Wiadomości z rynku

wtorek
6 maja 2025

Towar wyłudzany przez "prawdziwych" przewoźników

Ekspert radzi transportowcom
7 lutego 2020

Jerzy Różyk

Oszuści interesują się szczególnie takimi towarami, jak metale szlachetne, elektronika, sprzęt medyczny i wyroby farmaceutyczne oraz sprzęt AGD

Większość oszustów fałszywie podaje się za inne osoby, czyli podszywa się pod te osoby. Takim obiektem, pod który podszywa się oszust jest istniejący legalny przewoźnik, który posiada swoje pojazdy, konta na giełdach transportowych, stosowne uprawnienia i cieszy się renomą. Takim obiektem może być również prawdziwy spedytor, który nie wykonuje przewozów, a jedynie je organizuje. Może to być również obiekt wirtualny, stworzony przez oszusta na potrzeby wyłudzeń ładunków.
Nie ma przy tym znaczenia, czy jest to osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością lub inna. Istnieje jednak kategoria bardziej wyrafinowanych oszustów, którzy podają się za przewoźników, ale… „prawdziwie”. O takich nie mówimy, że podszywają się pod kogoś – oni przejmują istniejące firmy lub zakładają nowe z zamiarem dokonywania zaboru powierzonych im towarów. Tacy oszuści obecnie stanowią bardzo poważne zagrożenie dla branży logistycznej i transportowej.

„Legalny oszust” – jak go rozpoznać?

Oszuści często dokonują przejęcia legalnie działających firm transportowych (głównie spółek z ograniczoną odpowiedzialnością), które posiadają historię, konta na giełdach transportowych, dobre opinie i często również pojazdy. W takich przypadkach firma pracuje jak dotychczas i nic nie wskazuje na to, że nowi właściciele zamiast budowania marki będą dokonywać zaboru powierzonych im towarów. W celu wzbudzenia zaufania będą realizować przewozy aż do czasu, gdy otrzymają zlecenia na przewóz intratnego towaru (często jest to kilka zleceń w tym samym czasie), który zamiast do odbiorcy pojedzie do „dziupli”. Nie każde przejęcie firmy transportowej wiąże się z ryzykiem utraty towaru, gdyż nie każdy nowy udziałowiec ma złe zamiary. Analizowane przypadki potwierdzają jednak, że niektóre przejęcia miały na celu wyłudzanie zleceń i zabór towarów. Postępowania wyjaśniające doprowadziły do ustalenia, że:
• firmy zostały przejęte na krótko przed dokonaniem wyłudzenia zlecenia i zaboru towaru,
• nowi udziałowcy nosili rosyjsko brzmiące nazwiska lub były to firmy zagraniczne, głównie Ltd.
• jeżeli przejęcia dokonały inne firmy, najczęściej były to spółki zarejestrowane na Cyprze, w Monaco lub Liberii,
• nowi członkowie zarządów przejętych spółek, jeżeli byli polskiego pochodzenia, mieli niski numer PESEL, np. 95xxxxxxxxx lub nawet 98xxxxxxxxx oraz byli członkami zarządów kilkudziesięciu spółek (tzw. słupy),
• po uzyskaniu informacji, że towar nie dojechał na miejsce dostawy, przerwany został jakikolwiek kontakt telefoniczny i mailowy.
Zdarza się również, że oszust rejestruje spółkę w KRS podając nazwę lub nieznacznie zmodyfikowaną nazwę istniejącej spółki i jej adres (np. nazwa z przyrostkiem – Logistics i/lub adres uzupełniony o dodatkowy adres korespondencyjny – często w wirtualnym biurze lub odwrotnie). Tak zarejestrowana firma jest kojarzona z firmą, która została „skopiowana” i otrzymuje zlecenia transportowe na przewozy towarów, które organizuje lub nawet wykonuje za pomocą posiadanych pojazdów. Gdy otrzyma zlecenia na przewóz intratnego towaru (często jest to kilka zleceń w tym samym czasie), dokonuje jego zaboru. Analizowany przypadek doprowadził do ustalenia, że:
• nowa spółka posługiwała się dokumentami istniejącej i legalnej spółki (KRS, zezwolenie, licencja, polisa i inne) – nikt nie zauważył, że dane firmy, które były wpisywane do zleceń transportowych, były inne niż w dokumentach, którymi się posługiwała,
• spółka miała inny numer KRS, NIP i Regon niż spółka, która została „skopiowana” oraz niektóre dane, jak np. adres i osoby wyszczególnione w KRS – nikt nie sprawdził, czy istnieją firmy o podobnej nazwie,
• spółka posiadała zarejestrowane na siebie pojazdy – okazanych dowodów rejestracyjnych nikt jednak nie sprawdził w bazie pojazdów ubezpieczonych,
• spółka nie była zarejestrowana na giełdach transportowych, ale posługiwała się giełdową wizytówką „skopiowanej” firmy – kontakt odbywał się za pomocą poczty elektronicznej,
• adres poczty elektronicznej nie był oparty na domenie posiadanej przez istniejącą firmę, np. biuro@xyz.pl, ale zawierał nazwę w adresie np. xyz@ gmail.com,
• po uzyskaniu informacji, że towar nie dojechał na miejsce dostawy, przerwany został jakikolwiek kontakt telefoniczny i mailowy.
Jeżeli oszust rejestruje nową spółkę, raczej nie spotkamy się z rozbieżnościami w danych firmy. Nowo powstała spółka może posiadać legalny KRS, NIP i regon oraz legalnie uzyskane uprawnienia, a nawet własne pojazdy. Taka spółka wykona kilka przewozów, jednakże przy otrzymaniu zlecenia na przewóz intratnego towaru (zwykle kilka ładunków) dokona jego zaboru. Analizowane przypadki doprowadziły do ustalenia, że:
• spółki zostały zarejestrowane na krótko przed dokonaniem zaboru towarów,
• adresem siedziby spółek były wirtualne biura,
• właścicielem były głównie firmy zagraniczne (Ltd.) zarejestrowane na Cyprze, ale w niektórych przypadkach udziałowcami byli obywatele polskiego pochodzenia,
• członkami zarządów byli Polacy, którzy mieli niski numer PESEL i często byli członkami zarządów wielu spółek (tzw. słupy),
• spółki posiadały legalne uprawnienia transportowe oraz zarejestrowane na siebie pojazdy,
• spółki nie były zarejestrowane na znanych giełdach transportowych,
• kontakt odbywał się za pośrednictwem legalnych kont pocztowych opartych na wykupionej domenie,
• po uzyskaniu informacji, że towar nie dojechał na miejsce dostawy, przerwany został jakikolwiek kontakt telefoniczny i mailowy.
Towary, których zaboru dokonali oszuści to w szczególności miedź i inne metale szlachetne, elektronika, sprzęt medyczny i wyroby farmaceutyczne oraz sprzęt AGD. Zdarzały się również przypadki zaboru artykułów spożywczych jak np. borówka amerykańska, czy świeże mięso.

