Wiadomości z rynku

czwartek
25 kwietnia 2024

SUV o sportowym zacięciu

Mercedes-AMG GLE 63 4MATIC+
28 lutego 2020

Design nadwozia GLE 63 ucieleśnia energię i sportowy luksus

Podstawowy wariant jest standardowo wyposażony w 20-calowe obręcze z lekkich stopów; opcjonalnie dostępne są inne wzory felg o średnicy od 21 do 22 cali

W kabinie panuje wysokiej próby sportowa atmosfera z ekskluzywnymi akcentami

Wraz z nową odmianą GLE o wysokich osiągach Mercedes-AMG kontynuuje 20-letnią tradycję: w 1999 r. zadebiutował ML 55, topowy wariant ówczesnej Klasy M z silnikiem V8 o mocy 255 kW (347 KM). To samo dotyczy jego najnowszych spadkobierców – GLE 63 4MATIC+ oraz GLS 63 4MATIC+ z 4-litrowym silnikiem V8 biturbo AMG o mocy, odpowiednio, 420 kW (571 KM) oraz 450 kW (612 KM). Dziś prezentujemy ten pierwszy model, czyli GLE 63 4MATIC+.
Po raz pierwszym jednostkę połączono z rozruszniko- -alternatorem EQ Boost. Granice dynamiki jazdy podnoszą w pełni aktywny napęd 4x4, zawieszenie pneumatyczne i aktywna stabilizacja przechyłów, a także niezwykle szybka przekładnia TCT 9G. Do tego dochodzą wszystkie zalety luksusowego SUV-a: dobra widoczność we wszystkich kierunkach, dużo miejsca dla podróżujących i na bagaż, wysokiej jakości wykończenie oraz najnowsze systemy z zakresu wsparcia kierowcy i łączności. Jeszcze większą wszechstronność zapewniają też zwiększone możliwości jazdy w terenie – to m.in. zasługa dwóch dodatkowych trybów jazdy (Trail i Sand) oraz zmiennego prześwitu.

Po raz pierwszy z rozrusznikoalternatorem EQ Boost: 4-litrowy silnik V8 biturbo AMG

4-litrowy benzynowy silnik V8 biturbo nowego GLE 63 w obu wersjach mocy (420 kW/571 KM oraz 450 kW/612 KM) współpracuje ze zintegrowanym rozruszniko-alternatorem EQ Boost. Łączy on rozrusznik i alternator w jedną mocną jednostkę elektryczną. By zaoszczędzić miejsce, umieszczono go między silnikiem spalinowym a przekładnią. Dostępna na krótko dodatkowa moc 16 kW (22 KM) i 250 Nm momentu obrotowego pozwalają na szczególnie szybkie sprinty – ze startu zatrzymanego (przyspieszenie 0-100 km/h w 4,0 s) i w czasie jazdy, np. podczas wyprzedzania. Ten innowacyjny moduł nie tylko zasila 48-woltową instalację elektryczną i służy jako generator energii, lecz pozwala na realizację funkcji hybrydowych. Należą do nich m.in.: doładowanie („boost”), rekuperacja, żeglowanie oraz praktycznie nieodczuwalne ponowne uruchomienie jednostki napędowej we współpracy z funkcją start/stop. Po raz pierwszy rozruszniko-alternator EQ Boost odpowiada również za kontrolę prędkości biegu jałowego. To wszystko pozwala na oszczędności paliwa wcześniej zarezerwowane dla wysokonapięciowej techniki hybrydowej. Czterolitrowy silnik V8 AMG korzysta ze sprawdzonego układu podwójnego turbodoładowania, w którym dwie turbosprężarki umieszczono nie na zewnątrz, lecz pomiędzy głowicami cylindrów. Zaletą takiej architektury jest zwarta konstrukcja jednostki napędowej i natychmiastowa reakcja turbosprężarek. Aby optymalnie wykorzystać przepływ spalin i jeszcze bardziej poprawić responsywność, mają one konstrukcję typu twin-scroll. Z myślą o uzyskaniu jeszcze większej efektywności inżynierowie Mercedes- -AMG zaopatrzyli silniki V8 w system dezaktywacji cylindrów AMG Cylinder Management. Przy częściowym obciążeniu cylindry numer 2, 3, 5 i 8 są odłączane w celu obniżenia zapotrzebowania na paliwo.

