Wiadomości z rynku

niedziela
5 maja 2024

Pakiet Mobilności – wieści prosto z Brukseli

Porozumienie musi zostać jeszcze przyjęte przez Parlament Europejski oraz Radę UE
24 stycznia 2020

Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP: - Szacuje się, że Pakiet Mobilności wejdzie w życie w ostatnim kwartale 2021 r.

Nawet operujący w Hiszpanii będą musieli wracać do bazy operacyjnej w Polsce co najmniej raz w ciągu osmiu tygodni od opuszczenia kraju

Początek roku przywołuje gorący temat Pakietu Mobilności, który niesie ze sobą kolejne zmiany w branży transportowej. Podczas Konferencji Transportowej ITD-PIP, która odbyła się w Wiśle w dniach 9-10 stycznia, zorganizowano livechat z Margaretą Przybyłą, doradcą ds. europejskich, podczas którego ekspertka przedstawiła najnowsze informacje nt. Pakietu Mobilności.
Zmiany te dotyczą zasad delegowania kierowców, wykonywania zawodu przewoźnika oraz czasu jazdy i odpoczynków. Ustawodawcy przyjrzeli się również tematom związanym z nowymi tachografami, bezpiecznymi parkingami oraz Europejskiemu Urzędowi Pracy (ELA). Na Pakiet Mobilności składają się przede wszystkim następujące zmiany:

I. Zasady delegowania kierowców:

1) wynagrodzenie oraz dodatki jak w kraju przyjmującym – delegowany kierowca wykonujący kabotaż lub załadunek lub rozładunek na terytorium Francji musi otrzymać takie samo wynagrodzenie, dodatki oraz należności z tytułu podróży służbowej (diety i ryczałty) jak kierowca francuski;
2) dodatków związanych z delegowaniem, wypłacanych tytułem lub na poczet kosztów podróży, wyżywienia i noclegu nie będzie można zaliczyć do płacy minimalnej. Jeśli polski ustawodawca wprowadziłby do naszego porządku prawnego dodatek do oddelegowania (np. rozłąkowe), które nie byłoby związane z kosztami podróży (diety i ryczałty), to taki dodatek podlegałby zaliczeniu do płacy minimalnej, nawet jeśli nie podlegałby oskładkowaniu;
3) delegowanie nie będzie rozumiane jak dotychczas:
a) delegowanie będzie miało miejsce w przypadku:
- operacji kabotażowych (w tym zakresie nie było wątpliwości, gdyż wynikało to już z dotychczas obowiązujących rozporządzeń);
- operacji cross-trade (ani miejsce załadunku, ani miejsce dostawy nie znajduje się w Polsce), czyli statystycznie najwięcej wykonywanych przez polskich przewoźników;
- transportu kombinowanego, gdzie delegowaniem będzie objęty odcinek drogowy na terytorium kraju przyjmującego;
b) delegowanie nie będzie miało miejsca w przypadku:
- tranzytu, czyli przejazdu przez terytorium danego kraju bez załadunku lub rozładunku;
- operacji bilateralnych (miejsce załadunku lub rozładunku znajduje się w Polsce) - zmiana in plus na rzecz polskiego transportu;
- w ramach operacji bilateralnych będzie możliwość wykonania jednego doładunku i/lub załadunku („1 plus 1”);
- w ramach operacji bilateralnych będzie możliwość wykonania dwóch doładunków i/lub rozładunków („0 plus 2”) w drodze powrotnej, jeśli w drodze z Polski nie wykonano operacji cross-trade;
- transportu kombinowanego, odcinek drogowy będzie traktowany jako operacja bilateralna;
4) unijny system teleinformatyczny IMI – system, za pomocą którego składane będą deklaracje delegowania, jak również wszelkie inne dokumenty związane z oddelegowaniem (np. paski wynagrodzeń, umowy o pracę, etc.), na żądanie organów zagranicznych; obowiązek ten będzie należało wykonać maksymalnie w ciągu 8 tygodniu od zgłoszenia takiego żądania. Deklaracja delegowania powinna zawierać następujące informacje:
a) dane przewoźnika (np. wspólnotowy numer licencji);
b) dane menadżera transportu lub osoby do kontaktu w Polsce w przypadku konieczności kontaktu z organami w kraju przyjmującym oraz w celu wymiany informacji i dokumentów;
c) dane kierowcy, adres miejsca zamieszkania oraz numer prawa jazdy;
d) data rozpoczęcia umowy o pracę oraz prawo właściwe dla umowy;
e) przewidywana data rozpoczęcia oraz zakończenia delegowania;
f) numery rejestracyjne pojazdu(ów);
g) rodzaj operacji transportowej: przewóz towarów, przewóz osób, transport międzynarodowy, kabotaż.
Deklaracja powinna być aktualizowana w przypadku zajścia jakichkolwiek zmian, a wszystkie dane, na wypadek kontroli, powinny być przechowywane w systemie teleinformatycznym IMI przez okres 24 miesięcy.
5) dokumenty na pokładzie pojazdu – kopia deklaracji delegowania, zapisy z tachografu, dokumenty przewozowe – zarówno w wersji papierowej jak i elektronicznej;