Przewodnik weryfikacyjny

Powyższe wskazuje, jakimi metodami posługują się oszuści w celu wyłudzenia zleceń i zaboru powierzonego towaru. Aby temu przeciwdziałać, konieczne jest szczegółowe weryfikowanie oferentów przy pierwszym kontakcie, a także okresowe weryfikowanie znanych firm pod kątem ewentualnej zmiany właściciela. Można tego dokonać np. poprzez sprawdzenie:
• daty przejęcia lub rejestracji firmy,
• imion i nazwisk lub nazw obecnych udziałowców spółki,
• kraju pochodzenia udziałowcy, jeżeli przejęcia dokonała inna firma,
• numerów PESEL obecnych członków zarządu spółki,
• powiązań obecnych członków zarządu z innymi zarejestrowanymi spółkami lub osobami,
• nazwy i adresu firmy,
• czy istnieją inne spółki o tej samej lub nieznacznie zmienionej nazwie,
• adresu poczty elektronicznej, za pomocą której kontaktuje się oferent,
• czy firma jest zarejestrowana na giełdach transportowych, a jeżeli tak, porównanie danych z otrzymanymi od oferenta,
• czy dane firmy określone w rejestrze KRS, w korespondencji oraz na otrzymanych dokumentach (zezwolenia, licencje, pisma, zlecenia, itp.) są takie same,
• czy pojazdy zaawizowane do przewozu są ubezpieczone w zakresie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych.