Zawieszenie pneumatyczne z ciągłą regulacją tłumienia

Standardowo montowane zawieszenie pneumatyczne AMG RIDE CONTROL+ z adaptacyjną regulacją tłumienia ADS+ (Adaptive Damping System), skonfigurowane z myślą o charakterystyce typowej dla SUV-a, łączy wyjątkową zwinność i dynamikę jazdy z maksymalną trakcją oraz wysokim komfortem. Charakterystykę tłumienia można trzystopniowo regulować (Comfort – komfort na długich trasach, Sport i Sport+ – sportowa dynamika). Dzięki funkcji samopoziomowania GLE 63 4MATIC+ utrzymuje stały prześwit niezależnie od obciążenia pojazdu. Wartość prześwitu można regulować, zmieniając tryb jazdy, lub ręcznie, za pomocą przełącznika w konsoli środkowej. Zasadniczo w programach Sport i Sport+ (oraz RACE w wersji S) prześwit zostaje zmniejszony o 10 mm. W trybie Comfort pojazd obniża się o 10 mm, gdy prędkość przekroczy 120 km/h, i wraca do normalnego poziomu, gdy spadnie poniżej 70 km/h. Zmniejsza to opór aerodynamiczny, a tym samym – zużycie paliwa. Ponadto, dzięki obniżeniu położenia środka ciężkości, wzrasta stabilność prowadzenia. Na nawierzchniach marnej jakości lub podjazdach prześwit można zwiększyć o 55 mm, wybierając programy Trail lub Sand – za naciśnięciem przycisku, zarówno na postoju, jak i podczas jazdy z prędkością do 70 km/h.

Precyzyjna stabilizacja przechyłów

Typową dla maszyn AMG konfigurację pod kątem wysokiej dynamiki jazdy w istotnym stopniu uzupełnia aktywna stabilizacja przechyłów AMG ACTIVE RIDE CONTROL. Korzystając z instalacji elektrycznej 48 V i dwóch niezależnie działających elektromechanicznych siłowników – przy przedniej i tylnej osi, każdy ze zintegrowaną przekładnią planetarną, funkcja ta starannie kompensuje ruchy nadwozia i zapewnia precyzyjne, bezpośrednie prowadzenie nawet w pobliżu granicy przyczepności. Układ stabilizacji nie tylko zmniejsza przechyły nadwozia na łukach, ale zapewnia też lepsze wyczucie pojazdu w zakrętach i przy zmianach obciążenia. Ponadto AMG ACTIVE RIDE CONTROL zwiększa komfort podczas jazdy na wprost – równoważy np. ruchy nadwozia wywoływane przez nierówności po jednej stronie drogi. Kolejną korzyścią w porównaniu ze zwykłymi układami hydraulicznymi jest znacznie szybsza reakcja. Sterowanie AMG może zaktualizować status działania systemu w ciągu milisekund. Co więcej, na tle „zwykłych” rozwiązań komponenty AMG ACTIVE RIDE CONTROL wyróżniają się niższą masą.

Napęd na wszystkie koła ze zmiennym rozdziałem momentu

Zorientowany na wysokie osiągi napęd na obie osie AMG Performance 4MATIC+ nieprzerwanie zapewnia najlepszy możliwy stosunek dynamiki, przyczepności i efektywności. Elektromechanicznie sterowane sprzęgło w zmiennym stopniu łączy stale napędzaną na stałe oś tylną z osią przednią. Najlepszy możliwy rozdział momentu obrotowego jest obliczany na bieżąco, zgodnie z warunkami jazdy i zachowaniem kierowcy. Przejście z napędu na koła tylne do 4x4 i odwrotnie następuje płynnie, ponieważ inteligentne sterowanie zostało zintegrowane z architekturą pojazdu. Oprócz poprawy trakcji i dynamiki poprzecznej napęd 4x4 poprawia dynamikę wzdłużną, zapewniając jeszcze lepsze przyspieszenie. Czynniki wpływające na rozkład momentu obrotowego to nie tylko prędkość jazdy, przyspieszenie poprzeczne i wzdłużne oraz kąt skrętu kół, lecz także różnica w prędkości obrotowej między poszczególnymi kołami i wybrany bieg. Napęd na wszystkie koła jest kontrolowany w zależności od wybranego progu 3-stopniowego ESP – od sportowego, z naciskiem na bezpieczeństwo, aż po bardzo dynamiczny. Bezpieczeństwo i zwinność prowadzenia dodatkowo zwiększa system kontroli dynamiki prowadzenia 4ETS – w szczególności na nawierzchniach śliskich lub o różnych współczynnikach tarcia. Aby zapobiec poślizgowi napędzanych kół podczas ruszania lub przyspieszania, generuje on impulsy w układzie hamulcowym. Jednocześnie efekt blokady mechanizmu różnicowego umożliwia przekazanie momentu napędowego na te koła, które się nie ślizgają.

