaru lub z chwilą rozpoczęcia przewozu towaru na terytorium kraju,
2. wyłączenie lokalizatora nie wcześniej niż z chwilą dostarczenia towaru (w przypadku kilku miejsc dostarczenia towaru na terytorium kraju z chwilą dostarczenia towaru do ostatniego miejsca na terytorium kraju), lub zakończenia przewozu towaru na terytorium kraju,
3. niezwłoczne zatrzymanie się na najbliższym parkingu samochodowym lub w najbliższej zatoce postojowej w przypadku stwierdzenia trwającej dłużej niż godzinę niesprawności lokalizatora albo zewnętrznego systemu lokalizacji.

Przewoźnik i kierowca muszą dopilnować kilku spraw

Należy zwrócić uwagę, że geolokalizator musi zostać włączony przed rozpoczęciem przewozu towaru, a nie na przykład chwilę po jego rozpoczęciu. Za rozpoczęcie przewozu bez włączenia lokalizatora z karą musi liczyć się zarówno przewoźnik, jak i kierowca. Kolejna sprawa wymagająca zwrócenia uwagi to ta co należy rozumieć przez przewóz, w szczególności to, że jako przewóz należy uwzględnić również postoje wymagane podczas przemieszczania, przeładunku oraz rozładunku towaru. Ma to znaczenie dla tego kiedy powinien być włączony geolokalizator, w szczególności w przypadku zgłoszeń zbiorczych, gdy towar będzie dostarczany do kliku odbiorców.

Za naruszenie SENT grożą kary

Za naruszenie przepisów SENT grożą kary pieniężne przewoźnikowi oraz grzywny kierowcom. Należy zwrócić uwagę, że kary grożą nie tylko za celowe niezgłoszenie transportu, ale również za błędy w zgłoszeniu, np. błąd w numerze rejestracyjnym cysterny, nie wpisanie numeru licencji transportowej lub zaświadczenia, błąd w numerze lokalizatora, brak aktualizacji danych objętych zgłoszeniem. Z karą musi liczyć się również przewoźnik i kierowca, jeżeli w czasie jazdy przestanie działać lokalizator, a kierowca jej nie zaprzestanie (dotyczy to niesprawności trwającej dłużej niż godzinę). W przypadku przewoźnika przewidziane są kary administracyjne, zatem o ich nałożeniu decydować będzie sam obiektywny fakt naruszenia obowiązków, bez względu na to czy był zawiniony. Podstawa prawna: Gaz propan, butan albo mieszaniny propanu-butanu (CN ex 2711) został objęty systemem nadzoru na mocy rozporządzenia z dnia 6 sierpnia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie towarów, których przewóz jest objęty systemem monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów.
Dawid Korczyński
Adwokat
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.