WAŻNE

1. Należy bezwzględnie pamiętać, aby weryfikacji dokonywać w oparciu o dane znajdujące się w rejestrze KRS, a nie w oparciu o kopię KRS otrzymaną od oferenta.
2. Co do zasady, wszystkie dane w KRS, polisie ubezpieczeniowej i licencjach transportowych powinny być takie same.
3. Należy sprawdzać w rejestrze KRS i w Internecie, czy pod nazwą spółki oferenta nie są zarejestrowane inne firmy transportowe.
4. Jeżeli oferent legitymuje się zezwoleniem na wykonywanie zawodu przewoźnika i licencją wspólnotową, w celu pełniejszego zweryfikowania należy uzyskać dane użytkowanych przez spółkę pojazdów (najlepiej kopie dowodów rejestracyjnych) i sprawdzić w rejestrze Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (www.ufg.pl), czy figurują w bazie pojazdów ubezpieczonych.
5. Z rejestru UFG należy również korzystać przy weryfikowaniu pojazdów, które oferent zgłosi do wykonania przewozu.
6. Autentyczność posiadanych uprawnień należy potwierdzać w rejestrze KREPTD pod adresem https:// kreptd.gitd.gov.pl/ lub bezpośrednio na stronie GITD. Jednakże rejestr ten obejmuje podmioty, którym wydane zostały wyłącznie uprawnienia transportowe takie jak: zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika i licencja wspólnotowa. Rejestr nie daje możliwości sprawdzenia autentyczności licencji na pośrednictwo przy przewozie rzeczy.
7. Kontakt z oferentem powinien odbywać się głównie za pośrednictwem komunikatora giełdy transportowej. Poniżej kilka przydatnych linków, za pomocą których można zweryfikować potencjalnego podwykonawcę lub swojego zleceniodawcę:
KRS – https://ems.ms.gov.pl/krs/ wyszukiwaniepodmiotu CEIDG – https://prod.ceidg.gov.pl/ceidg/ ceidg.public.ui/Search.aspx Wykaz podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT (tzw. biała księga) – https://www.podatki.gov.pl/wykaz-podatnikow- vat-wyszukiwarka Krajowy Rejestr Elektroniczny Przedsiębiorców Transportu Drogowego (KREPTD – bez licencji p.p.r.) – https:// kreptd.gitd.gov.pl Sprawdzanie powiązań członków zarządów – http://www.osoby-krs.pl, https:// rejestr.io/ oraz https://www.imsig.pl Rejestr ubezpieczeń OC posiadaczy pojazdów mechanicznych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG) – www.ufg.pl Europejski rejestr VAT (VIES) – http:// ec.europa.eu/taxation_customs/vies/ vieshome.do?locale=pl Rejestry handlowe w państwach członkowskich UE (ogólne) – https://e- -justice.europa.eu/
Jerzy Różyk
ekspert ds. prawa przewozowego,
oceny ryzyka w transporcie i ubezpieczeń transportowych
CDS Kancelaria Brokerska
www.cds-odszkodowania.info
www.oc-przewoznika.info
Rejestry handlowe w wybranych państwach członkowskich UE:
Kraj Adres rejestru / Objaśnienia
Słowacja http://www.orsr.sk/search_subjekt.asp
  Obchodné meno :
Právna forma :
• według nazw firm
• forma prawna firmy
Węgry http://www.e-cegjegyzek.hu/index.html
  Cégkeresés cégjegyzékszám szerint
Cégkeresés a cég elnevezése szerint
Cégkeresés adószám szerint
Eltiltott képviselők keresése
• według numerów rejestracyjnych firm
• według nazw firm
• według numerów podatkowych
• firmy z zawieszoną działalnością
Czechy https://or.justice.cz/ias/ui/rejstrik-$firma?nazev=
  Název subjektu:
IČ (Identifikační číslo)
DIČ (Daňové identifikační číslo)
Právní forma:
• według nazw firm
• odpowiednik Regon
• numer identyfikacji podatkowej
• forma prawna
Rumunia http://www.mfinante.ro/agenticod.html?pagina=domenii
  CUI (Codul Fiscale)
Formy organizacyjnoprawne w Rumunii:
• societate in nume colectiv (SNC)
• societate cu raspundere limitata (SRL)
• societate pe actiuni (SA)
• societate in comandita simpla (SCS)
• societate in comandita pe actiuni (SCA)
• odpowiednik polskiego NIP
• spółka jawna
• spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
• spółka akcyjna
• spółka komandytowa
• spółka komandytowo-akcyjna
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.