Większa przyczepność i dynamika z blokadą dyferencjału

Aby jeszcze bardziej poprawić przyczepność i dynamikę, GLE 63 jest standardowo wyposażone w elektronicznie sterowaną blokadę mechanizmu różnicowego tylnej osi. Chroni ona przed poślizgiem wewnętrznego koła w zakręcie, zapewniając optymalną przyczepność i maksymalne bezpieczeństwo prowadzenia. W rezultacie kierowca może wcześniej i mocniej przyspieszyć na wyjściu z łuku. Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu poprawia również przyczepność podczas przyspieszania ze startu zatrzymanego.

Szybka i zwinna: przekładnia

Przekładnia AMG SPEEDSHIFT TCT 9G została przystosowana specjalnie do wymagań silnika V8 w GLE 63. Systematyczny rozwój sprzętu i oprogramowania umożliwił dalszą optymalizację czasów jej reakcji. Oznacza to, że automatyczne i ręczne polecenia zmiany przełożeń można przeprowadzić szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Jednocześnie zróżnicowane zabiegi wzmacniające konstrukcję zapewniają trwałość przekładni mimo wysokiego momentu obrotowego generowanego przez jednostkę V8. Zastosowanie mokrego sprzęgła rozruchowego zamiast konwertera momentu obrotowego pozwala zmniejszyć masę i bezwładność skrzyni, a tym samym dodatkowo zoptymalizować jej responsywność. Wszechstronnie dopasowane oprogramowanie pozwala uzyskać niezwykle krótkie czasy zmiany biegów i szybkie wielokrotne redukcje, a przy tym – dzięki funkcji podwójnego wysprzęglenia – zapewnia wyjątkowo emocjonującą zmianę przełożeń. Następują one bez przerw w dostawie siły napędowej. Przekładnia umożliwia zarówno agresywne przyspieszanie i błyskawiczny dobór biegów, jak i oszczędny styl jazdy – w zależności od wybranego trybu pracy.

Radość z jazdy do potęgi siódmej

Siedem programów jazdy AMG DYNAMIC SELECT (Comfort, Sport, Sport+, Individual, Trail oraz Sand, a w wersji S także RACE) zapewnia różnorodne wrażenia z jazdy, z szeroką rozpiętością pomiędzy maksymalnym poziomem komfortu a zwinnym, sportowym charakterem. Każdy z trybów modyfikuje kluczowe parametry pojazdu, takie jak reakcja silnika, praca skrzyni biegów oraz charakterystyki zawieszenia i układu kierowniczego. Tryby jazdy są powiązane z kontrolą zwinności AMG DYNAMICS, co oznacza, że właściwości jezdne można jeszcze lepiej dopasować do różnych wymagań i warunków. Pod pojęciem AMG DYNAMICS kryją się programy Basic, Advanced, Pro i Master. W inteligentny sposób dostosowują one istotne dla jazdy parametry, takie jak reakcje jednostki napędowej i zawieszenia lub progi kontroli przeprojektowanego systemu ESP. Ich spektrum waha się od bardzo zachowawczego, zorientowanego na bezpieczeństwo, aż do wyjątkowo dynamicznego. Dodatkowo funkcjonują programy Traction oraz Slide, przypisane do terenowych trybów Trail i Sand, w których ESP zostaje dezaktywowane.

Wnętrze: progresywna elegancja i elementy typowe dla SUV-ów

Wyposażenie wnętrza obejmuje indywidualnie regulowane nastrojowe oświetlenie. . Standardowe fotele AMG obite skórą nappa zapewniają optymalne podparcie boczne i mają specyficzny dla AMG wzór tapicerki z plakietką „AMG” na oparciach z przodu. Na życzenie drugi rząd siedzeń jest dostępny z regulacją w pełni elektryczną. Typowe dla AMG elementy obsługi nadają kokpitowi GLE 63 aurę charakterystyczną dla maszyn z Affalterbach i wspierają sportowy styl jazdy. Konsola środkowa wzbogaciła się o specjalny panel AMG z dodatkowymi przełącznikami, za pomocą których można m.in. sterować pracą 3-stopniowego ESP, manualnym trybem skrzyni biegów, adaptacyjną regulacją tłumienia, opcjonalnym układem wydechowym AMG Performance i prześwitem. Obok pedałów sportowych AMG ze szczotkowanej stali nierdzewnej, zaopatrzonych w gumowe wypustki, sportowy wygląd akcentują osłony progów drzwi i czarne dywaniki z napisem „AMG”. Oferta obejmuje też szeroką gamę wysokojakościowych elementów indywidualizacji, takich jak elementy ozdobne z włókna węglowego.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.