II. Zasady wykonywania zawodu przewoźnika:

1) Powrót do jednej z baz operacyjnych w Polsce co najmniej raz w ciągu 8 tygodni od opuszczenia kraju – przewozy będą musiały być organizowane w taki sposób, aby obowiązek ten mógł zostać wykonany. Co prawda, Komisja Europejska negatywnie oceniła ten wymóg w kontekście zwiększonego oddziaływania emisji spalin na środowisko, jednakże szanse są niewielkie, aby przekonać Parlament Europejski oraz Radę UE do zniesienia tego obowiązku.
2) Pojazdy lekkie od 2,5 t do 3,5 t będą musiał spełnić te same wymagania w zakresie wykonywania zawodu przewoźnika, co pojazdy pow. 3,5 t (licencja, wymogi finansowe, tachograf);
3) Nowe zasady dot. wykonywania operacji kabotażowych:
a) max. trzy operacje kabotażowe w ciągu siedmiu dni – w tym przypadku zostały utrzymane dotychczasowe zasady;
b) wprowadzenie okresu „cooling off” – zakaz wykonania kolejnych operacji kabotażowych w tym samym kraju i przy użyciu tego samego pojazdu przez 4 dni następujące po zakończeniu ostatniej operacji kabotażowej;
c) możliwość wydłużenia lub skrócenia powyższych okresów przez poszczególne państwa członkowskie dla transportu kombinowanego, którego odcinek krajowy może być traktowany jako kabotaż;

III. Czas jazdy i odpoczynków:

1) W okresie 2 tygodni kierowca powinien odebrać przynajmniej 2 odpoczynki regularne lub 1odpoczynek regularny i 1 odpoczynek skrócony co najmniej 24 godzinny;
2) Odpoczynek tygodniowy powinien rozpocząć się nie później niż po zakończeniu sześciu 24 godzinnych okresów następujących po poprzednim odpoczynku tygodniowym;
3) Praca kierowców powinna być organizowana w ten sposób, aby kierowca w ciągu 4 tygodni mógł wrócić do bazy operacyjnej lub miejsca zamieszkania, gdzie rozpocznie odpoczynek tygodniowy;
4) Możliwość odebrania 2 odpoczynków skróconych pod rząd, jeśli kierowca rozpocznie odbiór rekompensaty przed rozpoczęciem kolejnego tygodniowego odpoczynku w miejscu zamieszkania lub w centrum operacyjnym firmy (powrót co 3 tygodnie) – wyjątek w przypadku międzynarodowego transportu towarów;
5) Odpoczynki regularne oraz odpoczynki dłuższe niż 45 godzin powinny odbywać się w miejscu z odpowiednią infrastrukturą (nie powinny być odbierane w pojeździe), a koszty związane z zakwaterowaniem mają być pokrywane przez pracodawcę;
6) W przypadku jazdy w podwójnej obsadzie - kierowca ma możliwość odebrania przerwy 45-minutowej w pojeździe pod warunkiem, że nie jest zaangażowany w asystowanie kierowcy, który w tym czasie prowadzi pojazd;
7) Możliwość wydłużenia dziennego lub tygodniowego czasu jazdy o maksymalnie jedną godzinę, aby dojechać do bazy operacyjnej lub miejsca zamieszkania celem odebrania tygodniowego odpoczynku; w takim samym przypadku kierowca może wydłużyć czas jazdy o maksymalnie dwie godziny, pod warunkiem odebrania 30 minutowej przerwy przed dodatkowym czasem jazdy, aby dojechać do bazy operacyjnej lub miejsca zamieszkania celem odebrania tygodniowego regularnego odpoczynku;
8) W przypadku podróży promem lub pociągiem - możliwość odebrania na ich pokładzie regularnego dziennego okresu odpoczynku lub skróconego tygodniowego okresu odpoczynku, o ile kierowca posiada dostęp do kabiny sypialnej, łóżka lub kuszetki; możliwość dwukrotnego przerwania odpoczynku na okres całkowity wynoszący maksymalnie jedną godzinę. Jeżeli podróż promem lub pociągiem trwa 8h lub dłużej - istnieje możliwość odbioru odpoczynku regularnego tygodniowego, o ile kierowca posiada dostęp do kabiny sypialnej.

IV. Pozostałe nowe regulacje:

1) obowiązkowa instalacja inteligentnych tachografów:
a) 2024 r. - dot. pojazdów wyposażonych w tachografy analogowe w tachografy cyfrowe zgodnie z Rozporządzeniem 3821/85;
b) 2025 r. – dot. pojazdów wyposażonych w tachografy cyfrowe zgodnie z Rozporządzeniem 2016/799
c) 2026 r. – dot. pojazdów lekkich;
2) Bezpieczne parkingi – Komisja Europejska ma zapewnić dostęp do informacji o bezpiecznych parkingach i w tym celu opublikować na swojej stronie internetowej listę bezpiecznych, certyfikowanych parkingów.
3) Zakaz wypłacania bonusów lub dodatków do wynagrodzenia za przejechany dystans, szybkość dostawy, czy też ilość przewiezionych towarów;
4) ELA – Europejski Urząd Pracy, którego celem jest m.in.:
a) lepsze poznanie systemu prawa w danym państwie członkowskim
b) wspólne inspekcje - bardziej skuteczne kontrole
c) pośredniczenie pomiędzy organami państw członkowskich
d) wspieranie koordynacji między państwami członkowskimi w zakresie transgranicznego egzekwowania przepisów prawa Unii.

Co dalej z Pakietem?

Porozumienie w sprawie Pakietu Mobilności, wypracowane 12 grudnia 2019 r., musi zostać jeszcze przyjęte przez Parlament Europejski oraz Radę UE, co nastąpi zapewne w pierwszym kwartale 2020 r. Po opublikowaniu zrewidowanych aktów prawnych, branża transportowa będzie miała 18 miesięcy na przygotowanie się do zmian (okres przejściowy). Szacuje się, że Pakiet Mobilności wejdzie w życie w ostatnim kwartale 2021 r. Jedynie zasady dotyczące czasu jazdy i odpoczynku będą obowiązywać wcześniej, tj. po upływie 20 dni po publikacji w Dzienniku Urzędowym UE – komentuje Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.